|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

אייכה?

בשבע השנים האחרונות הספיק משה שרון, והוא רק בן 34, לחזור בתשובה, להביא לעולם שלוש בנות, לצאת מתוך כת, להקים אתר ענק ללימודי קבלה, לטייל בהודו ולהרצות בפני מאות אלפים. היום, שבע שנים מרגע שהחל בכתיבתו - הוא מפרסם את רומן הביכורים שלו - "אייכה"
28/02/2013  |   ציפי לוין   |   ספרים   |   תגובות
אייכה / משה שרון

באישון לילה עוזב אריאל את ביתו בחיפה ויוצא אל שדה התעופה, מותיר אחריו פתק קטן על הכר. בדומה לצעירים ישראלים רבים, הוא טס להודו, אלא שהוא אינו יוצא לטיול הגדול של חייו - הוא נמלט. שלושה שבועות לפני יום חתונתו הוא קובע את ביתו הזמני בכפר קטן למרגלות ההימלאיה, מוקסם מהנוף, אך מנותק ואדיש לכל מה שטיילים סביבו משתוקקים אליו: מסעות פיזיים ורוחניים, מסיבות וסמים.

אריאל אינו יוצא לתור ולבקש את הודו, ובכל זאת, היא מחלחלת בעוצמה אל חייו; בריחות ובצבעים, במפגשים עם דמויות מטלטלות, עם גורואים ועם עצמו. בדרכו הלא-מתמסרת יחווה אריאל את ההתבוננות במציאות מבעד למשקפיים חדשים, יפקפק, יעלה שאלות קשות ויחפש את מבטו הפרטי.

המפגש עם נעה, צעירה דתייה שמתנדבת בבית חב"ד, יוביל כל אחד מהם למסע ארוך ומטלטל: פנימה, אל העצמי ואל רוחות העבר; והחוצה, אל האחר ואל האפשרויות לעתיד, עד לרגע שירעיד את שניהם.

רומן הביכורים של משה שרון נקרא בנשימה אחת, ומאיר בזווית חדשה את הצורך האנושי לצאת למסע.

על המחבר

משה שרון, יליד יקנעם, מתגורר במודיעין, מרצה, מנחה קבוצות ומאמן אישי וזוגי, משלב למעלה מעשור בין תחומי הפסיכולוגיה והאימון לבין תפיסות רוחניות וקבלה.

בשש השנים האחרונות לימד קבלה, אחד על אחד, לא מעט מפורסמים: רמי קליינשטיין, נתי רביץ, עדן הראל ועודד מנשה, צופית גרנט, גאלה קוגן ורותם זיסמן-כהן.

עובד כמרצה עצמאי באוניברסיטאות (ביניהן: אוניברסיטת תל אביב, האוניברסיטה הפתוחה, מכון ויצמן למדע, המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון), במכללות (ביניהן: שנקר-בי"ס להנדסאים, סמינר הקיבוצים, המכללה למינהל בירושלים, מכללת שוהם), גופים ממשלתיים (ביניהם: המוסד לביטוח לאומי, צה"ל, התעשיה האוירית, דואר ישראל, עיריית תל אביב, משרד החינוך והתרבות, הסתדרות המורים, מד"א), וכן גופים פרטיים ועסקיים (ביניהם: בנק דיסקונט, בנק לאומי, הבנק הבינלאומי, אלקטרה, הפניקס, מכבי, קופ"ח כללית, תנובה, אקו"ם) ועוד.

לימודים: בוגר פסיכולוגיה והתנהגות ארגונית, אוניברסיטת בר-אילן. לימודי יהדות, חסידות וקבלה, כ-17 שנה, במסגרות אקדמיות וישיבתיות (התחיל ללמוד קבלה בגיל 17 כחילוני). קורס למרצים ומנהיגים ב"גישות" והנחיית קבוצות ב"מכללת ספיר". קורס אימון Coaching, ב"מראות אסטרטגיה". קורסים בכתיבה יוצרת - עם הסופר אשכול נבו והמשוררת אורית גידלי.

