|   15:07:40
דלג
  יחיאל אמיתי  
עיתונאי, יועץ תקשורת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

להגיע אל מוחם של 4 מיליון נהגים

צריך למצוא דרך כיצד לחדור למוחם של כל אחד ואחד מ-4 מיליון בקירוב של הנהגים, בזמן אמיתי ומעשי, כאשר הם על הכביש. צריך לשנות את נורמת ההתנהגות שלהם בפרק הזמן שבו הם נוהגים ברכבם. צריך לדבר אל הנהג בזמן הנהיגה ולתאר בפניו מה צפוי לו אם יבצע את אשר הוא רוצה לבצע
07/02/2013  |   יחיאל אמיתי   |   מאמרים   |   הקטל בדרכים   |   תגובות
להקים ערוץ ממלכתי שיפעל ללא הפסק [צילום: AP]

המלחמה בתאונות הדרכים היא בראש וראשונה מאבק על מוחם של קרוב ל-4 מיליון נהגים הנעים כיום בכבישי ישראל. לא בעיות תשתית, לא מצב הרכב אלא מאבק על מוחו של כל נהג ונהג. מאבק זה יחריף, ללא כל ספק, עם ההחלטה להעלות את מהירות הנסיעה באי-אלו כבישים ראשיים ל-110 קמ"ש.

המאבק הוא על כל אחד ואחד מ-4 מיליון נהגים הנמצאים על הכבישים. כי הם ורק הם קובעים אם יגיעו בשלום ליעדם, והם ורק הם גורמים לכך אם אני, אתה ואת נגיע בשלום ליעדנו. הכביש המשופר והרכב החדש והתקין חשובים מאוד למערך התנועה בכבישים, אך הם אינם משנים ומשפרים במאומה את רמת ההתנהגות של הנהג הישראלי.

ייאמר כאן בצורה חד-משמעית: לא הכביש ויהיה זה הכביש הגרוע ביותר, לא הרכב ויהיה זה רכב ישן כפי שיהיה, לא הם גורמים לתאונות הדרכים. אין ספק כי כביש גרוע ורכב ישן מסייעים לתאונה אבל לא הם הגורמים לתאונה.

כל מי שעוסק ועסק במאבק בתאונות הדרכים יודע כי אנחנו הנהגים גורמים לתאונות הדרכים. אנחנו אשמים בתאונות הדרכים, מאחר שאנו לא מתאימים עצמנו למצב הכביש או למצב הרכב או למצב התנועה. אנחנו נוהגים כ"שיכורי הגה" ואומרים בלבנו ואולי אף בקול רם: "לי זה לא יקרה" ובסופו של דבר אנחנו מקבלים החלטה שגויה ובשנייה אחת אנחנו קובעים גורלות וחיי אדם.


לחדור למוח הנהג בזמן אמת

צריך אפוא למצוא דרך כיצד לחדור למוחם של כל אחד ואחד מ-4 מיליון בקירוב של הנהגים, בזמן אמיתי ומעשי, כאשר הם על הכביש. לא לחנך אותם כי זה לא ניתן. מה שצריך הוא לשנות את נורמת ההתנהגות שלהם בפרק זמן נתון בו הם נוהגים ברכבם ובכביש עליו הם נוסעים. צריך לדבר אל הנהג כאשר הוא נוהג וצריך לתאר בפניו מה צפוי לו אם יבצע את אשר הוא רוצה או חושב לבצע או חושב שהוא יכול לבצע וצריך להזכיר לו כי הוא עלול שלא להגיע לאן שהוא רוצה להגיע. צריך לחדור למוחו בזמן אמת, בעת הנהיגה בכביש כשהוא ליד ההגה. צריך להזהיר אותו משורה של עבירות תנועה מובהקות שגרמו עד כה לתאונות קטלניות ולדבר אל הנהג כאילו מדברים איתו אישית.

