|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

שישה בשישי

על כוח ומוח

עולם הפוך במשטרת ישראל: הפעלת כוח מוגזמת תוך פגיעה בזכויות יסוד, והתקפלות מול הפורעים בהר-הבית לעומת זאת, התוכנית החדשה למאבק בפשיעה המאורגנת נראית כהפעלה נבונה של שרירים ושכל מול עובדים בריוניים אין ברירה אלא לאסור שביתות בשירותים חיוניים כיפוף ידיהם של החרדים לא יוביל לשום מקום
30/05/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   תגובות
עכשיו ראינו אותם [צילום: פלאש 90]


משטרת ישראל
סגרו חצי ירושלים [צילום: AP]

בשעה בה 8,500 שוטרים אבטחו את ביקורו של האפיפיור פרנסיסקוס, התלונן מפקד מחוז תל אביב, בנצי סאו, על דלות משאביה של המשטרה. תנו לנו עוד אמצעים - היה המסר שלו בכנס לשכת עורכי הדין - ותראו איך אנחנו מדבירים את הפשיעה.

הקשר בין שני האירועים אינו רק מקרי. אבטחת האפיפיור היא תסמין מובהק של תורת הפעלת הכוח המשטרתית, אם בכלל יש כזאת: מסות אדירות באירועים יוצאי דופן, אפס נוכחות בשגרה. הצורה הנכונה צריכה להיות בדיוק הפוכה: נוכחות מסיבית ברחובות בכל יום ותפעול חכם במקרים מיוחדים. כאשר יש ביקור ממלכתי, לא צריך לחסום את כל כביש 1 ולסגור את חצי ירושלים, אלא לסגור מקטעים ולנסוע בנתיבים צדדיים שאינם מפורסמים מראש - כמו שעושים במדינות מפגרות כגון ארה"ב. ואילו ביום-יום צריך להוציא את השוטרים מהמשרדים הממוזגים ולהציב אותם למען יֵיראו ויִיראו, שוב - כמו במדינות מפגרות כגון ארה"ב.

לפני שנים כתבה ענת גוב המנוחה, כי מאז רצח רבין מגיב השב"כ בשמירה מסיבית על ראש הממשלה - אבל מסות מעולם לא היו הכוח שלנו, הדגישה בצדק. המשטרה חוטאת בדיוק באותה צורה, ואת המחיר משלמים כולנו.

מעצרים
כמו קונשטטר דניאל [צילום: פלאש 90]

עוד בנוגע למשטרה. באותו מושב בכנס לשכת עורכי הדין, סיפר הסניגור הציבורי הארצי, ד"ר יואב ספיר, על מעצרם של שני נערים שזרקו חזיזים ליד מסיבת יום הולדת. הוא הביא זאת כאנקדוטה המסבירה לדעתו כיצד מגיעה המשטרה ל-62,000 מעצרים בשנה. ספיר יכול היה להוסיף את מעצרה של הילדה בת ה-10 שכתבה בגיר על מדרכה בירושלים "תג מחיר", ואת מעצרם של שני צעירים שהדביקו מודעות נגד ביקור האפיפיור.

אין ספק שהמשטרה עושה שימוש כוחני בכלי המעצרים, במקום לעשות בו שימוש מושכל של התמקדות במי שבאמת מסכנים את שלום הציבור. התוצאה היא לא רק פגיעה חמורה בזכויות יסוד, אלא גם עומס אדיר על בתי המשפט והפיכת דיוני המעצרים לסרט נע. שלא תבינו אותי לא נכון: אני בעד החמרת הענישה והרחקתם מן החברה לחודשים ושנים של מי שעוברים על החוק. אך כאשר המשאבים מוגבלים, צריך להפעיל אותם בצורה נקודתית וחכמה ולא בצורה רוחבית וטיפשית.

וכמו בהרבה מקרים, שוב מתברר כמה אפרים קישון צדק. בשנות ה-60 הוא כתב פיליטון, בו מדבר מפקד יחידת משטרה על מעצרו של האזרח קונשטטר דניאל אשר התפרע וזרק אבנים על שלטים ליד הגן העירוני. המעצר היה מיותר, אומר המפקד, כי קונשטטר דניאל הוא בדרך כלל אזרח שקט, ובאותו יום הוא היה נרגש במיוחד לאחר שחגגו את יום הולדתו השלישי.

מלחמה בפשיעה
מגיעות ברכות [צילום: פלאש 90]

קטע אחרון חביב על-כנס לשכת עורכי הדין. יהודה וינשטיין הציג בכנס את תוכנית "מניפה" למאבק בפשע המאורגן, שעיקרה: שילוב כל זרועות האכיפה בכל הארץ בטיפול בעבריינים כבדים, במטרה לשמוט את התשתית מתחת לרגליהם ולגדוע את הרווחים הכלכליים מעל ראשיהם. זוהי דוגמה מצוינת להפעלה נבונה של מוח במקום כוח. הרבה מודיעין, תכנון וחשיבה יושקעו במאבק בפשיעה המאורגנת, שהפכה להיות מתוחכמת מאי-פעם.