בין השנים 2006-2000, מיד עם שחרורו מצה"ל, הצטרף אל חבורת אנשים שעוסקת ב"תיקון העולם" ומפיצה את רעיונותיה ברבים. למתבונן מבחוץ, האנשים בה נראו רגילים, אבל מאחורי הקלעים הסתתרה כת תובענית. כל חבר בה חויב להגיע למפגשים ליליים, בין שתיים וחצי לשש לפנות בוקר, מדי לילה ובכל שישי-שבת. על 200 החברים ומשפחותיהם הופעל לחץ מצד הגורו ומצד החברים האחרים להיות שותף בכל הפעילויות, לשלם סכומי עתק, להתרחק ממשפחתו או מחבריו שלא שייכים לכת, להצביע בבחירות למי שהגורו אומר, לדקלם את המנטרות שלו, לחץ אדיר להתחתן בכל מחיר ועוד.

אם מישהו לא הגיע או לא התעורר באמצע הלילה, היו מתקשרים להעירו או נוסעים אליו, דופקים בדלת, מעירים אותו ואת כל משפחתו ובלבד שיגיע למפגש. הלחץ הופעל גם כלכלית: הייתה טבלה על הלוח וכולם ידעו מי שילם ומי לא.

בכת התייחסו באופן משפיל לנשים ולחיי משפחה. הגברים היו האליטה. כשהסתבר שאחד הגברים היכה את אשתו - פנו לגורו והוא ענה שזה בסדר, שאפשר להיות "מואר" ולהרביץ לאשתך, זה לא סותר.

לחיים אלה היו תוצאות הרסניות שניכרו בעוני ובפיטורין של רוב חברי הכת. עשרות משפחות התפרקו כי אחד מבני הזוג לא הסכים לדרך הקיצונית, והגורו היה ממליץ לעזוב את בן הזוג שהתנגד. באחד המקרים היה גבר שהגורו המליץ לו לעזוב את אשתו הסוררת שהתלוננה שבעלה לא נמצא בבית. וכשזה אמר לו שהאישה בהריון, הוא ענה בנונשלנטיות - "אז שתעשה הפלה".

במשך שש שנים לא חגג משה שרון חג או שבת אחת עם הוריו ואחיו, כי מי שלא חגג שבתות וחגים עם חברי הכת, לא יכול היה להיות חלק מהם. לקראת סוף הדרך, כשלא יכול היה לשאת עוד את הצביעות, העיוות והשקרים, החליט להגיד את אשר על לבו. תוך רבע שעה קיבלו כל הגברים והנשים הוראה מהגורו לנתק את הקשר איתו ועם אשתו.

מאחורי כתיבת הספר

"אייכה" מלווה את משה שרון כבר שבע שנים. הוא התחיל לכתוב אותו ממקום של התרסה. הרב שלו, דאז, הוציא עשרות ספרים, חלקם מוצלחים ורובם לא. יום אחד הטיח בו, משה, שספריו חוזרים על עצמם, מיותרים, לא נוגעים. צריך סיפור שירגש. הרב ענה לו: אז תכתוב אתה.

הוא התחיל לכתוב וכשעזב את הלימוד אצל אותו רב, הפסיק. אחרי חודשיים החל שוב לכתוב וחשב שהספר מוכן. חברים שקראו אותו אמרו לו: "נחמד שאתה כותב על הודו, אבל רואים שלא היית שם". הוא נסע לדראמסלה לשבועיים. להריח, לחוות, לחיות את הצבעים והקולות ולכתוב את הודו. כשחזר באפריל 2008, כתב את הספר מחדש והעביר אותו לקרובת משפחה, לקטורית בהוצאת ספרים. היא זו שנתנה לו את המשוב הספרותי האמיתי הראשון בחייו: "אתה כותב יפה אבל רואים שלא למדת. לך תלמד איך בונים גיבור, איך בונים עלילה...".

הוא הלך ללמוד במשך שנה וחצי בסדנת כתיבה של אשכול נבו ואורית גידלי, אחריה קיבל את ברכתו של אשכול נבו להוציא את הספר לאור. אלא שהפעם היה זה הוא שלא היה מרוצה. הוא שם לב, כאיש דתי, מרצה ליהדות וקבלה, שהספר לא מספיק צנוע בעניינים שבינו לבינה. הצורך בשכתוב נוסף ריפה את ידיו, והוא הניח את הספר לעשרה חודשים. שבוע הספר הגיע והוא החליט ליישם את הרעיונות שהוא מרצה עליהם, על יכולת האדם לברוא מציאות בעזרת המחשבה. הוא התיישב על אחד הספסלים בכיכר רבין, עצם את עיניו ודמיין את הכרוז קורא: "הסופר משה שרון חותם על ספרו, עכשיו בדוכן כתר". הדמיון העניק לו כוחות והפעם הוא סיים לכתוב את הספר.

