|   15:07:40
דלג
  צביקה קליין  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

קיר במקום תחקיר

מעטים יודעים שהאחראי לכך שתינוק הבמבה חזר לאימאל'ה ולא ישמש כקמע המשלחת האולימפית הוא מועדון פייסבוק יוקרתי בשם PRguru, המפעיל את בכירי התקשורת הישראלית. כתבים, עורכים מפיקים ויחצנים – כולם ב'גורו' שמים בצד את האגו והתחרות ועוזרים זה לזה הצצה לאחת מקהילות השידוכים הכי חמות במדינה
09/04/2012  |   צביקה קליין   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
זאב ינאי. האיש והגורו [צילום: איציק שוקל]

דפנה פלס, אתר 'אייס':
"הדיונים ב'גורו' מעוררים מחשבה ומרתקים, אך מצד שני נראה לי שחלק מהעיתונאים שחברים בה נעשו קצת עצלנים בזכות הסיוע המהיר שמתקבל במסגרתה"

"לכתבת דוקו' – מחפשת נשים נשואות שעברו הפסקת הריון יזומה ומוכנות להתראיין על כך, אפשר תוך הצללה ועיוות קול". משפטים מהסוג הזה עולים מדי כמה דקות לעמוד פייסבוק סגור וייחודי, ומקבלים תגובות תוך שניות. מדובר בעמוד פייסבוק אקסקלוסיבי בשם PRguru, 'הגורו של יחסי הציבור', שמושך אליו מאות בקשות להצטרפות מאנשי תקשורת, עובדי ממשל ואישי ציבור.

אם בעבר עיתונאים, תחקירנים ומפיקים היו צריכים להשקיע שעות ואף ימים במציאת מרואיינים לנושא מסוים, קבוצת ה'גורו' משנה את כללי המשחק: חברים בה אלפי אנשי תקשורת, יועצים של חברי כנסת ואנשי ממשל שכל אחד מהם לבדו מחזיק באלפי קשרים רלוונטיים, וכולם בעלי אינטרס לקדם את האג'נדה שלהם מול אנשי תקשורת אחרים. וזה עובד.

בקבוצה חברים, נכון לעכשיו, 3,181 איש שנבחרו בקפידה. כ-20 חברים חדשים אושרו בשבוע האחרון לבדו. "הייתי יכול לאשר 100 חברים מדי שבוע, לו הייתי רוצה, אבל אני משתדל שיהיו בקבוצה רק אנשים המתאימים לנו", אומר מייסד הקבוצה ומנהלה זאב ינאי, יועץ תקשורת צעיר ונמרץ.

בניגוד לסטיגמה על 'יחצנים', את ינאי היה דווקא קשה לשכנע להתראיין לכתבה. "אני מעדיף שהקבוצה שלנו תהיה קטנה ואקסקלוסיבית, אין לנו עניין להתפרסם", הוא חזר ואמר בשבוע האחרון. אך בעקבות 'מחאת הבמבה' בשבוע החולף שבה הייתה מעורבת קבוצת הפייסבוק שלו, הצלחנו לשכנע אותו שמדובר בתופעה שחייבים לדבר עליה.

כששאלתי את ינאי למה החליט להקים את הקבוצה, הוא מיהר לתקן אותי. "אני מעדיף לקרוא לזה 'קהילה', כי אני מאמין שזו קהילה של אנשים בעלי עניין משותף שפועלים יחד כדי להשיגו. החלטתי להקים את הקהילה בסוף שנת 2010, מפני שאחרי שנים רבות בתחום ראיתי שיש כל כך הרבה תחרות, חוסר פרגון, מתיחות וזלזול בין עיתונאים לאנשי יחסי ציבור ודוברים. זה נוראי".

וכיצד בדיוק תסייע הקהילה להפגת המתח הזה? ינאי, ללא ספק בחור מקושר ומחובר להרבה גופים, מסביר: "הייתי מקבל מדי יום פניות מגורמים שמחפשים עובדים בענף התקשורת. חשבתי שבמקום לשלוח כל פעם מיילים לחברים שלי, אפשר לפתוח קבוצת פייסבוק של אנשים מהתחום שיוכלו לשתף את עמיתיהם במשרות הפנויות, ואולי אף למצוא לעצמם עבודה חדשה".

ינאי הזמין לדף שפתח 50 מחבריו הטובים בתחום, וכך, מפה לאוזן, הפכה הקבוצה לזירה המרכזית והפרודוקטיבית ביותר של עובדי ענף התקשורת בישראל.

