|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
הלווית הנרצחים בהר המנוחות [צילום: AP]
מכתב ליהודי צרפת

מדוע הורגים בנו כל הזמן?

מכתב ניחומים ששלח הרב פנחס פרידמן מירושלים, לשומעי לקחו בצרפת מכתב שייתן לנו תובנה בשאלת השאלות‬: מדוע הורגים בנו כל הזמן?
16/01/2015  |   מגזין הידברות   |   מאמרים   |   הידברות   |   תגובות
מאז אברהם ויצחק
אסונות נוראים כאלו של יהודים בני העם הנבחר הנרצחים על קדושת השם, מלווים אותנו כיהודים, מאז שאברהם אבינו, היהודי הראשון שהיה בעולם, מסר את נפשו על קדושת השם, כאשר השליך אותו נמרוד לכבשן האש, משום שלא רצה לכפור באחדות ה' אלוקי העולם, וגם מאז שיצחק בנו היה מוכן ומזומן לעלות לעולה על המזבח בשעת העקידה

   רשימות קודמות
  האיחוד של גיל-עד שער
  הלב של אבא שמעון
  לצאת כדי לראות
  פגישה היסטורית: שלמה ומלכת שבא
  החרדים לא עובדים? תחשבו שוב

לא עברו חודשיים, מאז הוכתה ירושלים של מטה בתדהמה, כאשר שני רוצחים שפלים ונתעבים מזרע ישמעאל, נכנסו לבית הכנסת, ורצחו באכזריות גדולה שקשה לתאר, ארבעה יהודים, תלמידי חכמים, קדושים וטהורים, באמצע תפילת שחרית, בהיותם מעוטרים בטלית ותפילין.

והנה שוב אנו עומדים המומים, בלב שבור לרסיסים, מול המחזה האיום והנורא על אדמת צרפת, כאשר רוצח עלוב נפש, שונא ישראל, רצח בדם קר ארבע נפשות טהורות, יהודים קדושים, ביום שישי אחרי חצות, בשעה שהלכו לערוך קניות לכבוד שבת קודש. והנה במקום שיחזרו הביתה עם מטעמי השבת לקיים (ישעיה נח-יג): "וקראת לשבת עונג", חזרה נשמתם הטהורה בסערה השמימה, אחרי שנרצחו ביריות על לא עוול בכפם, רק בגלל היותם יהודים בני אברהם, יצחק ויעקב.

מילות התפילה בתפילת שחרית, שיהודים בכל העולם שופכים את לבם לפני אביהם שבשמיים אלפי שנים פעמיים בשבוע, בימי קריאת התורה בשני וחמישי, מקבלות לאחר מאורע קשה שכזה משמעות מיוחדת: "הבט משמים וראה, כי היינו לעג וקלס בגוים, נחשבנו כצאן לטבח יובל, להרוג ולאבד ולמכה ולחרפה, ובכל זאת שמך לא שכחנו, נא אל תשכחנו".

עומדים אנו אובדי עצות, מחפשים דרך להביע במילים, את הכאב הגדול הרובץ על לבו של כל יהודי, מחפשים בשקיקה מעט דברי נחמה וחיזוק, על האסון הגדול אשר פקד את עמנו. מתפלאים בכל פעם מחדש, איך מתמודדים עם מקרה כל כך קשה ונורא, מה משיבים על השאלה הנוראה שכבר שאל דוד מלך ישראל (תהלים עט-י): "למה יאמרו הגוים איה נא אלקיהם, ואלקינו בשמים כל אשר חפץ עשה".


"הנה דם הברית אשר כרת ה' עמכם"


חשבון הנפש טוב וראוי תמיד לעשות, ובפרט אחרי אירוע נורא כזה צריך כל אחד להתחזק בעסק התורה וקיום המצוות, אבל אין זה הזמן לחפש חטאים ופשעים שגרמו כביכול לאסון הגדול הזה. דבר זה נמסר רק לגדולי ישראל מנהיגי הדור שיחיו לאורך ימים ושנים טובות בבחינת (תהלים כה-יד): "סוד ה' ליראיו ובריתו להודיעם", אשר כפי שאנו רואים נמנעים מלדבר על כך. כנראה בגלל שאין חטא בעולם, המצדיק רציחות כל כך נוראות של יהודים, רק בגלל היותם יהודים.

