|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

מלחמת העצמאות של חמאס והפלשתינים

בעוד שממשלת-ישראל רואה בחמאס, לכל היותר, כנופיית מחבלים, שיש לחסל - ראש וראשונה - מנהרות הטרור שלה, הרי אנשי החמאס רואים עצמם, כמי שהינם בדרך להקמת יישות פלשתינית מדינית. הם מבססים הקמת המדינה הפלשתינית הקיימת בעזה, כדי לחבור לפלשתינים בגדה המערבית
24/07/2014  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   מבצע צוק איתן   |   תגובות

עם כניסתה של המלחמה בעזה, עמוק עמוק, אל תוככי השבוע השלישי שלה, מן הראוי הוא להביט מחדש ולסקור מטרות המלחמה הארורה הזו, שעד כה נזקיה רבים על התועלת שמביאה היא לנו. כזכור (למי שעדיין זכורים דברים, בשטף האירועים המתחדש מדי יום ביומו), תחילת של המלחמה בעזה, היה עם הכרזת ממשלת-ישראל, בתאריך 8 ביולי 2014, על תחילת מבצע "צוק איתן". מבצע זה החל בעקבות ירי רקטות מרצועת עזה לעבר אוכלוסייה אזרחית בדרום ישראל. המבצע כולל בעיקר הפצצות כבדות של חיל האוויר הישראלי, ברצועת עזה, כשבמקביל - ישראל סופגת ירי רקטי כבד מרצועת עזה ומתמודדת עם ניסיונות חדירה לשטחה של חמושים המגיעים מרצועת עזה דרך הים או דרך מנהרות. תשעה ימים לאחר מכן נכנסו כוחות קרקעיים של צה"ל לעזה, במטרה מוצהרת לפגוע במנהרות הטרור.

דומה, כי שוני התפיסות בין ישראל לחמאס באשר למטרותיה של מלחמה זו, הוא המונע סיומה המהיר של המלחמה ומקנה - כאשר הדברים נכתבים, בצער רב - הישגים נכבדים לחמאס. מאידך-גיסא, נכשלת מדינת-ישראל להצביע - ולו גם על הישג משמעותי אחד - במהלך של מלחמה זו שנגררנו אליה, בידי החמאס. נראה, כי דבר זה נובע משוני תפיסתי עמוק בינינו לבין החמאס. בעוד שממשלת-ישראל רואה בחמאס, לכל היותר, כנופיית מחבלים, שיש לחסל - ראש וראשונה - מנהרות הטרור שלה, הרי אנשי החמאס רואים עצמם, כמי שהינם בדרך להקמת יישות פלשתינית מדינית. הם מבססים הקמת המדינה הפלשתינית הקיימת בעזה, כדי לחבור לפלשתינים בגדה המערבית. זהו ההבדל המהותי של החשיבה הטקטית, קצרת הטווח של ממשלת-ישראל, לבין החשיבה האסטרטגית, ארוכת-הימים, של החמאס.


הדברים אינם נכתבים, כדי להטיל חלילה וחס מורך לב וחששות בקרב הציבור. עם זאת, כל עוד לא תבין ישראל מטרותיו האמיתיות והסופיות של החמאס, עלולה היא להיכשל במערכה הקשה ובלוחמה היומיומית המתרחשת, באלה הימים, בעזה. על-רקע זה ניתן להבין ולהסביר הופעתו של ראש הזרוע המדינית של החמאס, ח'אלד משעל, זחוח דעת ומשדר תחושת ניצחון, אתמול, במסיבת העיתונאים בקטר. הפלשתינים לא חזרו בהם, לרגע, ממסמך הדרישות בן עשרה סעיפים שהציגו הם - לפני כשבוע ימים - כתנאי להפסקת אש ושכלל הקמת נמל ימי פתוח בעזה. משעל חזר במסיבת העיתונאים על הדרישה להסיר, באופן מיידי, המצור מעל עזה. לפלשתינים בעזה ולחמאס במיוחד, יש זמן. הרבה זמן. שום דבר לא בוער להם. מה יכול להיות אצלם גרוע יותר, ממה המתרחש אצלם, עד כה. מרביתם שרויים, עמוק עמוק, כלכלית ונפשית, "במיץ של הזבל" ושכבת העילית המדינית ועשירי עזה, "אינם סופרים אותם ממילימטר". החיים הטובים של עשירי עזה נמשכים, כמקודם. אותם לא ניתן להפסיק מהאוויר, בשכונות היוקרה שלהם. כניסה קרקעית למגוריהם - למעט פעולות קומנדו ספורדיות שעיקרן יחסי ציבור וזריעת בהלה - מהווה התאבדות לשמה.


