|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

תפקוד התקשורת במהפך פוליטי

האם תושפענה תוצאות הבחירות ב-17.3.2015 מהשינויים שהתרחשו בתקשורת הישראלית, שעברה באופן תהליכי-אבולוציוני מעיתונות כתובה ומשידורי רדיו וטלוויזיה - למולטימדיה רשתית דיגיטלית, בסייבר-ספייס הקיברנטי?
21/12/2014  |   דויד סנדובסקי   |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות
נתניהו. מחלחלת המחשבה שיש לו תחליף [צילום: פלאש 90]

התחליף לביבי
לאט-לאט בתהליכיות אבולוציונית בלתי הפיכה, נשברת התפיסה המתבטאת במנטרה: "לביבי אין תחליף". כל זאת בגלל העובדה שמנהיגות חלופית של ליברמן, כחלון, לבני או הרצוג, ביחד ולחוד, מתחילה להיתפס כלגיטימית, אפשרית או כ"רע במיעוטו" - כמקובל בדמוקרטיות...בנימין נתניהו הסְטָגְנָטי והשמרן, מוביל מנהיגות נואלת ונמהרת. דרך ניהול מדיניותו היא חסרת תוחלת, בהתמודדותו עם אתגרי מדינת ישראל.

התקשורת היא גורם מרכזי וזרז התורם לעיצוב ולהיווצרות של דעת-קהל, טרנדים, תדמיות ודימויים, והלך רוח ציבורי-חברתי-פוליטי. התקשורת לא רק משקפת מציאות, אלא משפיעה על עיצובה והבנייתה באמצעות העצמת ויצירת מודעות, תודעה ותובנה ציבורית. התודעה הציבורית נוצרת במישורי היזון חוזר הדדיים ומשולבים: אינטלקטואלי-קוגניטיבי-חווייתי-רגשי ויצרי, תוך שימוש בשפה, במונחים ובשיח.

התקשורת כמוה כ"כוח טבע" תורמת להיווצרות שינויים תודעתיים בלי הפיכים שמבשילים, מופיעים וצפים כביכול באופן פתאומי על-ידי השפעה על המודע והבלתי מודע הקולקטיבי. התקשורת משקפת ומזרזת התעוררות מודעות, נראוּת ובולטות לנושאים שעל סדר היום הציבורי, ויוצרת אג'נדות, משנות תודעה ותובנה כמו ב"מחאה החברתית" של קיץ 2011. התקשורת עושה כך לא פחות ואולי יותר ממערכות חיים אחרות כמו: פוליטיקה, כלכלה, ביטחון, חינוך, תרבות ומשפט. כל זה נעשה בדיווחים, אך לא פחות מכך בדיווחים משולבים באופן סימביוטי עם פרשנויות כמקובל בתקשורת הישראלית, וכן בהיזון חוזר שבא לידי ביטוי בתגובות הצרכנים בזמן אמיתי בטוק-בקים בוטים ויצריים למדי בפורומים, ובפוסטים תזזתיים-אינטראקטיביים ברשת (האינטרנט).

תהליך תזוזת "הלוחות הטקטוניים" כמו בגאולוגיה, מתרחש כעת בפוליטיקה הישראלית לקראת הבחירות, בהתייחס להינתקות רכיבים חשובים בימין ותזוזתם למרכז. זה משמעותי להיתכנות מהפך שלטוני בישראל בבחירות הקרובות. מדובר בעיקר במה שקורה עם: ליברמן, כחלון ודרעי (ללא אלי ישי). זה יוצר אופציה של התחברות לקואליציה חלופית של: "ימין מתון-מרכז-שמאל". לשם שינוי המציאות הישראלית בכל תחומי החיים. גם סילוק "האיחוד הלאומי-תקומה" של אורי אריאל מ"הבית היהודי" על-ידי בנט - משמעותי ביותר, אם אכן יתרחש.

