|   15:07:40
דלג
  שמחה רוטמן  
חבר כנסת הציונות הדתית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
הבית נשרף? זה מה שמגיע לכם מהביטוח
כתיבת המומחים
איך מלבישים את הבית? טרנד עיצוב הקירות

המחלה הכפולה <br>

בית המשפט העליון חולה בשתי מחלות שאין קשר ביניהן: מחלת האקטיביזם השיפוטי ומחלת הניתוק מערכים לאומיים. השופטים מתייחסים לכל חוק שמתקבל בכנסת כהצעת חוק, שתלויה ועומדת עד להכרעתם. את שתי הבעיות יש לפתור בדרכים שונות
23/09/2014  |   שמחה רוטמן   |   מאמרים   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
לא בהיכל השיש [צילום: פלאש 90]

ניתן לכתוב רבות, ומן הסתם עוד ייכתב רבות, על פסק הדין מרובה המלל של בית המשפט העליון שהחליט ברוב דעות לפסול את החוק למניעת הסתננות ולמנוע מישראל את היכולת להילחם באופן אפקטיבי בשיטפון של מהגרי העבודה ממדינות אפריקה.

ניתן לנתח את המשמעות החוקתית, איזה הסדר יכולה הכנסת לחוקק במקום החוק שנפסל, והאם המסתננים השוהים במרכזי שהייה צריכים לעבור שלוש ביקורות ביום לעומת ביקורת אחת בלילה ועוד סוגיות רבות שככל הנראה מעניינות מאוד את שופטי בג"ץ.

בדרך כלל, בעימותי בג"ץ-כנסת, מתייחסים כל הדוברים למערך האיזונים והבלמים (שאינו קיים) בין הכנסת לבין בית המשפט, וממילא ההצעות לפתרון מנסות לייצר תיקון לשיטה. החל מהרעיון של פסקת ההתגברות, שיאפשר לכנסת להתגבר על בג"ץ ברוב מיוחד, דרך הקמת בית משפט לחוקה, שייקח מבג"ץ את סמכויותיו הרחבות לפסילת חוקים, וכלה בהטלת מגבלות שונות על זכות העמידה, שנועדה לצמצם את השאלות העקרוניות העומדות בפני בג"ץ תוך התמקדות בתפקידו המקורי של בית המשפט: שיפוט ודיון בבעיות של אנשים בשר ודם.


חובתם של חברי הכנסת


כל ההצעות האלה נובעות מתוך תפיסה שמשהו לא תקין בשיטה שלנו. ואכן, אין ספק שיש בעייתיות רבה באקטיביזם השיפוטי של שופטי בג"ץ. נשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, כותב, כי לפי גישתו של השופט עוזי פוגלמן (שכתב את דעת הרוב) "כמעט ולא נותר מרחב תימרון למחוקק". אם בית המשפט העליון משתמש בעניין המסתננים בנשק הבלתי קונבנציונלי של פסילת החוק פעמיים באותה שנה, אין מנוס מהמסקנה ששופטי בית המשפט העליון, שיכורים מכוח מוגזם, הפסיקו מזמן להאמין לאפולוגטיקה שלהם על ריסון שיפוטי ומרחב התמרון של המחוקק, ומינו את עצמם למחוקקי-על.

לא ייתכן ששופטי בג"ץ יציבו את עצמם כמחוקקים. כדי לקבל חוק במדינת ישראל, יש צורך בהצבעה עליו בשלוש קריאות במליאת הכנסת. שופטי בית המשפט העליון מתייחסים לכל חוק שמתקבל בכנסת כהצעת חוק, שתלויה ועומדת עד שבית המשפט יואיל לאשר שלמרות הפגיעה בזכויות הגלומה בו, החוק עובר בדוחק. כך קרה למשל לחוק ועדות הקבלה שפסק הדין בעניינו ניתן בימים האחרונים.

אולם האקטיביזם, שכבר מזמן הפך להיות אימפריאליזם, אינו הבעיה היחידה בבית המשפט העליון. אמירתו של השופט יורם דנציגר בפסק הדין בעניין המסתננים, מהווה דוגמה לבעיה השנייה. לא די בכך שעל הכנסת לתמרן בשביל הצר שהותיר לה השופט פוגלמן, מוסיף השופט דנציגר חובה חדשה החלה על המחוקק: "על המחוקק מוטלת החובה לאמץ פתרון חקיקתי העומד בדרישות החוקתיות ושהפגיעה שתהייה בו במסתננים מחד ובתושבי דרום תל אביב וערים אחרות מאידך-גיסא, תהא מצומצמת ככל האפשר ומידתית".

לגישתו של דנציגר, חברי הכנסת ככל הנראה לא הבינו מהו תפקידם. הם חשבו שמתפקידם ומחובתם לדאוג בראש ובראשונה לאזרחי מדינת ישראל ובהם תושבי דרום תל אביב. בדיעבד מסתבר שבכך מעלו חברי הכנסת בחובתם, שכן דנציגר אינו מאפשר למדינת ישראל להעדיף את האינטרסים של אזרחיה ותושביה. העבריינים ושומרי החוק, התוקפים והמותקפים, הסובלים וגורמי הסבל - כולם שווים הם בפני בית המשפט העליון.

