|   15:07:40
דלג
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

פרס מול נתניהו וברק - צילום נמוך

ועדת החקירה עוד תשמח שנתן אשל עדיין מסתובב סביב נתניהו, משום שאם בלשכת שר הביטחון ההקלטות נעלמות, ולשכת נתניהו ממילא פועלת באקווריום, לכל הפחות יהיו תמונות שיסייעו להבין את הנסיבות שעליהן צמח המחדל. התמונות, כמו הטיסה לאירן וכמו הרמה הכללית שבה מתנהלת ישראל כעת - יהיו בגובה נמוך, אולי לא מספיק נמוך בשביל הדין הפלילי, אבל מספיק נמוך כדי שיהווה עילת הרחקה מהזירה הציבורית, ויפה מלחמה אחת קודם
24/08/2012  |   דן אלון   |   מאמרים   |   הגרעין האירני   |   תגובות

פרס בא לעזרת נתניהו [צילום: לע"מ]

עזרה לחשופים בצריח
המשחק המסוכן של הצמד נתניהו את ברק בתוך המגרש הפנימי האמריקני, והניסיון שלהם לעשות שימוש במערכת הבחירות האמריקנית על-מנת להפעיל לחץ בלתי-כשר על נשיא ארה"ב לתקוף את אירן על-פי לוח הזמנים שקבעו לו הצמד, הניסיון הזה הותיר אותם חשופים בצריח האסטרטגיה המדינית, והיווה הזמנה לגורם שקול להיכנס לזירה ולבוא לעזרה

פרס: לא נוכל לתקוף בלי ארצות הברית
איציק וולף
נשיא המדינה מצהיר כי מדינת ישראל מודעת לכך שלא תוכל לעצור את תוכנית הגרעין האירנית לבדה * "אנחנו צריכים ללכת יחד עם אמריקה"
לרשימה המלאה

נקודת מוצא

נתניהו וברק משחקים סטנגה עם עצמם כבר יותר מדי זמן, רק משום שבישראל של 2012 אין אופוזיציה. לא רק שאין להם אופוזיציה פרלמנטרית, אלא שאין להם אופוזיציה בכלל. אפילו לא אופוזיציה ציבורית. בשנה שעברה עוד יצאנו לרחובות על מחיר הקוטג', אבל השנה אפילו על דלק כבר לא יוצאים. לא יוצאים מהבית, ולא יוצאים מהרכב בזמן התדלוק. משלמים מחיר מלא בעד תדלוק בשירות מלא, ומתדלקים את היכולת לחיות כאן באמצעות אשראי ומשיכת-יתר. המדיניות של הצמד נתניהו וברק, עם קפיטליזם ממאיר וקולוניאליזם מחמיר, הולכת ומתחזקת לנוכח היעדרה של אופוזיציה.

ופתאום בא שימון

בהיעדר אופוזיציה מזה זמן רב, ממשיכים נתניהו וברק להרים להנחתות איש לרעהו, תוך שהם מריעים זה לזה ומחלקים לעצמם מחמאות הדדיות. למרות שאין להם אופוזיציה, אין להם גם אוהדים שיחלקו להם מחמאות, מלבד קבלני הפרסום שעושים זאת על חשבון כספי המיסים ועל בסיס הזמנות עבודה ממשלתיות. ואז בא שמעון, והפתיע.

לפתע, שריקה חדה פילחה את האוויר, ושני הקנדידטים הפנו ראשם והבחינו במחזה שהפתיע אותם. בגיל 89, שמעון עזב לרגע את טרקלין הנימוס של היכל התהילה. פרס זינק למגרש בלי ברכיות, היישר אל המדמנה החביבה על הצמד נתניהו וברק, לבוש בחולצה הנושאת את המספר "1", והשמיע להם תזכורת שהיוותה קריאת מציאות. "בנימין ואייהוד, שלטון בכל מחיר איננו מדיניות".

פרס אמר בסך-הכל "אנחנו לבד לא יכולים לעשות את זה", והמילה "זה" כוונה לחיסול תוכנית הגרעין האירנית, להבדיל מעיכוב התוכנית. עיכוב הוא משימה שנמצאת בהישג יד ישראלי, ופרס לא ערער על כך, אלא על הביטוי הטקטי של "עיכוב" והסתבכות, מול "חיסול" ושינוי גורף של המציאות.