צודק בנימין נתניהו, שטוען שהתזוזה יוצרת האופציות החדשות - לא הייתה מתאפשרת ללא השפעתם המצטברת של תכנים, דיווחים, פרשנויות ותגובות סימולטניות של צרכני התקשורת המודפסת (שגם היא מפעילה אתרי אינטרנט), כמו-כן בהתייחס לתקשורת המשודרת וגם הקיברנטית בסייבר ספייס. החיים כיום מתרחשים במרחב המשותף למציאות ולמציאות המדומה באופן דואלי. תקשורת זו הופכת את התמהיל הריאלי והווירטואלי במרחבי ה"אינפוספירה" האופפים אותנו, למידע שמגיע לתודעתנו, תוך שבירת קווי ההפרדה והתיחום ביניהם ומייצרת תובנות חדשות.

במקביל ובמָשְׁלִים טועה בנימין נתניהו בסוברו שהתקשורת והספין שולטים בתהליך באופן הרמטי ומוחלט, זאת בשל אי-הבנתו שחלק מהתהליכים הם סְטִיכִיים, לא רציונליים, תת-קרקעיים ולא ניתנים להערכה, תפיסה וכימות. לכן הם לא מצויים בשליטה ובבקרה (קונטרול). התהליכים משולים לכוחות טבע בלתי נשלטים, שגורמים לשינויים פתאומיים ובלתי הפיכים.

בעייתו של נתניהו היא שחשיבתו היא "אמריקנית" - דוגמטית, מֶטְרִיקְסית, בינארית, דיכוטומית בלבד. חשיבתו אינה אינטואיטיבית רב-גונית, רב-ממדית ורב-שכבתית ורשתית, ו"חמישים גוונים של אפור" לא מוכרים לו, בגלל מבנה אישיותו והסוציאליזציה שעבר.

הסחף התודעתי של הקולקטיב הישראלי הולך ונוצר ומתעצב באבולוציוניות תהליכית, מחלחלת, מפעפעת ושוחקת הן בהכרה והן בתת-ההכרה הקולקטיבית. כל זה הוא פועל יוצא של תפיסות המציאויות הישראליות המורכבות (שהן סותרות, דינמיות, מזגזגות, מתחוללות ומשתנות במהירות מסחררת). הדברים באים לידי ביטוי בתקשורת הישראלית, הרב-שכבתית, הרב-ממדית, הסינקרטית והסינרגטית - בדיווחיה, בפרשנויותיה ובתגובותיה באופן סימולטני. בתקשורת מועברים מיליוני מסרי מידע חוזרים ונשנים, דבר שגורם ליצירת תהליכים מערבלי תודעה הן במישור האישי והן במישור הקולקטיבי, שלא מאפשרים לצפות את התוצאות מראש.

התהליכים המשולבים הגלויים והסמויים של הסחף בתודעה הם: סימולטניים, קוגניטיביים, רציונאליים, רגשיים, יצריים, מורכבים, דיסוננסיים ואוקסימורונים, בחזקת ערבולי הפוך על הפוך. התהליך דומה לתבשיל חמין, שרכיביו דומים אך תוצאות הבישול שונות בטעמים ובמרקמים מפעם לפעם ללא שליטה. כל אחד מהפרטים בחברה, שלו תפיסת תופעות אישית - תורם את חלקו ליצירת התודעה הקולקטיבית המשתנה בקצב מהיר בהתייחס לדינמיות של החיים השוצפים.

הנושאים המשבריים הבלתי פתורים מתערבלים בתודעה הישראלית הקולקטיבית המשתנה, ויוצרים סחף וקורוזיה הדרגתיים בה. זה מבשיל בתהליכיות אבולוציונית לתובנה חדשה. תובנה זו גורסת שהשינוי אפשרי, וכי יש תחליף לביבי.

התודעה הקולקטיבית הישראלית מתחילה להפנים שדרך השינוי היא רק בהצבעה פוליטית בקלפי עבור מפלגות שנתפסות כ"רק לא ביבי". התובנה המתגבשת היא: "שיש ללכת לקלפי ולא להחרים את הבחירות תוך הימנעות מהצבעה". זה קורה גם במגזר היהודי וגם אצל המיעוטים. חשוב מאוד שלא לתקוף את ביבי באופן אישי וחזותי בוטה כדי לא ליצור אפקט בומרנג שייגרם כתוצאה מכך שהציבור יזדהה עם המותקף שייתפס כמוחלש (underdog).

