יפה הסביר הפרופסור ארנון סופר, בדיון שנערך בתוכנית מבט של סופשבוע בערוץ 1 (איילה חסון), כשסיווג בדבריו את שאלת המסתננים, בדומה למה שכבר מוגדר בכל מדינות המערב,
כשאלה של ביטחון לאומי ולא פחות ממנה. כיום רק שר הפנים אלי ישי נותן את הטון ומדבר בגלוי על המסתננים כבעיה קיומית ובסיכון גבוה, בשל הסכנה שמדינת ישראל תהפוך ממדינה יהודית למדינה בעלת רוב מוסלמי-אפריקני בתהליך קצר שיארך לא יותר מחודשים עד שנים ספורות. נתניהו המדבר גבוהה, גבוהה בסוגיה זו אשם בהחמרתה מעבר לכל מה שאחראים קודמיו בתפקיד, בסיבות המפורטות להלן:
• ראש עיריית אילת וגם שר הפנים שלו, התריעו בפניו כבר בראשית כהונתו על המצב בו עשרות פליטים לשבוע הפכו לשיטפון חודשי של 2000 ויותר, מסתננים אפריקניים המגיעים לישראל בלא שיעשה דבר לעצור את השיטפון הבלתי מבוקר הזה.
• ההחלטה על הגדר לאורך גבול מצרים באה לאחר שהסוסים כבר ברחו מהאורווה לתוך שטח המדינה ויצרו את הבעיה הגדולה ממנה נאנקים תושבי שכונות העוני בערי המרכז, דרום תל אביב, צפון הארץ ואילת.
• נתניהו לא מבין כנראה שגדר הגבול כשלעצמה איננה מחסום להמשך הפלישה האפרו-מוסלמית לתוך מדינת ישראל, והוא מתעלם כנראה מדוחות מודיעיניים המציגים לפני תמונה של תוכנית-פעולה סדורה של גורמים עוינים לישראל הממנים ותומכים בבדואים המבריחים את המסתננים לישראל, ולכן אין מדובר בסוגיה של פליטים, מדובר במגמה מתוכננת של הגירה ולא לצרכיי עבודה, אלא להשתקעות של ממש בישראל, שכן המסתננים שולחים את זקניהם, נשיהם וטפם לעבור את הגבול ולהתנחל בארץ הקטנה והצפופה הזו, ועם ישראל בטפשותו תומך המהגרים הנכפים עלינו בלא להבין שמדובר בחורבן כל מה שרצינו לבנות כאן בדם וביזע של דורות!
• נתניהו לא מתמודד ברמה המשפטית-הבינלאומית והמדינית, תוך שבוי במנטרה של "קיום החוק הבינלאומי ואמנות האו"ם" בהגדרת מעוותת של הפליטות הנכפית עלינו. מנטרה זו משמשת בידי ארגוני שמאל קיצוניים הממומנים בהון בלתי נדלה, ככלי לצורך הוצאת מאות בג"צים המסכלים את יכולת ה
ממשלה לשלוט בזרם הזה של המסתננים-פליטים. כך "מ
תיר" בית המשפט לגרש את תושבי דרום סודן בשל קיום יחסים בין ישראל למדינה הצעירה, אבל לא לגרש את תושבי צפון סודן ואריתריאה בשל קיום מצב מלחמה באזורם וממצג שווא שקרי של "רדיפות על-רקע פוליטי". המסתננים הללו מתודרכים מראש לטעון שהם הגיעו בשל "סכנה לחייהם" ממשטר עריץ, ובשל סירוב של חלק מהם לשרת בצבא אריתראה או צבא צפון סודן. כלומר, התירוץ השקרי של בריחה מעונש על סירוב לשרת את ארצם כחוק, הופך אצלנו למבחן עליון של פליטות לפי אמנת האו"ם, ונציב האום בחוצפתו אף מאיים עלינו בצעדים במשפט ובתקשורת הבינלאומית אם לא ננהג במסתננים אלה לפי מבחן הקרוי "ההגנה הקבוצתית". נציב פליטים זה, אמריקני במוצאו ותושב קליפורניה, שותק כאשר ארצו מגרשת מניה וביה את מהגרי מכסיקו ואמריקה הלטינית הזורמים לארצו הגדולה ורחבת הידיים, ואת שבט לשונו מפנה אלינו בביקורת חריפה ומתנשאת.
• נתניהו מתעלם ואולי לא מודע לעובדה שפליט לפי אמנת האו"ם זכאי להגדרה והגנה שכזו מצדן של מדינות עמן למדינתו קיים קו גבול משותף, קרי מצרים החוצצת בינינו לבין אגן הנילוס באפריקה. כלומר מעמד הפליט צריך להינתן לאריתראי או סודני על-ידי מצרים וזו איננה מחויבות של ישראל במשפט הבינלאומי ובאמנות האום, כי ארצם מצויה 2000 ק"מ ממדינת ישראל שלה אין כלל גבול משותף עמן!
