|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

הטרור בבית הכנסת בירושלים:

ממאבק לאומי למלחמת דת

תשומת הלב הפלשתינית ממוקדת בחודשים האחרונים במאבק על ירושלים. מאבק זה מלובה ע"י מסע הסתה שמנהלים תנועת פתח, תחת הכותרת "המלחמה על ירושלים", וחמאס, תחת הכותרת "המלחמה על מסגד אל-אקצה" חיוני לישראל למנוע את המשך גלישת הסכסוך מהמישור הלאומי למישור הדתי, בשל היעדר כלים אפקטיביים להתמודדות עם הבעיה הדתית
23/11/2014  |   אודי דקל   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
בית הכנסת 'קהילת בני תורה' בשכונת הר נוף בירושלים, בו בוצע הפיגוע, 17 בנובמבר 2014 [צילום: AP]

פיגוע הטרור שהתרחש ב-18 בנובמבר בירושלים, בבית הכנסת בשכונת הר נוף, שבו נרצחו באכזריות קיצונית ארבעה מתפללים ושוטר ישראלי, היה צעד נוסף במגמה המתפתחת של הסבת הסכסוך הישראלי-פלשתיני ממאבק לאומי למאבק המתאפיין בהיבט בין-דתי.

תשומת הלב הפלשתינית ממוקדת בחודשים האחרונים במאבק על ירושלים. מאבק זה מלובה על-ידי מסע הסתה שמנהלים תנועת פתח, תחת הכותרת "המלחמה על ירושלים", וחמאס, תחת הכותרת "אינתיפאדת אל-אקצה". הדיון בנושא רווי הקצנה דתית, שבאה לביטוי גם בשיח ברשתות החברתיות, שבמסגרתו מודגש, כי החלופה היחידה הקיימת לשינוי הסטטוס-קוו היא זו הדתית. היכולת לגייס את רגשות הציבור הפלשתיני לצורך המידי להגן על 'אל-חרם אל-שריף' (הר-הבית) ומסגד אל-אקצה, ניזונה גם מניסיונות של קבוצות אינטרס ישראליות ומספר חברי כנסת לשנות את הסטטוס-קוו בהר-הבית. התגובה המהוססת של ממשלת ישראל לניסיונות אלה נתפסה בקרב הציבור הפלשתיני כשלב נוסף בדוקטרינה הישראלית של קביעת עובדות בשטח, בדומה למדיניות ההתנחלויות בגדה המערבית. לטענתם, היעד הישראלי הבא, הוא השתלטות על מסגד אל-אקצה והריסתו. בראיית הציבור הפלשתיני הצעיר יותר, היות שהעולם הערבי המוסלמי עסוק במריבותיו אין מי שיגן על 'אל-חרם אל-שריף' מלבד ערביי מזרח ירושלים, הנהנים מהיתרון המשמעותי של חופש תנועה וגישה לתחומי מדינת ישראל.

ברקע, ההיבטים הדתיים של סכסוכים והתופעה של מלחמות ג'יהאד בעולם האיסלאם. אלה זולגים גם לנבכי הסכסוך הישראלי-פלשתיני. מגמה זו מומחשת על-ידי אימוץ ביטויים ודימויים של ארגון 'המדינה האיסלאמית'–דאעש, בלהט חסר הגבולות לביצוע טרור אכזרי, תוך התפארות בתמונות של עריפת ראשים. הפלשתינים, ברובם הגדול, למעט שוליים זניחים, אינם דוגלים לעת עתה באידיאולוגיה הדתית הרדיקאלית מבית מדרשה של 'המדינה האיסלאמית', אך הם מאמצים את השיטה הגורסת מקסימום חשיפה ואת הדימויים המפחידים שפעילות 'המדינה האיסלאמית' משמשת להם השראה, כדי להעביר מסר ולגייס תומכים ופעילים. שני הקמפיינים הגדולים ביותר ברשתות החברתיות בזירה הפלשתינית בימים אלה, הם 'אדעס' (מהמילה 'דריסה', שצלילה דומה לזה של דאעש) ו-'אטען' (מהמילה 'טענה', שמשמעותה דקירה; סימלו של קמפיין זה הוא תמונת צעירים פלשתינים עורפים ראשים בגרזן). מטרת הקמפיינים, היא לייצר השפעה פסיכולוגית של טרור, ולערער את תחושת הביטחון בציבור הישראלי, תוך השקעת מאמץ מזערי וללא צורך בגיוס מסה קריטית של מתנדבים. המפגעים הטרוריסטים שפעלו בירושלים לא ביצעו את הרצח בשם או מטעם 'המדינה האיסלאמית', אך אין ספק, כי התמונות והסרטים ברשתות החברתיות הלהיטו את התלהבותם והניעו אותם לפעול באופן דומה. הוספת היבטי המאבק הבין-דתי לשורשי הסכסוך הישראלי-פלשתיני והבלטתם, לצד צהלות השמחה שנשמעו ברצועת עזה ובגדה המערבית לאחר הפיגוע ושירי הלל לשהידים שביצעו את המעשה – הוסיפו דלק למדורת הסכסוך.

