|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
טוען רבני יכול לשקם את חיי הנישואין שלכם?

המועמד הישראלי לאוסקר

עמדתי משך שעתיים ולא זזתי ממקומי. כה מרותק הייתי. התמוגגתי. ידעתי שגם אם הסרט לא יזכה באוסקר - אצלי הוא כבר זכה
30/10/2014  |   ארי בוסל   |   כתבות   |   תגובות
רונית אלקבץ. גט. בלי הפסקות [צילום: YouTube]

בשם הכתבים הישראלים שנכחו בהקרנת הבכורה של "גט," המועמד הישראלי לפרס האוסקר האמריקני, הייתי אסיר תודה להזמנה.

לא הייתה זו הפעם הראשונה שהוזמנתי לראות סרט מבית היוצר הישראלי המועמד לאוסקר, אך הייתה זו הפעם הראשונה שיצאתי נלהב. זהו סרט "מושלם," קבעתי וצפיתי שעוד רבות תהיינה החגיגות כאן בבירת תעשיית הסרטים ובארץ, מוקד הכוח החדש של התעשיה.

אלא שזוכר ומזכיר אני תמיד את אווה אורנר, שאביה ואבי גדלו ביחד בארופה של טרום השואה, עד שבאה זו והפרידה ביניהם. אווה שזכתה באוסקר כבר אמרה לי בעבר (דווקא בנוגע לסרט חדש שלה על אפגניסטן, ממנו התלהבתי עד מאד), שאני לא יכול לשמש כברומטר טוב להלך רוחם של חברי האקדמיה, או בפשטות, שאיני מבין דבר ואסור לי לחזות מי יזכה.

מקווה שנתבדה, אווה ואני, ושהסרט "גט" יזכה. אצלי, הוא כבר זכה.

אין בסרט תקציב אגדי, פעלולים מיוחדים, תפאורה או מוזיקה יוצאי דופן. הצבעים השולטים מרבית הסרט הם שחור ולבן. מוזיקה ניתן לשמוע רק בשלושה קטעים, ובתחילה הכוונה הייתה שלא תהיה מוזיקה בכלל. מרבית הזמן אנחנו נמצאים בחדר אחד שקירותיו מוכתמים ומתקלפים, ישנם שנים או שלושה שולחנות ומספר כסאות, והרחק, מופרדים וגבוהים מכולם, יושבים להם שלושה דיינים רבנים.

זה הסרט שאמור לזכות באוסקר?

אין פלא שזה לא היה הסרט הפותח את פסטיבל הסרטים הישראלי ה-28 בלוס אנג'לס, ועל כך אני מצר. חבל, כה חבל שהסרט כלל לא נכלל בפסטיבל. אולם אחר אולם הוא היה ממלא, מפה לאוזן הייתה עוברת חוות הדעת: זהו סרט שחייבים לראות!

950 חברי האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה בחרו בסרט לפרס "אופיר" (ה"אוסקר" הישראלי), ולפיכך הוא ייצג את מדינת ישראל בתחרות האוסקר בארה"ב. אך דוקא את דעתם של אלו איני מכבד ביותר. מדוע? שכן בארץ פשטה מחלה, ומה שנראה יפה ומושך אינו בהכרח כך.

אצל בני דודי בעין הוד, כפר האומנים בהרי הכרמל, מספר עצי הדר. התפוזים נאים מאוד למראה, כתומים, גדולים, מושכים. כל פעם איני עומד בפיתוי, מושיט ידי וקוטף לי תפוז. אך אבוי, מלאים הם בזחלים של זבוב הים התיכון. בתאבון למי שרוצה לנסות (אני יכול לתאר במדויק את גודלם, צבעם ומספרם, אך הרשו לי לדלג על כך).

כך גם תעשיית הסרטים הישראלית. אלו המעורבים בה נגועים במחלה שפשטה בארץ כולה - מחלה בה אין אנו מכירים בעצם זכותנו להתקיים, ופועלים אנו לילות כימים למען האויב. הפכנו טוב לרשע, אור לחשכה ושקר לאמת-לכאורה. נגועים אנחנו באלפי זחלים הרוחשים בתוכנו, בתוך כל חלקה טובה.

הסרט "גט" יוצא דופן. אני מבין מדוע בחרו בו. הסיבה פשוטה: הסרט תוקף מגזר שלום ושליטה כמעט מוחלטת של המגזר הדתי על כולנו - ורובנו הלא חילוניים! כל מי שאי פעם נחשף לפן הלא יפה של הדת, בין אם זה בנישואים או בגירושים, בכשרות הנכפת עלינו, במקרי פטירה או קבורה או במקרים אחרים, דוגמאת "מקום האישה בסוף האוטובוס" בקווי מהדרין, יודע עד כמה מקוממת הדת שמחזיקה אותנו בני ערובה.

