|   15:07:40
דלג
  הודיה כריש-חזוני  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?
קבוצת ירדן
לא רק קריאה בקלפים - 5 שימושים בקלפים
חממות דויטש במצפה-יאיר [צילום: פלאש 90]

'אם היו מאמצים את דוח לוי, הבעיות היו נפתרות'

המנהל האזרחי עלול להרוס חממות בנות למעלה מעשור אף שהפלשתינים שטענו לבעלות על השטח מחקו את עתירתם. חקלאים יהודים ביו"ש לא מבינים למה הממשלה שהזמינה את דוח לוי לא מאמצת את מסקנותיו החד-משמעיות
22/08/2012  |   הודיה כריש-חזוני   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

מרדכי דויטש:
"המדינה הלכה איתנו יד ביד בהקמת המקום. חיברו אותנו לחשמל וסללו לנו כביש, ועכשיו המדינה אומרת שאנחנו גנבים. עשר שנים לא הייתה שום בעיה עם השטח, ועכשיו כבר שנתיים שמתנהלת לגבי השטח התפלפלות משפטית שאזרח פשוט לא מבין אותה. הכול כאן שקר מוחלט"

   אריאל כהנא
"יהודה והשומרון אינם שטח כבוש"

   איציק וולף
דוח המאחזים: דיני כיבוש לא חלים ביו"ש

סיור צבאי בלתי שגרתי פקד ביום שני בשבוע שעבר את החממות של מרדכי דויטש, חקלאי ממצפה-יאיר שבהר חברון, סיור שעלול להוות הכנה לקראת פינוי והריסה של מפעל חייו.

נכון לעכשיו, החממות של דויטש עלולות להיעקר ממקומן עד סוף אוגוסט, בעוד פחות משבועיים. רק לפני מעט יותר משנה נעקרו אלפי שתילי גפן של אחיו, משה דויטש מסוסיא. אח נוסף, שעיה דויטש ז"ל, נרצח בחממות שלו בכפר-ים שבגוש קטיף בשנת 93'.

דויטש ממצפה-יאיר מעבד את הקרקע הזאת באופן רציף וקבוע משנת 2001. הוא מפרנס את משפחתו מגידול של ירקות עלים אורגניים בחממות מסוג צינורות רוח שהקים. באביב 2010, כעשר שנים לאחר שהקים את החממות, פנו ארבעה בני משפחה פלשתינים למנהל האזרחי וטענו לזכויות על הקרקע. בהמשך הם גם עתרו לבג"ץ, מבלי שהוצגו על ידם הוכחות של ממש לטענות הבעלות. במנהל השיבו לבג"ץ כי החממות ייהרסו, מכיוון שאין להן היתר בנייה. דויטש, שסבר כי חממות מסוג זה אינן זקוקות להיתר, מיהר להגיש בקשה להיתר בנייה.

בחודש יוני האחרון פנו הפלשתינים לבית המשפט וביקשו למחוק את העתירה. במנהל האזרחי ביקשו באופן מפתיע מבית המשפט שלא להיענות לבקשה ולא למחוק את העתירה אלא להשלים את הביצוע של צווי ההריסה. בג"ץ החליט למחוק את העתירה, אך למרות זאת הודיעה הלשכה המשפטית באיו"ש כי ההתחייבות לבג"ץ לפנות את החממות עד לסוף אוגוסט בעינה עומדת.

גם כאן, אילו הייתה הממשלה מאמצת את המלצות ועדת לוי, יש סבירות גבוהה כי העניין כולו היה מתברר בבתי המשפט המיועדים לכך, ולא בהחלטות מנהליות.

על ההריסה שעלולה להתרגש עליו בקרוב אומר דויטש: "באופן חד-משמעי, אין כאן שני צדדים שמתדיינים על אותה קרקע. יש כאן צד אחד שנמצא מול כל המערכת. אני מאמין שדוח לוי ישנה משהו, השאלה היא אם זה יקרה לפני או אחרי שיהרסו לי את החיים. מבחינתי, זה הרבה יותר ממקום פרנסה. זה משק משפחתי שמבוסס על עבודה יהודית ועל שותפות של כל הילדים שלי שעובדים אתי כאן.