אייכה - פרק ראשון

אריאל

וחוץ מזה, לא שכחתי שאתה חייב לי ילד, היא מקפלת עיתון נשים ומצביעה על דוגמן הבית הקטנטן של חברת מוצצים שמחייך אליה חיוך מתוצרת שוודיה, העיניים המתריסות שלה בוהקות. אתה יכול לדמיין אותי מנדנדת יפיוף כזה בגן האם?

לא. לא יכול. לכל היותר יצליח לדמיין אותם נגררים כמו שני מבקרי מסעדות אומללים מאולם לאולם עד שהטעימות כבר לא יהיו ממש טעימות והבטן תבקש די. אם יתאמץ אולי יצליח לראות אותה הדוקה בשמלה לבנה מפרגנת, מחזיקה זר פרחים אווילי בידיים עטויות כפפות של תחרה צחורה. אבל ילד? היא טורחת הרי השכם וערב להטיח בו, אתה ילד. ולמה שילד יוליד ילד? אולי אם תצמיד אקדח לראשו ותאמר - דמיין או שאני יורה - יוכרח לראות את עצמו שוכב לידה, נשואים, מתכננים יחד את חדר הילדים וזורקים שמות לאוויר. הוא, סביר להניח, יציע יערה או שירה או תמר, אם זו תהיה בת כמו שהוא רוצה, ואם יוולד בן כמו שהיא רוצה אז דניאל או איתן או נועם או יהונתן. אבל עלמה תעקם את הקלסתרון המצוי שלה ותציע שמות קצרים: בר, חן, טל, גל, שי. ועל כל שם קצרצר שתציע, ישרוט לו קיפוד נוסף את בית הבליעה.

לא, לא מצליח לדמיין אותך מנדנדת יפיוף שוודי, טוב? לא בגן האם ולא בגן האב. אלא שאין לו אומץ.

היא חונה סביבו, אורבת. לכל טיעון משכנע שיעלה יש צרור טיעונים נגדיים, חדים. גם אם יאמר, היינו בני שבע-עשרה, וגם אם יעלה את טיעון הפרנסה, גם אם ימצא חוק פרלמנטרי שתומך במעשה ואפילו ימציא דת שמתירה - היא תאמר ללא הפסק שהיא חשקה והייתה מוכנה למסור את נפשה, לתרום את הקריירה שלה לתוך כוס של פושט יד ושרק בגללו, בלב שבור שהוא ממש לא לב שלם, הסכימה.

נמאס לי ממך, אתה יודע?

שתיקה. הוא נכנס למטבח, קוצץ פלפלים צבעוניים, גורס שום, מענג בצל סגול על טפלון חם ובוזק שמן זית מעל. מניח להתקרר, לעת עתה. הוא מרדד עלים בתוך בית עגול חד-פעמי, מוסיף ביצה לבלילה ומסדר מעל לבצק עיגולי עזים לבנים וזיתים מושחרים - קיש פלפלים נכנס לתנור.

הוא מציץ מהמטבח לעבר הסלון, לראות מה היא מעוללת ובזווית העין מופיעה תמונתם, מונחת על הפסנתר השחור הישן, שאף אחד מהם לא מנגן עליו ובכל זאת קנו, שיהיה. אבא שלה צילם ביומולדת שנה של נטע, אחותה הקטנה, בחוף דור. הוא כורך מגבת לידיו הרטובות ומתקרב אל התצלום - הבעת הסלידה על פני הגבר שבתמונה, כשהאשה רודפת אחריו עם מזרן-ים בדרך לחוף, אומרת את מה שמילים לא יוכלו לעולם לתרץ.

היא פוסעת למטבח, מוזגת תה קמומיל מהביל לכוס זכוכית ולוגמת את הפער. אני בת שלושים ושתיים, אתה מבין? זקנה. בקצב שלך החברות שלי יהיו סבתות לפני שתעשה אותי אמא, תתעורר כבר, אתה חייב לי ילד. היא מנסה ללכוד את מבטו ועיניו מחפשות אבק בחריצים.

מקום המקלט הקולינרי שלו נהפך בן רגע לזירת מלחמה, אז מחפש מפלט חדש ומוצא את המרפסת. דלת הזכוכית מוסטת וריחה של הפשטידה מטפס במעלה הכרמל, עולה דרך מרפסתו ומציף את דרך הים, נלחם, אך מפסיד בנוק אאוט. אחת אפס למפרץ. כשמסתכלים על הים ולא בעיניה הרבה יותר קל לשקר.

