|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

חריש ירוקה או חריש הארי קרישנה?

כל הקבוצה שמנהלת ומריצה את פרויקט "חריש הירוקה", שלא תמיד ברור מתי הוא בגדר יוזמה נדל"נית ומתי מאבק ציבורי על דמות העיר העתידית - הם חברים בקהילת הארי קרישנה. הם מציגים עצמם כתושבי חריש שמתעקשים לשמור על העיר, או לפחות על חלקה, חילונית אך הזהות הדתית שלהם מוסתרת. חשוב לבוא בדרישה אל ראשי ההתארגנות בדבר גילוי נאות אודות האוריינטציה הדתית שלהם
06/11/2012  |     |   מאמרים   |   תגובות
הדמיה של הישוב חריש. יהפוך למרכז הראשי של קהילת הארי-קרישנה?

גילוי נאות
מה כוונתכם לגבי עתידה של חריש? האם בכוונתכם לנצל את ההצלחה, ככל שתהיה, בכדי לדרוש למשל הכרה בקהילה והקמת מוסדות ציבור (מועדון, או אולי אפילו אשרם), גני ילדים הארי קרישנה וכו'? בהתחשב בהתנהלותכם כקומונה, לאן ילכן הרווחים שלכם מהפרויקט, האם יהפכו לכספי הקדש למימון פעילות הדת?

   רשימות קודמות
  80 אלף עבריינים חדשים
  גוגל אוכלים חמץ בסין
  "במשטרה דווקא אוהבים אותנו"
  מטוס קטנטן, מעצמת ענק

חמישי בערב. אודיטוריום גדול ליד הקריה, תל אביב. כינוס של "חריש הירוקה" קבוצת הרכישה המגדירה עצמה חזור והגדר כחילונית. אין זה הכינוס הראשון. ראשי ההתארגנות, חמי בר-און ונעם הלל, מובילים פעילות ממוקדת כבר כמה שנים, פעילות שהלכה וצברה תהודה ותשומת לב גוברת מצד התקשורת, מחפשי פתרונות דיור וכעת נראה שגם משקיעי נדל"ן רבים. אולם זה הכינוס הראשון מאז חתימה על איחוד בין חריש הירוקה לעמותה חילונית נוספת והתקשרותן עם חברה יזמית, וההתרגשות בשיאה. מאות מציפים את האולם כולל המעברים, ובחוץ נותרים מתעניינים רבים. מכאן תגיע הגאולה.

הארי-קרישנה במסווה של חילוניות

גם אני בכינוס. כמה ימים קודם הייתי בכינוס אחר בחמ"ל הקבוצה בקיבוץ ברקאי שצמוד לחריש. במהלכן הלך והתברר דבר מוזר - כל הקבוצה שמנהלת ומריצה את הפרויקט, שלא תמיד ברור מתי הוא בגדר יוזמה נדלנית ומתי מאבק ציבורי על דמות העיר העתידית - הם חברים בקהילת הארי קרישנה. הם מציגים עצמם כתושבי חריש שמתעקשים לשמור על העיר, או לפחות על חלקה, חילונית. הזהות הדתית שלהם מוסתרת. הלל אומר, לשאלתי, שהוא בעצם "לא כל כך חזק בדת", ועל בר-און מוכנים לומר לי שרק אשתו היא הארי קרישנה, הוא פחות.

חוץ משני הדוברים הרהוטים, בר-און והלל, קבוצת נשים נלהבות עם עיניים בורקות מנהלות בלובי שבחוץ בדביקות דתית את מבצע ההחתמה על הצטרפות לקבוצה. מעט מוסתר, כולן עונדות עדליון המכיל את מנטרות קרישנה, ושרשרת חרוזים תואמת. כשאני שואל אותן על הקשר של הארי קרישנה לקבוצת הרכישה הן נראות כפגועות מעצם השאלה. כאילו שאלתי שאלה לא-לגיטימית.

או שמא? אם אכן כל הגרעין הפנימי, המניע והיוזם, הרוח החיה מאחורי קבוצת הרכישה המצליחה והסוחפת הזו הם חברי קהילת הארי קרישנה שחיים במעין קומונה שיתופית בחריש, האם אין לקשור בין קבוצת הרכישה למטרות אחרות - דתיות במהותן - של קהילה דתית אזוטרית זו. מבלי להיכנס כלל לדיון בדבר הגדרת הקבוצה - כת בעיני אחדים, "תנועה דתית חדשה" כהגדרת סוציולוגים מסוימים - הרי שודאי וודאי שאין מדובר בחילוניים. אז איך יתכן שקבוצה של אנשים דתיים יוצאי דופן שכזאת יכולה להנהיג קבוצת רכישה שכל אפיונה הוא דווקא היותה חילונית?

