|   15:07:40
דלג
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

אילת, השער הדרומי: דוגמה לצרות אופקים

ישראל הייתה צריכה לפתח את נמל אילת כנמל בינלאומי לדרום ולמזרח, ולאחר מכן להפריטו במחיר גבוה. בפועל היא נהגה בשבוע שעבר כמו תגרנית בעבור חופן, במחיר כמעט מגוחך עבור נכס בעל פוטנציאל אדיר. זה שנים שמדברים על העברת נמל התעופה על-מנת שיוכל לקלוט מטוסים רחבי גוף בשטחים מצויים, אך הוא עדיין תקוע בלב העיר. עם קצת חזון והרבה מעש, אילת יכולה להפוך לפנינה סביבתית ותיירותית בינלאומית
17/11/2012  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   תגובות
אילת. פנינה דרומית לא מנוצלת כיאות [צילום: יח"צ]

בדרך לאום רשרש - עין חוצוב (חצבה) [צילום: צבי גיל]

כל אימת שאני מבקר בעיר הזאת ורואה את התקדמותה אינני יכול שלא להיזכר בביקור הראשון שלי ב"אום אל רשראש" בשלהי 1948 , במסגרת סמינר של הסוכנות היהודית לשליחים שנערך בירושלים. בסיומו עלינו על משאיות עם ברזנטים ועשינו יותר משבועיים ברחבי הערבה ובשיפולי המדבר. המוטלים והאכסניות ביום ובלילה היו כיפת השמיים והמזון אוחסן במשאיות.

המדריכים שלנו שהוליכו אותנו בנתיבים חבויים, במעלות במורדות, בנחלי אכזב, בנקיקים, בקניונים, היו מנשקה הראל (מפקד גדוד בפלמ"ח) לימים פרופסור מנשה הראל, אחד החוקרים הבינלאומיים הידועים לחקר הנגב, והמדריך והמורה הגיאוגרפי, יוסף ברסלבסקי (יוסף ברסלבי) מרצה וחוקר נודע בתחום ארץ ישראל ובעיקר הנגב והערבה. מה שהנוף וגורמי הסביבה לא אמרו לנו, מנשקה וברסלבסקי השלימו והסבירו את קסמי הערבה. בלילה שרנו בהדרכת מנשקה וקולו הרועם "ככלות ייני תרד עיני פלגי מים" לא הפריעו לאיש. אני עדיין שומע את הדהוד המפלים הללו במרחבי הזיכרון.

הפעם הגענו לאילת במסגרת סיור שיזם ארגון הגמלאים של רשות השידור בשיתוף מחלקת הרווחה שלה. היה זה טיול שקיפל בתוכו גם הנאה וגם למידה. אילת ממוקמת בין רכס הרים לחופי הים האדום וגובלת עם מצרים וירדן . מפרץ אילת מהווה את הנקודה הצפונית ביותר בעולם בה מצויים אלמוגים, והוא מהווה בית גידול טבעי לאלפי דגים..עולם החי באזור אילת מכיל מגוון רחב בעלי חיים מדבריים, הכולל חרקים, עופות, זוחלים, יונקים וטורפים. הערבה נחשבת לאחד האזורים הטובים לצפייה בציפורים נודדות, בשל מאות המינים העוברים מעליה בתקופות הנדידה.

המפרץ, שהוא אחת מן הלגונות היפות, כמו פאתי העיר ממערב ומצפון, הערבה וקצה המדבר, הם בעלי ערך חינוכי סביבתי מן הדרגה הראשונה. את החינוך חווה המבקר בשני מעגלים. המעגל הרגיל של התייר המבקר שלומד, והמעגל הראשון, זה שמלמד. היופי הוא ש"המורים" הם צעירים, חלקם עוד לפני גיוס, שהם מומחים בידע ובהגשה בתחומים כמו צפרות, או שוניות ואלמוגים ואוצרות הים. חלקם אחרי גיוס שהוריהם היו שוחרי סביבה או צוללנים.את נושא הסביבה לומדים הילדים בגן.