מה שכן מוטל עלינו הוא לדעת, כי אסונות נוראים כאלו של יהודים בני העם הנבחר הנרצחים על קדושת השם, מלווים אותנו כיהודים, מאז שאברהם אבינו, היהודי הראשון שהיה בעולם, מסר את נפשו על קדושת השם, כאשר השליך אותו נמרוד לכבשן האש, משום שלא רצה לכפור באחדות ה' אלוקי העולם, וגם מאז שיצחק בנו היה מוכן ומזומן לעלות לעולה על המזבח בשעת העקידה, ובכך קבעו חותם לזרעם בני ישראל עד עולם, שכדי להיות יהודי, חלק מעם ה', צריך להיות מוכן ומזומן להישרף ולהיהרג על קדושת השם.

חותם זה של מסירות נפש קיבל חיזוק גדול, לקראת המעמד הגדול של מתן תורה, כאשר משה רבינו כרת "דם ברית" בין הקב"ה לישראל על-ידי חלוקת הדמים של העולות והשלמים לשני חצאים מדויקים, מחצית הדם זרק על המזבח בחלקו של הקב"ה, ומחצית הדם זרק על ישראל כמו שכתוב (שמות כד-ה):

"וישלח את נערי בני ישראל ויעלו עולות ויזבחו זבחים שלמים לה' פרים. וייקח משה חצי הדם וישם באגנות וחצי הדם זרק על המזבח, וייקח ספר הברית ויקרא באזני העם ויאמרו כל אשר דיבר ה' נעשה ונשמע. וייקח משה את הדם ויזרוק על העם ויאמר, הנה דם הברית אשר כרת ה' עמכם על כל הדברים האלה".

ומבאר הרה הקדוש מאפטא זי"ע ב"אוהב ישראל" (פרשת שקלים) הענין בזריקת הדמים, מחציתו על המזבח ומחציתו על ישראל:

"והנה דרך האנשים הכורתים ברית יחד, והיו לבשר אחד ודעה אחת, אז דרכם למסור כל אחד ואחד נפשו עבור חבירו, ונמצא דמם מעורב יחד, כי הדם הוא הנפש שהוא עיקר כוח הנפשי, וכמו שכתב האברבנאל בספר מצמיח ישועה, דשורש הדבר של כריתות הברית הוא הנוהג שבעולם, כששני מלכים כורתים ברית לתווך האהבה ביניהם, ולהיות כל אחד בעזר וסיוע של חבירו, אז שותים כל אחד כוס יין, וכל אחד נוקף אצבעו, ומורידים טיפה של דם לתוך הכוס, וכל אחד שותה כוס המעורב בטיפת דם של חבירו, וזה הדבר מורה שמערבים את דמם הוא החיות שלהם, כי הדם הוא הנפש, להיות להם לב אחד ויהיו בהם אחדות, וכל אחד מחויב ליתן דמו ולמסור נפשו עבור חבירו, זהו כריתות הברית.

"והנה מלכותא דרקיעא כעין מלכותא דארעא, ולרמז זה לקח משה רבינו ע"ה רבן של כל הנביאים חצי הדם וישם באגנות... וחצי הדם זרק על המזבח... ומן הדם שבאגנות זרק על העם, לרמז שכביכול הדמים שהם הכוחות מעורבים זה בזה, ושיהיה הכח ביד ישראל למסירות נפש על קדושת שמו יתברך ויתעלה, והוא הוא כריתות הברית, ויאמר הנה דם הברית אשר כרת ה' עמכם, להיות עמכם ביחוד גמור וברזא דאחד".


"ואעבור עלייך ואראך מתבוססת בדמיך"


ברית הדמים שכרתנו עם הקב"ה בשעת מתן תורה, היא חלק בלתי נפרד מהיותנו העם הנבחר, המוכן ומזומן למסור את נפשנו על קדושת השם, גם בהיותנו בגלויות בין אומות העולם. העמידה במבחן ברית הדמים בגלויות, מחזקת את הקשר בינינו לבין הקב"ה, היא שמכינה אותנו לקראת הגאולה השלמה, שאז יתקשר הקב"ה עמנו בברית חיים תחת ברית של דמים, כמו שכתוב (ירמיה לא-ל): "הנה ימים באים נאום ה' וכרתי את בית ישראל ואת בית יהודה ברית חדשה... כי זאת הברית אשר אכרות את בית ישראל אחרי הימים ההם נאום ה', נתתי את תורתי בקרבם ועל לבם אכתבנה והייתי להם לאלקים והמה יהיו לי לעם".