כל זה קורה עקב העובדה שגם בחברה ששואפת להיות א-מפלגתית וא-פוליטית - כבון-טון, ותופסת פוליטיוּת-מפלגתית כדבר שלילי (כתוצאה משטיפות-מוח ארוכות טווח), מחלחלת התובנה שהדרך היחידה לשינוי המציאות המדינית-הביטחונית-הכלכלית, החברתית והתרבותית במדינת ישראל - היא בקלפי בלבד בהצבעה פוליטית למפלגה כלשהי. כל זאת למרות קיומה של תפיסה שגויה בדעת הקהל, שעצם ההצבעה בקלפי - אינה מעשה חיובי.

לאט-לאט בתהליכיות אבולוציונית בלתי הפיכה, נשברת התפיסה המתבטאת במנטרה: "לביבי אין תחליף". כל זאת בגלל העובדה שמנהיגות חלופית של ליברמן, כחלון, לבני או הרצוג, ביחד ולחוד, מתחילה להיתפס כלגיטימית, אפשרית או כ"רע במיעוטו" - כמקובל בדמוקרטיות. צריך לציין שהדמוקרטיה היא שיטת השלטון הפחות גרועה שקיימת עבור המין האנושי בעולמנו. בנימין נתניהו הסְטָגְנָטי והשמרן, מוביל מנהיגות נואלת ונמהרת. דרך ניהול מדיניותו היא חסרת תוחלת, תכלית ומוצא בהתמודדותו עם אתגרי מדינת ישראל. נתניהו מתחיל להיתפס בדעת הקהל יותר ויותר כחסר כישורים ויכולות רלוונטיים הנדרשים ממי שמתיימר להנהיג את ישראל במצבים מורכבים. מצבים אלה דורשים גמישות והסתגלות מהירה למצבים ההולכים ומשתנים בדינמיקה ובקצב שהולכים וגוברים.

דעת הקהל הישראלית הגלויה ובעיקר בחלק הסמוי של התהליכים שעוברים עליה, בזרמיה התת-קרקעיים, בתת-הכרתה ובתפיסת המציאות האינטואיטיבית שלה - מתחילה לחוש שהמשברים המגוונים שעמם מתמודדת מדינת ישראל מנוהלים באופן פאסיבי ולא אקטיבי. אופן הניהול לא יוזם ולא יצירתי. לכן גוברים חששות הכרתיים ותת-הכרתיים ותחושתיים של אי-נוחות שלפיהן: נתניהו מוביל את מדינת ישראל למבוי סתום. דבר זה מגביר סכנות של מלחמות מתחדשות בעזה ובחזית הצפון הרחבה, וכן טרור, בידוד מדיני גובר וחָרָמות. בנוסף, כפועל יוצא גוברים משברי: כלכלה, פיננסים, חברה, בריאות, יוקר המחיה, "דיור בר-השגה" ותיירות. כל זה פוגע בכושר הקיימוּת והשרידות של מדינת ישראל ונוגע לכל אזרח ישראלי בעל זכות בחירה.

צריך לציין ולהדגיש שהדינמיקות התודעתיות שתוארו לא מושפעות מהמכניזמים של מנופי השליטה שיש לנתניהו בתקשורת כמו בישראל היום, וכן אין השפעה משמעותית לנעשה ב"גוף השידור" שמחליף את "רשות השידור" ז"ל. זה כולל גם את מה שקורה בערוצים השני והעשירי שגם בהם יש לנתניהו "יכולות שליטה" עקב העובדה שלקח לידיו את תיק "שר התקשורת" עם מעבר גלעד ארדן למשרד הפנים.