מחדל ההפתעה - סימן לבאות?

לצמד-החמד, נתניהו את ברק, לא הייתה שום סיבה להיראות מופתעים מעצם הכניסה של הנשיא לזירה. העובדה שהם ראו בהצהרה שליוותה את "הכניסה" של הנשיא לזירה כאילו הייתה "יציאה" שאינה במקומה, העובדה הזו מתמיהה שבעתיים. שהרי במו ידיהם הם כתבו את השורה הזו בעבורו. העובדה שעל המגרש הדיפלומטי הופקד שחקן רכש מולדבי, כזה שמדינות העולם כולל ידידותיה של ישראל, הוציאו לו זה מכבר "תעודת שחקן רדיוס בלבד", לא תרמה ממילא לזירה המדינית-דיפלומטית. שני כוכבי-העל שעברו לזירה הטקטית-פוליטית גרמו לוואקום חמור שהזמין את השחקן מספר 1 למגרש.

למרות חוסר יכולתם להבין את הדינאמיקה שהזמינה את הנשיא, עצם היותם כה מופתעים ממעשי נשיא ישראל מעלה תהיות באשר להבנתם את המציאות הגלובלית והפוטנציאל הגלום בחוסר הבנה וצפייה מראש של מעשי נשיא אירן. על אי-הבנת נשיא ישראל עוד אפשר לעבור לסדר היום, בעיקר משום שנשיא ישראל חפץ בטובת ישראל, אך מה אם הם כשלו גם בהבנת וצפיית מעשי נשיא אירן?

"של מי השורה הזאת?"

נתניהו וברק עזבו זה מכבר את המגרש המדיני-דיפלומטי, ועברו לנהל את המדינה מהמגרש הפוליטי-טקטי, תוך כדי פזילה קבועה ויציבה לעבר הבחירות הבאות, ומתוך שיקולים אלקטוראליים צרים. בעשותם כן, הם השאירו פרצה גדולה בחומה המדינית-דיפלומטית, והזמינו אל הפרצה הזו בעלי חושים חדים מעולמות הדיפלומטיה והמדינאות, אנשים בעלי ראייה ארוכת-טווח וכישורי-על. וכך נקבצו סביב הנושא האירני כל ראשי מערכות הביטחון של ישראל בעבר ובהווה, דיפלומטים ואנשי-עסקים, אנשי רוח ואישי ציבור, ואפילו נשיא המדינה החמישי, יצחק נבון, שמעולם לא נחשד במעורבות פוליטית, וקבע בכל-זאת כי: זו לא הייתה זכותו של הנשיא פרס, אלא חובתו.

המשחק המסוכן של הצמד נתניהו את ברק בתוך המגרש הפנימי האמריקני, והניסיון שלהם לעשות שימוש במערכת הבחירות האמריקנית על-מנת להפעיל לחץ בלתי-כשר על נשיא ארה"ב לתקוף את אירן על-פי לוח הזמנים שקבעו לו הצמד, הניסיון הזה הותיר אותם חשופים בצריח האסטרטגיה המדינית, והיווה הזמנה לגורם שקול להיכנס לזירה ולבוא לעזרה.

שלא כמו בעניין התקיפה של מתקני הגרעין בסוריה (כמובן, רק על-פי מקורות זרים), את הנושא האירני הוציאו נתניהו וברק לדיון ציבורי. האחריות להיקף הדיון הציבורי בנושא הזה רובצת על כתפיהם. מכאן, שהפליאה שלהם לנוכח אירוע ההיתקלות הנוכחי, שקולה למי שמוציא את הכלב לטיול בוקר, ואחר-כך מתפלא שהוא צריך להרים מהמדרכה את תוצר המעיים המצחין.

תגובה רגשית ומתקפה טיפשית

גורם ההפתעה תפס את הצמד נתניהו וברק במצב של מוכנות אפס, והדגיש את אובדן היכולת שלהם לנהל מפת קרב מורכבת ורגישה. אם לא יכלו לצפות את מעשה הנשיא, הרי שמפת הקרב שלהם כשלה. זו לא הייתה קפריזה אישית של הנשיא פרס, וקדמו לכניסה הזו סימני אזהרה רבים. אבל הנורות האדומות בחדר המצב זכו במקרה הטוב להתעלמות מצד הצמד, ובמקרה הפחות טוב - הן לא הבהבו כלל משום שלא מופו כאזורי אתגר אפשריים. ככה זה כשמשחקים משחק טקטי. פתאום אתה מתעורר והכדור כבר לא אצלך.