מובן שמדובר במצב אבסורדי. לא ייתכן שבית המשפט העליון של מדינת ישראל יימנע מלהכיר באינטרסים הלגיטימיים של המדינה. בית המשפט הישראלי חייב לתת מקום של כבוד לשיקולים לאומיים. אם כן, בית המשפט שלנו חולה בשתי מחלות שאין כל קשר ביניהן: מחלת האקטיביזם השיפוטי ומחלת הניתוק מערכים לאומיים. אי-אפשר לצפות שתרופה אחת תטפל בשתי בעיות אלה. הטיפול חייב להיות מפוצל.


שימוע פומבי למועמדים לשפיטה


את הניתוק של חלק מהשופטים מהעם חייבים לפתור באופן מערכתי. אין מדובר רק בבעיה של בית המשפט העליון. שינוי שיטת בחירת השופטים לכל הערכאות הוא הכרח. יש צורך בעריכת שימוע פומבי לשופטים לפני בחירתם. חייבים למנוע את המצב הנוכחי של בית משפט הממנה את עצמו, ואין לאפשר מצב בו דיוני הוועדה לבחירת שופטים ושיקוליה הם תעלומה שאור השמש, המחטא הטוב ביותר, לא שוזף.

לעומת זאת, את החרות המוגזמת שנטלו לעצמם שופטי בג"ץ אסור לפתור בעדינות. שופטי בג"ץ הראו בעבר, פעם אחר פעם, שהם אינם חוששים להשתמש בפרשנות הדחוקה ביותר כאשר זו תעניק להם סמכות, כוח ושררה. פסקת התגברות רק תחזק את המגמה של ביטול חוקים ותפגע עוד יותר במעמדה של הכנסת. גם בית משפט לחוקה יוביל לנטילת סמכויות מנבחרי הציבור. התיקון הנדרש צריך לעשות בשינוי חד וברור בחוק יסוד השפיטה. יש צורך לקבוע חד-משמעית שביטול חוק אינו סעד שבית המשפט העליון מוסמך לתת.

אין שום סיבה בעולם שמשפטנים היושבים בהיכל השיש, מכובדים ככל שיהיו, יידעו יותר טוב מנבחרי הציבור מהם ערכיה של מדינת ישראל ומהי פגיעה מידתית. אין שום דבר בהכשרתו של משפטן שמעניק לו יכולת לקבוע מהי תכלית ראויה ומהי תכלית שאינה ראויה. הכרעה של שופט בנושא זה אינה טובה יותר מהכרעתו של סנדלר.

שחרור הרסן מצידו של בית המשפט העליון, לא היה מתרחש לו הייתה לנו כנסת חזקה ובטוחה בעצמה. נבחרי הציבור צריכים להאמין בעצמם ובשליחותם ולהבין שהעם בחר אותם כדי לחוקק ולהנהיג, ולא כדי להכין טיוטות חקיקה לבית המשפט העליון. התעלמות מההכרעות הערכיות של הציבור בישראל והשלטת דיקטטורה של משפטנים על מושגי יסוד אנושיים, אינה דמוקרטיה, ולא משנה כמה עמודים עמוסי מלל של פסקי דין בג"ציים יטענו זאת. משמעותה של דמוקרטיה היא שלטון העם ומתן האפשרות לנבחריו לנווט את ספינת המדינה בהתאם לערכי העם ולאינטרסים הלאומיים.

ישראל זקוקה לדמוקרטיה. ישראל זקוקה למשילות. האם נבחרי הציבור שלה יידעו לספק לה את המצרכים הללו?
בג"ץ 7385/13, איתן נ' ממשלת ישראל ואח' + בג"ץ 8425/13, זרי גבריסלאסי נ' הכנסת ואח' / פס"ד
בג"ץ מבטל את חוק המסתננים המתוקן שאפשר לכלוא מסתננים למשך שנה ומורה גם לסגור את מתקן "חולות"
בג"ץ 7385/13, איתן נ' ממשלת ישראל ואח' + בג"ץ 8425/13, זרי גבריסלאסי נ' הכנסת ואח' / תקציר פס"ד
תקציר פסק הדין בו פסל בג"ץ את חוק המסתננים המתוקן והורה לסגור את מתקן "חולות"

הכותב הוא יועץ משפטי בתנועה למשילות ודמוקרטיה
תאריך:  23/09/2014   |   עודכן:  23/09/2014
עו"ד שמחה רוטמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המחלה הכפולה
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בני בנקר
23/09/14 13:04
2
כתומית
23/09/14 17:27
3
הג'וקר
25/09/14 01:09
4
צרצר
9/10/14 06:03
5
צרצר
9/10/14 07:43
 
