|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

פרשת השבוע - שבת האזינו

טוב להתריע גם טוב להריע
28/09/2012  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]


עַם שֶׁשָׁכַח קוֹנוֹ
עַם נָבָל בְּלִי-יַעַל וְלֹא חָכָם צַר אֹפֶק
בָּחַר בְּצַלְמַוֶת וּבְעֹשֶׁק עַד דֹּם דֹּפֶק
עַם שֶׁשָּׁכַח קוֹנוֹ וְלָרִיק הִפְנָה אוֹנוֹ
הִזִּיק לְעַצְמוֹ וְגָבַר זְדוֹנוֹ בְּחֵילוֹ וְהוֹנוֹ

עַד מָתַי שׁוֹאֵל, עֵינַיִם לַשָּׁמַיִם יְגַלְגֵּל
וְיֹאמַר לֹא יִרְאֶה יָהּ אֲשֶׁר אוֹתוֹ חוֹלֵל
דּוֹר עִקֵּשׁ וּפְתּלְתֹּל וֶאֱלִילֵי שַׁוְא יְהַלֵּל
דְּבַר שֶׁקֶר יְמוֹלֵל שָׁכַח דָּתוֹ וְהִתְבּוֹלֵל

הֲלָזֶה פִּלֵּל הֲלָזֶה יִחֵל שׁוֹאֵל וּמַקְשֶׁה
עַם שֶׁהָאֵל נוֹשֵׂא וְהוּא אֱלֹהָיו יְנַסֶּה
קְשֵׁה עֹרֶף בְּכַחַשׁ וְדֶרֶךְ יְשָׁרִים יְעַוֵּת
זֶה לִבּוֹ לוֹ אוֹתֵת אַזְהָרָה בִּקֵּשׁ לָתֵת

לֹא שָׁכַח לֹאמַר: עוֹד יִרְדֹף אֶחַד אֶלֶף
וְהָאֵל לֹא יִטּוֹשׁ עַמוֹ וְשָׁבוּ אֶלָיו כְּהֶרֶף


האזינו וזה לָאֹזֶן לא יֶעֱרַב

ידע משה כי אחרי מותו העם ישחית ויסור מדרך אשר אותה צוה אותם ללכת בה, השכם והערב , למרות שהוא חזר ודבר אל העם כל הזמן על שלושה דברים : האמונה באלהי ישראל שאין תמורה לו. על טהרת הגוף והנפש ועל טֹהַר המעשה. ועל ההתנחלות בארץ לעד ולא לנטוש אותה לעולם . בסוף פרשת וילך גמר משה אומר לדבר אל העם במליצה , כלומר בשירה , ואכן הוא פתח ואמר: האזינו השמים ואדברה ותשמע הארץ אמרי פי. (לב/א) לא אעסוק בהסבר מדוע מצא משה צורך לדבר אל העם בשירה ביומו האחרון לפני מתן ברכתו להם. ניתן לאמר כי בלשון מליצית יכול לאמר את הדברים הקשים שרצה לאמר לעמו, דברים שֶׁהָאֹזֶן שלנו לא רגילה לְשָׁמְעַם . הביטוי עם נבל ולא חכם (יב/ו) בא לבטא את חרדתו של משה מכך שהוא יודע שהעם ישכח את כל אשר צוה אותם אלהים וינהגו כְּנָבָלִים וְחָכְמָתָם לא תספיק להבין את תוצאות התנהגותם , לא יראו את הנולד (דברי רש"י) משה בקש לאמר לעם אינכם חכמים דייכם להבין דרכי האל ואל תשכחו כי אלהים עשה אתכם והוא שכונן אתכם. ואם אתם הדור צאצאי דור המדבר שלא ראו עיניכם את הנסים ונפלאות שעשה הקב"ה לאבותיכם ולכם: שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך. (לב/ז) כי עמידתכם היום מול שערי הארץ מול ירדן ירחו, כי ה' הנחיל לכם גויים. לולא זאת לא היה קיום לעם זה ששכח את אלהיו ואמר העם לעצמו אינני זקוק לאלהים אני הכל יכול. וזה הנושא שמעסיק את משה לאורך כל התורה. שם חובת האמונה כדב ראשון שלא לערעור. ולא רצה לזכור כי רק אלהי ישראל הנחה את העם עד למקום בו העם יִמָּצֵא בארץ, שָׂבֵע וטוב לבב, יונק דבש מסלע ושמן מחלמיש צור. (לב/ יג) וּמִשֶּׁחַש העם כי טוב לו שבע ונטול דאגה יתחיל להתנהג רע: וישמן יְשֻׁרוּן וַיִּבְעַט (לב/טו) יש קשר בין הפרשה המצליפה בעם לבין הדברים שאנחנו אומרים בסליחות ובעיקר בעשרת ימי תשובה. שנה תמימה מצטבר בנו כל הרע שעשינו בין בשגגה ובין במזיד ואנחנו באים ומתודים על חטאים בתקוה כי נוכל לסלק מקרבנו את הרע והעול שעשינו ואף לבקש מחילה ולא רק לחזור בנו ממעשינו. דברי תוכחה שנאמרים לנו או שאנו אומרים לעצמנו לא יערבו לאזנינו , אבל מתברר כי כך היה גם בתקופת המדבר עוד בימי משה .