התגובה שראינו נקראת בלע"ז freeze, fight or flight ומשמעה שמי שנתפס בהפתעה ברגע האירוע עשוי לקפוא במקום (כמו חיה החוצה כביש בלילה ולפתע מגיחים מולה אורות של רכב), או להגיב באחת משתי דרכי הקיצון - בריחה או מלחמה. אין לדעת מי היה בחדר בעת שהצמד גיבש את התגובה, אבל ניתן לקבוע בוודאות שקולו של ההיגיון השקול לא נשמע שם.

המתקפה האישית על הנשיא פרס, באמצעות ניסיונות להשחיר את שמו ולפגוע במוניטין שלו ובקרדיט הציבורי העשיר התלוי על כתפיו, כולל כל מה שנטען לגבי יכולות ישראל מחולות דימונה (כמובן, רק על-פי מקורות זרים), כל אלה היוו תגובה רגשית ומתקפה טיפשית, שגם את תוצאותיה כשל הצמד מלראות מראש. ברק שבנה לעצמו שם של אדם בעל מוח אנליטי, נלכד ברשת הקורים של דרכי נתניהו הפתלתלות, ונתן ידו לבומרנג של תקיפת פרס. פארסה קולוסאלית ומדאיגה. תקלה חמורה המצביעה על כושר שיפוט לקוי וראייה סלקטיבית של שדה המערכה.

ולאן הולכים מכאן?

לאחר המקלחת הצוננת שחטף הצמד הזה בעקבות דברי הנשיא פרס, הם עברו למצב הפוך של ניהול המערכה על אירן. היסטריה בהתגלמותה. ממצב של שאננות במגרש מתוך חגיגות חיסול האופוזיציה ודיכוי המחאה החברתית, הם החליטו ללכת על כל הקופה. אם כבר אירן אז עד הסוף, ובעיקר משום שהמחאה החברתית עשויה להידלק מחדש לאור הכבדת העול הכלכלי, עליות מחירים שנדמות בעיני הציבור כמסע ברכבת הרים כלכלית בלי חגורות בטיחות, וגלי הפיטורים הנוקשים על דלתות מאות אלפי אזרחים.

נתניהו פצח במסע זואולוגי, והקפיץ את סיירת עמידרור לביקור בזק אצל עובדיה יוסף. על עזים עיוורות או שפנים בקיבוצים כנראה לא דיברו שם (ואולי דווקא כן), אבל קל לנחש שנושאים כמו "נחש צפע" כן עלו לדיון. העלייה לרגל אל עובדיה היא סממן שמלווה בדרך-כלל מסעות בחירות או מסלולי מלחמות.

מהתנהלות הצמד בפרשת הנשיא פרס, ומעוצמת התגובה הטיפשית שנבעה ממצוקה רגשית אנו למדים שהמוח האנליטי המפורסם של ברק לא עמד לצידו, ועדיין מוקדם לדעת האם הוא המריא הרחק ועף או רק חטף מכה קלה בכנף.

אקורד צורם וצילום נמוך

אי-אפשר להימלט מהתחושה שאקורד הסיום הצורם של הנושא האירני עדיין לא התנגן, והתנהלות הצמד הזה בפרשה הזו מותירה תחושה קשה של ערב מחדל קשה, כזה שעלול להוות נושא לוועדת חקירה. התקווה עדיין לא אבדה, אבל זו תהיה קביעה מציאותית מאוד אם נאמר מעתה כי "כל ישראל חרדים זה לזה", וגיוס חרדים הוא כבר לא סיסמה פופוליסטית של שאול מקמפיין ההצדעות, אלא מציאות ריאלית.

ועדת החקירה עוד תשמח שנתן אשל עדיין מסתובב סביב נתניהו, משום שאם בלשכת שר הביטחון ההקלטות נעלמות, ולשכת נתניהו ממילא פועלת באקווריום, לכל הפחות יהיו תמונות שיסייעו להבין את הנסיבות שעליהן צמח המחדל. התמונות, כמו הטיסה לאירן וכמו הרמה הכללית שבה מתנהלת ישראל כעת - יהיו בגובה נמוך, אולי לא מספיק נמוך בשביל הדין הפלילי, אבל מספיק נמוך כדי שיהווה עילת הרחקה מהזירה הציבורית, ויפה מלחמה אחת קודם.