"המדינה הלכה איתנו יד ביד בהקמת המקום", הוא מספר. "חיברו אותנו לחשמל וסללו לנו כביש, ועכשיו המדינה אומרת שאנחנו גנבים. עשר שנים לא הייתה כאן שום בעיה עם השטח, ועכשיו כבר שנתיים שמתנהלת לגבי השטח התפלפלות משפטית שאזרח פשוט לא מבין אותה.

"הכול כאן שקר מוחלט. זה לא סיפור שיש בו פנים לכאן ולכאן, ומכיוון שיש לי נגיעה אישית אז אני מצדד בצד מסוים; זו פשוט עלילה. מסביב לחממות הכול שממה. שום דבר לא מעובד. אין להם שום מסמך שמעגן נוכחות על השטח הזה, כלום. הכול דייסה אחת שלמה מעורבבת של המצאות, והמערכת המשפטית יוצאת מנקודת הנחה שאם זה לא שייך לאחמד אז זה בטח של מוחמד, ואתה כחקלאי נמצא במקום שני לערבים, ולכן זכויות החזקה שלך בטלות. זה פשוט היגיון עקום. אני בעל הבית של האדמות. הבעיה היא שלפעילי השמאל שמדרבנים את הערבים להגיש את כל התלונות הללו יש עזות שלנו אין", חותם דויטש.

הדוח לא עלה לדיון
ארדן. לדון בדוח ובהשלכותיו [פלאש 90]

כאב הלב של דויטש הוא רק דוגמה אחת מכמה וכמה שקתות שבורות שניצבות כיום לפני חקלאים ומקומות יישוב צעירים ביהודה ושומרון, והם נאלצים להיאבק על קיומם ועתידם בתוך מסכת משפטית נפתלת. האבסורד הוא שלכאורה אין בעצם צורך בכל זה. אם תאמץ הממשלה את המלצות הדוח המקיף שפרסמה לפני כחודשיים 'הוועדה לבחינת מעמד הבנייה ביהודה ושומרון', בראשותו של שופט ביהמ"ש העליון בדימוס אדמונד לוי - דוח שהוזמן בידי הממשלה - ההכרעות בסכסוכים הקיימים יגיעו אל הערכאות המתאימות להן. "מקום שקיימת מחלוקת בין טוענים שונים לזכויות בקרקע, נכון לאמץ מדיניות שלפיה קודם שתקבע המדינה את עמדתה בעתירות לביצוע פינוי או הריסה תעמוד על כך שיתקיים בירור ממצה בין הצדדים היריבים בפני ערכאה שיפוטית, דיונית, בדבר הזכויות בקרקע", ממליץ דוח לוי בהיגיון.

חברי כנסת ושרים מהימין אומנם ביקשו בימים האחרונים לדון על אימוץ דוח לוי בישיבת ועדת השרים לענייני התיישבות שהתכנסה ביום שלישי השבוע - לראשונה מאז הוגש הדוח לראש הממשלה - אך ללא הועיל.

השר דניאל הרשקוביץ ביקש, השר עוזי לנדאו שלח מכתב לראש הממשלה ובו כתב כי "הממשלה שאתה עומד בראשה ובה אנו חברים אינה יכולה לאפשר למִנהל האזרחי ולפרקליטות המדינה לנהוג באורח הסותר את מדיניותה, את תפיסת העולם של מרכיביה, ופוגע בזכויות האדם", והשר גלעד ארדן התריע במכתב נוסף כי "אל לנו להותיר דוח זה במגירה. מחובתנו לדון בו ובהשלכותיו ולאמץ מסקנותיו, כך שיהווה בסיס מנחה לנציגי המדינה בזרועותיה השונות" - אבל אימוץ המלצות הדוח לא עלה לדיון.

כפי שכבר נכתב כאן בעבר, הריבון ביו"ש הוא אלוף פיקוד המרכז, והמנהל האזרחי כפוף לו. היועץ המשפטי לאיו"ש מטעם הפרקליטות הצבאית הוא באופן רשמי יועצו של אלוף הפיקוד, ולכן הוא אינו נתון לפיקודו של ראש המנהל האזרחי.

