|   15:07:40
דלג
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

פרשת תולדות

קוד אתי

הבנת המקרא בתפיסת חז"ל מדוע קיבל יעקב את הברכות? הכל על קול יעקב תעודת יושר
23/11/2014  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
יעקב ועשו [צילום: ציורו של ג'יוטו די-בונדונה]

מבוא - גישת היהדות לספר הספרים

היהדות נתנה לעולם את התנ"ך, המאַגד ערכים אוניברסליים של מוּסר והומניות, סובלנות, צדק סוציאלי וגם את השבת, יום המנוחה השבועי. מעַניין כי ארצות הברית, מעוז הדמוקרטיה וּמבצר זכויות האדם, חרתה על דיגלה את עקרונות הצדק והחרות לאור מורשת התנ"ך.

המקרא הוא לא רק ספר היסטוריה או סִפרות, כפי שהוא קיים בתפיסה החילונית. התנ"ך הוא בראש ובראשונה טקסט דתי, הכולל את תרי"ג המצוות, אשר לאוֹרן נבחנו גדולי האומה, ובכך סוד נצחיותו. התנ"ך הוא סינתזה של קודש וחול, אקטואליה ומוסר, דברי אלוקים חיים שניתנו לבני אדם.

ריבוי הפרשנות הקלאסית תורם להבנת התורה כהלכה, בד-בבד עם סיפוק הסקרנות האינטלקטואלית באשר לצד הרעיוני. זו היא גישת היהדות הנכונה לסֵפֶר הסְפרים.

אומנם שִבעים פנים לתורה, אך זאת בכפיפות לפרשנות חז"ל ולרוּחה. הפרשנות חלה על האגדה בלבד, ולא על ההלכה שהיא חד- משמעית (המחלוקות בחז"ל הן על מנהגי ההלכה בלבד). דוגמה קלאסית לפרשנות ברוּח חז"ל היא פרשת דוד ובת- שבע. דוד המלך טרם צאתו לַקְרָב, כמנהג הימים ההם, נתן גט לאשתו (כדי למנוע את עגינותה אם יפול בשבי). כל האומר אפוא דוד חטא אינו אלא טועה.

בעקבות פרשת תולדות

הַצָּגַת יעקב אבינו בפרשתנו כרמאי מקצועי, על-רקע נטילת הברכות מאביו, במקום עשיו, מצביעה על תפיסה פשטנית ושטחית של הנושא, שאינה משַקפת את התפיסה המקראית באוֹר היהדות.

העקרונות המַנחים את תפיסת המקרא הם שניים:

א. האמת הנצחית של התורה.

ב. מֵעֵבֶר לסיפורים אישיים, סיפורי אבותינו משַקפים מַהֲלָךְ היסטורי לאומי רחב, כחלק ממהלך כולל של ההשגחה העליונה, ובאוֹר זה יש לבחון אותם. כך למשל, יעקב התגלגל לבית לבן, כדי להקים עם בנותיו את שנים- עשר שבטי ישראל. דוגמה אחרת, מכירת יוסף סללה את הדרך לגלוּת ולגאולת מצרַים, ובעקבותיהן לשאר הגלויות. לאוֹר שילוב עקרונות אלו יש לבחון את תולדות יעקב.

ארחיב בסוגיית האמת.

האמת האנושית, בניגוד לאמת האלוקית המוחלטת, המַנְחָה את התורה, היא מוגבלת מֵעצם טיבה, בהתאם למגבלות התפיסה האנושית. משום כך חלים עליה סייגים שונים, ובמקרים מסוימים חז"ל התירו לשַנות מן האמת. מקרים אלה הם:

א. למען השלום, כפי שה' אמר לאברהם, ששרה אמנו צחקה על זקנותה, ולא עליו, כאשר התבשרה על לידת יצחק. גם כדי לא לפגוע, מותר לומר על בגד שהוא יפה, אף אם אין הדבר נכון.

ב. למען פיקוח נפש, כך למשל מותר שלא לומר לחולה סופני את האמת על מצבו, אם הדבר יפגע בבריאותו.

ג. דיוק בזמן, כפי שמשה רבנו הצביע על העיתוי של מַכַּת בכורות 'כחצי הלילה', בעוד שה' ציין את הזמן המדויק 'בחצי הלילה'.

ד. מידה כנגד מידה, כדברי הפסוק (תהילים י"ט 26 -27): עם חסיד תתחסד ועם עִקש תתעקש". כך נהג יעקב כלפי לבן הרמאי, כשברח ממנו עם משפחתו, לאַחַר שזה הונה אותו בשכרו ובנישואי לאה במקום רחל.

ה. אחרון אחרון: מלחמה בפגאניזם, בפולחן אלילי, או באידיאולוגיה שקרית ("דרך שקר הסר ממני", תהילים קי"ט), כברירת מחדל כאשר האמצעים הכשֵרים הם בלתי יעילים - דוגמת אברהם אבינו ורחל, שהשמידו את אלילי אביהם, אף במחיר של דְּבַר שֶׁקֶר. בכך סללו את הדרך לאמונה באל אחד, שהיא יסוד האמונה היהודית.

