|   15:07:40
דלג
  הודיה כריש-חזוני  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
גבעת האולפנה [צילום: פלאש 90]

מביטים בדאגה אל גבעת האולפנה

על-פי החלטת בג"ץ, עד 1 ביולי חייבת המדינה לפנות את גבעת-אסף ואת עמונה. תושבי היישובים עוקבים בדריכות אחר גורלם של הבניינים בגבעת האולפנה, ואחר המאמצים להצלתם. "בצד האמונה שיש לנו, אפשר לומר שמאוד מודאגים אצלנו", אמר השבוע תושב גבעת-אסף
30/05/2012  |   הודיה כריש-חזוני   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות

"אם ביבי לא יֵצא מגדרו כדי לסייע לשכונת האולפנה, סביר להניח שעבור גבעת-אסף הוא ודאי לא יֵצא מגדרו", אבחן השבוע באופן מציאותי אחד מתושבי גבעת-אסף.

סכנת ההרס המרחפת מעל חמשת בנייני הדירות בשכונת האולפנה שבבית-אל תופסת כבר כמה שבועות את הכותרות, ובצדק. מדובר, כזכור, בשכונה שהוקמה לזכרם של איטה ואפרים צור, אם ובנה שנרצחו בידי מחבלים לפני כ-15 שנה. חמישה מתוך 14 בנייני הדירות בשכונה, שבהם מתגוררים 30 משפחות וכמעט 150 ילדים, נמצאים תחת איום מידי של פינוי והריסה - איום שנוצר משילוב של תביעה פלשתינית הטוענת לבעלות פרטית על הקרקע שעליה נבנתה השכונה, יחד עם קביעת בג"ץ הנשענת על ההחלטה הממשלתית להסיר בנייה שנמצאת על קרקע כזו. כפי שפורט כאן בשבועות האחרונים, הכדור נמצא כעת בידיו של ראש הממשלה, שאמר כי הוא שואף להסדיר את הדברים אך טרם נתן לכך אותות בשטח.

עם זאת, מעבר לכתפה של שכונת האולפנה מציצים בדאגה עוד כמה וכמה מקומות יישוב. חלקם מחכים לראות איך ייפול דבר, מכיוון שגם עליהם מאיימת חרב הפינוי בעת הקרובה. קבוצה אחרת של יישובים מודאגת מהמשמעות של הרס שכונת קבע מאוישת ביישוב ותיק ומבוסס כמו בית-אל.

מיני-הינתקות

אביחי בוארון, עמונה:
"ההקפאה הזאת שאנחנו נמצאים בה בפועל הביאה למצב בלתי נסבל שבו משפחות עם חמישה, שישה או שבעה ילדים חיות בקרוון או בקרוון וחצי. מדובר במשפחות שמבחינה כלכלית היו יכולות להרשות לעצמן לגור גם בשכונות יוקרה, אבל הן בוחרות להישאר כאן ולהעמיק שורש בהר, ליישב את הארץ"

בישיבת הממשלה שהתקיימה בפברואר 2011 הוחלט כי בנייה שנעשתה על קרקע פלשתינית פרטית ביו"ש תוסר. בג"ץ אימץ את ההחלטה בשתי ידיים. מקומות היישוב שהעניין התגלגל לפתחם הם חמשת הבניינים בשכונת האולפנה, גבעת-אסף, מגרון, עמונה, רמת גלעד ומצפה-יצהר. בסך הכול דובר על כ-200 משפחות, כ-1,000 תושבים שיפונו מבתיהם. "מיני-הינתקות" כבר כונה המהלך.

מאז, שכונת מצפה-יצהר - מקום היישוב הקטן ביותר ברשימה - פונתה לפני כחמישה חודשים, ובנייתה מחדש בידי תושבי המקום החלה כמעט מיד לאחר מכן. לפני כשלושה חודשים כבר נחנכו במקום בית כנסת וישיבה חסידית חדשה.