בואו נודה על האמת. בעזה אין רק מנהרות טרור. יש שם עיר תת-קרקעית שלמה, כאשר ככל הנראה המנהרות העתיקות והיסטוריות הוסבו כמגורים חלופיים, לתקופה ממושכת עבור הנהגת חמאס והמקורבים להם. אין לנו מלחמה אל מול "כנופיות טירור" או "מחבלים" גרידא. יש לנו מלחמה נגד ייישות מדינית, כלכלית ופוליטית מתגבשת, המחוזקת בצבא של ממש. מכן ואילך פתוחות בפני ממשלת-ישראל ותושבי המדינה שתי דרכים - האחת - הכרה בעם הפלשתיני, כיישות מדינית והכרה בחמאס, כממשלה ריבונית, המייצגת אותו, לפחות, לגבי עזה. כך נוהגות, מזה שנים, מרבית מדינות העולם. והשנייה - ניהול מלחמת חורמה, בלי הגבלת זמן ובלי לתחום המלחמה אל תוככי מתחם מטרות טקטיות נקודתיות, עד למיגורו המוחלט של שלטון חמאס בעזה. דרך שלישית - אין!
¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬¬
לא בכדי אין נוקט אני, ברשימה זו, עמדה באשר לדרך המדינית, הצבאית והפוליטית הנכונה והראויה, אשר בה על ממשלת-ישראל לנקוט. אין זו מטרתה של רשימה זו. עם זאת בואו נתפכח - ויפה שעה אחת קודם - מהאשליה של מלחמת בזק בחמאס בעזה, בשיטת "זבנג וגמרנו". התמהיל הבלתי אנושי הזה של מאות אלפי אנשים החיים בתת-תזונה, שעה שאין להם, מה להפסיד עוד, יחד עם אלפי אנשים חדורים באידיאולוגיה ובקנאות דתית-לאומנית, היא היא בסיס כוחו של החמאס. ההיסטוריה הוכיחה, כי שילוב של אידיאולוגיה וקנאות דתית-לאומנית, לא ניתן לחסל בכוח הנשק, בשיטת "ניקוי שטח" וחזרה אל סדר היום הקודם. גם ארגון גרילה לא ניתן לחסל בשיטה כזו. על אחת, כמה וכמה - בין אם נרצה בכך ובין אם לאו - שעה ש"למחבלים", יש צבא מאורגן ומסודר, המקבל הוראות סדורות מהנהגה מדינית, הממשיכה בקו אידיאולוגי דתי-לאומני, משך הרבה שנים.

לא נעים להודות, אבל החמאס גרר אותנו אל תוככי מלחמה ממושכת, מלחמה ממושכת שמדינות בעלות עוצמה כלכלית חזקה מזו של מדינת-ישראל, תתקשנה לעמוד בה, לאורך זמן. עצם העובדה שהחמאס הצליח באמעות שאריות של רקטה שנפלו ביהוד להביא להשבתת מרבית הטיסות לישראל וממנה - בינתיים למשך 48 שעות - הינה הישג עצום ל"ארגון מחבלים" זה. לא רק שמדינת-ישראל נחשבת למצורעת פוליטית, במרבית מדינות אירופה, בימים אלה, אלא שארגון והנהגת חמאס הצליחו להביא תחושת המצור אלינו, עדי בית ממש.


המערכה נגד חמאס בעזה, הינה מערכה קשה יותר ממלחמת העצמאות שעברנו אנחנו, עם קום המדינה. עכשיו עוברים וחשים תושבי עזה תחושה דומה. אין להם מה להפסיד. מי שאין לו מה להפסיד - שעה שהכוח שעומד מולו, אינו מתכנן אסטרטגית להשמידו או לעקרו, כליל, מכוחו הצבאי, המדיני והפוליטי - בדרך-כלל, מנצח במערכה. אם אין אנו רוצים למצוא מדינה פלשתינית, עם צבא מסודר משלה, עם חיל-אוויר וחיל-ים משלה, הרי יש להעמיק מטרות המלחמה ולחשוב מחשבה אסטרטגית וכלפי עתיד. המלחמה בעזה אינה מלחמה על טיהור מנהרות הטרור, אלא הינה מלחמה למנוע הכרה בעזה, כמדינה המונחית על-פי עקרונות תנועת החמאס והאיסלאם הרדיקלי.