מהלך היסטורי אלוקי

הוא הדין לנטילת הברכות על-ידי יעקב, במקום עשיו, כדי להנחילן לעם ישראל, בהתאם למַהֲלָךְ ההיסטורי האלוקי. אילו חס ושלום עשיו היה מקבלן, הייתה נגרמת קטסטרופה לאומית ורוחנית לעם היהודי, תוך ערעור מַהֲלָךְ זה. בעוד שיצחק, שגדל בסביבה טובה, הוּלך שולל על-ידי עשיו, שהתחזה לשומר מצוות, הרי לאור הרקע המשפחתי השלילי של רבקה ויעקב, הם למדו לעמוד על מהותו של עשיו הרשע ועל סכנתו הרוחנית, ועל הברכות המיועדות ליעקב.

יתכן כי בהלבישה את בגדי עשיו ליעקב, ביקשה רבקה לרמוז ליצחק לא להסתכל בקנקן, אלא בתוכן הפנימי. ואומנם יצחק למד להפנים את המֶסֶר, וּלְאַחַר שזיהה מֵעֵבֶר לבגדים את בנו יעקב על-פי נימוסיו, ובעיקר על-פי קולו - הַזְכָּרַת שֵׁם ה', אמונה בהשגחה פרטית, וריח גן עדן שנדף ממנו - מסר לו במוּדע את הברכות.

יעקב זכאי היה לברכות גם כבכוֹר, לאחר שעשיו מכר לו את הבכורה במכירה מפורשת לאור יום. טענותיו של עשיו על רמאותו הכפולה של יעקב בעניין גניבת הבכורה והברכות הן אפוא משוללות יסוד. יתֵרה מזו, אף שָׂרוֹ של עשיו אישר ליעקב כי קיבל אותן בדין, וכדי לנטרל את שמו מכל קונוטציה של מרמה, שינה אותו לישראל. אגב, שמו של יעקב נקרא על שם שאחז בעקב עשיו, לצאת ראשון מרחם אימו, כדי לזכות בבכורה בפולחן המקדש, ולא על שם עקוב - מרמה.

גם בליל הכלולות, כאשר רחל הוחלפה בלאה ויעקב נדהם, רמזה לו לאה כי כשם שנטילת הברכות הייתה מַהֲלָךְ חיוני מבחינה לאומית, אף נישואיה ליעקב הם חלק ממהלך אלוקי להקים את שבטי ישראל, בהתאם לתפיסה המקראית.

תאריך:  23/11/2014   |   עודכן:  23/11/2014
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חסידיו ומעריציו של הגאון ר' יאשיהו יוסף פינטו החליטו, כי אינם יושבים יותר בחיבוק ידיים ויוצאים לרחוב. ומדוע? מפני שיש גבול לשפיכות דמים. רבם לא ביקש דבר וחצי דבר מאף אחד, בסך-הכל עשה טובה לאנשים בצרה, גם אם נניח שמדובר היה באנשי משטרה ומבחינה מסוימת היה צריך יותר להיזהר. אבל מאידך-גיסא, איך אפשר לסרב לאדם בצרה כאשר הוא מגולל את בעיותיו וזקוק לעזרה? האם בשל כך שהוא שוטר בכיר יאמרו לו: עליך נגזר לסבול ואיני יכול לעזור לך?
23/11/2014  |  חיים שאולזון  |   מאמרים
העם הערבי, שמוחמד נביאו ינק את מיבחר יסודות תורתו, הקוראן, מהיהודים ביניהם גדל בילדותו - העם הזה החל במלחמה נגדנו עם רציחת כל מנהיגי העיר בערב הסעודית שעמדה כנגד מוחמד ולא הסכימה להתאסלם.כשלא עלה בידו לכבוש את העיר היהודית, הציע להם: בואו נעשה שלום. שילחו אלי את כל ראשי העיר הנצורה. כששלחו אותם אליו, באמצע הדרך, ערפו את ראשיהם שליחיו של מוחמד, וראשיהם נתלו על חומת העיר. זו משמעות "שלום" נוסח מוחמד.
23/11/2014  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
הרחבת הברית עם מנהיגות אמריקנית ואירופית הנלחמת בטרור העולמי. הרחבת הברית לאסיה ואפריקה תוך הקמת ברית עולמית למלחמה בטרור. מעולם לא הייתה ולא תהיה מדינת פלשתין. הסכמי אוסלו בטלים. הרש"פ והחמאס הם אויב. ארגוני טרור אלה ואחרים יוכרעו צבאית.
23/11/2014  |  משה חסדאי  |   מאמרים
מספרים על אישה אחת שהגיעה לרב ובכתה שבעלה עזב אותה. אמר הרב: אל תדאגי, הוא יחזור. בדרכה החוצה עצר אותה שמשו של הרב והצהיר: הוא לא יחזור. שאלו אותו התלמידים: איך העזת? השיב השמש: הרב הסתכל בספר, אני הסתכלתי עליה.
23/11/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
יותר ויותר ישראלים נוהגים לנסוע לחו"ל למספר שנים על-מנת לעבוד שם, בין אם כעצמאים ובין אם כשכירים, בין אם כעובדי מעסיקים ישראלים ובין אם כעובדי מעסיקים זרים. ככלל, נוהגים ישראלים אלה להמשיך ולשלם מס בישראל גם בגין הכנסותיהם מעבודתם בחו"ל, אבל פסק דין שניתן לאחרונה (21.10.14) על-ידי השופט רון סוקול מבית המשפט המחוזי בחיפה בעניינה של יעל צור, עשוי לגרום לחלק מהעובדים הללו לפנות לרשות המיסים ולבקש לקבל בחזרה את המיסים ששילמו.
23/11/2014  |  עו"ד אלי דורון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il