• זאת ועוד, כל אלה המגיעים לגבול הנגב מסיני עשו זאת לאחר ששלמו למבריחים מחיר מינימום של 3000 דולר לגולגולת, חלקם במימון ארגוני אויב, נדיבות ארגוני שמאל וקרובי משפחה שהקדימו בואם לישראל וצברו הון למטרה זו. עוד ראינו כיצד צעירות אפריקניות עם ילדים או בלעדיהן מקבלות במחנה סהרונים "אשרת כניסה" לישראל על סמך "איחוד עם בעלים" להן נישאו בנישואין פיקטיביים באמצעות שיחת טלפון ובתעודה מזויפת שניתנה להם על-ידי שלטונות אריתראה או סודן. (כתבתו של
דני קושמרו בחדשות סוף השבוע של ערוץ 2)
• נתניהו כבר הוכיח שהוא מעדיף את המשך שלטונו הבלתי המעורער ללא ביקורת מבית או מחוץ בשאלות לאומיות ואחרות, כאשר ידוע לו שבסוגיה זו הוא מסכן את הרוב היהודי ואת צביונה של מדינת ישראל כבית הלאומי של העם היהודי. לו היה בוחר נתניהו להיות מנהיג ראוי למדינה בימים הקשים והקריטיים האלה, ולא רק בשאלת הגרעין האירני, היה מתרכז בעיקר בסוגיית הסכנה של המסתננים, והיה פועל כראוי ולא קוסמטית לעצירת הסכנה בדרכים הבאות ולא בהכרזות בומבסטיות ובפעולות ראוותניות חסרות תועלת שכן בשבוע שעבר בלבד, המשיכו לחצות את הגבול מאות ואלפי מסתננים ונתניהו יודע זאת ושותק:
• חקיקה מהירה של חוקי חירום ותקנות שיאפשרו בלימה של כל אלה המגיעים לקו הגבול הדרומי של מ"י. לצורך זה דרושה מנהיגות אמיצה שלא תירתע מהחזית העוינת של השמאל הקיצוני ומהסיוע שחזית זו מקבלת מהפרקליטות ומבג"ץ שינסו לסכל חקיקה זו, אף שאני בספק אם לאיש הזה קיימת נחישות להשיג את יעדי החקיקה המשפטית הזו שבלעדיה ימשיכו הפולשים להציף את המדינה.
• התמודדות מדינית עם מצרים, חרף כל הקשיים והיחסים הבעייתיים עם ההנהגה הצבאית חסרת היציבות שלה, כדי לעצור את המשך גלי המסתננים.
•
ניתוח והבנת מורכבויות הבעיה ומציאת פתרון רב-תחומי לפתרונה: מי שסבור שגדר מתוחכמת ככל שתהיה בגבול מצרים וירדן תעצור את המסתננים, איננו מבין את המציאות ואת העוצמה של הצונאמי האנושי הפורץ מאפריקה מוכת הרעב, הבצורת, המחסור במים, השחיתות, מלחמות האזרחים והטרור, בדרכו לעבר "גן העדן" של אירופה, אמריקה וישראל.
• אם לא יהיו נהלים ברורים לעצירת ההסתננות הזו ובכל מחיר כולל יריות אזהרה – הגדר כולל אבטחת הצבא ומג"ב לכל ארכה - לא תועיל במאומה. המסתננים בעזרת הבדואים יפרצו את הגדר בעזרת חומרי נפץ, מנהרות, מנופים, משאיות ומכל הבא ליד. ישראל תעמוד מול מחזות בהן משפחות זקנים נשים וילדים אפריקניים אומללים יזעקו לעזרה וידרשו להיכנס לשטח ישראל על-פי התקדים שכבר התמסד בתקופתו של הנוכחית של נתניהו, שבה כל דיכפין אפריקני מקבל אשרה ורישום ממוחשב של משרד הפנים ורשות ההגירה בדרכו באוטובוסים לגן לוינסקי בתל אביב. מראות גדר ההפרדה בדרום והאנרכיסטים שירצו לפרוץ אותה עם ליגיון הזרים הבינלאומי של השמאל, יחזרו ובתהודה בינלאומית גדולה יותר מזו של אירועי נעלין ודומותיה ביו"ש.
