|   15:07:40
דלג
  שלמה קפלן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

הערבות ההדדית שב"יד הנעלמה"

כל פרט עמל כדי להגדיל את רווחיה של החברה ככל יכולתו. הוא אינו מתכוון לקדם את עניין הציבור, ואף אינו יודע באיזו מידה הוא מקדם אותו..ואין זה תמיד מזיק לחברה שאין כוונתו לכך. באמצעות רדיפת עניינו הוא, הוא לעתים קרובות מקדם את עניינה של החברה ביותר יעילות מאשר אילו התכוון באמת לקדמה
30/08/2012  |   שלמה קפלן   |   מאמרים   |   תגובות
אנשים משתמשים בסמלים כדי לקדם את מעמדם בחברה [צילום: פלאש 90]

אָדָם יְסודו מֵעָפָר, וְסופו לֶעָפָר
בְּנַפְשׁו יָבִיא לַחְמו
מָשׁוּל כְּחֶרֶס הַנִּשְׁבָּר
כְּחָצִיר יָבֵשׁ וּכְצִיץ נובֵל
כְּצֵל עובֵר וּכְעָנָן כָּלָה
וּכְרוּחַ נושָׁבֶת וּכְאָבָק פּורֵחַ
וְכַחֲלום יָעוּף.


מצאתי לנכון לפתוח בקטע עוצמתי זה, כיוון שמצויים אנו בעיצומו של חודש אלול, "חודש הרחמים והסליחות", שמקדים את ראש השנה ויום כיפור, אותם ימים נוראים בהם נאמר הפיוט המפורסם "ונתנה תוקף", המיוחס לר' אמנון ממגנצא, הפיוט מתאר את החרדה הגדולה מאימת דינו של אלוהי ישראל, ואת אפסות האדם מולו.

"אַל תִּיגַע לְהַעֲשִׁיר, מִבִּינָתְךָ חֲדָל, הֲתָעִיף עֵינֶיךָ בּוֹ וְאֵינֶנּוּ, כִּי עָשֹׂה יַעֲשֶׂה לּוֹ כְנָפַיִם; כְּנֶשֶׁר, יָעוּף הַשָּׁמָיִם"

עתה, יקל להבין את משמעות המילים מתוך אותו פיוט, כמו גם את המלצת שלמה המלך מספר משלי, המוכיחה את עצמה מעת לעת וממשבר למשבר, לנוכח המחזות האימתניים שאנו חוזים בכל קצווי תבל, בעטיים של שיטפונות, הוריקנים, רעידות אדמה ומשברי גלים (צונאמי) שהופכים באחת את סדרי בראשית.

אנליסטים, סוחרים בבורסה, כאלה המאמצים את מוחם בניסיון "להבין את השוק", להם מומלץ שלא להשקיע יתר על המידה בצבירת הון, אין טעם להתייגע, חדל לאמץ את בינתכם, שהרי העושר אינו בידכם, הוא ממילא עלול להתעופף ממקום למקום כמו נשר, אין כל אפשרות לחזות לאן יגיע.

"שְׁלֹשָׁה הֵמָּה נִפְלְאוּ מִמֶּנִּי, וְאַרְבָּעָה לֹא יְדַעְתִּים: דֶּרֶךְ הַנֶּשֶׁר בַּשָּׁמַיִם..."

בעולם החי קיים עיקרון טבע, שהזואולוג אמוץ זהבי מכנה "עיקרון ההכבדה", המסביר את אופני התקשורת של החיות בטבע. על-פי העיקרון כדי שמסר יהיה אמין, חייבת להתקיים התאמה בינו לבין הסימן המעביר אותו, כך שהונאה תהיה בלתי משתלמת לחיה שמעבירה את המסר. במקרים רבים, מטרת המסר היא להפגין את בריאותו או כושרו של פרט מסוים, כדי להזהיר את האויב שלא להתקרב, סימן זה מתבטא בצורות שונות של הכבדה, עד כדי סיכון לכאורה, לכן היא בלתי כדאית ל"רמאי".

האם בני האדם השכילו ללמוד מטבען של החיות?

כדי לציין את עליונותו של האדם על הבהמה, רגילים אנו לצטט ולהוציא מהקשרו קטע מספר קהלת, הקובע כביכול כי מותר לאדם מהבהמה, האמנם?!

