|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

צדק חלוקתי בנחלת הארץ <br>

ארץ ישראל חולקה בין השבטים בצורה רציונלית על-פי מיטב השיקולים והצרכים, אך אלו קיבלו את הגושפנקה האלוקית בעזרת הגורל. הלקח: יש לשלב שיקולים ערכיים בסוגיות כלכליות וחברתיות
10/07/2014  |     |   מאמרים   |   תגובות
מפתו של מתיאס סוטר, המאה ה-18

בפרשת השבוע אנו מוצאים עיסוק נרחב בסוגיית חלוקת הנחלות בארץ ישראל. עם שלם נכנס ברגע אחד לארץ, וצריך לחלק בין שבטיו ומשפחותיו את כל עתודות הקרקע המצויות בה. עבור בני דור באי הארץ אלה היו רגעים מרגשים להם חיכו 40 שנה מאז יציאת מצרים; רגעים להם לא זכו אבותיהם שחטאו בחטא המרגלים ולא זכו להיכנס לארץ. עבורנו יש כאן צוהר להתבוננות על שיטת החלוקה ועל הערכים והלבטים שליוו אותה.

על חלק מהשיקולים הערכיים ניתן ללמוד מתוך סתירות בין פסוקים המופיעים זה לצד זה: "לאלה תֵחָלק הארץ בנחלה במספר שמות. לרב תרבה נחלתו ולמעט תמעיט נחלתו, איש לפי פקודיו יוּתַן נחלתו. אך בגורל ייחלק את הארץ לשמות מטות אבותם ינחלו. על-פי הגורל תֵחָלק נחלתו בין רב למעט" (במדבר כ"ו, נ"ג-נ"ו).

נציין שתי סתירות מרכזיות. הראשונה קשורה בקהל היעד של חלוקת הנחלות. "לאלה תֵחלק הארץ" המילה "אלה" מתייחסת למיפקד שהסתיים זה עתה, ובו נמנו המשפחות שצפויות היו להיכנס לארץ. מאידך-גיסא, אומרת התורה שהחלוקה צריכה להיות על-פי "שמות מטות אבותם".

הסתירה השנייה קשורה לשיטת החלוקה, שמצד אחד אמורה להיות על-פי מפתח כמותי - "לרב תרבה נחלתו, ולמעט תמעיט נחלתו, איש לפי פקודיו יותן נחלתו", אך מצד שני כתוב ש"בגורל ייחלק את הארץ".


לאור לשונות הגאולה


חכמי התלמוד שחשו בסתירות אלה הציעו מספר פתרונות. אנו נתמקד בדעתו של ר' יאשיה המובאת בסוגיה במסכת בבא בתרא (קי"ז, ע"א) ביחס לסתירה הראשונה, מציע ר' יאשיה את הפתרון הבא: "משונה נחלה זו מכל נחלות שבעולם, שכל נחלות שבעולם - חיים יורשים מתים, וכאן מתים יורשים חיין".

על-מנת להבין קביעה זו, יש להתבונן במשמעות של חלוקת הארץ. לפני יציאת מצרים מסר הקב"ה למשה את ארבע לשונות הגאולה - והוצאתי; והצלתי; וגאלתי; ולקחתי - וצירף אליהן לשון חמישית, והבאתי. יציאת מצרים נועדה לא רק להציל עבדים מצרתם, וגם לא רק להופכם לעם בהר סיני, אלא להביאם לארץ ולממש את ברית בין הבתרים, אותה כרת הקב"ה עם אברהם אבינו.

משנכשלו בני ישראל בחטא המרגלים וסירבו להיכנס לארץ, הם ביטלו למעשה את המשמעות של יציאת מצרים. נגזר עליהם שלא ייכנסו לארץ, ובמקומם ייכנס לארץ דור הבנים.

שינוי זה היה משמעותי מאוד ביחס למגמה הראשונית של יציאת מצרים, אך את הנעשה לא ניתן היה להשיב, ובמשך 40 שנות נדודים הלך דור ההורים לעולמו, ובמקומו קם דור חדש - דור הבנים. יוצא אם כן שדור הבנים מגשים למעשה את התפקיד ההיסטורי של דור יוצאי מצרים, וכביכול נכנס לנעליהם. משכך, קובעת התורה שחלוקת הארץ תיעשה באופן שמתייחס לשני הדורות ולא רק לדור שנכנס בפועל לארץ.

"אמר רבי: אמשול לך משל, למה הדבר דומה? לשני אחין כהנים שהיו בעיר אחת, לאחד יש לו בן אחד, ואחד יש לו שני בנים, והלכו לגורן, זה שיש לו בן אחד נוטל חלק אחד, וזה שיש לו שני בנים - נוטל שני חלקים, ומחזירין אצל אביהן וחוזרין וחולקין בשווה". שיטת החלוקה הזו יוצרת עיוות מסוים, שכן בפועל יקבלו שניהם חלק שווה אף על-פי שמספר הנפשות בכל בית אב שונה, אך זהו הכרח הנובע מהרצון "לשתף" את דור יוצאי מצרים עם דור באי הארץ בנחלה.