• אם ימשיך בדרך זו, ייזכר
בנימין נתניהו בהיסטוריה כמי שהפך להיות "ההרצל של המסתננים האפרו-מוסלמים", אותם הכניס ברבבותיהם לתוך שטח ישראל בתקופת שלטונו, ואלה יצטרפו לאויבנו הפלשתינים בדרישתם לכונן מדינה איסלאמית ערבית מהים לירדן.
• גירוש מודרג של אלה המצויים שלא כחוק במדינת ישראל צריך להיעשות בשׂוּם שכל ובדרך שלא תפגע יתר על המידה ביחסי החוץ ובמעמדנו החלש ממילא בדעת הקהל העולמית. המספרים של הפולשים הבלתי חוקיים אינם ברורים דיים, חלקם, אולי 100 אלף, הם כאלה שנכנסו לישראל כתיירים ולא עזבו אותה, לעומתם, המסתננים מאריתריאה, צפון ודרום סודן ,מספרם המשוער לפחות 80 אלף, וממדינות אחרות מאפריקה עוד 50 אלף. מספרים אלה לא כוללים את מורשי הכניסה לישראל למשימות עבודה חקלאיות, סיעוד ובנייה, וכבר היום "מגרד" מספר זה של שוהים שאינם אזרחי ישראל קרוב לחצי מיליון נפש מתוך שבעה מיליון וחצי אזרחי ישראל וכ-400 אלף שב"חים פלשתינים וירדנים שהתנחלו בישראל.
• שלב הבלימה צריך לכנס מרגע זה את כל המסתננים במחנות שהייה בנגב שבהם יקוימו ככל הניתן, תנאי מחייה הוגנים בצריפים ובעיקר באוהלים (נאמר שזה לפי העדפת האפריקנים).
• משימה לאומית זו צריכה להתנהל על-ידי פרויקטור שיעמוד בראש מנהלת שתרכז לידיו את כל הסמכויות הנדרשות בחקיקה כמו ביישום חוק ההסתננות, תקנותיו והרחבותיו ככל שיידרשו ובכל משרדי הממשלה הנוגעים בדבר.
• יובהר לכל המסתננים שהם ישהו כאן זמנית, ועד שלוש שנים לכל יותר, וביכולתם לצאת ממחנה זה בכל עת שיחפצו, אך בכיוון אחד של חזרה לארצם או לכל יעד אחר המצוי מחוץ לגבולות המדינה.
• המסתננים השוהים במחנות אלה יעברו הכשרה מקצועית והשכלה שתאפשר להם עם שובם לארצם להשתלב בעבודה יצרנית ובכלכלה מודרנית. ישראל תעשה מחווה הומניטרית זו, ובשת"פ ככל שיתאפשר, עם מוסדות האו"ם ועם ארגונים ישראלים שירצו באמת לעזור למסתננים-פליטים הללו לשקם את עצמם במולדתם.
• יובהר לשוהים, ולדעת הקהל בעולם שמדינת ישראל איננה יכולה ואיננה מתכוונת לקלוט אנשים אלה בתוך תחומיה, הן בשל גודלה הזעיר והן בשל בעיות של סכסוכי גבולות ומצב הביטחון בו מצויה מדינת ישראל מול שכנותיה.
• ישראל תקלוט פליטים במעמד שיוכר ככזה ובמכסה שלא תפגע באינטרסים הקיומיים שלה כגון בדרך בה נעשתה לדוגמא, קליטת מהגרים וייטנאמיים בהחלטת ממשלת בגין משנת 1977 ואילך.
• מנהלת המשימה הלאומית של החזרת המסתננים לארצם תגדיר יעדים ברורים וכמותיים להכשרת השוהים, תנאי המחייה שלהם, הרפואה ההזנה ומציאת עבודה בשכר בתוך מפעלים זמניים שיוקמו בהם, ובאותו אופן יעדים כמותיים להחזרת מסתננים לארצם.
• תנאי המינימום הנדרש מנתניהו וממשלתו עצירה מיידית של חדירת המסתננים בגבול כולל כל אמצעי שיידרש לצורך זה.
• רמת השירות במחנות השהייה תהיה ברמה אנושית סבירה והוגנת שבה יטפלו במשפחות, ילדים וקשישים בצורה ראויה, וישראל תוכל לשמש מודל לעולם המערבי כיצד לא רק לתת לאומללים הללו קיום פיזי זמני וקצר מועד, אלא לסייע בידם להפוך לאזרחים מועילים בארצם, ברמה המודרנית ובתנאים שמולדתם המקורית לא יכלה או לא רצתה לספק להם. במודל דומה יצאו בשנות הששים מומחים ישראלים בכל התחומים למדינות רבות באפריקה המשתחררת מעול הקולוניאליזם המערבי ותרמו רבות לביסוס מדינות אלה לתפארת מדינת ישראל.