בבקרים הוא בורח לעבודה, אחר-הצהריים נחפז לנטע, בערבים הוא לוקח כמה שיותר קורסים, לא בגלל הכסף, בתקופות הביניים כשסבב פסיכומטרי נגמר והבא בתור עוד לא מתחיל הוא מגיע הביתה והם רבים. בלילות הוא עורק לסלון. תהיה אתי, היא דורשת כשהמבט שלו חלול ומנותק, אם אתה בורח ממני לפני, מה יהיה אחרי?

עלמה

כשהיא מבקשת ממנו לפרוע את החוב הוא נואם לה, חמודה, אני גם רוצה ילד בדיוק כמוך אבל עוד לא, בסדר? בואי נתחתן קודם, אני רוצה אתך ואותך, לא רוצה מישהי אחרת, אני צריך שתחכי לי, טוב?

עוד קצת, כן, אני יודע שאני אומר את אותן המילים ושהקצת שלי לא נגמר...

לא, מתוקה אני לא מתרץ, אם לא הייתי רוצה, לא הייתי אתך, נכון? אל תישברי לי עכשיו, קחי נשימה עמוקה, את חייבת להאמין ולהיות אופטימית.

חייבת אבל לא מאמינה לו. כמה אני יכולה? לוחשת, וכפות ידיה מחפשות ביטחון, תרות אחר מסמר של הקרן הקיימת לישראל, אחוז בסלע. לפעמים כשהם מתווכחים ביניהם הוא מצמיד אזניות ריצה לאוזניו ומזמזם לה בבית את דויד ברוזה, והיא רוצה לצעוק עליו בחזרה, חדל להיות כמו החולות, אני רוצה אותך כמו סלע, אבל לשם מה? הוא הרי יתכנס בתוך עצמו, לא יבטיח לא לנדוד שוב כמו החול, בעצם לא יבטיח כלום וזה סודק אותה. בכל יום אתו, מתווסף עוד סדק.

בהתחלה זה לא היה ככה, היא בוכה לתמר שארבעה זאטוטים מושכים בה מכל עבר, ולא בטוחה אם היא משקרת לעצמה. פעם הוא אהב אותי וחיזר אחריי, מתי התהפכו היוצרות בכלל? אני לא זוכרת.

מתי תפסיקי לשקר, ברור שאת זוכרת, בצבא. זה התחיל בצבא, הרגישה שמשהו בו נסגר אליה, והלילות המיוסרים שבאו לאחר-מכן, איך היא חיבקה את הזיעה שלו ועִרסלה את הצעקות, ומה חשבתי לעצמי, מטומטמת, שאנשים עוברים טראומה ופשוט חוזרים לחיים? לא הספיקה לך אמא?

ולחשוב שכבר עשר שנים היא ממששת לו את הצלקת בגב, שבמשך שנה ורבע היא סופגת משבים של להביור מתוך ידיעה שהנה זה בא, שכמו מתוסבך הוא מפוצץ עליה את כל המוגלות שלו כדי שתלך, והיא נשארת. שנה ורבע היא מתחננת לטבעת, מטביעה את הכבוד שלה בכוס מיץ גזר וכלום, גורנישט מיט גורנישט. ולחשוב מה כבר לא בסדר בי שהוא לא מציע, מה עשיתי לו שאישה אחרת לא הייתה עושה, ולהתעייף מלשמוע את אבא אומר, את הרי ממש לא רוצה שזה יבוא ממך אלא ממנו, אז למה את יוזמת ומציעה? למה?

אולי בראש השנה, אולי ביומולדת שלי, אולי בשלו, אולי בט"ו באב, אולי מחר, אולי מחר-כך - אין יום שאין לה פנצ'ר אמונה. נחכה לבוקר, היא שוב נאחזת, כי בבקרים הוא כן שלה, יותר נכון, בשניות הראשונות שלאחר היקיצה, כשהוא מְדַמדֵם, והחומות שהוא בנה עומדות לא-עומדות, מבוצרות למחצה.

כשאני מחבקת אותך עם שחר, אמרה לו פעם, אף תא בגוף שלך לא מנסה לברוח ממני.