נציגי ההתיישבות טוענים כבר שנים כי המדיניות באזור בכל הנוגע לסכסוכי קרקעות נקבעת בפועל בידי היועמ"ש לאיו"ש, שפסיקותיו מונחות על-פי התפיסה שההתיישבות היהודית ביו"ש היא זמנית - תפיסה המנוגדת למדיניות המוצהרת של הממשלה, כמו גם למסקנותיו המשפטיות של דוח ועדת לוי.

לשם המחשה, אחת ההמלצות החותמות את דוח לוי קובעת במפורש כי יש "לבטל את נוהל הטיפול בסכסוכים במקרקעין פרטיים. סכסוכים שיתגלעו בתחום זה יישמעו ויוכרעו על-ידי ערכאה שיפוטית בלבד". על-פי המוסבר באתר האינטרנט של הפרקליטות הצבאית, מדובר בנוהל ש"נועד לאפשר קבלת הכרעה מנהלית מהירה בסכסוכי קרקעות במקרקעין פרטיים, על-מנת למנוע את הסלמת הסכסוך". ברמת השטח, המשמעות היא הכרעה האם חקלאי יהודי יורשה להישאר בשטח שהוא מעבד במשך שנים ונוחל חזקה עליו לפי החוק העות'מאני, כאשר צצה טענה פלשתינית לבעלות על המקום. כדי לקבל את ההכרעה יועברו טענות הצדדים אל יועמ"ש איו"ש, והוא שיחליט בפרק זמן קצר של שבועות ספורים בדבר זכות החזקה בקרקע.

במסגרת הנוהל אפשר להשתמש בצו 'שטח צבאי סגור' המונע מאזרחים כניסה אל השטח, בצו 'שימוש מפריע' או בהחלטה הנעשית מכוח הנוהל עצמו. באמצעות צו 'שימוש מפריע' יכול ראש המנהל האזרחי להורות על פינוי של אדם מהקרקע שהוא מעבד בשל חשש כי השהייה שלו במקום תפריע לסדר הציבורי, אף אם הוא מעבד את החלקה המדוברת כבר חמש שנים. כמו-כן, כל שינוי בסוג הגידולים בקרקע (כמו מעבר מגידול עצי לימון לעצי זית) מתחיל את הספירה מחדש. בצו כזה נעשה שימוש בשנים האחרונות נגד חקלאים יהודים בלבד. שניים מהם, מייקל לסנס מקדומים ומשה דויטש מסוסיא, ספגו עקירות והפסדים גדולים בעטיו.

דוח לוי מכנה את צו השימוש המפריע "דרקוני", וממליץ להפסיק את השימוש בו. בחודשים האחרונים אכן ממעט ראש המנהל האזרחי הנוכחי, תא"ל מוטי אלמוז, לחתום על צווים כאלו, למורת רוחם של אנשי הפרקליטות שאף הוציאו מכתב זועם נגד אלמוז בעניין. לוועדת לוי הסביר ראש המנהל כי "המצב הנוכחי (הוא) לטובת הפלשתיני, שכן הנוהל הוא שכל פלשתיני יכול להציג כל ראיה שהיא, ואם הישראלי אינו מראה נייר (קרי חוזה) הישראלי יוצא מן השטח. ברירת המחדל היא יתרון לצד הפלשתיני".

על כך כותבים חברי הוועדה: "בנוסף לעובדה כי דברים אלו מצביעים על חוסר שוויון בפני הגורם המחליט בסכסוך על קרקע, מתברר גם כי על-אף שהסמכות מכוח הדין נמסרה לראש המנהל האזרחי, בפועל ההחלטות בסוגיות של זכויות בקרקע אינן מתקבלות על ידו אלא על-ידי אנשי הייעוץ המשפטי שאינם כפופים לו מבחינה פיקודית". ובמילותיו של אלמוז לפני הוועדה: "המצב הוא שבסכסוכי קרקע ביו"ש אני נדרש על-ידי היועץ המשפטי לאמץ את השקפתם של המשפטנים אפילו במקרים שבהם ההתלבטות היא קשה ואני איני שלם עם החלטתם".