פער מובנה


הסתירה השנייה נובעת גם היא מפער מובנה שקיים בין הרצון והאידיאל שבחלוקה שוויונית. לבין מספר שיקולים מעשיים, כגון: הפער הכמותי בין השבטים שמחייב גם פער במספר הנחלות לכל שבט; הפער הכלכלי בין איזורי מרכז ופריפריה; שוויה של אדמה חקלאית מול אדמת טרשים; צרכים שונים - בני זבולון שהתמחו במסחר יעדיפו נחלה הסמוכה לחוף ולנתיבי המסחר, בני ראובן וגד יעדיפו אדמות מרעה, ובני השבטים החקלאיים יעדיפו אדמות פוריות באיזורי גידול מתאימים.

הפתרון שנמצא היה שילוב בין ההכרה בצרכים המגוונים לבין גורל אלוקי שמבטא את העובדה שלא מדובר על חלוקה סתמית של אדמות אלא על חלוקה של ארץ הקודש, ארץ האבות. הגמרא (שם קכ"ב, ע"א) מנסחת את הדברים באופן הציורי הבא:

"אמר ר' יהודה: סאה ביהודה שווה חמש סאין בגליל. ולא נתחלקה אלא בגורל, שנאמר: אך בגורל; ולא נתחלקה אלא באורים ותומים, שנאמר: על-פי הגורל. הא כיצד? אלעזר מלובש אורים ותומים ויהושע וכל ישראל עומדים לפניו, וקלפי של שבטים וקלפי של תחומין מונחין לפניו, והיה מכוון ברוח הקדש ואומר: זבולון עולה - תחום עכו עולה עימו, טרף בקלפי של שבטים ועלה בידו זבולון, טרף בקלפי של תחומין ועלה בידו תחום עכו. וחוזר ומכוון ברוח הקודש ואומר: נפתלי עולה ותחום גינוסר עולה עימו, טרף בקלפי של שבטים ועלה בידו נפתלי, טרף בקלפי של תחומין ועלה בידו תחום גינוסר, וכן כל שבט ושבט".

החלוקה הייתה רציונלית על-פי מיטב השיקולים והצרכים, אך אלו קיבלו את הגושפנקה האלוקית בעזרת הגורל!

בימינו אין הנחיה אלוקית שיכולה לאשש החלטות אנושיות שחייבות להיעשות על בסיס רציונלי, אך מפרשה זו אנו למדים שאנו רשאים ואף חייבים לשלב שיקולים ערכיים בתוך שיקולי הדעת שמנחים אותנו בסוגיות כלכליות וחברתיות.

הכותב הוא רב במכון הגבוה לתורה בבר-אילן, מרצה להיסטוריה במכללת אורות בירושלים, רב מחתן וכהן במיזם פדיון הבן של צהר.
המאמר מובא באדיבות ארגון צהר
תאריך:  10/07/2014   |   עודכן:  10/07/2014
הרב יהודה אלטשולר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים אלו מקיים עולם האיסלאם, על מיליארד ושמונה מאות מיליון המאמינות והמאמינים, את מצוות צום חודש הרמדאן. צום הרמצ'אן (זהו התעתיק המדויק בעברית) הינו אחד מחמש מצוות היסוד עליהן נשען האיסלאם, בצוותא עם העדות אודות ייחוד האל, התפילה, הצדקה והעלייה לרגל למכה. הצום חל בחודש התשיעי בלוח השנה המוסלמי, הקרוי רמצ'אן, אשר התקדש עקב האמונה כי בליל העשרים ושבעה לחודש זה החל לרדת ספר הקוראן, ספר הספרים של האיסלאם, על-ידי המלאך גבריאל למוחמד, נביא האיסלאם, תהליך שנמשך כעשרים שנה (פרוש השם רמצ'אן, אגב, הינו חום לוהט, זכר להתאמת החודשים של ערביי חצי האי ערב טרם האיסלאם ללוח השנה השמשי, מנהג שבוטל, ובמקומו הוחל לוח השנה הירחי, ה"זז לאחור" 11 יום בכל עונות שנת השמש - 365 יום, זאת עקב העדר מנגנון העיבור באיסלאם).
10/07/2014  |  אסף רגב  |   מאמרים
פרשת שריפתו של הנער הערבי מחייבת מחשבות חדשות ביחס להוצאת גורמי הימין הקיצוני ומסיתיהם מחוץ לחוק. ואביא תחילה דוגמה "קטנה" לכך שגם מקרה הרצח הזה לא נלמד לקחו. בני גופשטיין - לאומן ידוע וקיצוני, התראיין לאחר מעשה הרצח ובמקום לצאת נגדו באופן חד הוא החל לנסות "להסביר את המניעים" לרצח הנתעב הזה ולתלות אותו ב"אנדרלמוסיה הביטחונית". בני גופשטיין ולאומנים כמוהו הינם דוגמה לכאלה שהיו צריכים לראות את החוק הישראלי מהצד השני של הדלת הנעולה בפני פעילותם.
10/07/2014  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
הפוליטיקאי "הרגיל" הוא גלוי ומוכר.
10/07/2014  |  מתי דוד  |   מאמרים
שנים רבות האזנו לקולות שהגיעו מהשמאל. וניסינו. התאפקנו ללא גבול.
10/07/2014  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
ההנחה שהביאה את ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, ושותפיו לדרך - למהלך ההינתקות ועקירת יישובי גוש קטיף הפורח מאדמתם, הייתה כי לאחר ההינתקות יהיה שלום בחבל זה של הארץ, ומכל מקום, חיכוך כבר לא יהיה.
10/07/2014  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il