מגיעות ברכות לווינשטיין על ניצול נבון של ריבוי סמכויות היועץ המשפטי לממשלה - ריבוי שהוא בדרך כלל בעייתי - כדי להכניס את כל הגורמים לחדר אחד ולהביא אותם לפעול במשותף. חשוב מאוד שווינשטיין - ומי שיבוא בעקבותיו - ימשיך ללוות אישית ומקרוב את יישום התוכנית, כדי למנוע מריבות טריטוריאליות ולפתור אותן מיידית אם יצוצו בכל זאת.

הר-הבית
זכות וטו לפורעים [צילום: AP]

נישאר עם משטרת ישראל ונפנה לאירועים החוזרים ונשנים, בהם היא מצליחה להוכיח שהיא חסרת כוח ומוח בעת ובעונה אחת. אני מתכוון למתרחש על הר-הבית, והשבוע זה קרה בעיצומו של יום ירושלים. זוכרים? היום בו הודיע מוטה גור "הר-הבית בידינו" וכל המדינה בכתה מהתרגשות.

ובכן, כרגיל, מוסלמים יידו אבנים. וכרגיל, תגובתה של המשטרה הייתה לסגור את ההר בפני מבקרים. ממש עונש מכאיב למתפרעים. שהרי כידוע הם מוכרים כרטיסי כניסה, שתייה ומזכרות, ובלי מבקרים לא תהיה להם פרנסה... כמו תמיד בהר-הבית, המשטרה פועלת בלי כוח ובלי מוח. היא נכנעת ללא תנאי לפורעים ומעניקה להם את מבוקשם: זכות וטו על הכניסה להר. ורק נזכיר לסיום, כי היחידים שאינם יכולים להתפלל בהר-הבית הם יהודים, והממשלה היחידה בעולם הסוגרת אתר פולחן בפני יהודים היא ממשלת ישראל. זה מה שקורה כאשר גם הכוח וגם המוח יורדים לתחתונים.

ועדי עובדים
שוב שביתה פראית [צילום: פלאש 90]

מצד שני, יש מקרים בהם המוח אינו מספיק ואין ברירה אלא להפעיל כוח. ועדי העובדים החזקים בשירותים המונופוליסטיים הם מקרה מובהק שכזה. השבוע, למשל, שוב פרצה שביתה פראית בנמל אשדוד (בלי קשר לפרשת אלון חסן), ובשבוע שעבר החליטו עובדי רשות שדות התעופה לשבש את הבדיקות הביטחוניות בנתב"ג - שתי דוגמאות המלמדות היטב על הכלל.

הפתרון הוא לאסור לחלוטין על שביתות בשירותים כאלו, תוך קביעת בוררות חובה. העובדים והמעסיקים יחויבו לנהל בוררות בכל נושא השנוי במחלוקת, בוררות אשר תיקצב בזמן ואשר הכרעותיה יחייבו את שני הצדדים. נמלי האוויר והים, חברת החשמל ובתי החולים חיוניים לא פחות מאשר המשטרה וצה"ל, וכמו שבאחרונים אסור לשבות - כך צריך להיות המצב בראשונים.

מה יקרה אם העובדים בכל זאת ישבתו? כאן צריך להיכנס הכוח במלוא הכוח. אין להסס לעצור את מי שיפר את החוק; יש לי תחושה שאחרי שניים-שלושה לילות באבו כביר, ראשי הוועדים יהיו הרבה פחות להוטים לצפצף על המחוקק. ובלי קשר לשאלת בוררות החובה, אפשר כבר כעת לקבוע בחוק, שמי שיפר צווים של בית הדין לעבודה - לא יוכל לקבל ממנו סעדים לתקופה מסוימת. לא ייתכן שביד אחד עובדים יזרקו לפח החלטות של בית הדין, וביד השנייה יחתמו על בקשות לסיועו.

חרדים
רק בהדרגה [צילום: פלאש 90]

כתבתי כבר פעמים רבות, שבכוח לא ניתן יהיה לגייס את החרדים ולשלב אותם בשוק העבודה. צריך להבין את החששות של החברה החרדית, את ההיסטוריה שלה ואת המבנה שלה. הפעלת כוח רק תגרום לה - אם מותר לדבר בהכללות - להסתגר עוד יותר ולהתנגד לכל תחילתו של שינוי. הדברים חייבים להיעשות בשכל, בהדרגה, בהידברות, בשכנוע.