צרצר
9/10/14 11:45
6
צרצר
9/10/14 08:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אקטיביזם שיפוטי
פסק דינו של בג"ץ בנושא חוק המסתננים יצר בעייתיות כפולה: נקודתית ועקרונית. ברמה הנקודתית, יש לשאול כיצד יכולה המדינה לטפל מכאן ולהבא בבעיית המסתננים. ברמה העקרונית, יש לשאול כיצד יוסדרו מכאן ולהבא יחסיהן של שלוש הרשויות ובעיקר יחסיהם של בית המשפט העליון והכנסת.
23/09/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
ביהמ"ש העליון עשה היסטוריה כאשר ביטל פעמיים ברצף חקיקה של הכנסת באותו עניין. מצד שני - גם הכנסת עשתה היסטוריה כשחוקקה ברצף שני חוקים שנמצאו בלתי-חוקתיים. הכנסת נשענה על הממשלה, והממשלה נשענה על משרד הפנים. כל אחד יבחר איזה צד של המטבע הוא מעדיף - התערבות יתר של בג"ץ או תעודת עניות לכנסת ישראל. על דבר אחד נראה שאין חולק - אף אחד מאיתנו, אזרחי ישראל, לא היה רוצה לעמוד במקומם של מבקשי המקלט (או המסתננים - תלוי בהשקפה).
23/09/2014  |  עו"ד תומר ורשה  |   מאמרים
הסערה המרכזית סביב פסק דינו של בג"ץ בנושא חוק המסתננים (יום ב', 22.9.14) מדברת על הסוגיה הנקודתית: האם השופטים פגעו בהגנתה של המדינה על אופיה וגבולותיה, או שמא דווקא הצילו אותה מצעדים מבישים ובלתי חוקיים. אך לא זו הנקודה המרכזית.
23/09/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
שר הפנים היוצא, גדעון סער, קורא (יום ב', 22.9.14) להגביל את סמכויות בג"ץ להתערב בחקיקה בנושא ההגירה לישראל. לדבריו, פסילתו של חוק המסתננים המתוקן "מותירה את ישראל ללא כלים להתמודד עם תופעת ההסתננות הבלתי חוקית". סער הוסיף, כי הרשות השופטת פוסלת פעם אחר פעם את מהלכיהן של הרשות המחוקקת והרשות המבצעת, עליהן מוטל להתמודד עם בעיית ההגירה הבלתי-חוקית.
22/09/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופט יורם דנציגר אומר בהצטרפו לעמדתו של השופט עוזי פוגלמן בנוגע לחוק המסתננים (יום ב', 22.9.14), כי בית המשפט העליון אינו מקל ראש במורכבותה המיוחדת של תופעת ההסתננות לישראל ובהשלכותיה הקשות, בעיקר על תושבי דרום תל אביב. עם זאת, על המחוקק מוטלת החובה לאמץ פתרון חקיקתי העומד בדרישות החוקתיות ושהפגיעה שתהיה בו במסתננים מחד ובתושבי דרום תל אביב וערים אחרות מאידך-גיסא, תהא מידתית ומצומצמת ככל האפשר.
22/09/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   אקטיביזם שיפוטי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מהגרים  /  מי ומי  
בג"ץ ביטל את חוק המסתננים המתוקן  /  איתמר לוין
יהדות התורה תתמוך ביוזמות להגבלת בג"ץ  /  עידן יוסף
פרידמן: "בג"ץ חוקק חוק שמנוגד לחוק"  /  עידן יוסף
My Lord, My Lady  /  איתמר לוין
מבחן וייספיש  /  איתמר לוין
חוק עוקף סנגורים – עוקף זכויות אזרח  /  עו"ד אברהם פכטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מי משרי הליכוד שאינו מצטרף לשר הביטחון יואב גלנט במאבקו החיוני נגד בנימין נתניהו הופך שותף פעיל לחטאיו של ראש הממשלה
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
ישראל הותקפה ב-7.10 וחיסול כוחו הצבאי והשלטוני של חמאס הוא תנאי להישרדותה של ישראל    אם ישראל לא תחסל את החמאס הוא יחסל אותה - זאת מלחמת הישרדות
עידן יוסף
עידן יוסף
רפורמת תעריפי התחבורה הציבורית החדשה מרחיבה את רפורמת דרך שווה ומגדילה הנחות לתושבי הפריפריה הגאוגרפית והחברתית    נוסעי אוטובוס בפריפריה החברתית ישלמו יותר מפי 2 מאשר מקביליהם בפרי...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
האם הצופה מפענח את השוני הרעיוני בין המתגוששים-היריבים? ספק, כי הוויכוח לא מתנהל תוך ייצוג פלג רעיוני הקיים בציבור אלא נועד לקדם את אחד הצדדים במאבקו להגיע לשלב גבוה יותר ברשימת המ...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
צר לי, שכבוד השר מתעלם, שבמשך חמשת החודשים האחרונים למעלה משש מאות ושלושים משפחות יהודיות הכה אותן השכול, הכאב והצער, כי בניהם שבו בארונות מתים לבתיהם משירותם בצבא, הלוחם את המלחמה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il