כיום, מה שהיה פעם "מכרות המלך שלמה" הוא הפרק הלאומי תמנע, שטח גדול ואגם בטבורו ואפשר לשהות בו ימים וללמוד רק על מקצת ההיסטוריה והמשמעות העכשווית שלו.

בשנת 2012, מנתה העיר אילת כחמישים אלף תושבים רשומים, ועוד כעשרת אלפים שוהים זמניים. שטח השיפוט שלה הוא 84,789 דונם, והיא העיר הרביעית בגודל שטח שיפוטה בישראל. משנת 1985 מוגדר אזור אילת כ"אזור סחר חופשי" הפטור ממע"מ (פרט למוצרים בודדים) וממיסים נוספים. היא סמוכה לטאבה שבשליטת מצרים, ולעקבה שבשליטת ירדן.

אילת כמוקד תיירותי
קניון הקרח [צילום: צבי גיל]

אילת היא עיר תיירות, כאשר מוקדי המשיכה העיקריים בה הם ים סוף וחופי הרחצה שלו, הטיילת שסמוכה להם, שמורת האלמוגים, פעילויות ימיות שונות, תנאי אקלים נוחים בעונת החורף ונוף מרהיב וכן מוקדי משיכה מיוחדים לתיירים כמו מתחם "עיר המלכים", המצפה התת-ימי, מתחם של אקוואריומים מכל סוגי הדגה ובאחרונה נוספה לו אטרקציה מיוחדת: קניון ופארק הקרח.

הקניון בנוי במעגל כמו מתחם הדיוטי פרי בשדה התעופה בן-גוריון, בטבעת הפנימית בתי קפה ובלבו משטח קרח על עליו מחליקים. אתר יפהפה ומושך .באילת מתקיימים פסטיבלים שונים אשר הבולט בהם הוא פסטיבל הג'ז בים האדום , פסטיבלי מחולות, ובאחרונה גם מוזיקה קלאסית. אגודת העיתונאים בתל אביב אימצה את העיר לקיום כנסים בנושאי התקשורת.. לתקשורת עצמה, לעניות דעתי, זה לא מוסיף הרבה, אך לאילת זה עוד מקור הכנסה. יש בה באילת 50 בתי מלון, מהם מפוארים ביותר כמו ישרוטל, שלה זכויות וותק בעיר, המהווים מרכז קניה בפני עצמו שמשתרע בשורה עורפית כמו מדרחוב ובסופו אולם ענק להופעות.

לאילת נכס תיירותי נוסף שאינו נדל"ני אלא אנושי. אין עיר בישראל בה השרות שניתן, בבתי מלון, במתחמים ציבוריים ופרטיים, הוא כה חם ולבבי. האילתים מזמן למדו שעירם ניזונה מענף התיירות ולכן השרות חייב להיות למופת. במלון "רימונים" שבו התארחנו, למרות גודלו, הטיפול היה אישי וייחודי החל מדלפקי הקבלה, עד לשרות החדרים ודרך חדר האוכל (והפגם היחיד בו הוא חדר אוכל אחד שבו אוכלים בשתי משמרות ). אני משער שזה לא ייחודי למלון הזה, ואני מעיד עליו כי היינו בו במשך ארבעה לילות וימים.

התעבורה ביבשה, בים ובאוויר
נמל אילת [צילום: צבי גיל]

לפני כחדשיים אישרה הממשלה הקמת קו רכבת לנוסעים ומטענים, מאילת למרכז הארץ. תוך שלושה חודשים, יגיש צוות מקצועי בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, עו"ד הראל לוקר, החלטה על הדרך המועדפת למימון וביצוע הפרויקט. שלוש החלופות האפשריות לביצוע הקו הן הסכם בין ממשלתי בין ישראל לסין, הקמת המיזם בשיתוף הסקטור הפרטי או הקמתו באמצעות מימון מתקציב המדינה.
הרכבת מיועדת להעביר נוסעים מתל אביב לאילת תוך שעתיים, ומהירות הנסיעה שלה תגיע ל-300 קמ"ש בחלק מקטעי הדרך.