"חנוך דאום" בתוך דקות

עודד פריד, ממנהלי ה'גורו':
"הדף של הקבוצה הוא מקום מעולה לאנשים חדשים בתקשורת. חבר'ה צעירים יכולים לקבל פה כלים מקצועיים מהטובים ביותר בענף"

בביקור ראשוני בקהילה, ייתכן שלא תראו שמות מוכרים, אך ינאי מסביר שלא כולם פעילים בצורה פומבית. "הקיר שלנו מלא פניות של תחקירנים, אנשי יחסי ציבור ועיתונאים, אך לרוב לא תראה עיתונאי מוכר מבקש עזרה. יש להבין שהם פעילים מאחורי הקלעים, שולחים הודעות לחברי הקבוצה האחרים ולעתים משתתפים בדיונים", הוא מגלה.

איך זה עובד? דמיינו שאתם תחקירנים צעירים ובלתי מנוסים בחברת החדשות של ערוץ 2 ומבקשים מכם להשיג מרואיינים המבינים בנושא משפטי סבוך ומורכב. מאיפה תמצאו את המומחים לנושא? אפשר כמובן לנסות את לשכת עורכי הדין, או להתקשר למשרדי עורכי דין גדול, אך יש דרך קלה יותר: פנייה אחת ל'גורו' תוכל להשיג לכם תוך דקות תגובות של אנשי יחסי ציבור או דוברים שעובדים עם אדם שיתאים לכם כמו כפפה ליד. יותר מכך: הם גם יעשו הכול כדי שתראיינו אותו: ידאגו שהמומחים יהיו זמינים, יכינו אותם לראיון כדי שיהיה רהוט, ולעתים אף ידאגו להסעה מתאימה.

בדקנו את יעילותה של קהילת ה'גורו'. אם נשתול בה בקשת עזרה למציאת מרואיינים לכתבה ב'יומן', האם נצליח? העלינו רשומה (פוסט) לדף של הקהילה: "בעקבות חלוקת הכדורים ב'אח הגדול', לכתבת מוסף גדולה דרושים מרואיינים שיתייחסו לנושא מזווית רפואית, פסיכיאטרית, תקשורתית, ומטופלים לשעבר". כדקה לאחר מכן החלו לזרום התגובות: "חנוך דאום" כתב אחד מהדתיים בקבוצה, "מנחם בן" כתב אחר, אך עוד לא קיבלנו תגובות מהותיות ופרקטיות. עורך 'יומן', שהיה סקפטי במקצת לגבי הדף, חיכך ידיו בסיפוק.

ואז נכנס לתמונה עודד פריד, ממנהלי ה'גורו', והחל ב'שידוכים' עם חברי קבוצה אחרים: הוא 'תייג' את שמותיהם של אנשי יחסי ציבור שהוא מכיר שעוסקים בתחום הכדורים הפסיכיאטריים, ותוך דקות החל הדיון להפוך יעיל. בתוך כחצי שעה קיבלתי כבר כמה פניות בתא ההודעות הנכנסות שלי, וכמה נוספות פורסמו על קיר הקבוצה. לדוגמה: "בהמשך לפוסט שלך בגורו, אני רוצה להציע לך את ד"ר קרלוס גילוני, מנהל מחלקת פסיכיאטריה בבית החולים בנהריה. אחת מההתמחויות שלו היא כדורים פסיכיאטריים, לכן הוא יוכל לתת הרבה מידע". תוך שעה הצטברה בידיי כמות נאה של מספרי טלפון של פסיכיאטרים ונציגים של חברות תרופות שהיו יותר משמחים להופיע בדפי 'יומן'.

הודיתי לפריד, והסברתי לו שהעלינו את הפוסט כחלק מכתבה. "חבל", הוא השיב באכזבה קלה, "דווקא רציתי להציע לך את אחד הלקוחות שלי". פריד הוא יועץ תקשורת ב'גיא אופק תקשורת' ומנהל את הקבוצה יחד עם ינאי. "כמו שעזרתי לך להתחבר לאנשים בתחום שחיפשת, כך אני גם עם שאר חברי הקהילה. אני חושב שזה כל כך יפה ונחמד שיש קהילה של אנשים שתומכים ומסייעים זה לזה".

אני מקשה על פריד ושואל אם העזרה לא באה ממקום של אינטרסנטיות. "אינטרסים זה לא משהו רע", הוא הודף, "במיוחד אם אלו אינטרסים לטווח ארוך. בנוסף, הדף של הקבוצה הוא מקום מעולה לאנשים שחדשים בתחום. חבר'ה צעירים שרק עכשיו נכנסו לעולם התקשורת יכולים לקבל פה כלים מקצועיים מהטובים ביותר בענף. זה המקום שלנו, הוותיקים, לתרום מניסיוננו".