האמצעי - ערוץ שידור רדיו ממלכתי

לעניות דעתי, ניתן לעשות על-ידי הקמת ערוץ שידור-רדיו ממלכתי, ערוץ מקצועי בנושאי תחבורה המשדר ישירות לנהגים, ערוץ שיפעל ללא הפסק. ערוץ שישדר בנוסף למהדורות חדשות גם עצות מקצועיות לנהגים וכמובן גם מוזיקה מגוונת, כדי לגרות את הנהגים להקשיב אל ערוץ זה.

אולם החידוש והבסיס לשידורי ערוץ זה יהיו פניות בשידור חי של בני משפחה של נהגים הנמצאים בכבישים באותו עת. בני המשפחה יפנו - דרך ערוץ השידור - בזמן אמיתי אל הנהגים, אם בשמותיהם המלאים ואם בשם פרטי בלבד וידברו על ליבם [ובעצם אל מוחם] ויקראו להם, או ליתר דיוק - יבקשו מהם בקשות בתחום הנהיגה, כגון לא לפרוץ לצומת כאשר אור אדום לפניו ;לא לעקוף רכבים כאשר יש קן הפרדה לבן רציף; לא להתקרב לרכב שלפניהם; לא לעבור על המהירות המותר; לא לפרוץ מחסום של רכבת ועוד שורה ארוכה של הנחיות מקצועיות שאותם יקבעו מומחים.

הפניות האישיות תהיינה של נשים לבעליהן, של גברים לנשותיהם, של בנים לאביהם, של אבות לבניהם וכיו"ב. כשכולם פונים אישית אל מי שנוהג ברכב ונמצא באותה שעה על הכביש. הקשר האישי של בני המשפחה אל הנהגים, יהווה גורם מגרה לנהגים להאזין לתוכנית ואף להיענות לבקשות של בני המשפחה.

הקשר בערוץ רדיו זה, יהיה חד סטרי. בני המשפחה מדברים אל הנהג והוא לא יוכל לדבר או לענות. הוא בעצם לא צריך בכלל לענות לבן המשפחה הפונה אליו. הוא חייב להתרכז בנהיגה ובשמירה על חייו ועל חיי נהגים אחרים הנוהגים על הכביש באותה שעה וכל מה שעליו לעשות הוא להאזין לפניות של בני משפחתו ולפניות שלהם אליו, להימנע מלבצע עבירת תנועה זו או אחרת.

כדי להפעיל את ערוץ השידור לנהגים ולמלא אותו בתוכן ובהנחיות מקצועיות הקשורות בתהליך הנהיגה, וכדי שיהיה אטרקטיבי ונהגים ירצו להאזין לו תוך כדי נהיגה, צריך להקים צוות מומחים שיפעל בקביעות ושיכלול פסיכולוגים, אנשי תחבורה מקצועיים, מורי נהיגה, קציני משטרה העוסקים בחקר תאונות דרכים ומומחי הסברה, שיישבו על המדוכה וייקבעו את תוכן השידור ואיזה הנחיות מקצועית אפשר וצריך לשדר ולשגר לנהגים.


להרתיע את "מלכי הכביש"

אף אחד לא משלה את עצמו כי תוכנית זו עשויה לחסל את תאונות הדרכים. זאת תוכנית סיוע למלחמה בתאונות הדרכים וחלקה של משטרת ישראל במלחמה בתאונות הדרכים הוא דומיננטי וחיוני לאין ערוך.

כבישי הארץ ובמיוחד הכבישים המועדים לפורענות חייבים להיות מוצפים במכונית משטרה ובשוטרים הרכובים על אופנועים שינועו הלוך ושוב על אותו קטע כביש המועד לפורענות וכן בכבישים הראשיים ויהוו גורם מרתיע בפני נהגים אחוזי "שכרון הגה" הרואים עצמם כ"מלכי הכביש".