ברשתות החברתיות מכנים הצעירים הפלשתינים את פעולות הטרור בירושלים כפעולות 'פדאיון' של 'מגני ירושלים'. הם מתרחקים דווקא מהתנועות הפוליטיות הוותיקות והממוסדות – חמאס, פתח, הג'יהאד האיסלאמי – שדבק בהן דימוי של כישלון לאור היעדר הישג משמעותי לאורך שנים רבות. התנועות הפוליטיות מצדן, לעומת הצעירים, מנסות לרכוב על גל הטרור הנוכחי, לנכסו להשפעתן, ומשתמשות בדימוי של 'מלחמת ג'יהאד על ירושלים' בתוספת כינויים כמו "אינתיפאדת ירושלים" או "ירושלים מתקוממת".

הגם שניתן להפנות אצבע מאשימה אל הרשות הפלשתינית ונשיאה, מחמוד עבאס, אשר מתסיסים את האווירה בקריאה להגן על ירושלים, בפועל אין עדות לפעילות מאורגנת – אין כתובת אחראית ואין משלחים מאחורי הפיגועים, אלא יוזמה אישית של המבצעים. בשיח ברשתות החברתיות בעזה ובגדה המערבית, הנשיא עבאס מוצג כמשתף פעולה עם ישראל ומכונה לעיתים "בוגד" ו"הכלב של הציונים". לגרסתם של מובילי השיח, השפעתו במזרח ירושלים אפסית. ברשתות אף מתנהלים קמפיינים הקוראים לחיסולו. ואכן, עבאס אינו מעוניין בהתפרצות אינתיפאדה אלימה ורווית טרור, משום שלהבנתו היא לא תשרת את העניין הפלשתיני. אמנם, עד כה האמין עבאס, כי הסלמה מבוקרת בירושלים תומכת באסטרטגיה שמובילה הרשות הפלשתינית בשנים האחרונות. אסטרטגיה דיפלומטית זו מתמקדת בפנייה לקהילה הבינלאומית, כדי שזו תכיר במדינה פלשתינית בגבולות 67' - במסגרת החלטה מחייבת של מועצת הביטחון של האו"ם, עם תאריך יעד ליישום תוך שנתיים. הבלטת אזלת ידה של ישראל בהבטחת חופש הגישה למקומות הקדושים בירושלים וחופש הפולחן בהם, אמורה לקדם את הרעיון. (יתר על כן, מבצעי הפיגוע בבית הכנסת יצאו לפעילותם מאזור השליטה הביטחונית הישראלית, ולא משטחי הרשות הפלשתינית). אולם, נראה שעבאס החל להבין שהוא והרשות מאבדים שליטה במצב ובמדרגות ההסלמה. תחת לחץ, שהפעיל עליו מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, גינה עבאס את הפיגוע, אך בכל אופן השפעתו על הציבור הפלשתיני אינה גדולה ואף נראה שהיא הולכת ופוחתת.

הניסיון של ממשלת ישראל להטיל את האחריות להסלמה הנוכחית בירושלים על עבאס נובע מהעובדה, שישראל יודעת לפעול מול כתובת אחת, אחראית ומוגדרת. בהיעדר כתובת כזו, אין על מי להטיל את האחריות לשרשרת הפיגועים וההתפרעויות, מלבד הכתובת היחידה המוכרת. נוסף לכך, הימשכות אירועי הטרור מתפרשת בכך שעבאס אינו עושה דיו כדי להפסיקם. מכאן המחשבה, כי פגיעה בדימויו ובמעמדו של עבאס, על-ידי הכתמתו בעידוד הטרור, תסכל את האופציה המדינית הפלשתינית של פנייה לאומות המאוחדות להכרה במדינה פלשתינית.