תאריך:  24/08/2012   |   עודכן:  24/08/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרס מול נתניהו וברק - צילום נמוך
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עוף מפה נבל
24/08/12 10:31
 
תוגבה לעוףמפה נבל
24/08/12 12:24
2
benjamin krief
24/08/12 13:31
3
ד"ר רון בריימן
24/08/12 13:44
4
ישראל בר-ניר
24/08/12 23:19
5
מסעודה לייבוביץ
26/08/12 07:36
6
ירדנה
26/08/12 09:22
7
יורם ק
26/08/12 23:24
8
הלך העורב אצל....
6/09/12 23:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהורם גאון שר שיר בו הוא מבטיח לבתו בשם הטנקיסטים, הטייסים, הצנחנים ואחרים, שהמלחמה הזאת (מלחמת יום הכיפורים), תהיה האחרונה, לא בגלל "שלום" הזוי, אלא בגלל הכרעה קצת על ההתחמשות האזורית והמלחמה האחרונה...
23/08/2012  |  יוסף מישל דוד  |   מאמרים
פרקליטות המדינה מושכת תיקים שנים ובסוף נאלצת לסגור אותם כמה זמן לוקח לבחון את הדרת הנשים ב"קול ברמה"? פסילת רשיונותיהם של נהגים עבריינים תמיד באה מאוחר מדי מפעל פניציה קורס משום שהמדינה לא קיימה הבטחה במשך חמש שנים בתשתיות התחבורה האיחורים נמדדים בשנים בפעילויות הקיץ עם אייל מצאתי גם כאלו שאצלם זמן זה זמן
23/08/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מפעם לפעם אני נעצר לשאול את מי מבעלי החנויות את הדרך אל ויה דולורוזה. כולם יודעים. כדי לדייק, אני שואל כמה מהם איפה רחוב הגיא. אף אחד לא יודע.
23/08/2012  |  יאיר דקל  |   מאמרים
"מֹאזְנֵי צֶדֶק, אַבְנֵי צֶדֶק, אֵיפַת צֶדֶק, וְהִין צֶדֶק יִהְיֶה לָכֶם, אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. וּשְׁמַרְתֶּם אֶת כָּל חֻקֹּתַי וְאֶת כָּל מִשְׁפָּטַי וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם אֲנִי ה" (ויקרא י"ט ל"ו-ל"ז). מפשטם של הפסוקים נראה כי שמירה מוקפדת על אמינות כלי המדידה כמוה כשמירה על כל חֻקֹּתַי ועל כל כל מִשְׁפָּטַי, משל אמרו כי זיוף כלי המידה הוא תמיד בסתר ואם אדם נשמר מזיוף משקולותיו, ואיפה שלו היא איפה, והין שלו הוא הין, הוא מעיד על אמונתו באלוהים שציווה על עשיית הטוב והישר, ואם לאו והוא מזייף מפני שאינו חושש מעין רואה ומיד הרושמת כל מעשיו בספר, וכופר בתוכו בכל אפילו אם לבר הוא מקיים כביכול הכל.
23/08/2012  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
אחרי שהובהר בפירוש זה כי ליבת היצירה עוסקת בשאלת התכלית, שאדם צעיר צריך לקבוע לקיומו מבין שתי האפשרויות הסותרות: בין מיצוי "החיים היפים" מיד, בהווה, לבין השקעת מאמץ לרכוש תחילה, בהיותו צעיר, את ההון אשר יאפשר לו לחיות "כאוות נפשו" בבגרותו - ניתן כעת להבהיר את תפקידם בעלילה של שני וינאים אחרים, פריץ אנקר ופליקס פון-ברונהוף. שניהם משתייכים לשכבת הממון והאצולה של וינה ושניהם קושרים את אומללותם לעובדה, שהינם צעירים "בלי כל כובד" (128), אשר "חיים ללא תכלית" (191), אחרי שהמשפחות שלהם הועידו אותם למלא תפקיד מסורתי שעבר בירושה מאב לבנו במשפחה.
23/08/2012  |  יוסף אורן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il