הֵעֲדַת השמים והארץ

כבר נאמרו דברים בעניין זה אך טוב לשוב ולהזכירם לעצמנו. האדם איננו יציב וקים ונטיותיו , אינן דוקא לצד האמת, מה גם וחיי האדם עלי אדמות ארעיים וקצרים כצל עובר, לעומת הטבע שהוא בר קימא ואינו נוטה לצד זה או אחר. לכן פותח משה את דברו בהעידו את השמים ואת הארץ על דבריו שעומד לאמר לישראל . האזינו השמים ואדברה ותשמע הארץ אמרי פי. (לב/א) דבר זה קבל פירוש וביטוי נפלא כמעין תאור אלגורי ע"י רש"י שאמר בעניין זה ואני מביא את עיקרם של השברים כפי שנאמרו על ידו : אני מתרה (בדברי) בישראל ותהיו עדים בדבר, שכך אמרתי להם שאתם תהיו עדים ולמה העיד בהם שמים וארץ אמר משה: אני בשר ודם לְמַחַר אני מת. אם יאמרו ישראל : "לא קבלנו עלינו הברית מי בא ומכחישם? לפיכך העיד בהם שמים וארץ - עדים שהן קימים לעולם. ועוד : שאם יזכו (יהיו זכאים , ראויים) יבואו העדים ויתנו שכרם השמים יתנו טִלָּם והארץ תתן פריה. ואם יִתְחַיְּבוּ (אם ימצאו חיבים) לא יהיה מטר והאדמה לא תתן פריה ואחר כך ואבדתם מהרה על-ידי הָאֻמּוֹת. מדבריו של משה אל העם בשלב זה נִכֶּרֶת אכזבה רבה מהתנהגות בני ישראל. הוא גם חושש כי בני ישראל כאשר יהיה טוב להם יטשו את תורתו . לכן דבריו אל ישראל היו קשים ביותר. כמתואר בקטע הקודם. הדברים שנאמרים בשירה , מביעים הרבה במעט מלים. הקורא חייב להשקיע חשיבה רבה להבנת כונת המשורר. יחד עם זה דבריו הקשים של משה בשירה מסתימים בדברי הרגעה לישראל, וניתן לקשרם למלחמת יום הכפורים בשנת תשכ"ג . תחילה מזהיר : ואבדתם מהרה על-ידי האמות (בעוונותיכם) באשר הייתם שאננים ותאמרו מה לנו ולכל החקים והמשפטים והצוויים, כי כוחנו רב ונוכל להם. עד מהרה גליתם אזלת ידכם וכי השענותכם על כוחכם בלי תורה ומוסר לא עמדו לכם ויפלו חללים, אל אשכאן אומר: ותאחז במשפט ידי -להניח מדת רחמים מאויביכם שהרעו לכם. כי מדת הקב"ה איננה כמדת האדם, אשר משליך חצו באויבו אבל איננו יכול להשיב את החץ אם לא פגע במטרה , בעוד הקב"ה זורק חציו ויש בידו להשיבם. ולמשנאיו משנאי עמו ישלם. זאת תהיה להם לאויבי ישראל: מְעָוֹון דם חללי ישראל ושביה ששבו בהם. דברי אלהים אל עמו כדברי אב אל בניו , מזהיר ומתריע ומחמיר , אך מתעוררים בלבו רחמים על בניו ומסוכך עליכם.