התנועה לביטול שלטון הדת ולשוויון בנטל פועלת נמרצות מזה מספר שנים. מדוע שהם ילדו עשרה ילדים, לא ישרתו בצבא וייתמכו על-ידי כספי המיסים של כולנו? מדוע שהם לא יעבדו ואנחנו נצטרך לעבוד שבעתיים? כך זה התחיל, וזה ממשיך - מדוע חובשי הכיפות הסרוגות מהווים אחוז כה גבוה בין הלוחמים והקצינים היום? הם עוד עלולים להשתלט לנו על הצבא חס וחלילה.... מי שמע, טרם כניסה לעזה העז אותו אלוף משנה להגיד את קריאת ה"שמע" ולקרוא לבורא עולם לעזרנו, רחמנא ליצלן!

תמיכה בסרט "גט" מסיבות אלו (תקיפת הדת) לא מפתיעה אותי כלל, אך הפעם היא גם לא מפריעה לי. מדוע? שכן בנגוד גמור לקודמיו, "גט" לא מנסה להוציא דיבתה של מדינת ישראל על לא עוול בכפה. נהפוך הוא, הסרט עוסק בסוגיה כואבת, חשובה, מדאיגה וחושפת, אך הוא לא מלעיז על ישראל.

אנחנו מדינה צעירה, מודרנית, דמוקרטית, ואנחנו נאבקים בדברים שונים, בהם לדוגמה הפרדת דת ומדינה. אך במדינת היהודים, איך ניתן להפריד בין דת לבין מדינה? אי-אפשר!

יצאו להם מפיקי הסרט לחקור בעיה מורכבת וקשה - אין ניתן להתגרש. האם ניתן להתגרש בכלל? לצד מי עומדים הרבנים - דיינים? מדוע בכלל עלינו להשפט בפניהם ולא בבית משפט אזרחי? מה מקום האישה, האם היא קיימת בכלל? האם זו היא מדינת ישראל שאנחנו מתארים, או מדינה מימי הביניים או מהמאה השביעית לספירה? האם אנחנו שונים בכהוא זה מהמוסלמים הפנטים, מדאעש או מהאירנים?

כמו הישראלי המצוי, ודאי עכשיו כשכל כך הרבה זרי תהילה מעטרים את ראשיהם, מפיקי הסרט מרגישים שהם ורק הם המציאו את הגלגל. למדו את החוק היבש ויצרו "יש מאין." הם אפילו לא ענו לשאלה כמה אנשים הם ראיינו ואיזו עבודת תחקיר הם עשו (מעבר לדימיון ולחופש האומנותי), שכן להיות נוכחים בבתי הדין בדיונים לא ניתן. כבר שנים שהסופרת האמריקנית-ישראלית נעמי רייגן נלחמת בדיוק באותו נושא, כך שהסרט "גט" אינו הנחשון, גם אם מגיע לסרט הקרדיט והכבוד על כך שהצליח להציג נושא מורכב עד מאד, כואב וקשה בצורה מרתקת.

המילה "מרתק" מתארת נאמנה את הסרט. לתומי נתתי את כסאי למישהי מבוגרת יותר שהגיעה באיחור. לא ציפיתי שאעמוד משך שעתיים ולא אעז לזוז ימינה או שמאלה, כה מעניין הסרט. אישה אחרת התלוננה שהיא הייתה כל כך מרותקת, שהיא פחדה לצאת לשרותים, שמא תפסיד דקה מהסרט.

הסרט הוא החלק השלישי בטרילוגיה (הסרט הראשון מ-2004 והשני מ-2008), אך כל אחד קיים כישות נפרדת, עצמאית. למרות שהוא אינו אוטוביוגרפי, הוא מתאר נאמנה את חיי משפחת אלקבץ. הבן והבת - שלומי ורונית - הפיקו את הסרט. אמם ראתה את הסרט והרגישה ש"נולדה מחדש," בעוד אביהם לא ראה את הסרט.

אח ואחות שכל חייהם עברו ביחד והעובדים ביחד מבינים זה או זו בלי מילים ממש. אחד יכול להתחיל משפט והשנייה לסיימו ולהפך. האנגלית בפיה של רונית פחות טובה מזו של שלומי, וכך היא נותנת לו לענות ולהרחיב.

הצופים מרותקים. "איך ייתכן שזה קורה בישראל?" "האם בתי הדין האזרחיים לא יכולים לכפות את מרותם על בתי הדין הרבניים?" שאלות אחרות מעידות שכולם שמו לב לכל פרט, קטן שבקטנים. התאורה. הנעלים. צבעים ומנגינה (או חוסר אלו או אלו). ההסכם בלי מילים בסוף. כולם ישבו על קצות מושביהם ורצו לדעת, להבין, להשכיל ולמחות.

אלא שלא כמו המועמדים האחרונים לאוסקר (אחד שזכה ואחר שהפסיד), הסרט "גט," פרי יצירתם המשותפת של רונית ושלומי אלקבץ, אינו סרט אנטי ישראלי, ולמרות שהוא יכול לשמש לתקוף את ישראל, כל זמן שהמסגרת המתאימה ניתנת ("Tough Love" אם להשתמש בביטוי של הקונסול הכללי של ישראל בחוף המערבי, דיויד סיגל, המדגיש כל פעם שאסור לשכוח גם את האהבה ולא רק לתקוף כל הזמן), זהו סרט מיוחד במינו.

