|   15:07:40
דלג
  צביקה קליין  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
הראפר הקוריאני PSY. הייצוא המצליח ביותר של קוריאה הדרומית בשנים האחרונות [צילום: AP]

האם הנשיא פרס ירקוד 'גנגנם סטייל'?

לומדים שם גמרא, מזדהים עם צה"ל וגם משתלטים על המוזיקה העולמית ראיון עם שגריר קוריאה הדרומית בישראל, כולל חברותא עם סוגייה מהתלמוד והבטחה להביא לכאן את כוכב אחד הקליפים הנצפים בעולם
07/11/2012  |   צביקה קליין   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות

באן קי מון (משמאל) עם PSY [צילום: AP]

צעדי ריקוד ישירות מ-PSY
"גנגנם סטייל הוא טוב מאוד" צוחק שגריר קוריאה הדרומית בישראל, ומוסיף כי "במסגרת משלחת דיפלומטית שהגיעה לכאן בשבוע האחרון, שביקרה גם אצל הנשיא פרס החלטנו לנסות ולראות אם נוכל להביא אותו לישראל". האם נזכה לכבוד דומה לזה שזכה לו מזכ"ל האו"ם באן קי מון, שלמד את צעדי הריקוד ישירות מהמקור? השגריר מקווה שכן: "אם נצליח, PSY ילמד את הנשיא הישראלי את הצעדים המיוחדים" הוא אומר

מדי כמה שבועות מקדישה התקשורת הישראלית כתבה או שתיים העוסקות בהתרחשויות בדיקטטורה הסגורה קוריאה הצפונית, באיום הגרעיני ובשליט החדש והצעיר. מתברר שמבול הידיעות עושה את שלו והישראלי הממוצע אינו מבדיל בין קוריאה הצפונית הקומוניסטית לבין אחותה הדרומית הדמוקרטית. עם הבלבול הזה נאלץ להתמודד קים איל סו, שגריר קוריאה הדרומית בישראל, מדי יום.

"מה לעשות, כנראה לא כל הישראלים מבינים שקוריאה הדרומית היא מדינה דמוקרטית ואחת התומכות הגדולות של ישראל" אומר השגריר ל'מקור ראשון' ומוסיף בחיוך: "שואלים אותי אם אני נציגו של הדיקטטור קים ג'ונג-און".

אנו נפגשים עם השגריר לכבוד חגיגות 50 השנה לכינון היחסים הדיפלומטים עם ישראל, והוא מצידו עושה כל מאמץ שהישראלים יכירו את מולדתו, ויפנימו כי מדובר בידידתנו הטובה ביותר באסיה.

"ישראל וקוריאה דומות מאוד" הוא חוזר ואומר במהלך השיחה. "שתי המדינות מוקפות בשכנים 'קשוחים' ונמצאות תחת איום גרעיני - אתם של אירן, ואנחנו מכיוון קוריאה הצפונית". חשוב לו לציין בראיון עם עיתונאי ישראלי, כי למרות שארצו מקיימת יחסים דיפלומטיים עם אירן ואף רוכשת ממנה כמויות גדולות של נפט, הרי שמאז החלו העיצומים קוצץ ייבוא האנרגיה מהרפובליקה האיסלאמית באופן דרמטי. "אנו שותפים לכל הסנקציות הבינלאומיות" מבהיר השגריר.

אבל הישראלי הממוצע נחשף בכל זאת לכמה דקות של תרבות דרום-קוריאנית. הקליפ הווירטואלי 'גנגנם סטייל' של הראפר הקוריאני PSY שמאיים לכבוש את התואר 'הקליפ הנצפה ביותר ביו טיוב', הוא הייצוא המצליח ביותר של קוריאה הדרומית בשנים האחרונות. הקצביות, סגנון הריקוד הביזארי משהו והמנגינה הממכרת הפכו את הכוכב PSY לפנים המוכרות ביותר מהמדינה האסייתית. נכון לעכשיו, שלושה חודשים וחצי מהיום ששוחרר לרשת הוא הקליפ השלישי הנצפה ביותר בכל העולם והוא הספיק להיות מועמד לפרס הקליפ הטוב ביותר בטקס פרסי המוזיקה של MTV באירופה.

"גנגנם סטייל הוא טוב מאוד" צוחק השגריר, ומוסיף כי "במסגרת משלחת דיפלומטית שהגיעה לכאן בשבוע האחרון, שביקרה גם אצל הנשיא פרס החלטנו לנסות ולראות אם נוכל להביא אותו לישראל". האם נזכה לכבוד דומה לזה שזכה לו מזכ"ל האו"ם באן קי מון, שלמד את צעדי הריקוד ישירות מהמקור? השגריר מקווה שכן: "אם נצליח, PSY ילמד את הנשיא הישראלי את הצעדים המיוחדים" הוא אומר.