זְכֹר יְמוֹת עוֹלָם, בִּינוּ שְׁנוֹת דֹר וָדֹר

החשוב מכל בימים הנוראים, הוא חשבון הנפש . על-ידי כך שהאדם יזכור ימות עולם , לדעת כי רק אחד לעולם קים וכל האחרים בני חלוף. אם עשו טוב והורישו לעולם חכמה בינה ודעת , זכרם ישאר קים לתמיד או לאורך שנים, ואילו חורשי מזימות ועושי רע, זכרם נמחה והיו כלא היו. וכשמזכירים שמם, זה יהיה לדראון עולם. כאשר מסתתמת בינתו של אדם בן אֻמּוֹת העולם , הוא לא זוכר סופם של אלה שהתנכלו לישראל. דברי משה אפשר שיאמרו להם: "בינו שנות דור ודור" למדו את תולדות עמנו בינו מה קרה מאז קיומו של עמנו דור ודור כשדבק בתורתו ובאמונתו ובארצו, הוא קים ואילו צריו חלפו מן העולם. כל צר ואויב לא עמד בפני עם קטן זה , כאשר הוא עשה בדק בית ותקן כל מעוות . כשם שאדם עושה זאת בעשרת ימי תשובה וביום הַכִּפּוּרִים, כך גם העם עליו לעשות כמו כל יחיד מן העם.ההיטהרות מן העול והפשיעה ומהכפירה בקדושי ישראל , תעמוד בפני כל צר ואויב וינגף. יש להניח כי לא כל אדם מקבל דברים אלה כמובנים מאליהם לכן אמר משה: זכור ימות עולם ליחיד בינו שנות ודור לרבים , אם אינך מקבל את הדברים או כופר בקיומם אמר משה: שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ, זְקֵנֶיךָ וְיֹאְמרוּ-לְךָ. והמדובר לא רק בתחום הלאומי אלא גם בתחום הפרט והיחיד ביום יום, ריבוי הפשיעה , הרצח , השוד והאלימות , שפשתה בכל פינה בארצנו ובתוך עמנו, באה כי נטשנו את תורתנו תורת המוסר ובקשנו להיות "ככל העמים". ובכן צריך שידע כל אחד כי אין אנו ככל העמים, יש לנו ברית אמת שבהפרתה מביאים עלינו את כל הרעה הזאת.

נַאֲזִין נָא לְרַחֲשֵׁי הַלֶּב וְהַנֶּפֶשׁ
מָה יֵשׁ לַעֲשׂוֹת וּמָה עוֹד יִתְרָחֵשׁ
לְיַשֵּׁר הֲדוּרִים בְּיוֹם הַכִּפּוּרִים
בְּלֶב חָפֵץ-חַיִּים לְלֹא הִרְהוּרִים
כִּי לְכַךְ נִקְבַּע מוֹעֶד
לְבַל יְהֵא אָדָם מוֹעֵד