אז תקבעי לו עובדות בשטח, אמרה לה תמר, אחרי כמעט שמונה-עשרה שנה של חברות, מותר לך, לא?

ואז היא ידעה. זהו. ההחלטה נבטה כבר. שיספר עלילות ומעשיות, שיתקפל ויגמגם, שיבטיח, שיישבע לומר את האמת ורק את האמת ושום דבר פרט. יש תאריך, במאי מתחתנים, ל"ג בעומר, לזה הוא כבר הסכים, אלא שאי-אפשר לסמוך עליו. במרץ אני מפסיקה לקחת גלולות, הוא לא חייב לדעת הכול, מרץ-אפריל-מאי, עם המחוך, ההתרגשות והכפיים, לא ישימו לב.

אייכה; מאת: משה שרון; הוצאת רימונים; 276 עמודים; 88 ש"ח.
תאריך:  28/02/2013   |   עודכן:  28/02/2013
ציפי לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נועם שדות הוא משורר צעיר פעיל ומוכר. נועם מתמודד עם מחלה תורשתית נדירה - תסמונת בכצ'ט שתוקפת איברי גופו השונים, אך מוחו צלול וחד אבחנה ורוחו אופטימית. התכנסנו להשקת ספרו השלישי "נשיקת הטל - שירי אהבה לשירלי". זהו שם עדין ואופטימי ומגלה את האהבה לשירלי- אישתו.
27/02/2013  |  חגית בת-אליעזר  |   ספרים
אוקסנה, אישה חזקה ויפה כבת ארבעים, נעלמת בוקר אחד בלי להותיר עקבות, לאחר שערב קודם חגגה את יום הולדתה. שמעון, בן זוגה הישראלי, מתמלא חששות כבדים לשלומה ולשלום יחסיהם, שכן אוקסנה היא עובדת זרה מקזחסטן, שאיבדה מזמן את אשרת העבודה שלה.
25/02/2013  |  ציפי לוין  |   ספרים
ספר "ברלין במלחמה, חיים ומוות בבירתו של היטלר" הינו כתיבה תיעודית מרתקת של ההיסטוריה החברתית של הנאציזם ומתמקד בעיר ברלין כקהילה אנושית המצויה תחת המשטר הנאצי בעת מלחמת העולם השנייה. המחבר משכיל לשלב חומר תיעודי מגוון, הכולל גם את סיפוריהם האישיים של ברלינאים מן השורה בכתיבה המצליחה לשלב את הנושאי ואת הכרונולוגי (למרות חזרות) "ברצועה נרטיבית יחידה" (עמ' 17), כפי שמסביר המחבר.
24/02/2013  |  יוסי ברנע  |   ספרים
רב-המכר העולמי "נולדנו לרוץ" יצא בארצות הברית בשנת 2009, ומאז תורגם לעשרות שפות וכבש מיליוני קוראים ברחבי תבל. גיבורי ספרו של כריסטופר מקדוגל - בנֵי שבט הטראוּמארה ומייקה טרוּ ("קַבָּיוֹ בְּלַנקוֹ") - הפכו בעקבותיו לדמויות מוכרות, לא רק בקרב רצים וטריאתלטים חובבים ומקצועיים, אלא גם בקרב אנשים רבים שלא אוהבים לרוץ וחוששים מפעילות ספורטיבית. עבור האחרונים, "נולדנו לרוץ" פותח צוהר לעולם מופלא של חוויות גופניות ותובנות רוחניות בלתי נשכחות. הוא משיב לריצה את חדוות החיים ואת השמחה שהיא עוררה בנו בילדוּת, ומצביע על הגורמים ששיבשו את אהבתנו ופגעו ביכולותינו המולדות לרוץ.
20/02/2013  |  ציפי לוין  |   ספרים
צלליות מפחידות מופיעות לפתע בתוך אדי קיטור דחוסים במבנה המכבסה שמעל למרתף ייצור התחמושת שבגבעת הקיבוצים. צעירה תמימה שאינה יודעת דבר, כמו רוב החברים המתגוררים במקום, על הסוד הטמון במעמקי האדמה, מאבדת את חושיה מרוב בהלה. פיצוץ של רכבת בריטית מריץ את העובדים התת-קרקעיים המחופשים בחלוקי רופאים ואחיות, אל מקום התקרית, על-מנת למנוע התקרבות של חיילים בריטיים אל המפעל הסודי.
19/02/2013  |  ציפי לוין  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il