אמנם ההתעניינות שלי לגבי מאמר זה התמקדה בעיקר בנמל, אך רציתי ללמוד קצת בנושא הקשר היבשתי, כלומר מסילה בין מרכז הארץ לבין אילת. למי שקורא או שומע את הידיעה, הרושם הוא שמדובר בעיקר בכסף שעונה על הכל. זה נכון. אבל כיום השקעה כרוכה בכדאיות ומי שאינו מצוי בסוגיית תכנון המסילה ,והדגש הוא על תכנון בלבד, היה צריך לבוא לפני שאכלסו את אילת.

כיום אם מדובר בהעברת מטענים, בעיקר ממפעלי האשלג מים המלח ועד לים סוף, הגורם המפריע בראש וראשונה הוא, לא פחות ולא יותר- העיר אילת. זאת עובדה. ניתן לעקוף אותו על-ידי בניית נמל חדש שאליו תגיע הרכבת על מטעניה, או ע"י העברת מטענים מן המסוף בקצה אילת באמצעות רכבים. ישנם עוד תרחישים, אך כולם כרוכים בהוצאה ענקית. הצד השווה שבהם הוא המורכבות הגדולה בכל הקשור בכדאיות הרכבת למטענים. הנוסעים לא יכסו ולו שמינית מן ההוצאות.

אשר לנמל התעופה דומני שישנה סינתזה מושלמת בין מיליוני המילים שנכתבו לגבי הצורך בהרחבת נמל התעופה באילת לבין השנים מאז החלו לדבר על זה. החלופות שהועלו לסירוגין מלמדות לא על מעשים אלא על הבל פה ומחדלים. החדשה האחרונה (ואינני בטוח אם גם האחרונה) היא שבתמנע יוקם שדה התעופה העתידי שיחליף את הטיסות האזרחיות בשדה התעופה בעובדה ואת שדה התעופה הקיים באילת. נמל התעופה החדש מתוכנן לפעול בעוד שלוש שנים. דרכו יעברו מיליון וחצי נוסעים מתוכם 90% בטיסות פנים–ארציות. לפי הדיווחים בעיתונות המסתמכים על משרד התחבורה, עבודות התשתית יתחילו בקרוב מאוד.

להערכתי מדובר בהשקעה, שרשמית נאמדת במיליארד וחצי שקל, שכן שטחים יש. אבל גם סחבת יש. עם כל זאת אני מאמין שזה עשוי לקרות תוך חמש שנים, מה שאין כך לגבי הרכבת שעוד נשמע עליה הרבה יותר מאשרעל הקו המהיר לירושלים. סיפור אחר הוא הנמל באילת.

מכירת סוף העונה
היבוא העיקרי מיפן - מכוניות [צילום: צבי גיל]

החברה שזכתה במכרז היא חברת "פפו ספנות" שבשליטת האחים נקש להפעלת הנמל לתקופה של 15 שנים, עם אופציה להארכה ב-10 שנים נוספות, וזאת בתנאי שתעמוד ביעדים שהציבה המדינה במסגרת המכרז . בהודעת משרד האוצר, צוין כי "העברת זיכיון הפעלת הנמל לחברה פרטית תביא לפיתוח ולמימוש הפוטנציאל האסטרטגי והכלכלי הגלום בו למשק ולענף: "העברת הזיכיון לידיים פרטיות תחזק ותגביר את התחרות בענף הנמלים בישראל, תייצר ערך לצרכן הישראלי, ליצואנים, ליבואנים ולכלל המשק הישראלי. כל זאת, באמצעות התייעלות, העלאת רמת השירות, הפחתת תעריפים למשתמשי הנמל, שיווק שירותי נמל וגיוונם, ובכלל זה יצירת קווי הובלה חדשים לרבות קווי מכולות, דרך אילת. לשם כך התחייבה החברה לפתח את תחום המכולות, תחום המהווה תנאי למימוש האופציה להארכת הזיכיון".

אני מאוד ספקן לגבי עסקות כאלה לנוכח התקדימים, אבל צריך לקוות.אולי..