אִם הֵיטַבְנוּ פַּעַל וְסִלַּקְנוּ מַעַל
תְּהֵא דַּרְכֶּנוּ בְּטוּחָה שַׁעַל שַׁעַל
נַפְשֶׁנוּ הוֹמִיָּה מִיָּד תֵּרָגַע וְתִוָּשַׁע
נְשַׁלֵּב יָדַיִם לְסַלֵּק כֹּל רַע וָרֶשַׁע
כִּי לְכַךְ נִקְבַּע מוֹעַד
לְבַל יְהֵא אָדָם מוֹעֵד

נִזְכּוֹר כִּי כְּבַר נִסְלַח לַעֲבַרְיָנִים
וְהֵם עַל יִשְׁרֵי דֶּרֶךְ כְּבַר נִשְׁעָנִים
וְהַשּׁוּרוֹת סְדוּרוֹת מוּל צַר וְרֶשַׁע
נְקִיֵּי כַּפַּיִים וּבַרֵי לְבַב יֵשׁ יֶשַׁע
כִּי לְכַךְ נִקְבַּע מוֹעֶד
שֶׁצָּר וְאוֹיֵב יְהֵא מוֹעֵד.

תאריך:  28/09/2012   |   עודכן:  28/09/2012
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במקום לנהות אחרי להג של דברנים מקצועיים, להכות על החזה בבחינת אשמנו, להתלונן על מיעוט משאבים, ולחלופין לאבד תקווה, חובתנו כחילונים ציוניים, לעשות מעשה
28/09/2012  |  אמציה חן  |   מאמרים
הנשיא של אמריקה אומר לציבור שיש רעשי רקע באוויר אבל הוא למד להתעלם מהם, או בשפתו המקסימה: לסנן אותם. כי אנחנו היהודים הפכנו לאומה מרעישה. להגיד לנו את זה בדיוק עכשיו כשאנו נכנסים לבתי הכנסת עם השופרות, התחינות, הסליחות והתפילות הבכייניות, עם הפתקים המרשרשים ברחבת הכותל... ובכן, אומר הנשיא האמריקני, קצת פרופורציות, בן-אדם. מה אתם, מנסים להעיר מתים?
28/09/2012  |  אורי שרגיל  |   מאמרים
כעת, כאשר הנושא האירני מגיע לנקודת הכרעה, העובדה שנטל ההחלטה הגורלית מונח על כתפיו של בנימין נתניהו היא אירונית וקצת מדאיגה. שכן, חרף הפוטנציאל העצום שלו - אינטליגנציה, כריזמה, כשרון רטורי מעולה, ידע מעמיק בנושאי כלכלה, ולמרות העובדה שהוא קיבל שוב ושוב את ההזדמנות להיות מנהיג מהסוג שכל כך חסר בישראל, הרי הוא נמנע שוב ושוב מלפעול בדיוק באותן נקודות זמן שבהן מעשיו היו יכולים להניע את המדינה היהודית בכיוון שונה מאוד, בכיוון שסביר להניח שהיה ראוי יותר.
28/09/2012  |  יואל מלצר  |   מאמרים
אולמרט יקים ככל הנראה מפלגה חדשה בסיועם של כמה מחבריו המסואבים בעלי קופות השרצים העמוסות, שירגישו טוב תחת כנפיו של מנהיג עבריין, וכל החבורה הפוחזת תנסה לסמא לקראת הבחירות הבאות את עיניהם של המוני בוחרים תמימים ומאמינים.
28/09/2012  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
לא הייתי מנסח את השאלה כפי שניסח אותה יואב יצחק משום שהמי אינו חשוב כל-כך במצב הנוכחי וחשובה הרבה יותר השאלה: מה הביא לקריסת מעריב?. תשובה לשאלה זו יכולה לסייע לעיתונים אחרים ולהבליט כשלים טיפוסיים למגוון רחב של אמצעי תקשורת במקומותינו. תשובה לשאלה כל-כך יסודית אינה ניתנת להיאמר במשפט אחד, אע"פ שאחד המגיבים לכתבה של יואב יצחק כמעט והצליח לעשות זאת כשכתב: "אם מעריב והארץ הם אותו הדבר - אין צורך בשניהם".
28/09/2012  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il