עו"ד בצלאל סמוטריץ' מעמותת 'רגבים' טוען כי השימוש הנוכחי בנוהל הטיפול בסכסוכים, שבמסגרתו בין היתר שטחים מעובדים נרחבים של דליה הר-סיני עלולים להילקח ממנה, מתקיים כניסיון לעקוף את חוסר רצונו של אלמוז לחתום על הצווים. סמוטריץ' תוקף את הנוהל לטיפול בסכסוכים במילים חריפות ביותר: "זה נוהל לא חוקי בעליל שמסמיך את היועץ המשפטי להכריע בסכסוכי קרקעות. הוא מחליט בלי להראות מהן ההוכחות שלו, בלי עדויות, בלי ראיות, בלי כלום. בעיניי זה פשוט ניצול של שררה. היועמ"ש הוא החוקר, השופט והמוציא לפועל. יש כאן חידוש משפטי גדול בכך שהוא מכריע בגוף הזכויות ולא בחזקה על הקרקע", אומר סמוטריץ'. "הם פשוט חיפשו דרך לעקוף את העובדה שראש המנהל האזרחי הנוכחי לא ממהר לחתום על צווי שימוש מפריע, ומשתמשים עכשיו בנוהל הזה שמבחינה משפטית הוא פשוט הזוי".

"פשוט עלילה"

דליה הר-סיני:
"מתוך 20 השנים שבהן השטח מעובד, 15 היו שקטות. העימותים החלו לאחר ששמאלנים שהופיעו בשטח החלו להניע לכך את הערבים. אני מטבעי לא אדם שמחרחר ריב. גדלתי בצלו של יאיר שהעריך את המקומיים, למד מהם והכיר בידע שלהם. לא היו בו שנאה ואיבה"

מרדכי דויטש אינו המתוסכל היחיד מההתמהמהות באימוץ המלצות דוח לוי. דליה הר-סיני מנועה מלגשת אל חלקים מהחווה שלה הסמוכה לסוסיא, בשל החלטה מנהלית הנובעת מדרישה פלשתינית לבעלות על השטח.

אם רק היה אפשר, בימים אלה היו עובדים בחוות הר-סיני הכנת שטחים נרחבים לזריעה בחורף, כדי לקצור בהם את היבול בקיץ הבא. "ברור שיש כאן גם נזק כלכלי", אומרת דליה הר-סיני, "כי אלו שטחים שאנחנו משקיעים בהם הון כבר שנים. זו העתודה לטחנת הקמח שלנו ולמזון לעדר. אבל הרבה מעבר לעניין הכלכלי - אלו שטחים שהושקעו בהם 20 שנה של דם, יזע ודמעות". דליה הר-סיני מנהלת את החווה מאז שבעלה, יאיר ז"ל שייסד את המקום, נרצח בידי ערבים לפני 11 שנה, כשרעה את צאנו. מאז היא ותשעת ילדיה מנסים באומץ להמשיך את מפעל חייו, לקיים את אורח החיים הפשוט שאליו שאף יאיר, הכולל חקלאות אורגנית המחוברת לטבע, לסביבה ולבורא עולם.

"מתוך 20 השנים שבהן השטח מעובד, 15 היו שקטות. העימותים החלו לאחר ששמאלנים שהופיעו בשטח החלו להניע לכך את הערבים", אומרת הר-סיני. "אני מטבעי לא אדם שמחרחר ריב. גדלתי בצלו של יאיר שהעריך את המקומיים, למד מהם והכיר בידע שלהם. לא היו בו שנאה ואיבה".

חמש השנים האחרונות היו לא קלות, וכללו אינספור עימותים עם פלשתינים שהגיעו עם פעילי שמאל, וניסו להוליך את העדרים שלהם אל השטחים המעובדים או למלא מכליות מבורות המים של החווה.

