|   15:07:40
דלג
  אביתר בן-צדף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

שיח מרוט

מה הניע את ידיעות אחרונות לפרסם כעת "תחקיר", שאין בו חידושים, ויש בו טעויות ואי-דיוקים, על מבצע "שיח אטד" לחיסול סדאם חוסין לפני עשרים שנה?!
20/09/2012  |   אביתר בן-צדף   |   מאמרים   |   תגובות
ברק. האם הפרסום בידיעות נועד לעזור לו לשקם את תדמיתו? [צילום: משרד הביטחון]

האם ניתן לסמוך על אהוד ברק לאחר שברח מאחריות לאסון צאלים ב'?
אורי מילשטיין
"הכל פתאום היה שקט. שכבתי על האדמה. בתוך כמה שניות הופיעו קצינים. הגיע הרמטכ"ל ברק. הוא נעמד בשילוב ידיים על כרסו והתבונן. אמרתי לו: 'למה אתה עומד שם? תעזור לחברים שלי!' הוא אפילו לא יישר מבט לכיווני, בהה ולא הסתכל" * קטעים מתוך פרק על אסון צאלים ב' שהתרחש לפני 20 שנה, מתוך ספר על ההיסטוריה הצבאית הכושלת של אהוד ברק, המציב סימן שאלה על העיטורים שקיבל ברק ועל יכולתו לקבל החלטות בנושאים אסטרטגיים שגורל המדינה תלוי בהם
לרשימה המלאה

הרבה רעש והמון צלצולים קדמו לפרסום כתבת השער במוסף "7 ימים" של ידיעות אחרונות בשבעה בספטמבר על מבצע "שיח אטד" לחיסול סדאם חוסין בנובמבר 1992. "גילויים חדשים על המבצע המתוכנן להתנקשות בחיי סדאם חוסיין" - כתב ynet, אתר האינטרנט של העיתון, בפרומו לקראת הפרסום. "... לראשונה נחשף הסיפור המלא של המבצע שנגדע באסון צאלים השני ומהווה עדיין פצע פתוח בצמרת הביטחונית שלנו. שיחות עם המעורבים במבצע, שחלקם מדברים לראשונה, מאפשרים לבנות את התמונה המלאה שנשמרה שנים תחת מעטה סודיות כבד ורק כעת אושרה לפרסום בידי הצנזורה - מהרגע שבו התקבלה ההחלטה לבדוק אם מערכת הביטחון מסוגלת לשלוח כוח שיחסל את נשיא עירק, הרעיונות המבצעיים המבריקים והמסוכנים שהועלו בסיירת מטכ"ל שנועדה לבצע את הפעולה, והקרבות מאחורי הקלעים בצמרת צה"ל סביב הפרויקט" (ההדגשות שלי - אב"ץ).

וההר - גם אם הודפס על נייר כרומו מבריק - אפילו לא הוליד צל של עכבר, כיוון שמי שקרא כשבוע לפני כן באתר חדשות מחלקה ראשונה את התחקיר של אורי מילשטיין על תרגול המבצע, שהפך לתאונת האימונים צאלים ב' - הבין, שרונן ברגמן וידיעות אחרונות מכרו לנו קמח טחון, או מה שקראנו בצבא, "מרק ללא דגים" - הרבה מים ללא כל תוכן חדש. רובה של כתבת ברגמן, שפתחה את השבועון, היה מחזור של חומרים, שכבר התפרסמו - גם על-ידי ברגמן.

יש לציין, כי הדברים הללו של מילשטיין, שהתפרסמו שבוע שלפני כן, הנם רק כשליש מפרק על פרשת צאלים ב' בספר, שהוא מסיים לכתוב על אהוד ברק.

עיון מדוקדק בכתבה ב"7 ימים" מעלה, כי ברגמן ועורכיו שגו בהרבה פרטים חיוניים - פרט לדיווח השטוח, שאינו כולל שום ניתוח של הפרויקט.

הדבר מעיד, כנראה, על חיפזון. שכן, הכתבה הייתה אמורה להתפרסם במוסף "7 ימים" לראש השנה, ופרסומה בחדשות מחלקה ראשונה טרף לידיעות אחרונות את הקלפים. יתר על כן, אין בכתבה הרבה חדש לעומת דברים כשכבר פורסמו - ובעיקר, לאחר הוצאת סדאם חוסין להורג בסוף שנת 2006.

האם זו מגלומאניה של "העיתון של המדינה", שמתעלם מכל מה שמתפרסם בערוצים אחרים?!

בתגובה לאיציק וולף, טוען רונן ברגמן, כי "בין שתי הרשימות - של מילשטיין ושלו - פערים ניכרים, לרבות טעויות לא מעטות שיש למילשטיין ולא מופיעות ברשימתו.

"מילשטיין עסק בפרטי התאונה והחקירה שלאחריה ואנחנו התמקדנו בכלל בצד המודיעיני והמבצעי לו מילשטיין מייחס מקום קטן יחסית. השוואה קלילה בין הרשימות תגלה שורה ארוכה מאוד של סקופים המופיעים אצלנו ובכלל לא נמצאים ברשימתו של מילשטיין. למעשה - רוב מה שנכתב אצלנו כלל לא מופיע ברשימתו של מילשטיין".