"כִּי מִקְרֶה בְנֵי-הָאָדָם וּמִקְרֶה הַבְּהֵמָה, וּמִקְרֶה אֶחָד לָהֶם--כְּמוֹת זֶה כֵּן מוֹת זֶה, וְרוּחַ אֶחָד לַכֹּל; וּמוֹתַר הָאָדָם מִן-הַבְּהֵמָה אָיִן, כִּי הַכֹּל הָבֶל"

קהלת קובע בפרוש היפוכו של דבר, שעה שהוא מזהיר אותנו מלשגות בהבלים, מכזבים, מדברים בטלים; מהגזמות , ובעיקר מגאווה ויהירות . כל אלו כאד הקיטור, כהבל הפה מתנדפים, שהרי התוצאה היא אפסות. המסקנה המתבקשת, שאין יכולת להתנגד לחוקי הטבע. אם כן, אצל החיות אמרנו, שהסימנים הם בלתי כדאיים, לנוכל, לגונב דעת ולמוליך השולל.

ומה אצל בני האנוש?

סמלי המעמד ובכלל זה המותגים למיניהם, בני האדם יצרו אותם ע"מ לרמז על מעמדם.

ככל שמדובר בסמל יקר או נדיר יותר, כך ירמז הדבר על מעמד חברתי נעלה יותר. סמלים אלו מאפיינים בעיקר (אך לא רק) את החברה המערבית החומרנית והם אמצעי המסייע לסווג את המעמדות ואת הפרטים בחברה. כך קורה שאנשים בעולם משתמשים בסמלים בדרך של "הונאה" שאינה מייצגת אותם נכוחה וביושר, והכול במטרה לקדם ולו רק באופן זמני, את עצמם ואת מעמדם בחברה היה זה אייזק ניוטון שטבע את האמרה "אני יכול לחשב את תנועת הכוכבים, אבל לא את טירופם של בני האדם".

"הוֹן מֵהֶבֶל יִמְעָט, וְקֹבֵץ עַל יָד יַרְבֶּה "

הון שמגיע מהבל הפה, כזה שנוצר "יש מאין", סופו שיתמעט. שמא יש כאן רמז לתקשורת המסחרית, לעולם המבוסס רק על מדרוג (רייטינג) ועל פרסומות, בעוד ש"קובץ על יד" מי שאוסף וצובר את הונו במו ידיו, בעשייה, במלאכה, בתעשיה ובבניין, סופו שהונו ירבה.

"יְגִיעַ כַּפֶּיךָ, כִּי תֹאכֵל; אַשְׁרֶיךָ, וְטוֹב לָךְ"

זו אמירה ערכית בכל קנה מידה שיש בה הכול, לבד מהאמירה המפורשת שצריך אדם להתפרנס ממלאכה שיש בה יגיעה ולא לחפש לעצמו פרנסה קלה. הוא אמור גם להתפרנס מהעבודה שהוא עצמו עושה ולא לחיות על-חשבון אחרים, כמובן שאין כאן רק הנחיה, אלא גם שכר בצידה, שיזכה לאכול מיגיע כפיו, ולא יאבד את יגיעו לאחרים, והרמב"ם מוסיף ומעלה בקודש בקובעו, בסתירה ובניגוד לעדת "תורתם אומנותם" "כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מן הצדקה - הרי זה חלל את שם ה'"

לא ייפלא אפוא, שגם המשנה במסכת אבות מצדדת, מעודדת, תומכת ועומדת לימינו של בעל המלאכה

"וכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עוון"

"אהב את המלאכה ושנא את הרבנות"


"הברכה והקללה" ו-"היד הנעלמה"

"ראה אנכי נתן לפניכם היום, ברכה וקללה"

לדעת החיד"א (מקובל, מגדולי הפוסקים וכן מראשוני ההיסטוריונים של הכתיבה היהודית) נוקט הכתוב בלשון יחיד "ראה" ומיד עובר לרבים, "לפניכם" במטרת להדגיש את תפקידו והשפעתו של היחיד על הציבור: "דכל יחיד יכול לתקן ויהיה הוא צינור להשפיע לרבים". כלומר, כל יחיד צריך לראות את עצמו כחלק ממכלול וכמשפיע על הכלל. זה למעשה הרעיון המובא בתלמוד במסכת קידושין "לעולם יראה אדם עצמו וכל העולם כולו כאילו חציו זכאי וחציו חייב. עשה מצווה אחת הכריע עצמו והעולם כולו לכף זכות, עשה עבירה אחת הכריע עצמו והעולם כולו לכף חובה". זה משמעו של הרעיון "כל ישראל ערבין זה לזה", ניתן לומר גם "זה בזה".

