מידע חדש על יהודה בר-און (54), המועמד שהומלץ לתפקיד מנכ"ל חברת נ.ת.ע, מגלה כי פרש מתפקיד בכיר במגזר הפרטי בנסיבות עלומות. בר-און, שסיים לימודי כלכלה וחשבונאות, הוא כיום בעליה של חברת סי.איי.אס (CIS) העוסקת בפתרונות לתשתית אזרחית.
ב-5 בספטמבר 2011 מונה לתפקיד מנכ"ל חברת א. דורי בנייה בע"מ (למעשה החל לכהן ב-11.9.11) אך חדל לכהן בה רק כעבור שנה וקצת, ב-10 בדצמבר 2012.
שכר של 90,000 שקל בחודש
ל-News1 נודע כי בחוזה עם דורי נקבע שבר-און יקבל דמי ניהול של 90 אלף שקלים לחודש, שיועמד לרשותו רכב בשווי 350,000 שקלים, ושהחברה תכסה את כל הוצאותיו. כן נכתב שיקבל ביטוח מנהלים, 30 ימי מחלה ו-26 ימי חופשה בשנה, דמי מחלה כמקובל בחוק וכן מענק של 2.5% מהרווח עד לתקרה של 2.5 מיליון שקלים. בנוסף, קיבל בר-און אופציה לרכוש ללא תשלום 1 מיליון מניות של דורי (אופציות לא סחירות בשער המרה של 6.825 ש"ח). הוא מימש את האופציה כמעט מיד, ב-25 בספטמבר 2011, וכך הפך לבעל כ-3.4% מהחברה.
החוזה האמור עם דורי הוא לחמש שנים. כלומר, יהודה בר-און היה אמור לשמש כמנכ"ל עד ספטמבר 2016. על-פי ההסכם, כל אחד מהצדדים רשאי להביא את החוזה לסיומו בהודעה של 180 יום מראש. אולם בר-און הודיע על התפטרותו ב-9 בדצמבר 2012. לכאורה, הוא היה זכאי לקבל שכר עבור שלושה חודשים בלבד, עד יוני 2013. אולם ההתפטרות שלו נכנסה לתוקף כבר למחרת(!) – ב-10 בדצמבר.
זהו מקרה מוזר. בר-און היה כאמור זכאי להתפטר תוך שהוא מודיע על התפטרות בדצמבר שתיכנס לתוקף ביוני 2013. בינתיים היה מקבל את מלוא שכרו, לפחות 90 אלף שקלים לחודש. מדוע אפוא בחר להשתמש בסעיף בחוזה שבו נכתב כי הוא רשאי להודיע על עזיבה בהודעה מראש ופרש מיד?
הסיבה אינה עסקית
כבר כעת ברור כי הסיבה לכך לא הייתה התוצאות העסקיות של א. דורי. מספר ימים קודם להתפטרות התמוהה פרסמה החברה דוח לינואר-ספטמבר, שבו נרשם רווח נקי של 28 מיליון שקל, תוצאה סבירה ביחס לשנים קודמות. במקומו של בר-און לא מונה מיד מנכ"ל קבוע, אלא ממלא-מקום (שרק בהמשך הפך למנכ"ל קבוע), מהלך אשר מגביר את החשד כי קרה משהו לא תקין. לא ברור האם היה סיכום לפיו בר-און יפרוש מיד אבל יקבל משכורת עבור שישה חודשים.
לרוב, התפטרות של מנהלים בנסיבות דומות מעלה אחת משתי אפשרויות:
1. דירקטוריון החברה גילה שהמנכ"ל התפטר "בנסיבות השוללות פיצויי פיטורין". כגון, מעילה בכספי החברה או הפרה באופן יסודי של ההתחייבויות לסודיות עסקית, שקיבל על עצמו בחתימתו כאשר מונה למנכ"ל.
2. המנכ"ל הפורש קיבל הצעה עסקית שאי-אפשר לסרב לה. במקרה של בר-און לא ידוע על הצעה קוסמת כלשהי שקיבל, שבגללה היה מוכן להסכים לוותר על 540 אלף שקלים כדי לקבל את ההצעה.
ייתכן בהחלט שבנדון דנן הסיבה להתפטרות אחרת. יהודה בר-און סירב לפרט את נסיבות פרישתו, ומסר ל-News1 כי פרש בשל "סיבה אישית משפחתית". אולם מקור עימו שוחחנו מסר כי הסיבה להתפטרות החפוזה לא הייתה חשש לפגיעה בטוהר המידות, אלא פשוט חוסר התאמה. לדברי המקור, בר-און מונה לתפקיד בעקבות היכרותו עם אלה שמינו אותו וכבר בתחילת הדרך היו שהתנגדו למינוי. עוד אמר ל-News1 כי
בר-און התגלה כבלתי מתאים לחלוטין לתפקיד הניהולי שהוטל עליו, התנהלות שהיא קריטית לגבי חברה עסקית, נדחק אל הקיר והגיע לסוף כהונתו בקוצר נשימה – מה שהביא אותו לפרוש ללא דיחוי.
בבואם לאשר או לפסול את מינויו של יהודה בר-און לתפקיד מנכ"ל החברה שבונה את הרכבת הקלה בגוש-דן, על ועדת ברנר ברשות החברות הממשלתיות וכן על שר האוצר יאיר לפיד ושר התחבורה ישראל כ"ץ יהא להעמיק חקר כדי להבין כיצד קורה שמנכ"ל מקבל החלטה בלתי סבירה בעליל - יהיו שיאמרו בלתי שפויה - ומוותר בהנף-יד על שכר של למעלה מחצי מיליון שקל!!!
תקופות הכהונה הקצרות מאוד של יהודה בר-און הן כמנכ"ל א. דורי בנייה (15 חודשים) והן כמנכ"ל חברת דן (10 חודשים) מעלות סימני שאלה באשר ליכולת שלו לשרוד לאורך זמן בתפקידי ניהול מורכבים.