ועל כך השיב מילשטיין, כי מסתבר שברגמן לא קרא את הפרסום שלו במחלקה ראשונה, או שיש לו בעיות בהבנת הנקרא, כיוון שמילשטיין עסק בכל הנושאים, שברגמן טען שהוא לא עסק בהם, ויש אצלו עובדות וניתוחים, שנעלמו מעיניו ומהבנתו של ברגמן וממילא לא התפרסמו בעיתונו.

מאות מיליוני דולרים

את רעיון העיוועים לנקום בסדאם, שבייש את מערכת הביטחון של מדינת ישראל כשירה עלינו יותר מארבעים טילים במלחמת המפרץ ללא כל תגובה, העלה אהוד ברק עוד כשהיה סגן רמטכ"ל. הקצין הכושל, ש"הצטיין" במיוחד בכל דרכו בכוחות היבשה של צה"ל - מאז היותו מג"ד טנקים 100 במלחמת יום הכיפורים ועד להיותו סגן מפקד גיס במערכת שלום הגליל, שאחראי לאסון הנורא בסולטן יעקוב - מונה, כיאות לצבאנו, לרמטכ"ל, ולמרות כישלונותיו הידועים לכל, נועד לו עתיד פוליטי מזהיר בראשות מפלגת העבודה. "שיח אטד" נועד להיות גולת הכותרת של הקריירה של ברק - המקפצה, שתזניקו לתפקיד ראש הממשלה.

לפיקוד על המבצע המתגלגל - ה"מצביא" בסלנג של סיירת מטכ"ל - נבחר רס"ן דורון קמפל. מעליו הוצב, כ"פרויקטור", אלוף עמירם לוין, שהועלה בדרגה, ועקף את אלוף אורי שגיא, ראש אמ"ן, שממונה בכל ימי השנה על סיירת מטכ"ל. "היריון מחוץ לרחם", הגדיר זאת אלוף שגיא.

מאות מיליוני דולרים הושקעו בפרויקט "ההזוי", כהגדרת שגיא, שתאונת צאלים ב' בתחילת נובמבר 1992 קטלה אותו באבו - כנראה, מבלי שהמתכננים והמנהיגים שמו לב לפרטים הרבים, שחסרו בתשבץ, שהורכב סביב מותו הקרוב של דודו האהוב של העריץ העירקי. הרעיון היה, שסדאם יגיע ללוויה של דודו האהוב, שהיה על ערש דווי, ושם תצפה עליו חוליה של סיירת מטכ"ל, שתנחה את חיסולו בירי של טיל מדויק. דרך אגב, החולה האנוש מת רק כעבור שנתיים.

נח בהרבה שגיאות

כאמור, ה"תחקיר" של ברגמן עתיר בשגיאות ובאי-דיוקים. לדבריו, הוא התרכז במודיעין ובמִבצעים. נראה, כי יותר מכל הוא היה משועבד לזיכרונותיו של נדב זאבי. זו הסיבה, כנראה, להגזמה של ברגמן בתיאור תפקידו המכריע של זאבי - קצין מודיעין, שהוצב בפרויקט. זאבי, קצין מבריק, לא היה ה"מוח" מאחורי הרעיון המבצעי.

לדברי ברגמן, התנגד סא"ל דורון אביטל, מפקד הסיירת, לרעיון, ולא היא. אביטל - כיום ד"ר וח"כ - התנגד רק בדיעבד לרעיון, שהוצג בפני קודמו בתפקיד, סא"ל עמוס בן-אברהם.

רס"ן דורון קמפל לא היה סגנו של אביטל - כפי שכתב ברגמן - אלא סגנו של בן-אברהם. עם התפטרותו של בן-אברהם (בעקבות 'תאונת ההתייבשות') עזב קמפל את הסיירת, ועבר ללמוד באוניברסיטה. משם נשלף להיות ה"מצביא" של "שיח אטד".

ובנוסף - כוח המשימה של "שיח אטד" לא ניווט ברכב את דרכו בנגב, אלא הוטס ליעדו. וגם - רס"ן קמפל, כ"מצביא", היה אחראי לכל מה שנעשה בשטח, אך לא הוא שפקד על שיגור הטיל החי, שהרג את המתרגלים.

"... 20 שנה אחרי אסון צאלים ב', כאשר טיל שנורה בשוגג הרג 5 מלוחמי סיירת מטכ"ל, מביא ... רונן ברגמן גילויים חדשים על התוכנית שבמסגרתה שוגר הטיל: אימון לקראת יציאה לאחת ההתנקשויות הדרמטיות ביותר שביצעה ישראל אי פעם, מבצע שאמור היה לשנות את פני המזרח התיכון, ולשקם את ההרתעה הישראלית הפגועה ..." (ההדגשות שלי - אב"ץ) - כתב ynet.