לרגע הביע העולם הבנה לכאבה של ישראל ותמיכה בה, אך אין לטעות בפרשנותה של הקהילה הבינלאומית את המצב. עמדתה הבסיסית משקפת הערכה, שההסלמה והתפרצות הטרור הן תוצאות של קיפאון בתהליך מדיני, הגורם לאובדן תקווה בקרב הציבור הפלשתיני. ישראל היא הנתפסת כאשם העיקרי למצב זה.

לאור האירועים, ממשלת ישראל נדרשת לקיים הערכת מצב אסטרטגית מעודכנת, לשם גיבוש דרך פעולה חדשה מול האתגר המחריף. אנו עדים לקריסתה של התפיסה האסטרטגית, שראתה את ישראל כ-'ווילה בג'ונגל', וגרסה, כי ניתן לבודד את ישראל מהאירועים המתחוללים באזור כשהיא צופה מרחוק במתרחש, מבלי שגלי האירועים האזוריים יפרצו את גבולותיה. אלא שמדיניות התגובה, תוך הימנעות מנקיטת יוזמות מדיניות, כבר אינה אפקטיבית. לפיכך, נדרשת מדיניות מעצבת, שתנצל את התקופה הנוכחית לשם שינוי הפרדיגמה של הסכסוך הישראלי–פלשתיני. שינוי זה אמור להתמקד בקידום הסדרי מעבר, תוך שילוב העולם הערבי בתהליך תחת מטריית היוזמה הערבית, כמסגרת לדיאלוג, שיתוף פעולה וגיבוש ערבויות אזוריות ליישום הסדרים מדיניים עם הפלשתינים.

חיוני לישראל למנוע את המשך גלישת הסכסוך מהמישור הלאומי למישור הדתי, בשל היעדר כלים אפקטיביים להתמודדות עם הבעיה הדתית. המצע להנבטת שנאה דתית הוא הזנחה רבת שנים של האוכלוסייה הערבית במזרח ירושלים, במישור הפרט ובתחום התשתיות הציבוריות. תיקון כשלים, שנצברו במשך יותר מארבעים שנה, אינו אפשרי בטווח המידי ונדרשים זמן רב והשקעה מאסיבית על-מנת ליצור שינוי מהותי, שישפיע על תחושת התושבים, ישנה את האווירה בעיר ויתרום להרגעת הרוחות. על הממשלה לפעול בטווח הזמן הקצר, במספר מישורים במקביל:

הרגעת העוינות הדתית – יש להשקיע מאמצים עילאיים למנוע תגובה של קיצונים יהודים לפיגועים, המבוצעים על-ידי פלשתינים, ולהוכיח במעשים, כי אין בכוונת ממשלת ישראל לשנות את הסטטוס-קוו בהר-הבית.

מאמץ מודיעיני – יש להשקיע מאמץ ממוקד באיתור הגורמים המתסיסים, אשר מניעים את הצעירים במזרח ירושלים לבצע פיגועי טרור ולעשות שימוש בסמלי דת.

ניטרול מידע כוזב ושקרי – יש לפעול, באמצעות הרשתות החברתיות והתקשורת, לחשוף מסרים שקריים שתכליתם להסית ולהסלים את האירועים. במסגרת זו חשוב למנוע הפצת תמונות שאינן ראויות לפרסום והן אך מעלות מוטיבציה לאלימות קיצונית משני הצדדים.

התמקדות בשכונת ג'בל מוכבר – משכונה זו יצאו בשנים האחרונות מרבית מבצעי הפיגועים הקשים. מומלץ לפקח על התנועה מהשכונה, לצד מאמץ מרוכז של השב"כ לנטרל בה את ההקצנה הדתית המוזנת על-ידי הסתה, הטפה, וגיוס הצעירים לפעילות טרור.

דיאלוג עם החברה הערבית במזרח ירושלים – יש לנסות לכונן דיאלוג פתוח עם תושביה הערבים של העיר ולשלבם בחשיבה על אודות פתרון בעיות וניהול הנושאים העירוניים.

מדיניות מפייסת ואחראית – על סף הסלמה משמעותית ומסוכנת בירושלים, ובסבירות גבוהה שהאש תתפשט גם מעבר לתחומי העיר – על ממשלת ישראל לנקוט מדיניות מפייסת בשיח הפנימי. בהינתן גורמים קיצוניים משני צדי המתרס, שניזונים מאמירות ומפעולות המהוות השראה למעשים קיצוניים, על מקבלי ההחלטות לגלות אחריות ואיפוק, לקדם פתרונות לסוגיות שניתן להידרש אליהן בטווח המידי, ולהימנע מצעדים שטומנים בחובם פוטנציאל של התלקחות וליבוי הבערה.