ברמת-גלעד הגיעו התושבים להסדר בתיווכו של השר בני בגין. על-פי ההסדר, חלק מהמבנים הוזזו בכמה מאות מטרים אל מקום נמוך יותר בהר, ולמשה זר, שרכש את הקרקע ב-1983, הותר להמשיך לעבד אותה. כזכור, למרות ההסכם, אל התושבים הגיעו באחד הערבים לפני כחמישה חודשים אינדיקציות ברורות כי מחטף פינוי עומד להתרחש, ואלה הביאו אז להיאספות של צעירים רבים למקום, ולעימות מיותר עם חיילי צה"ל. מאז הרוחות נרגעו, הקרוונים הוזזו על-פי ההסכם, ותושבי המקום יושבים על מקומם.

תושבי מגרון כבר רואים את הדחפורים עובדים ומיישרים את הקרקע לשכונת הקבע שתיבנה עבורם בגבעת היקב. עם זאת, מכיוון שבג"ץ דחה את ההסכם שעליו חתמו עם המדינה, שלפיו היו אמורים להישאר במקומם עד תום הבנייה, סכנת פינוי בכוח עדיין מרחפת מעל ראשם של תושבי מגרון, כבר בקיץ הקרוב.‬

מבחינת גבעת-אסף ועמונה, התאריך המשמעותי הקרוב הוא אחד ביולי. בנובמבר האחרון נענה בג"ץ לבקשת המדינה והעניק לה ארכה לפינוי עד יולי. "למען האמת, בצד האמונה שיש לנו, כרגע אפשר לומר שמאוד מודאגים אצלנו", אמר השבוע תושב גבעת-אסף. "אני מניח שהרבה תלוי במה שיקרה בגבעת האולפנה".

בעמונה, אומר השבוע תושב היישוב אביחי בוארון, התושבים נערכים מבחינה משפטית לדיון על גורלם. "אנחנו בודקים אם נכון להגיש בג"ץ נגד המדינה", אומר בוארון.

דואגים?

"כבר שנים רבות אנחנו מחכים לפתרון הבעיה ולהסדרה של המקום. ההקפאה הזאת שאנחנו נמצאים בה בפועל הביאה למצב בלתי נסבל שבו משפחות עם חמישה, שישה או שבעה ילדים חיות בקרוון או בקרוון וחצי. מדובר במשפחות שמבחינה כלכלית היו יכולות להרשות לעצמן לגור גם בשכונות יוקרה, אבל הן בוחרות להישאר כאן ולהעמיק שורש בהר, ליישב את הארץ.

"יש כאן בהחלט אלמנט של דאגה, אבל יותר מדאגה יש לנו תקווה ואמונה שבסופו של דבר הים ייבקע לפנינו, ונגיע יבשים אל הצד השני", הוא אומר. "התמיכה הציבורית בנו עוזרת לנו מאוד. אנחנו מרגישים שהציבור נמצא איתנו בלבו, וזה מאוד מחזק. הציבור רוצה את עמונה, ורואה בה, כמו גם במקומות יישוב נוספים, סמל להמשך התהליך ההתיישבותי והציוני בארץ ישראל. מלבד זאת, עמונה היא מקום שנמצא כבר כמעט 20 שנה על הקרקע. יש כאן בית-ספר, יש חקלאות. אני מתקשה להאמין שממשלת ישראל רוצה לפנות בצורה כל כך עקומה יישוב פורח. אנחנו בהחלט מאמינים שנישאר כאן, ועמונה רק תלך ותתפתח.

"אין לנו ספק שבסופו של יום כל המערכת, ובעיקר זו הפוליטית, מעוניינת שעמונה תישאר על מקומה, מתוך הבנה שמדובר בסוגיה הנוגעת ל-90 אחוז מהבתים בבנימין", אומר בוארון. "רבים מהיישובים כאן נמצאים על קרקע שאינה מוסדרת או אפילו על קרקע שהיא לכאורה פרטית, וזה תוצר של המדינה. היא שבנתה את היישובים".