אני מבקש להדגיש כי אין תחליף לפיקוח המשטרתי וכל נהג גם אם הוא משתייך לקבוצת "שיכורי ההגה", גם הוא לא רוצה לשלם קנסות של אלפי שקלים וגם להסתכן בשלילת רישיון הנהיגה. כמובן שהכול תלוי גם בבתי המשפט לתעבורה ולפעמים שופטים מקבלים החלטות תמוהות, אם לא אוויליות, בתחום הנהיגה בשכרות וקובעים קביעה המאפשרת לנהגים לנהוג כשרמת האלכוהול בדמם היא גבוהה, אם לא כפולה מהמקובל. החלטה שעלולה לגרום לתאונות רבות ואולי אף להרוגים ופצועים.

לסיכום. המלחמה בתאונות הדרכים היא בידי משטרת ישראל ומשרד התחבורה וההצעה להקים ערוץ שידור מיוחד לנהגים כשהם נוהגים, עשויה ללא ספק לסייע במלחמה בתאונות הדרכים.

הכותב הוא סמנכ"ל להסברה לשעבר, דובר משרד התחבורה ויועץ תקשורת ל-12 שרי תחבורה
תאריך:  07/02/2013   |   עודכן:  07/02/2013
יחיאל אמיתי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 פגע וברח   צליפת שוט 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להגיע אל מוחם של 4 מיליון נהגים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הקטל בדרכים
אין זה מחזה שכיח, בלשון המעטה, לראות את נציגי המדינה מתייצבים בערכאת ערעור ומבקשים לבטל הסדר טיעון שאושר בערכאה הקודמת - ועוד בטענה שההסדר היה בלתי חוקי. אבל זה בדיוק מה שטענו עורכי הדין אלעד בורובסקי וענאן גאנם מפרקליטות מחוז חיפה (פלילי) בפני שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, כמאל סעב.
30/01/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
רכבת ישראל הודתה והורשעה (יום ד', 23.1.13) בחמישה מקרים של גרימת מוות ברשלנות בעקבות התאונה הקטלנית בצומת בית יהושע ביוני 2006, בה נהרגו חמישה בני אדם. הראל אבן, שהיה סמנכ"ל חטיבת ההפעלה ברכבת ישראל, הודה בגרימת חבלה ברשלנות ובית המשפט יחליט האם להסתפק בענישה או גם להרשיעו.
23/01/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
שבעה חודשי מאסר בפועל - זהו העונש שהוטל (יום ד', 23.1.13) על ברק הירשזון, בנו של שר האוצר לשעבר, אברהם הירשזון, בשל נהיגה בשכרות שגרמה לפציעה אנושה של מי שהייתה אז חברתו, נועם סלומון. הירשזון הורשע בעבירות של נהיגה בשכרות, גרימת תאונה וחבלה של ממש.
23/01/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
"בתי המשפט לערכאותיהם השונות, ובראשם בית המשפט העליון, מתייחסים בחומרה לקטל הנורא שפוקד את כבישי הארץ בקובעם, כי הענישה במקרה זה אינה יכולה להיות סלחנית, שכן על מערכת המשפט להתגייס כדי לסייע במניעת קטילת חיי אדם תמימים עקב התנהגות עבריינית על הכביש ולכן הענישה במקרים הללו צריכה להיות מאסר מאחורי סורג ובריח לתקופה משמעותית ופסילה מלנהוג לתקופה ארוכה".
16/01/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
מוחמד אבו-גוידר ירצה עונש של ארבעה חודשי מאסר בפועל, מאחורי סורג ובריח, לאחר שנתפס נוהג במהירות של 195 קמ"ש בכביש 25 (בין באר שבע לשדה תימן). כך קבע (יום ב', 14.1.13) בית המשפט העליון, בדחותו את בקשתו של אבו-גוידר לערער על חומרת עונשו.
14/01/2013  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
הטילים ברקע [צילום: והאיד סלמי/AP]
גדי חיטמן
די בזה שאירן חושבת שישראל היא זו שעומדת מאחורי התקיפה כדי לייצר עבורה תמריץ להגיב    התמריץ הזה קיים בקביעות אצל משטר האייתולות, שרואה בציונים את האויב הקטן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il