העצלנים הופכים עצלנים יותר
גולן יוכפז וזאב ינאי [צילום: פי אר גורו]

אילן ליזרוביץ', כתב כלכלה לשעבר:
"הקבוצה תומכת ומפרגנת, נקייה ובלי הכפשות, דבר שהוא לחלוטין לא מובן מאליו בעולם התקשורת, עולם מלא אגו והשמצות"

אנשי תקשורת רבים רואים ב'גורו' את הבשורה החדשה והמבטיחה של עולם התקשורת. אחד מהם הוא אילן ליזרוביץ', לשעבר כתב הכלכלה של חדשות ערוץ 2 וכיום דובר הרכבת הקלה בתל אביב. "אני חושב שזו בשורה מרעננת בעולם התקשורת הישראלית. הקבוצה תומכת ומפרגנת, נקייה ובלי הכפשות, דבר שהוא לחלוטין לא מובן מאליו בעולם התקשורת, עולם מלא אגו והשמצות", הוא משבח את הדף.

ליזרוביץ' היה במשך תקופה מסוימת מובטל, והסתייע ב'גורו' כדי לנסות למצוא עבודה חדשה בתחום התקשורת. "אנשים היו כל כך מפרגנים ונחמדים ועזרו לי למצוא עבודה. אפילו הלכתי לראיון עבודה אחד בזכות ה'גורו'. בסופו של דבר דווקא מצאתי עבודה לבד, אבל אין ספק שהחברים בקהילה עזרו לי מאוד. חבל שבתקופתי ככתב הקהילה לא הייתה קיימת. זה נהדר. בוודאות הייתי משתמש בה ומשיג תוצאות נפלאות".

"הדיונים ב'גורו' מעוררים מחשבה ומרתקים, אך מצד שני נראה לי שחלק מהעיתונאים שחברים בה נעשו קצת עצלנים בזכות הסיוע המהיר שמתקבל במסגרתה", סבורה דפנה פלס, כתבת לענייני יחסי ציבור באתר האינטרנט הברנז'אי 'אייס'. פלס הייתה בעברה כתבת במקומונים ובעיתון 'מעריב' ואף עבדה בחדשות ערוץ 10 כתחקירנית וכעורכת משנה. היא מסבירה שעיתונאי המתבסס רק על היח"צנים בקבוצה שיעזרו לו בסיפור, עובד בצורה לא נכונה. לדעתה, על הכתב לצאת לשטח וליצור קשרים אנושיים עם גורמים בתחום, קשרים שגם יסייעו לו בטווח הארוך. "לפני שהגעתי לאייס והתחלתי לסקר את אנשי היח"צ ואת הדוברים עצמם, מעטות הפעמים שבהן ביססתי כתבות או תחקירים על יח"צ. אני חושבת שהישענות על יחסי ציבור כמקור בלעדי למידע היא עניין שגוי ושלא לשם כך נעשינו עיתונאים", היא מתריעה.

עם זאת, גם פלס אינה מתכחשת ליתרונות. "הקבוצה פתוחה אצלי במחשב כל היום, ואני נהנית מאוד לראות את האנשים עוזרים זה לזה ומקדמים נושאים חברתיים חשובים. פעמים רבות אני גם מגיבה לפוסטים, ואי-אפשר לומר שאני עושה את זה בקבוצות אחרות".

הוועד האולימפי נבהל

אם עד עתה השפיעה קהילת PRguru בעיקר על עולם התקשורת, לאחרונה היא הייתה מעורבת בעניין ציבורי יותר – המחאה נגד הצמדתו של תינוק הבמבה של אסם כקמע של הנבחרת האולימפית הישראלית. מנהל הקבוצה, ינאי, חרג ממנהגו והעלה פוסט עצבני: "בוקר טוב. החל מומנטום ציבורי ותקשורתי נגד הוועד האולימפי. מקורבי שרת הספורט תוקפים את ההחלטה, וזו השעה שלנו לייצר לחץ ציבורי. מה אתם תורמים היום ללחץ הציבורי נגד מסחור הקמע האולימפי הלאומי?"

התוצאות לא איחרו לבוא. בעקבות בקשתו של ינאי החליטו איציק אלרוב ויתר חברי מחאת הקוטג' להצטרף להחרמה וגרפו כותרות רבות. גם אנשי תקשורת החברים בקבוצה העלו נגד השימוש בתינוק כתבות באתרי אינטרנט.

עודד פריד, מנהל הקבוצה, העלה לרשת תמונה סאטירית שבה הציג את סמל האולימפיאדה כמורכב מסמלים של חברות מסחריות במקום הלולאות המסורתיות. תוך שעות עלו לרשת עשרות תמונות סאטיריות נוספות. אך מה שללא ספק גרם לכך שהוועד החליט לוותר על שיתוף הפעולה המסחרי עם 'אסם', היה פעולתו של עוזר פרלמנטרי צעיר בשם אודי טנא, יועצו של יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת, ח"כ אלכס מילר.