אפקט דומינו
אבי רואה, ראש המועצה האזורית בנימין [פלאש 90]

אבי רואה:
"מה שמאחד את מגרון, שכונת האולפנה, גבעת-אסף ועמונה, הוא העובדה שהם יושבים על אדמות המוגדרות על-ידי המנהל האזרחי ומשרד המשפטים כאדמות פרטיות. זה מה שהביא למצב הנוכחי. האם זה קיים גם ביישובים אחרים? התשובה היא כן. האם חומרת האיום ביישובים האחרים זהה לזו שלהם? התשובה היא לא"

המספר שמזכיר בוארון אולי מוגזם מעט, אך אין ספק שאפקט הדומינו שעליו הוא מדבר גלוי לכל העוסקים במלאכה. כל הצלחה משפטית של ארגוני השמאל שתגרור אחריה פינוי עלולה לגרור סדרת תביעות דומות כלפי יישובים אחרים ביו"ש, בהם גם יישובים ותיקים ומרובי תושבים.

ב'שלום עכשיו' אומרים זאת בגלוי. בדוח שהוציאה תנועת השמאל כבר ב-2007 נטען כי "כ-130 התנחלויות ומאחזים הוקמו באופן חלקי או מלא על אדמות פלשתיניות פרטיות, כ-51 אלף דונם משטחי ההתנחלויות הם אדמה פלשתינית פרטית... האדמות הפלשתיניות הפרטיות מהוות למעלה מ-32 אחוזים מכלל שטח ההתנחלויות".

ראש המועצה האזורית בנימין, אבי רואה, מסביר את שתי הנגזרות השונות של השפעת ההחלטה בנושא שכונת האולפנה, זו הנוגעת למאחזים שנטען שהם בנויים על קרקע פרטית וזו התקדימית בנוגע ליישובים גדולים. "התיאבון של תנועות השמאל התחיל בתביעות כנגד בתים שלא היו מאוישים כלל והגיע עכשיו עד לבתי דירות ביישוב ותיק שבהם גרות משפחות. זה תקדים שלא היה עד היום.

"מה שמאחד את מגרון, שכונת האולפנה, גבעת-אסף ועמונה, הוא העובדה שהם יושבים על אדמות המוגדרות על-ידי המנהל האזרחי ומשרד המשפטים אדמות פרטיות. זה מה שהביא למצב הנוכחי. האם זה קיים גם ביישובים אחרים? התשובה היא כן. האם חומרת האיום ביישובים האחרים זהה לזו שלהם? התשובה היא לא.

"גם ההסתכלות של המדינה על שכונת האולפנה שונה מההסתכלות על מגרון ועמונה. מעמדה של שכונת האולפנה אחר כי היא צמודה ליישוב גדול, ובית-אל הוא יישוב מוסדר לכל דבר, בשונה ממגרון, גבעת-אסף ועמונה שהם 'יישובים צעירים' ולא צמודים ליישוב גדול המוכר בידי המדינה. את הסוגיה הזאת מנסים לפתור עכשיו דרך הוועדה של השופט אדמונד לוי", אומר רואה ומתכוון לוועדה שמינה ראש הממשלה כדי "לבדוק סוגיות מקרקעין ביהודה ושומרון".

"בעפרה הוגש בזמנו בג"ץ לגבי תשעה בתי קבע", מזכיר רואה, "ושר הביטחון אמר אז כי מכיוון שמדובר בבתים שנמצאים בלב היישוב, הוא לא מתכוון לבצע הרס. אז כן, יש הבדל בין יישובים צעירים לוותיקים. מבחינתנו כמובן אין הבדל בין הפינויים. הקימו את היישובים הצעירים בנסיבות מסוימות והמדינה הייתה שותפה להקמה - אם בידיעה ואם בסיוע".

לסיום מוסיף ראש המועצה ש"חשוב להבין שכל החלטות בג"ץ עד היום התבססו על תשובת המדינה לבית המשפט שמה שנמצא על קרקע פרטית צריך להרוס, והיום המדינה מציגה עמדה מעט שונה".