האם הריקוד הוא קוריאני?

"מדובר בגל חדש של תרבות קוריאנית פופולרית מודרנית שהחלה בשנים האחרונות", מתייחס השגריר לתופעה שכבר קיבלה את השם K-pop. "היא כוללת בין השאר דרמה, מוזיקה, ריקודים וסרטים, שמביאים מצד אחד את התרבות העתיקה שלנו ומשלבים אותה עם התרבות המערבית. להקות הריקודים הייחודיות שלנו החלו להופיע בכל העולם ומתקבלות יפה מאוד".

ציפיתם להצלחה שכזו לקליפ שטותי שכמעט כולו קוריאנית?

"ממש לא. לא עלה בדעתנו שקוריאנים יכולים להיות כל-כך פופולריים בעולם, PSY אפילו כבש את מצעדי הבילבורד האמריקניים עם שיר שהוא לא קרוב לשפה שמבינים בארה"ב, זה לא ייאמן".

"צריך ללמוד את התלמוד"

סוגייה תלמודית
תוך כדי פגישתנו שולף איל-סו את אחד הספרים מהמדף והחל לתרגם חלק מהמשלים והסוגיות. "אם אבא ומורה נמצאים שניהם בבית הכלא, ורק ילד יכול לשחרר אחד מהם, הוא צריך לשחרר את המורה" מתרגם עבורנו השגריר. "האם זה נכון?" הוא שואל בהשתאות ומוסיף: "כנראה שזה מראה על כבוד והערכה לאנשים שמלמדים אתכם"

קשר נוסף ומפתיע בין ישראל לקוריאה הדרומית הוא הערכה הגובלת בהערצה ליהודים ולתרבותם במדינה המזרח-אסייתית. שליש מתוך 50 מיליון התושבים בקוריאה הדרומית הם נוצרים ואהבת ישראל היא חזון נפוץ. "אני זוכר שבתקופה של מלחמת ששת הימים הייתי ילד בבית הספר היסודי, ולאחר ששמענו שישראל ניצחה המורה שלנו אמר 'יש להם אומץ, צריך ללמוד מהם'". כך לא רק איל-סו התחיל לעקוב אחרי ישראל, אלא האומה כולה החלה להכיר מקרוב את התרבות היהודית. "תמיד אמרו אצלנו שיש כל-כך הרבה יהודים שזכו בפרס הנובל, שכנראה שיש משהו בחינוך היהודי, ואם רוצים להבין את היהודים כנראה שצריך ללמוד את התלמוד" הוא אומר.

מאז שנות ה-60 תורגמו סוגיות שלמות מהתלמוד לקוריאנית, והספרים נמצאים כמעט בכל בית ברחבי המדינה. תוך כדי פגישתנו שולף איל-סו את אחד הספרים מהמדף והחל לתרגם חלק מהמשלים והסוגיות. "אם אבא ומורה נמצאים שניהם בבית הכלא, ורק ילד יכול לשחרר אחד מהם, הוא צריך לשחרר את המורה" מתרגם עבורנו השגריר. "האם זה נכון?" הוא שואל בהשתאות ומוסיף: "כנראה שזה מראה על כבוד והערכה לאנשים שמלמדים אתכם".

אך בגמרא הקוריאנית לא תמצאו איזכור לטקסטים המקוריים המתורגמים, ומסתבר שלא מדובר בציטוטים, אלא בפרשנות על הדברים, בשפה עממית ופשוטה. לצורך העניין: ייתכן שבאמצע הסוגייה יביא המחבר הקוריאני ציטוטים של הוגים יהודיים כאלברט איינשטיין ואחרים, אשר מוסיפים מידע על הנושא הנלמד. "צריך להיות בעל דמיון כדי להיות יצירתי" הקריא איל-סו את דבריו של איינשטיין. אם עבורנו PSY זו תרבות קוריאנית, אז עבורם איינשטיין הוא אחד מהאמוראים.

איל-סו מציין כי הגמרא לא נלמדת בבתי הספר, אלא כהעשרה בבית. "הורים שרוצים שילדיהם יהיו מוצלחים כמו היהודים יקנו את הספר וילמדו אותו איתם כהעשרה" הוא אומר, "אין קוריאני שלא יודע מה זה התלמוד".

משתמטים משירות צבאי בקוריאה - לשנתיים מאסר
חייל דרום-קוריאני. שירות חובה [צילום: AP]

איל-סו טורח להזכיר שוב ושוב כי קוריאה הדרומית וישראל דומות כתאומות סיאמיות: מדינתו הוכרה כמדינה עצמאית ב-1948, באותה שנה בדיוק בה הוקמה מדינת ישראל, ולטענתו לישראלים יש טעם דומה לזה של הקוריאנים. "יש משהו בתיבולים ובסגנון הבישול שלכם שמאוד דומה לשלנו ואני מאוד אוהב אותו. לצערי אין מספיק מסעדות קוריאניות בישראל, אבל אנחנו עובדים אט-אט על הכנסת התרבות שלנו לישראל, דרך הבאת שפים מהשורה הראשונה ופסטיבלים קוריאנים מגוונים" הוא אומר.