לדברי הר-סיני, ידוע שהאדמות באזור אינן מוסדרות, ואין לפלשתינים הוכחות של ממש לבעלות על חלקה כזו או אחרת. "אם יש להם טענות - בואו נלך לבית משפט", היא אומרת. "אני אגיע עם זכות החזקה שלי והם עם הפתקאות שלהם, והשופטים יכריעו". אבל במקום הכרעה משפטית, ניתנות בשטח החלטות מִנהליות המונעות מאנשי החווה להיכנס לחלקות שעיבדו במשך שנים. גם במקרה הזה, התייחסות משפטית ברוח ההמלצות הברורות של ועדת לוי הייתה מביאה להכרעת הסכסוך.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  22/08/2012   |   עודכן:  22/08/2012
הודיה כריש-חזוני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
'אם היו מאמצים את דוח לוי, הבעיות היו נפתרות'
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מכובדם חיברו את
22/08/12 23:30
2
קורןנאוה טבריה
23/08/12 06:56
3
מסעודה משדרות
23/08/12 16:14
4
פוסק נגדיכם,
23/08/12 21:11
5
ציון1000
24/08/12 08:18
6
דודי30
24/08/12 15:53
7
שלמה המגיב
24/08/12 18:58
8
אלי קופטר
26/08/12 16:01
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
מחזה אבסורד חקלאי התרחש בשבועות האחרונים סמוך לקדומים שבשומרון. עצי זית רבים נעקרו בלב דואב ממקומם בידי החקלאי שנטע וגידל אותם, הועברו לחלקה לא מרוחקת וניטעו בה מחדש. "ההעברה הזו עלתה לי עשרות אלפי שקלים, ועשינו אותה למרות שהאדמה שהעצים היו נטועים עליה לא שייכת לאיש ואני עיבדתי אותה במשך שנים", אומר מייקל לסנס, תושב קדומים.
25/07/2012  |  הודיה כריש-חזוני  |  כתבות
זוכרים את חוק ההסדרה? את הדרמה הפוליטית מורטת העצבים? את ניסיונותיו של ראש הממשלה למשוך זמן עד הדקה התשעים, את נאומו המתלהב של יעקב כץ שהטיח בראש הממשלה האשמות מעל במת הכנסת, את המגעים שניהל זבולון אורלב עד הרגע האחרון, את הבטחות השרים שתמכו בחוק?
19/08/2012  |  סופיה רון-מוריה  |  כתבות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
המדינה לבג"ץ: לפנות את מאחז מגרון  /  איתמר לוין
נתפסה חוליית מחבלים שתכננה חטיפות ופיגועים  /  איציק וולף
בג"ץ אישר שוב: ישראלים לא ייכנסו לרצועה  /  איתמר לוין
שיעור באזרחות: לסרב פקודה!  /  אבנר אביב
הדת הקדושה   /  עמנואל נבון
לידת האומה הפלשתינית  /  ד"ר אורי מילשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
כיצד התקיימנו בעולם חסר התגלות, בגיא צלמוות של לאומים, נתונים לסכנת השמדה? מגילת אסתר הכינה אותנו לעולם כפי שמוכר כיום, שבו מוכרחים לתמרן בסבך הפוליטיקה העולמית כדי להשיג את הבסיס:...
יואב יצחק
יואב יצחק
אורנשטיין חשוף עתה לבדיקה/חקירה פלילית בשל שיחותיו עם אפי נוה בהן ביקש מנוה לפעול למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב    מידע שהובא ל-News1 מלמד, כי המעשים של גרטלר-גרטנר באפריק...
XTL עוסקת בפיתוח נוגדנים אנושיים נגד צהבת [צילום: פלאש 90]
תומר קורנפלד
XTL רוכשת את הפעילות תמורת הקצאת 45% ממניותיה בתוספת סכום קטן במזומן לבעלי מניות שיוצאים החוצה
יוסף גערליצקי
יוסף גערליצקי
לכל אדם יש את ה"נפש הבהמית" שלו, הנפש המחייה את גופו בגשמיות, אך יש בה גם רצונות ומידות רעות ו'בהמיות'
קוראים במגילה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
חניאל פרבר
מה עניין שני חייה של שרה אמנו למלכותה של אסתר המלכה? מדוע זכתה אסתר למלוך על מדינות כמספר שנות חיי שרה ולא כפי שנותיהם של שאר האבות והאימהות?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il