לא הגעתי לאירועים של "חריש הירוקה" כמשימה עיתונאית או מחקרית (במקרה, אני חוקר קבוצות דתיות בסין במסגרת עבודתי האקדמית), אלא כחסר דיור המעוניין ברכישת דירה בתנאים נוחים, כמו כל עם ישראל. למרות היותי ציוני-דתי, אני מתנגד בכל תוקף לגטו-זציה של החברה הישראלית, תהליך שהובילה החברה החרדית ולאחרונה, לדאבוני, הצטרף אליהם גם המגזר הציוני-דתי. אני מצר על כך שכל המכרז מנוהל באופן של חלוקה סקטוריאלית. לכן חיפשתי התארגנות חופשית, כלל-ישראלית, שלא עסוקה בבידול לקבוצות על-רקע דתי. התפעלתי ספציפית מהחבר'ה של חריש הירוקה שנצחו את משרד השיכון בבג"ץ החשוב על פתיחת המכרז לכלל הציבור, ולכן התעניינתי בהצטרפות אליהם, תוך שהצעתי להם, להמיר את התיוג המיותר והמתבדל "קבוצה חילונית" במשהו יותר כוללני - "קבוצה פתוחה" או "כלל-ישראלית".

קבוצות דתיות חדשות, בעיקר כאלו הרחוקות מאוד מהמיינסטרים הדתי המקומי, נוטים לעתים קרובות להסתרה. זה דבר מובן, שכן מטרתן המיסיוניריות של קבוצות כאלו עומד לעתים קרובות מול התנגדות טבעית של ההגמוניה הדתית בסביבה (גם בקרב חילוניים שעבור רובם הדת השלטת עדיין מהווה מטען תרבותי, קרי "מסורתיים”). לכן הם מפתחים טקטיקה של הסוואה סלקטיבית - מצד אחד הם מפעילים מיסיונרים המפיצים את דתם באופן אקטיבי וגלוי, מצד שני הם מפעילים פרויקטים שמטרתם להחדיר את תורתם באמצעות אספקת שירותים שונים, תוך הסתרת המהות הדתית האמיתית ואת מניעיהם. במקרה של הקהילה הזו בחריש, מדובר בהחדרת הדת שלהם באמצעות הזדהות כ-"תרבות הודו" הרווחת מאוד במיוחד באזור פרדס חנה השכנה הגדולה, ובכך מטעים את קהל היעד לחשוב שמדובר בדבר שהוא פרווה מבחינה דתית, בעוד שאין הדבר כך.

למשל, הפעלת גן ילדים בסגנון יוצאי הודו, באווירת שאנטי שרבים מתחברים אליה, אולם הורים רבים מגלים את מלוא המטען הדתי רק כשהילד מתחיל לשנן בבית מנטרות הארי קרישנה. או באמצעות הפעלת ה"סטודיוגה" במרכז פרדס חנה, המציע גם אירועי אוכל הודי אותנטי ובכך למשוך קהל.

קבוצת רכישה זה לא דבר פשוט לארגון ודורשת משאבים כספיים רבים, בעיקר לתשלום משכורות לנציגי שירות טלפוניים. וקבוצה זו עשתה עבודה מרשימה מאוד. האם מדובר בהתגייסות קבוצתית שמניעה אינם נדל"ניים גרידא? בקבוצה שהיא לכל הפחות קומונה למחצה (כך לפי דוחות על כתות שונות בארץ), ישנה יכולת מיוחדת לגייס את חבריה למבצע משותף שלא כנגד משכורות (כך התרשמתי מביקורי בחמ"ל הקבוצה בברקאי). להתארגנות דתית, סביר שיש גם מטרות דתיות. האם מדובר בניסיון לתעל את קבוצת הרכישה ה"חילונית" לשם ביסוס קהילת הארי קרישנה בחריש העתידית, על מוסדות ציבור, מוסדות חנוך וכד'?

לחשוף את המניעים האמיתיים

אין בדברים אלו שום כוונה לפגוע בקהילת הארי קרישנה או להצר את צעדיהם או חופש הדת לו הם זכאים. תיאורטית, זהות דתית לא הייתה רלוונטית לפרויקט נדל"ן. אולם לדאבוננו, המכרז המדובר על הבנייה בחריש מרוכז כל כולו בחלוקה על-רקע זהות דתית. לכן דרישתי מראשי חריש הירוקה ברורה: אנא מכם, היו כנים לחלוטין עם ציבור רוכשי הדירות (הנואש בחלקו), ספקו לו גילוי מוחלט ונאות בדבר האוריינטציה הדתית של ההתארגנות שלכם.

מה מניעיה? מה כוונתכם לגבי עתידה של חריש? האם בכוונתכם לנצל את ההצלחה, ככל שתהיה, בכדי לדרוש למשל הכרה בקהילה והקמת מוסדות ציבור (מועדון, או אולי אפילו אשרם), גני ילדים הארי קרישנה וכו'? בהתחשב בהתנהלותכם כקומונה, לאן ילכן הרווחים שלכם מהפרויקט, האם יהפכו לכספי הקדש למימון פעילות הדת? האם הציבור החילוני והדתי-לאומי (כמוני) שיצטרפו אליכם ימצא עצמו מממן פעילות מיסיונרית?