ומהי "היד הנעלמה"?

דימוי בהשאלה לסוג של תפקוד חברתי, בה השתמש הפילוסוף והכלכלן הסקוטי אדם סמית כדי להבהיר ולהאיר עיקרון עליו כתב בספרו "עושר האומות".

סמית (בן תקופתו וגילו של החיד"א) טען:

"כל פרט עמל כדי להגדיל את רווחיה של החברה ככל יכולתו. הוא אינו מתכוון לקדם את עניין הציבור, ואף אינו יודע באיזו מידה הוא מקדם אותו. בהעדפתו לתמוך בתוצרת מקומית על פני תוצרת זרה, הוא מכוון רק לקידום ביטחונו; ובאמצעות הכוונת תעשיה זו באופן שתוצריה יהיו בעלי הערך הרב ביותר, הוא מכוון רק כדי להשיג רווח עבור עצמו, ובכך, כמו במקרים רבים אחרים, הוא מובל על-ידי יד נעלמה לקידום מטרה שאינה חלק מכוונתו. ואין זה תמיד מזיק לחברה שאין כוונתו לכך. באמצעות רדיפת עניינו הוא, הוא לעתים קרובות מקדם את עניינה של החברה ביותר יעילות מאשר אילו התכוון באמת לקדמה. יותר מכך אומר סמית בספרו:

"מעולם לא חזיתי בטובה גדולה שיצאה מאלו שניסו להשפיע על הסחר לטובת הציבור."

עיקרו של דבר, הכול מכוון אותנו ומורה לנו את הדרך אל "הערבות ההדדית".

תאריך:  30/08/2012   |   עודכן:  30/08/2012
שלמה קפלן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הערבות ההדדית שב"יד הנעלמה"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תחום אבקות הכביסה, המרככים ושאר התוספים לכביסה, עובר מהפכה אמיתית וראויה לציון בשנים האחרונות ולא בפיגור רב אחרי הנעשה בחו"ל.
30/08/2012  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
ה-11 בספטמבר נחרת בלוח השנה ההיסטורי העולמי כיום חורבן. של מגדלים, ובעיקר של אנשים. והפצע עדיין מדמם. כמה סמלי הדבר שה-11 בספטמבר הוא גם המועד שקבעו שופטי בג"ץ כתאריך היעד לפינוי מגרון פרט לחלקה אחת ששאלת הבעלות עליה טרם הובררה כל צורכה.
30/08/2012  |  אביעד הכהן  |   מאמרים
אם אתה נקלע לגן עירוני, וילדים המשחקים שם אינם צורחים כאילו הם מלאכי הארץ היחידים, ומתנצלים בנימוס אם כדור שלהם פגע באקראי באיש או אישה שישבו לנוח על ספסל, בצל ביום חמה או בשמש ביום סתווי, ואינם רצים אחוזי סופה בשבילים ומרתיעים את המטיילים להנאתם הבוגרת בדרך, אל תתרשם. אל תתפעל. הם רק ילדים...
30/08/2012  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
סליחה, רגע לפני שמכריזים על בחירות, רגע לפני המלחמה הבאה ובכלל, רגע לפני שלא קורה כאן שום דבר שלא קרה בשלוש שנים האחרונות (אלא אם יהיה משהו עם פצצת אטום)... בקיצור, רגע לפני שהכל קורה (או נחרב) צריך לעצור ולומר - אנחנו מדינה בת שישים פלוס, שזה מאוד צעיר יחסית למדינות מערביות.. יש כאן לא מעט בלאגן שניתן לייחס למנהיגים, אנשי שלטון, כוח ושררה - שופטים, משטרה, כנסת, ממשלה וגם סתם ערסים... אבל הפואנטה היא שאת המדינה הזו על כל שנותיה הקצרות הקימו בסופו של דבר אנשים שנבחרו על-ידי העם ביחד יד ביד עם אזרחים שעשו, הקימו, בנו, קטפו, לימדו, סללו, פיתחו, לחמו, יזמו וייסדו.
30/08/2012  |  ניר שילה   |   מאמרים
אני מלווה ידיד ערירי המתקרב לגיל תשעים. מטעמי צנעת הפרט אינני מנדב פרטים מזהים. את משרדי ביטוח לאומי בעיר חולון פקד ידידי רק פעם אחת, בצאתו לגמלאות בגיל 65, כאשר נדרש להגיש בקשה לגמלה, המגיעה לו על-פי חוק הביטוח הלאומי.
30/08/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il