מאפיין נוסף שדומה לדברי השגריר בין המדינות הוא שירות חובה המונהג בהן, בעקבות האיום הביטחוני הממשי. "אצלנו אומנם זה רק עבור הבנים ולא עבור הבנות, אבל השירות הוא חובה, ומי שלא משרת נכנס לכלא". ולכמה זמן כולאים את המשתמטים? "השירות הוא שנתיים, אז מי שלא רוצה לשרת, ויש כמה קבוצות דתיות שיש להן בעיה עם השירות, נכלאים לתקופה של שנתיים".

לדעתך שיטה זו הייתה מצליחה בישראל?

"לא, בישראל יש הרבה חרדים שלא מתגייסים מסיבות דתיות, יותר מדי מכדי להכניס את כולם לבית הכלא. אצלנו מדובר באחוז קטן יותר של האוכלוסיה". לתשומת לבו של ח"כ יוחנן פלסנר.

מההיכרות הביטחונית עם ישראל, במה צה"ל והצבא שלכם שונים?

"האמת שהצבאות אצלנו ואצלכם נמצאים במצב של מלחמה, ובגלל זה גם שיתוף הפעולה שלנו עם צה"ל גבוה. אבל יש בינינו הבדל מהותי: אצלנו החיילים לומדים טאקוונדו", אומר השגריר וצוחק.

אהבת ישראל ואנשים לבביים, בקרוב אצלנו.

תאריך:  07/11/2012   |   עודכן:  07/11/2012
צביקה קליין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם הנשיא פרס ירקוד 'גנגנם סטייל'?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
Alonis
8/11/12 11:15
2
קורןנאוה טבריה
9/11/12 07:57
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אם ממש מתאמצים אפשר למצוא נקודות אור: יהודים קיבלו כרבע מפרסי הנובל לאורך ההיסטוריה. חסיד אומות העולם ראול ולנברג הוא השוודי החשוב ביותר מנקודת מבטה של ההיסטוריה היהודית. קרוב משפחתו, מרקוס ולנברג, נציג משפחת העסקים השולטת בכלכלה השוודית, ביקר כאן לפני שנתיים. הממלכה הסקנדינבית מדריכה שוטרים ישראלים לשמש בתפקידי שיטור מטעם האו"ם. בכך, פחות או יותר, מתמצים ההיבטים החיוביים של קשרי ירושלים-סטוקהולם.
07/11/2012  |  אריאל כהנא  |   כתבות
אני פתטית. נחרדת מטבח הפילים באפריקה, הניצודים ברבבותיהם מדי שנה בשיטות אכזריות (מה חבל שהקולוניאליזם האירופי, שהסתפק בציד שעשועים, לא נמשך עד ימינו) - אך מתַחזקת חבֵרה טובה שלא סובלת חיות. מנויה על שני עיתונים, אך קוראת קוֹרֶט. מלאת כבוד לטבע, אך השגריר העיקרי שלו בחיי הוא תיון מרווה. לוטשת סקרנות לספרים למכביר, אך הפנאי הצפוד הוא למכביל.
07/11/2012  |  חגית כהן  |   כתבות
לו הייתם צריכים לשים את האצבע על המהפכות ששינו את פני האנושות בדורות האחרונים, סביר להניח שלא הרחק מהכדור הגדול - הנחיתה על הירח, היה ניצב כדור קטן בהרבה - הגלולה למניעת הריון. רגע הופעתה בשווקים באמצע שנות ה-50' של המאה ה-20, שינה את העולם וגרם למהפכה עצומה. הנשים שלטו מעתה בגופן ובחייהן ותכננו את חיי המין והמשפחה, מה שיצר מהפיכה חברתית והשפיע כמובן על יתר תחומי החיים ועל היכולות שלהן להעיז ולעשות.
07/11/2012  |  ד"ר ליאורה אברמוב  |   כתבות
בתאריך ה-6 בנובמבר ייכנס כוכב מרקורי האחראי על התקשורת והתנועה לנסיגה (רטרו) במזל קשת למשך כשלושה שבועות ויסיים את הנסיגה בתאריך ה-26 בנובמבר במזל עקרב.
07/11/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
עד לא מכבר, הסוד השמור ביותר במדינת ישראל היה מתי תתקוף ישראל באירן. כעת מתברר שלא מִניה ולא מקצתיה. עד לאחרונה, הסוד הכי שמור במדינת ישראל היה שמינסק, בירת בלרוס, הפכה למעצמת השתלות.
06/11/2012  |  פזית רבינא  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il