נמל אילת משמש כשערה הדרומי של מדינת ישראל למדינות המזרח הרחוק, אוקריאניה, מזרח ודרום אפריקה והודו. הנמל התחיל את פעילותו בשנת 1950 ועם הקמתו, נבנה גם מגדלור אילת. ב-2005, בעקבות הרפורמה בנמלי הים בישראל, הוקמה חברה ממשלתית בשם "נמל אילת בע"מ" שבמסגרתה מתנהלים שירותי התפעול של הנמל. מרבית פעילות הנמל מקורה בייבוא כלי רכב מהמזרח הרחוק וכן מפעילות ייצוא של מפעלי כימיקלים לישראל. בכל הקשור בנמל כמוקד יצוא, מדובר בדשנים וגם הם בחלקם מועברים דרך תעלת סואץ אשר במקרים רבים המעבר זו ל יותר מאשר השינוע במשאיות בהעברה יבשתית לאילת. אבל הוא גם נמל יבוא. בעיקר מכוניות מיפן ומכולות. היתרון בהבאת מכוניות לאילת הוא השטחים הפנויים שבהם ניתן להחנות מאות כלי רכב עד להעברתם לסוכנים ולבעלים, שטחים שאין כמוהם בשום נמל אחר.כמובן שהוא משרת גם את חיל הים.

בניגוד לנמל תעופה ולקו רכבת, נמל אילת עונה על הצרכים של יבוא ויצוא, אבל אינו עונה על הצורך של היות אילת עיר תיירות. מכיוון שהמפרץ הוא עמוק מים, גם ספינות פאר יכולות לעגון בו , יתרון זה אינו מנוצל, בינתיים. הנמל כיום עונה לצרכי התיירים במובן ההיצע של שירותים ומצרכים. בשעתו כאשר מומחי תכנון נפגשו עם טד אריסון איל ספנות שייט התענוגות ושאלו אותו לגבי הסיכויים, הוא התבטא כך. "האמריקני נוסע באוניה שמה שמצוי בה מזכיר לו את הבית. הוא אוהב גם לעגון במקומות שאמנם הם חדשים, אבל מזכירים לו את הבית". כיום אילת עונה על הצרכים הללו. התיירים אוהבים את אילת.

מאילת ניתן לטייל לערבה ולפארק תמנע המרתק ואף להרחיק לעין גדי ולמצדה, מקומות שתיירים משתוקקים לראות. ואגב, אין שום סיבה שבעולם שבאילת בדומה להרבה ערי תיירים בעולם לא יקום קזינו. אלא אם כן לא אופתע כי בעידן שבו מגלים מדי יום את הקשר בין ההון לשלטון יש אי אלה אלמונים שיש להם קשרים סמויים עם אותם עשרות גופים של עולם תחתון או סתם שוחרי מכת כסף מהירה שמפעילים עשרות חדרי קזינו או כאלה וירטואליים. זאת תעשיה בלתי חוקית שמגלגלת מאות מיליונים, שלמדינה אין שום הכנסה ממנה. מי שאחראי לחור הזה הוא לא העכבר של המאפיה שלנו, אלא הממשל המהוגן. וכבר נאמר כי מפעל הפיס הוא מפעל ההימורים הגדול במדינה. ומי ששוכח זאת, אומנם לא רואה את משיכת הקוביות של הקרופייה אבל יש כרוז בדמות אראלה בקולה וחזותה שמודיעה על הזכייה הגדולה בהימור. השאר עושה פרסומת בהיקף אדיר.

לאילת יש מתחרה רצינית, עקבה ממול. העיר עצמה אומנם פחות הדורה מאילת, אבל הנמל הולך ומתפתח ובשעתו הוא היווה גם נמל יבוא ויצוא לעירק, שאין לה מוצא לים ואפשר שאם המצב הביטחוני בעירק יירגע הפעילות העירקית שבו תגבר.