וחשוב מכל. אזרחים תמימים עומדים כפסע לפני ההחלטה הפיננסית החשובה בחייהם (ביום שלישי מסתיימת ההרשמה). הם משקיעים את ההון העצמי הקטן שבידם, ואת ההון הגדול יותר שייקשר על צווארם כמשכון לשנים רבות. זכותם לדעת אם כל יהבם מושקע בקבוצה שעשויה להבעיר בחריש מאבק בין-דתי מוזר מסוג שטרם היה בארצינו, ושרק זה מה שחסר להם.

תאריך:  06/11/2012   |   עודכן:  06/11/2012
נעם אורבך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חריש ירוקה או חריש הארי קרישנה?
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לא להסתה !!!
6/11/12 18:15
 
הארי רמה
6/11/12 22:49
2
רוכש
7/11/12 00:42
3
עופר2
7/11/12 03:08
 
נעם א.
7/11/12 21:27
 
עופר2
12/11/12 17:53
4
השר אריאל אטיאס
7/11/12 20:48
5
דתי לאומי
8/11/12 08:44
6
4me2
16/04/13 11:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ימי ראשית השנה העברית החדשה, הם זמן אידיאלי עבור בעלי העסקים הקטנים והבינוניים לערוך מעין "חשבון נפש" עסקי לקראת השנה החדשה, הבאה עלינו לטובה. זה הזמן לסכם את השנה שחלפה, להגדיר מטרות לקראת השנה החדשה, "לנקות את השולחן" ממטלות ופרויקטים שעדיין לא הסתיימו, ומעל הכול, לעשות סדר בניירת, בפנקסי החשבוניות וביתר המסמכים הקשורים לניהולו השוטף של העסק, וכל זאת כהכנה לקראת סיום שנת המס הרשמית.
06/11/2012  |  ליאור וילצ'ינסקי  |   מאמרים
איך ימכרו למצביעי הליכוד המכבדים את שלטון החוק ומצביעים עבור בני בגין, דן מרידור, מיכאל איתן או רובי ריבלין - את העובדה שהם מקבלים בסופו של דבר תמורת פתק ההצבעה שלהם את סטס מיסז'ניקוב במועדוני חשפניות, או את אנסטסיה מיכאלי במופע כוסות מים, או את דוד רותם עם המופע שלו "את אפילו לא בהמה"?
06/11/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
החידוש היחידי בתוכנית התחקיר של אילנה דיין הוא "הפרט המוכמן" שניתן במעטפה מרה"מ אהוד אולמרט רק לעיניו של הנשיא ג'ורג' בוש. הניחוש הפשוט שלי אומר שמדובר בהישג מודיעיני שהשיג המוסד ואשר לנוכח האותנטיות והחד-משמעיות שלו נשיא ארה"ב הסיר התנגדותו לתקיפת הכור הסורי בדיר אזו'ר. לוחם חשאי היה מנחש שמדובר בהוכחה שתוצרי הפלוטוניום מהכור ישמשו לתקיפת ארה"ב או לסחיטתה. כך הנשיא בוש מרגע שלמד את "הפרט המוכמן" היה מעדיף שאחרים יעשו עבורו את המלאכה עבורו, והוא יהיה הצדיק שמלאכתו נעשית בידי אחרים. שאגות השמחה שבקעו בגלוי מהבית הלבן לאחר התקיפה מחזקות את התזה הזו.
06/11/2012  |  ירון זכאי  |   מאמרים
על מה היה כל העניין? אנשי האוצר זיהו שיש עניין בעייתי במספרים. המכללות הטכנולוגיות מקבלות סבסוד על-פי מספר התלמידים שמתקבלים אליהן אבל רק כשליש מסיימים בהצלחה. מה עושים על-מנת לממש קיצוצים ולהכניס את תרבות האחוזים? האוצר דורש שהמימון יהיה על-פי מספר הבוגרים שסיימו בהצלחה ולא על-פי מספר התלמידים שנקלטים במכללה.
06/11/2012  |  אורי מלמד  |   מאמרים
חבל ששלי יחימוביץ' מייחסת ליצחק רבין מעשה שהוא פשוט לא עשה. גם אם שלי יחימוביץ' תחזור על האמירה הזו מספר רב של פעמים, תישאר העובדה הכאובה, שיצחק רבין לא הטיל מס על רווחי הון.
06/11/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
במקרה שלנו התמונה המדומיינת הפוכה: ישראל היא האריה, המותקף משום-מה על-ידי עדר זברות מתייהרות    היוכלו החיות המפוספסות, עטויות כפיות וסרטים ירוקים למצחם ללביא הבודד?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il