החלטת בג"ץ השבוע לבטל את הבטחת ההכנסה לאברכים שאינם עובדים, מהווה דווקא הזדמנות לפעול בצורה חכמה. המדינה הלכה לקיצוניות אחת - תשלום של 1,000 שקל בחודש לכל אברך ללא כל התניה של לימוד מקצוע ויציאה לעבודה. בג"ץ אמר, ובצדק, שמדובר באפליה לא-מידתית שאינה משיגה את המטרה המוצהרת של שילוב בעבודה. אבל לא צריך ללכת לקיצוניות השנייה, בדמות אמירה כגון "צאו כולכם לעבוד מחר בבוקר". זה לא יקרה, גם משום שהחברה החרדית לא בנויה לזה, גם משום שרוב החרדים לא קיבלו הכשרה מתאימה וגם משום שמקומות עבודה רבים חסומים בפניהם.

בצדק אמרה השופטת עדנה ארבל, ששינויים צריכים להיעשות בהדרגה - אך יש גבול למידת ההדרגתיות הסבירה. ביטול הקיצבה יחייב את המדינה למצוא פתרונות אחרים, מידתיים וחוקתיים, ואת האברכים - להבין שמה שהיה הוא לא מה שיהיה. הקו של בג"ץ ברור: קיצבה מוגבלת בזמן, שתותנה בהכשרה מקצועית ובתחילתה של עבודה - זה יעבור ואפילו יהיה רצוי. בקו הזה צריך ללכת.

תאריך:  30/05/2014   |   עודכן:  30/05/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
על כוח ומוח
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
להעיף ומיד
30/05/14 09:08
2
עזרא מנצור
30/05/14 14:26
3
חלשים
30/05/14 16:21
4
משטרת החרפה
30/05/14 16:36
5
NBA24353
30/05/14 17:15
 
אחרת במקומה
31/05/14 09:10
6
סיכול אותיות
30/05/14 17:26
7
אזרחון
31/05/14 07:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ירושלים חגה את יומה, וסופרת את ימיה. ולמה רבע מילדי עומר וכוכב יאיר הם לקויי למידה
29/05/2014  |  אברהם פריד (פריצי)  |   מאמרים
מצב חרום שמוכרז במדינה הוא אינו מצב רצוי באף ארגון עסקי, עם זאת זו הזדמנות גדולה בסביבה תחרותית ליצור פער משמעותי ויתרון אל מול המתחרים, לנצל את המומנטום בחלון ההזדמנויות הקצר ולהגדיל פערים שייקחו הרבה מאוד זמן לגשר חזרה. הפגיעה הכלכלית של ארגונים אשר לא נערכו כראוי למצב חרום יכולה להיות גדולה ומשמעותית ותלויה בגודלו וחוסנו של הארגון להתאושש ממשברים אלו. ארגון אשר עושה הכנה מוקדמת, חשיבה וירידה לפרטים עוד בימי שגרה, עשוי לשמור על החוסן הכלכלי שלו ואף לייצר בידול ויתרון תחרותי מהותי על פני עסקים מתחרים.
29/05/2014  |  שלומי אדר  |   מאמרים
ישראל, משני עברי הקו הירוק, ניצבת על סיפה של מלחמת אזרחים. אזרחים, לא אחים, כיוון שמאות האלפים אזרחי מדינת ישראל, החיים ומתנחלים מעבר לקו הירוק, אינם רואים בישראלים "המערביים" בני משפחה אחת. "הם" זה האויב המבקש לנשל את המתנחלים ממולדתם ההיסטורית, מנחלת אבותיהם, מהבית שקנו לעצמם. ומי שחושב שהתסריט של פינוי אלפים מפתחת עזה יחזור על עצמו - חי באשליות, או נכון יותר שוגה בחלומות הזויים.
29/05/2014  |  עמי דור-און  |   מאמרים
בשבועיים האחרונים, נמשכו ההופעות של קרקס ביבי שהופיע בהצלחה, ברחבי מדינת ישראל. הופעות הקרקס היו מפתיעות, בלתי שגרתיות והפתיעו את אזרחי ישראל, מדי יום ולעתים אף מדי שעה. לא רק אקרובטיקה ופעלולים, אלא בעיקר, מיני המצאות בתחום המחשבה הפעלולית, ההברקות האמנותיות והקטעים בהופעה, שחרגו מכל תוכנית קרקס מקצועי קלאסי.
29/05/2014  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
הדברים הבאים באים לשרת שתי מטרות: א. לבחון בדרך שונה מזו שבה נקטתי במאמר קודם את ה"עליהום" הפופוליסטי על מערכת הביטחון ותקציב הביטחון; ב. להשתמש במאמר טיפוסי לביקורות מתלהמות (מאמרו של יגאל סרנה, "זאב, זאב", בידיעות אחרונות - מוסף שבת, מיום 23.5.14), בכדי להמחיש את מסכת האבסורדים שבתקשורת הישראלית דהיום, כשניתוח נושא כביכול אינו אלא ביטוי מוסווה להשקפת העולם האידיאולוגית והפוליטית ושל השייכות החברתית של כותב המאמר, מנקודת ראות של אופוזיציה סלפנית ומגמתית בכל מחיר, לכל עניין שאינו עולה בקנה אחד עם המחנה "המתקדם" שלהם.
29/05/2014  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il