אין דיון

כעשרים שנה אחרי התאונה, שחשפה את ערוותו של צה"ל לא פחות מאשר מסמך הרפז העדכני (מעניין, ששני העניינים חסו תחת מטרייה כבדה של ביטחון שדה - הדרך היעילה לרמות את העם ולהונותו); וכעשר שנים אחרי הפלישה האמריקנית לעירק, שבמהלכה הוצא להורג סדאם חוסין, ועירק נכנסה לכאוס בל-יתוקן, הייתי מצפה לדיון מסוים בהיגיון האסטרטגי של הפעולה. נכשלנו כבר ב"הנדסה פוליטית" של לבנון במערכת שלום הגליל; והאמריקנים נכשלו בה בעירק ובאפגניסטן וכעת בלוב ובמצרים. דיון כזה לא פחות חשוב מהדיון, שמקדם ידיעות אחרונות, על המדיניות מול אירן.

ואיך הסתיים "שיח אטד"?

חמש הלוויות. שקרים לוועדות חקירה ולמבקר המדינה. בסיכומו של תרגיל משפטי מבריק, שנועד למנוע דיון ציבורי (ואפילו צבאי) בפרשה ובספיחיה, נענשו בדין צבאי רק דורון קמפל ועוד קצין. כמובן, לא הופקו לקחים, ומסך כבד של סודיות הוטל על התאונה, ואפילו המשפחות השכולות לא העזו לסודקו.

מצד שני התאונה ב"שיח אטד" חשפה בפני הציבור חלק מהקרחון הנורא של רמתה הנמוכה - מוסרית ומבצעית - של הקצונה הבכירה בצבאנו, שנלכדה שוב באור הזרקורים כשהיא עסוקה במלחמות גנרלים ולא בהגנה על ביטחון ישראל.

"הסתיים צאלים ג'" - כתב המוסף הסאטירי דבר אחר ע"ה - "החלה ההרשמה לצאלים ד'".

והאטד, שמאז ומתמיד היה כושל ועשוי מטפלון, הפך לראש ממשלה ולשר ביטחון, שהובילנו מכישלון אלי כישלון עוד יותר גדול. האם הכתבה בידיעות אחרונות נועדה לעזור לו לשקם את תדמיתו, ובתמורה לפרק את הברית בינו לבין בנימין נתניהו, שנוא-נפשם של מו"לי העיתון?!

תאריך:  20/09/2012   |   עודכן:  20/09/2012
אביתר בן-צדף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שיח מרוט
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלברט
20/09/12 21:52
2
אחמד
21/09/12 13:08
3
אברהם מערב השומרו
22/09/12 19:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סדרת הקריקטורות שפורסמה בימים אלה בשבועון ההומוריסטי הצרפתי "שארלי הבדו", המתארת בין השאר יהודי חרדי דוחף עגלה בה יושב הנביא מוחמד ובעיקר את מוחמד הנביא בערום ובווריאציות שונות, מיועדת להעביר מסר לעולם, כי צרפת טרם נכנעה לאיסלאם.
20/09/2012  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
חולה שהרופא הזהירו לבל יתענה משום שבכך הוא מסכן את חייו, אסור לו באיסור חמור לצום ביום הקדוש. הוא חייב לאכול ביום הכיפורים יען פיקוח נפש דוחה אפילו צום זה. לכן, כל חולה שיש בו סכנה לחייו אם יתענה, ישאל את רופאו האישי (גם אם אינו מוכר כשומר מצוות) ולא יצום אלא אם התיר לו מפורשות. אל לו ליטול חייו בידיו ולסכנם נפש.
קשה, ואפילו בלתי-אפשרי, לתאר את רוחה של ההוויה הישראלית הצברית ללא המשורר והפזמונאי חיים חפר. היה זה הוא שהצליח, בדרכו שלו, להאציל עליה מרוחו יותר מכל אחד אחר בדורו.
20/09/2012  |  ראובן לייב  |   מאמרים
עיקר פרסומו של ספר יונה הינו בשל העובדה כי חז"ל קבעו אותו כהפטרה לתפילת מנחה של יום הכיפורים. קריאת ההפטרה בתפילת מנחה, היא דבר נדיר המתרחש רק בתפילת מנחה של יום הכיפורים ותשעה באב. יש עדות הנוהגות להפטיר במנחה בשאר ימי תענית ציבור. כל שאר ההפטרות נאמרות רק בתפילת השחרית בשבתות וימים טובים. בדרך כלל יש קשר בין תכנה של ההפטרה לפרשת השבוע. אולם כאשר חל חג או ראש חודש בשבת, או כאשר חל ראש חודש ביום ראשון מדלגים על סדר ההפטרות, ומפטירים מעניינו של ראש החודש או החג.
20/09/2012  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
אנחנו יודעים זאת טוב מכולם. הקריקטורה והמדיה האנטישמית, בעיקר זו מן האסכולה הערבית, נועדה לשלול מן היהודי את אנושיותו, ומן המדינה היהודית את הלגיטימציה הלאומית, בכדי להביא להשמדת העם היהודי באמצעות דמוניזציה תוכנית וצורנית.
20/09/2012  |  משה חסדאי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il