הדברים יוצאים משליטתו של נתניהו - אמן המניפולציה בתודעה הקולקטיבית. זה נובע מכך שהמציאות הריאלית הבעייתית צפה, עולה ומשתלטת על התודעה הציבורית יותר ויותר. כל זה קורה למרות הספינים של נתניהו. האפקטיביות של הסחרירים הולכת ומתמעטת והם הופכים באופן תהליכי לבומרנג נגד נתניהו. הכל עקב התפתחות נוגדנים תודעתיים בציבור הישראלי.

תאריך:  21/12/2014   |   עודכן:  21/12/2014
עו"ד דוד סנדובסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תפקוד התקשורת במהפך פוליטי
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יריב דה בוטון
22/12/14 23:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע (יום א', 21.12.14) כי שכר המינימום בישראל יעלה ל-5,000 שקלים. נתניהו נפגש הבוקר בלשכתו בירושלים עם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ועם יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, צביקה אורן. בפגישה הודיע ראש הממשלה על כך שהוא מצטרף להסכם שכר המינימום שנחתם בין ההסתדרות לנשיאות הארגוניים העסקיים.
21/12/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
אנו מוצפים כיום באינספור ראיונות, פרשנויות, הערכות, השערות, נתוחים, סקרים ועימותים מילוליים, שכולם מתיחסים לבחירות הקרובות ולשאלה המתבקשת - על מה באמת הויכוח בבחירות אלה. מרוב עצים קשה לראות את היער, משום שמטרותיהם של הדוברים והמציגים, השואלים והמשיבים שונות ולעיתים מנוגדות, וכל אחד עושה כמיטב יכולתו לטשטש ולהכליל את עמדותיו ולחדד את חולשות יריביו. מי "שנפלו" למערכת בחירות זו בהפתעה ולא הרגישו שהיא מתקרבת בעצם למן הקמתה של הממשלה הנוכחית אחרי הבחירות לכנסת ה- 19, עשויים לטעות גם הפעם בהבנת הסיבות להתפוררות הקואליציה, ובזיהוי הקשר שבין התפוררות זו לבין האופן בו הצביע הציבור בבחירות הקודמות. טעות חוזרת דומה במערכת הבחירות הנוכחית, עשויה להוביל לאותה תוצאה, אולם הפעם יהיה לה נזק גדול יותר. בדברים הבאים אנסה להציג את התובנות שלי לגבי ההתרחשויות שהביאונו עד הלום, ולסיכונים שעשויים להכשיל את הציבור גם הפעם באותם כשלים.
21/12/2014  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
אזרחי ישראל, לתרבות הנאורות יש יתרונות לא מעטים אך חסרונות אדירים. היא נכשלה בהסתגלות למציאות תקופתנו וזה עלול לעלות לה בקיומה. במקום למשוך אותנו עמה לתהומות הנשיה ניתן לה שתי סטירות לחי מצלצלות ונעיר אותה מהזיותיה.
21/12/2014  |  אהרון שחר  |   מאמרים
נציגי שלוש הרשימות הערביות המכהנים כיום בכנסת מנהלים משא-ומתן מתקדם לאיחוד הרשימות. זאת, לנוכח העלאת אחוז החסימה והחשש מפני פיזור קולות ערביי ישראל באופן שישאיר חלק מן הרשימות מחוץ לכנסת.
21/12/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
הליכוד ישלם 20,000 שקל לצלם שמואל רחמני, בשל שימוש בשתי תמונות שצילם במערכת הבחירות ב-2013 בלא לציין את שמו. כך קבע (14.12.14) שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, רפי יעקובי.
21/12/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות 2015  /  מי ומי  
תקומה תרוץ עם הבית היהודי  /  איציק וולף
דרעי לישי: לך בקש מחילה בקבר מרן  /  עידן יוסף
אלעזר שטרן ודוד צור פורשים מהתנועה  /  עידן יוסף
נא להתאפק עד הבחירות...  /  ישראל רוזנבלט
אין גבול לציניות  /  צ'לו רוזנברג
לשים קץ לרודנות של דרעי  /  חיים שאולזון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il