"גט" עוסק בסוגיה קשה וכואבת, אך אני מצאתי את עצמי צוחק עד כדי דמעות מהלך כמה וכמה "עדויות" שניתנו בסרט. הדמויות כה קרובות לליבי - ולליבו של כל ישראלי בלב ובנשמה - שלא ניתן לא להתמוגג. כאילו הסתכלתי במראה. דברים שראיתי אהבתי. אחרים ציערו אותי. אך הפורטרט כולו הוא דיוקן עצמי. כך אנחנו נראים. לא שנאתי את מה שראיתי, נהפוך הוא - אהבתי עד עמקי נשמתי. החילוניים והדתיים. בני העדות השונות ממזרח וממערב. עולם העבר וההווה מתנגשים להם. ההוויה הישראלית לטוב ולרע. השכנה שיודעת כל מה שקורה. קרובי המשפחה. אחד חי אצל השני, כל אחד מנהל את חיי הזולת טוב יותר מאשר את חייו הוא.

עמדתי משך שעתיים ולא זזתי ממקומי. כה מרותק הייתי. התמוגגתי. ידעתי שגם אם הסרט לא יזכה באוסקר (ואני מקווה ומייחל, את כל אצבעותי אני מחזיק, שכך יקרה, ש"גט" יזכה), אצלי הוא כבר זכה, ואצל כל כך הרבה רבים אחרים.

מכל עוגמת הנפש, למעמקים, "גט" מושיט ידו ועוזר לנו לקום על רגלינו. כמו מרפא למזור, "גט" הוא טוב לישראל, טוב לכולנו.

ביקשתי מהמארגנים לדעת מתי ואיפה עוד ניתן יהיה לראות את הסרט. כיון שההקרנה לא הייתה חלק מפסטיבל הסרטים הישראלי, זה פשוט מוקדם מדי עדיין.

אך זיכרו, ברגע ש"גט" יגיע לקולנוע הקרוב למקום מגוריכם, רוצו לראותו. זיכרו רק ללכת לשרותים טרם תחילת הסרט, כיון שגם אתם לא תרצו לזוז ממקומותיכם מהרגע שהוא מתחיל עד סופו.

תאריך:  30/10/2014   |   עודכן:  30/10/2014
ארי בוסל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המועמד הישראלי לאוסקר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יוסי אבידור
1/11/14 11:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"אם נדע לאהוב", מיטב השנסונים הצרפתיים, העולה בבית צבי, באולם תיאטרון רמת גן הוא ערב מוזיקלי שכולו התמוגגות מנחת. להקת השחקנים הצעירה מגישה צרור של שנסונים ושירים צרפתיים ידועים, רובם ככולם בתרגום לעברית ומבצעת אותו בחן, בתנועה קולחת ומשאירה לצופים טעם של עוד ושל הנאה צרופה.
28/10/2014  |  חיים נוי   |   כתבות
לימוד התורה הוא המצווה הרוחנית החשובה ביותר וברור לכול ששימור וטיפוח משמעותם תקצוב וחקיקה שתקבע את מעמדן של הישיבות בחוק. עם זאת, היקף השימור כיום חורג מהמקובל בתקופת עבר, ומהווה מעמסה כבדה על הכלכלה הישראלית - כך מצהירה ח"כ ד"ר קלדרון מסיעת יש עתיד, שבנוסף מצרה על הידע המועט של הציבור החילוני במושגי היהדות
28/10/2014  |  חובב לויטס  |   כתבות
עצבות ודכדוך מהוות חלק נורמלי וטבעי ממגוון התחושות בהן נתקל בחיינו. כאשר תחושה זו נמשכת מעבר לזמן סביר, מפריעה לפעילות השוטפת, גורמת לחוסר באנרגיה ומוטיבציה לעשייה ויצירה ועוצרת אותנו מלהתקדם, אז ניתן להציג את המונח דיכאון כמשהו בעל אופי בעייתי קליני. עצבות אינה דווקא דיכאון.
28/10/2014  |  ד"ר אדית דניאל  |   כתבות
בכל שנה מעמיד בית צבי כמה מחוננים שבהמשך מתכנסים אל כנפי התיאטרונים המשובחים, ומצליחים לגרום לתיאטרון הישראלי לנסוק עוד ועוד. אך כמות כזו (13) של זמרים-שחקנים-רקדנים-קומיקאים שכל אחד מהם מפגין את כלל מיגוון התכונות הללו יחדיו - לא נראתה מזמן.
28/10/2014  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
למרות שהחורף שלנו בארץ הוא נוח ונעים בהשוואה להרבה מאוד מדינות בעולם (תשאלו תיירים שמגיעים לישראל בחורף), עדיין בשבילנו זה חורף.
28/10/2014  |  גלית פרי, איילת נדיב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
ביבי הבליג על כל הפגיעות בישראל, בחייליה ובאזרחיה    למרות דרישות שר הביטחון וצה"ל לקבוע יעדים ברורים מעבר להצהרות ריקות מתוכן, להחליט סוף-סוף מה הן מטרות המלחמה ולקבוע מתווה ליום ש...
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il