תשומת לב לערביי ישראל – ברשתות החברתיות עולה קשר הדוק בין צעירים פעילים במזרח ירושלים לבין ערביי ישראל הפעילים ברשתות. כדי למנוע התפתחויות שליליות בקרב ערביי ישראל, מומלץ לגבש תוכנית לטיפול בפערים ובקיפוח, לקיים שיח פתוח ולרכך את התחושות השליליות הנובעות מהאירועים בירושלים.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 633 (20.11.14)
הכותב הוא סגן ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי תא"ל (מיל.). הצטרף למכון למחקרי ביטחון לאומי ב-2012 כחוקר בכיר. שימש כראש מנהלת המשא-ומתן עם הפלשתינים, תחת ראש הממשלה אולמרט, במסגרת תהליך אנאפוליס. במסגרתו, ריכז את עבודת המטה וניהל את וועדות המשא-ומתן. תא"ל (מיל.) דקל ביצע שורה ארוכה של תפקידים בצה"ל בתחומי המודיעין, שיתוף פעולה צבאי בינלאומי והתכנון האסטרטגי. תפקידו האחרון בצה"ל היה ראש החטיבה האסטרטגית באגף התכנון במטה הכללי (במילואים הוא ראש המרכז לתכנון אסטרטגי). קודם לכן היה ראש חטיבת קשרי החוץ ומפקד יחידת הקישור לזרים באגף המבצעים וראש מחלקת המחקר בלהק מודיעין בחיל-האוויר. עמד בראש הוועדה המשולשת לישראל לאו"ם וללבנון אחרי מלחמת לבנון השנייה וראש ועדות צבאיות עם מצרים ועם ירדן. כמו-כן, היה ראש קבוצות עבודה לתיאום אסטרטגי-אופרטיבי עם ארה"ב. השתתף בוועדה לעידכון תפיסת הביטחון (2006) וריכז את גיבוש אסטרטגיית צה"ל.
תאריך:  23/11/2014   |   עודכן:  23/11/2014
אודי דקל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
במאי 2014 פרסמתי כאן מאמר בשם "הסתה אינטלקטואלית ואקדמית" ובו תיארתי כיצד גורמים "אקדמאים" מסיתים בצורה "אינטלקטואלית" נגד היהדות ונגד החרדים עד כדי התרת דם של ציבור שלם. הדוגמה שלי התמקדה בכנס יהודי ערבי שנערך באותו חודש באוניברסיטת חיפה - בחסות ה"מרכז היהודי ערבי", ובו הסית פר' סמי סמוכה נגד הציבור החרדי - לעיני פרופסורים ואקדמאים ערבים,בטוענו כי "על-פי הסקרים" הרי שהציבור הקיצוני ביותר נגד הערבים הם החרדים.
23/11/2014  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
ראש עיריית אשקלון, איתמר שמעוני, מחזיר לעבודה את הפועלים הערבים שמועסקים בבניית ממ"דים בגני ילדים בעיר. זאת, לאחר שהודיע כי העסקתם תופסק בעקבות הפיגועים האחרונים ולאחר שספג ביקורת ציבורית ומשפטית קשה.
23/11/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
דובר תנועת הפתח בגדה, אחמד עסאף, פרסם בסוף השבוע הודעה חריפה נגד תנועת חמאס והאשים אותה ב"הפיכה חדשה" נגד הרשות הפלשתינית, פגיעה בפיוס והכשלת ממשלת האחדות הפלשתינית בראשותו של ראמי חמדאללה מפריסת ריבונותה על הרצועה.
23/11/2014  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
אינני יודע אם אנחנו יכולים לחיות יחד. אנחנו יכולים לחיות זה בצד זה. זה לא אותו הדבר. לו בחירת מדינה עם ערבים או בלי ערבים הייתה תלויה בנו, היינו ככל הנראה בוחרים - אנחנו בלי ערבים -והערבים היו בוחרים בלי יהודים, שלא בטובת אף לא אחד מן העמים.
23/11/2014  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
הרחבת הברית עם מנהיגות אמריקנית ואירופית הנלחמת בטרור העולמי. הרחבת הברית לאסיה ואפריקה תוך הקמת ברית עולמית למלחמה בטרור. מעולם לא הייתה ולא תהיה מדינת פלשתין. הסכמי אוסלו בטלים. הרש"פ והחמאס הם אויב. ארגוני טרור אלה ואחרים יוכרעו צבאית.
23/11/2014  |  משה חסדאי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il