טנא, מחברי הקהילה הבולטים, עדכן את מילר במתרחש, והח"כ החליט לזמן כינוס דחוף של ועדת החינוך של הכנסת עם נציגי הוועד האולימפי וחברת 'אסם'. העניין הציבורי הלחיץ כנראה את נציגי הוועד האולימפי, והם הודיעו רשמית: "אנו מוותרים על שיתוף הפעולה". עוד באותו ערב עלה פוסט ניצחון ל'גורו' מטעמו של ח״כ מילר: "אני מברך על ההחלטה האחראית של חברת אסם לשמור על רוח הספורטיביות. אני מצפה מהוועד האולימפי למצוא קמע חלופי אשר ידבר אל לבם של הציבור בישראל בכלל וקהל הצעירים בפרט. מחובתנו לבחור בקמע אשר ספורטאי מדינת ישראל יוכלו להזדהות עמו".

על תחושת הגאווה של הקהילה מעיד הפוסט ששיגר אליה מייסדה, זאב ינאי: "ניצחנו! אחרי 24 שעות של מאבק ציבורי נשבר הוועד האולימפי. כל הכבוד לכל החברים כאן שסייעו בבליץ-קמפיין למען הגאווה הלאומית ולמען ערך הספורטיביות".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  09/04/2012   |   עודכן:  10/04/2012
צביקה קליין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קיר במקום תחקיר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לוגי
11/04/12 08:35
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חברה מערבית נוספת נכנסה לתחום המימון האיסלאמי, והפעם זו 'גולדמן סאקס', שבחודש אוקטובר האחרון יצאה בתוכנית להנפקת 'סוקוק', אג"ח איסלאמי, בסך 2 מיליארד דולר. אולם מתברר שבעולם המוסלמי לא כולם התלהבו מהמהלך. היו שאמרו שענק ההשקעות ממנהטן והבנקאות האיסלאמית לא הולכים ביחד. ההתקפות על היוזמה של 'גולדמן סאקס' התגברו לאחרונה ועוצמתן גרמה ליועץ השריעה, שליווה את פיתוח תוכנית ה'סוקוק' של הקבוצה, לצאת להגנתה. האיש הוא אסים חאן, מבכירי 'דאר אל אסתת'מאר', חברת ייעוץ בתחום המימון האיסלאמי. בהודעה לעיתונות אמר חאן: "הבנקים הגדולים מסוגו של 'גולדמן סאקס' יכולים לתרום לענף המימון האיסלאמי את ניסיונם המקצועי, את מיומנותם בסוגיות הנזילות והשקעות בשוקי המניות, וזה יקרב את המימון האיסלאמי לאידיאל שלמענו הוא פועל, כמובן תוך שמירת עקרונות השריעה המקובלים. נכון לעכשיו אין שום בסיס עובדתי להניח שהעקרונות האלה אינם נשמרים".
09/04/2012  |  אריה גלוזמן  |   כתבות
ביום רביעי ביקשתי מהמשנה לראש הממשלה משה יעלון עידכון - מה הוחלט בישיבה הלילית של צוות השרים להתיישבות. בישיבה שנמשכה עד השעות הקטנות של הלילה שלפני כן השתתפו ראש הממשלה והחברים הקבועים של הצוות - שר הביטחון אהוד ברק, השרים יעלון ובגין ומזכיר הממשלה צביקה האוזר. בישיבה לא התקבלה החלטה באשר לבית המכפלה.
09/04/2012  |  סופיה רון-מוריה  |   כתבות
גרזן בראשו של מתפלל שעבר ברחוב הנביאים, מארב אבנים המוני מאורגן בדרך להר הזיתים, בקבוקי תבערה על דירות ועל אוטובוס, דקירה ברכבת הקלה - כל אלה, המפורטים בטבלה המצורפת, הם רק מקצת מאירועי הטרור שהתחוללו בבירת ישראל בשבועות האחרונים. פיגועים רבים אחרים לא פורסמו כלל.
בעבר הרחוק נערכו על הר הגלבוע מלחמות. היום צומחים עליו פרחים יפהפיים ונדירים, והאגדה המקומית גם יודעת לספר שאין כמותם כדי לעורר את האהבה. כך או אחרת, זהו המקום המתאים לראות בו את הפריחה האביבית של עכשיו במלוא-תפארתה ובה בעת גם לצפות בדבורים מזדווגים עם פרחים.
09/04/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
השופט נעם סולברג, אחד משני השופטים החדשים בבית המשפט העליון, שימש בשבוע שעבר כשופט תורן בעניינים פליליים. שורה של החלטות שנתן סולברג בתוך יומיים מאפשרת אולי ללמוד על הקו המנחה אותו: העדפת האינטרס הציבורי על פני השיקולים האישיים של חשודים ונאשמים. במקום בו סולברג מגיע למסקנה שקיימת מסוכנות, הוא אינו מהסס לשלוח למעצר ממושך.
09/04/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il