לא צריך להשקיע מיליארדים בבניית מסוף עכשווי ויפה לתיירים בין אם הם באים באוניות ענק ובין ביאכטות. ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, שיש לו קבלות בעשייה, וודאי יתן כתף לכל יוזמה.. הערת אגב. בשעתו הצעתי שהדרך לטאבה תיקרא על שמו של נשיא מצרים אנואר סדאת, שהיה המנהיג הערבי הראשון אשר העיז לפרוץ את "המצור" הגיאופוליטי על ישראל, ובגינו שילם בחייו. פעילותי זו להנצחתו נכשלה. אומנם הלווי הסכים לפעול, אבל אצלנו בתחומים המוניציפאליים, האחריות על הנעשה בתוכם היא אך ורק בכל הנוגע בצרות. בכל השאר יש משרד אוצר ומשרד הפנים הכושל. כשלנו. יש וועדות שמות, שמוציאים שמות מן הגורן והיקב ובעיקר מקרב אנ"ש. אשר לנמל, בעניין זה צריך להפעיל מכבש על הכנסת הבאה, מעבר למפלצת הביורוקרטית, כדי לשפר משמעותית את השער הדרומי של המדינה. זהו שער שצדיקים אומנם לא יבואו בו, אבל תיירים יבואו. יש לנו מספיק צדיקים כאן שאותם ניתן לייצא, אבל תיירים חסרים לנו.

תאריך:  17/11/2012   |   עודכן:  17/11/2012
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אילת, השער הדרומי: דוגמה לצרות אופקים
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דודו מהשרון
17/11/12 14:40
2
רונן אשבל
18/11/12 10:43
 
יונה סוקולובסקי
18/11/12 16:27
3
idanmoreq
31/12/12 22:48
4
idanmoreq
31/12/12 23:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האיוולת המדינית / הביטחונית הראשונה שהיא כאמור "הסכם אוסלו" הארור, שעה שהבאנו לפה מתוניס את רב המרצחים, יאסר ערפאת שברח לאחר מלחמת לבנון הראשונה. התוצאה - קיבלנו אוטובוסים מתפוצצים ופיגועי תופת בלב ערי ישראל.
17/11/2012  |  עו"ד נבון קצב  |   מאמרים
תמונת החיסול המדהימה שבה פגע טיל בתא הנוסעים של מכונית נוסעת ברחובות עזה עוד תילמד זמן רב על-ידי חילות אוויר מתקדמים בעולם. צפוי זרם הזמנות ליצרניות נשק ישראליות. רק לאחרונה שלט אחמד ג'עברי בגורלו של גלעד שליט והכניע את מדינת ישראל. אילץ אותה לשחרר רוצחים רבים, והפך לראשון המחוסלים עקב טעות חמורה בשיקול דעתו. "עמוד ענן" מתנהל במזרח התיכון החדש לעומת "עופרת יצוקה" שהתנהל במזה"ת הישן. המערכת הפוליטית בישראל כבר הוכיחה בעבר שיש לה יכולת לחבל בכל מהלך צבאי מוצלח ככל שיהיה. האופוזיציה תחבל בלגיטימציה ובתמיכה הציבורית כדי לקושש קולות.
17/11/2012  |  ירון זכאי  |   מאמרים
במבצע "עמוד ענן" ישראל הצליחה להפתיע את האויב בעיתוי ובמיקום כפי שראינו בחיסולו של אחמד ג'עברי רמטכ"ל חמאס.
17/11/2012  |  ד"ר דן אופיר  |   מאמרים
מנהיג דגול מבורך ביכולת לחזות את העתיד, לפעול להגשמת חזונו, בעוד בני תמותה רגילים צרי אופק אינם מבינים את מהלכיו, מגנים אותו ומייחלים למפלתו.
16/11/2012  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
מה שטענתי כל הזמן, גם במכתב הקצינים וחיילי המילואים שיזמתי, וכן גם מה שטענתי כל הזמן בקבוצתי ״העם רוצה ביטחון״, ובנוסף מה שכתבתי בדף שלי בפייסבוק, הוא שחייבים להיכנס לרצועת עזה קרקעית, כמובן אחרי הפצצה אווירית מסיבית, ולא ליום יומיים, או חודש חודשים.
16/11/2012  |  רן לוי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il