כך או כך, לכל העוסקים בעניין ברור שההחלטה בעניין גבעת האולפנה תשליך גם על מקומות אחרים בבנימין ובכלל יהודה ושומרון. ח"כ אורי אריאל אמר בהקשר הזה לפני כמה שבועות כי השיטה ה'ישנה', שבמסגרתה גופי ההתיישבות טיפלו בכל בג"ץ שהוגש בידי ארגוני השמאל באופן נקודתי ובניסיון למצוא פתרונות המתאימים לאותו יישוב, כבר אינה יעילה, וכי יש לשנות את הלך המחשבה. "עוברים מטיפול נקודתי לטיפול רוחבי", אמר אריאל. הטיפול הרוחבי עובר במישור הפוליטי, ונכללים בו בין היתר חוקי ההסדרה שהעלו חברי הכנסת יעקב כץ וזבולון אורלב - חוקים שבינתיים, כידוע, אינם מצליחים לפלס את דרכם לכדי חקיקה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  30/05/2012   |   עודכן:  30/05/2012
הודיה כריש-חזוני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מביטים בדאגה אל גבעת האולפנה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ביבי הסמרטוט
30/05/12 17:54
2
ד"ר רון בריימן
1/06/12 01:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתוכנית מערכונים אוסטרלית ששודרה לפני מספר שנים ב-HOT, נראו אסירים המהלכים בחצר הכלא ומתכננים בריחה באמצעות מנהרה. "הבעיה שלנו", מסביר אחד מהם, "היא שלא הצלחנו לקבל רשיון בנייה מהעירייה". חברו הטרי נדהם: "אתם מבקשים מהעירייה רישיון לחפור מנהרה? הרי היא תודיע להנהלת הכלא!" אך האסיר הוותיק מרגיע אותו: "מתי לאחרונה ראית רשויות ממשלתיות המדברות זו עם זו?"
30/05/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
כשאיבסן, גדול המחזאים המודרניים, כתב ב-1879 את מחזהו "בית בובות", לא התכוון שבכך יפלס את הדרך לתנועת הפמיניזם, לשחרור האשה. למרות שזה אכן מה שקרה. הוא התכוון לגעת בנקודה אנושית נצחית, שיש לתת עליה את הדעת: מעמדה הנחות של האשה בתוך המשפחה הפטריארכלית. הצביעות בה היא חיה, גם אם בכלוב של זהב. וכשנורה מתלבשת (לאחר שבעלה כמעט אונס אותה במישגל כפוי תוך עירטולה) ועוזבת את בעלה ומשפחתה, זוהי החלטה נועזת, שפרצה דרך לנשים רבות בעולם. נורה הופכת במחזהו מאשה-בובה לאשה מורדת, עצמאית, חופשית, המיישמת את ה"אני" האמיתי שלה.
29/05/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
תקופת ההריון הינה תקופה נפלאה הרוויה בריגוש ובציפייה. עם זאת, בתקופה זו הגוף עובר שינויים רבים - החל משינויים הורמונליים המשפיעים על מצב הרוח ועל תחושות שונות וכלה בשינויים פיזיים ובתופעות גופניות.
29/05/2012  |  פרופ' אייל שיינר  |   כתבות
מעל גיל 40? צריכים להרחיק את היד בכדי לקרוא ברור, הראייה כבר לא מה שהייתה פעם? תסמינים אלה ונוספים, מעידים על תופעה הנקראת בעגה המקצועית "פרסביופיה" - ליקוי ראייה מקרוב.
29/05/2012  |  ירון שושני  |   כתבות
השבוע פנתה אלי לקוחה שרצתה להעביר את האתר שלה לחברה אחרת בגלל שלא הייתה מרוצה מהשירות והיחס של החברה איתה איכסנה את האתר.
29/05/2012  |  רון סיסו   |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי [צילום: AP]
איל השקס
מצרים לא פותרת את בעיותיה: החוב, השפעות המלחמה ברצועת עזה, מעורבות הצבא בכלכלה והאהבה למגה-פרויקטים    אך לעת עתה נחלצת מהמשבר בזכות חברותיה
רגב. יהירות ושחצנות [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
יוסי אוחיון
למרבה הצער ביבי, שריו וממשלתו הרעה ממאנים או לא יודעים ללמוד מטעויות    בשל כך אנחנו והמדינה צועדים מכישלון לכישלון ונופלים לכל בור אפשרי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il