כדאי אולי להיזכר מחדש דבריו של ח'אלד משעל אותם נשא בשלהי שנת 2012, עת הגיע - לראשונה בחייו - לביקור בעזה, בעצרת המונים למלאת 25 שנה לייסוד החמאס. ואלה דבריו: "פלשתין היא שלנו, מהים ועד הנהר, ומהצפון ועד הדרום.פלשתין היא ערבית ואיסלאמית. לא נכיר בכיבוש הציוני ואין לגיטימציה לישראל ולכיבוש". אלה הן אמירות מסוג של להיות או לחדול. אם חפצי חיים אנו ואין מוכנים אנו להכיר ביישות הפלשתינית, הרי יש להיערך מחדש בכל הקשור במלחמה בעזה. ולא - מה טעם בבזבוז הזמן בחיסול מנהרות הטירור, שעה שהבעיה עמוקה ושורשית יותר.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין.
תאריך:  24/07/2014   |   עודכן:  24/07/2014
עו"ד חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מלחמת העצמאות של חמאס והפלשתינים
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עבד קאדר אל חוסינ
24/07/14 10:56
2
אירגון טרו
24/07/14 13:52
3
חקלאי
24/07/14 14:05
4
זבולון שליש
24/07/14 14:12
 
עובדות לא שטויות
25/07/14 09:54
5
hguy
24/07/14 14:43
6
יאצק
24/07/14 18:50
7
משה ישראלי
24/07/14 22:07
8
פ.ר.
25/07/14 09:15
9
Menahem Gurman
25/07/14 11:55
10
אלון פלג
25/07/14 12:49
11
זו מלחת כיבוש!
25/07/14 13:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע צוק איתן
אנא, נקטו משנה זהירות לבל תיפלו במלכודת שהשמאל הרדיקלי טומן לכם. כי כל משאת נפשם-אם יש להם בכלל דבר כזה - היא, שתגיבו באלימות כלפיהם. הם נהנים מאוד להיות מוחזקים כקרבנות של הימין. אין לכם מושג איזה עונג רוחני הסבתם לעיתונאי ההוא שהוצמד אליו מאבטח. לכן אל תסבו להם תענוג כזה. תתייחסו לנביחותיהם באדישות. הם זקוקים לרחמים מכדי להרגיז, כי הגורל שלל מהם הרגש הגואה משמחה לנוכח כל הצלחה של עמנו. כל ניצחון של עמנו על אויביו מדאיב את לבם. אגב, יש ביניהם כאלה שלא האידאולוגיה הנלוזה מנחה אותם, אלא המניע להימנות עם מגזר שלפי המיתוס הוא בעל מונופול על האינטליגנציה ועל המוסר.
24/07/2014  |  דן מנור  |   מאמרים
רעיון מרכזי ביהדות הוא החזרה בתשובה, שתחילתה בהכרה בטעות או בחטא ("מודה ועוזב ירוחם") וסופו בעשיית התיקון בפועל. התשובה היא גם מן המאפיינים את היהודים כעם. אמנם, להכות על חטא יודעת גם הדת הקתולית, אך היא אינה מאמינה בכוחו של האדם להיאבק עם עצמו ולהתגבר בכוחותיו שלו על החטא הקדמון, ולכן אין לו תקנה אלא ע"י החסד המוענק לו ע"י אותו האיש. ההבדל התהומי הזה בין שתי הדתות חושף את מלוא עוצמתה של היהדות, המאמינה שהאדם יכול להשתנות - ובכך לשנות את העולם - מכוח צוו מוסרי.
24/07/2014  |  אליקים העצני  |   מאמרים
מבצע "צוק איתן" אינו רק סבב נוסף בהתכתשות בין צה"ל לבין החמאס והוא עשוי להתחוור כארוע מכונן שיניב התפכחות רבת משמעות. מסתמן כי הנסיבות שהניעו את צה"ל "לשבור את הכלים", הפתיעו את חמאס וייתכן כי מבחינתו המבצע נחת עליו בטרם עת .
24/07/2014  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
עברו 100 שנים מאז מלחמת החפירות (במלחמת העולם ה-1), עד שהגיעו למסקנה שמנהרות זה הנשק האסטרטגי, עם פוטנציאל הפתעה מרתיע. חמאס עזה, למד מחיזבאללה ופיתח את הנושא לדרגת אומנות ממש, עד שבנה רשת מנהרות תחת רצועת עזה
24/07/2014  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
היעד הבא של מבצע "צוק איתן" צריך להיות חיסולו של מוחמד דף, ראש הזרוע הצבאית של החמאס, שהוא גם האיש העומד מאחורי הפעלתן של מנהרות המוות בעזה.
24/07/2014  |  ראובן לייב  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מבצע צוק איתן  /  מי ומי  
ה-FAA האמריקנית: מותר לטוס לישראל  /  איציק וולף, עידן יוסף
לפיד וניסנקורן הסכימו למתווה פיצויים  /  מחלקה ראשונה
משעל: מסכים להפוגה הומניטרית ארוכה  /  עידן יוסף
המנהרות ממוטטות קונספציית הנסיגה  /  גורי גרוסמן
רוח איתן  /  אריאל י. לוין
הבושה היא הדדית   /  ישראל רוזנבלט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il