בשעה קשה זו עלינו לחדד את כל חושינו הרוחניים, כדי לשמוע את קול ה' חוצב להבות אש המהדהד בחללו של עולם (יחזקאל טז-ו): "ואעבור עליך ואראך מתבוססת בדמיך, ואומר לך בדמיך חיי, ואומר לך בדמיך חיי". בכך מגלה לנו הקב"ה כי כאשר דם יהודי נשפך כמים אין הוא מסתיר פניו מאתנו, אלא הוא משתתף בצערנו ועובר עלינו לראות, איך אנו מתבוססים בדמי ההריגות והרציחות, שהיו מנת חלקנו במשך אלפי שנות גלות, בגזירות ת"ח ות"ט, בפוגרומים הרבים בכל ארצות הגויים, בחורבן הגדול בשנות החורבן והזעם, כאשר ששת מיליוני קדושים נשרפו בחיים בתאי הגזים, ועל כך מחזק אותנו הקב"ה: "ואומר לך בדמיך חיי, ואומר לך בדמיך חיי" - "ברית דמים" זו היא הכנה לקראת "ברית החיים" הנצחיים של כלל ישראל בגאולה העתידה.

כמו-כן עלינו לשנן ולזכור בשעה זו כללי מלחמה. כל אומה, חזקה ככל שתהיה, בצאתה למלחמה, יודעת שאין ניצחון בלי הרוגים. גם אנו בני ישראל נמצאים במלחמה מתמדת, מלחמה על קיומנו כעם ה', עם התורה והמצוות. המלחמה שלנו כנגד עמי העולם, אינה מנוהלת בפצצות וביריות, בטנקים ובמטוסים, היא מנוהלת בכך שבשעות הכי קשות, אנו מתעקשים לחזק את הקשר והברית בינינו לבין הקב"ה, לעסוק עוד יותר בתורה ובעבודת ה', לשמור ביתר שאת על כשרות, ולקיים כל מצוות התורה כמימים ימימה, בלי שום שינוי אפילו כקוצו של יו"ד.

הגויים הרשעים אויבי ישראל מקנאים בנו, ואינם יכולים לסבול לראות כמה אנו שמחים ומאושרים להיות יהודים הקשורים בתורה ומצוות, לכן מדי פעם הם מצליחים להעמיד אותנו במבחן על-ידי ששופכים את דמנו, בתקוה שאולי זה ירתיע אותנו מלהמשיך להיות יהודים גאים, אולי יצליחו לתקוע טריז בינינו ובין הקב"ה.

הנה כי כן החובה הקדושה המוטלת עלינו בשעה זו, היא ללכת בדרך שהלכו בה אבותינו הקדושים בכל הדורות, לעמוד במבחן ולומר לרוצחים: אשר עלה במחשבתכם הרעה היה לא תהיה, את ברית הדמים הזאת שכרתנו עם הקב"ה לפני אלפי שנים כשקיבלנו את התורה לא נפר. יחד כולנו כאיש אחד בלב אחד נכריז בראש חוצות לאבינו שבשמיים: "נחשבנו כצאן לטבח יובל, להרוג ולאבד ולמכה ולחרפה, ובכל זאת שמך לא שכחנו, נא אל תשכחנו".

עלינו להרים את עינינו ולצעוק בקול גדול שיבקיע כל שערי שמיים (תהלים מד-כא): "אם שכחנו שם אלקינו ונפרוש כפינו לאל זר, הלא אלקים יחקור זאת כי הוא יודע תעלומות לב, כי עליך הורגנו כל היום נחשבנו כצאן טבחה, עורה למה תישן אדני הקיצה אל תזנח לנצח, למה פניך תסתיר תשכח עניינו ולחצנו, כי שחה לעפר נפשנו דבקה לארץ בטננו, קומה עזרתה לנו ופדנו למען חסדך".

נסיים בעדותם של חכמינו ז"ל (ב"ב י) על נשמותיהם הקדושות והטהורות של אלו שנרצחו על קדושת השם: "אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתן". לא מקרה הוא שנהרגו על קדושת השם ביום שישי סמוך לשבת קודש, רמז על כך שהם מוכנים ומזומנים לחיי העולם הבא שנמשל לשבת, כמו שעתיד הקב"ה לומר לאומות העולם (ע"ז ג): "שוטים שבעולם, מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת". תהא נשמתם צרורה בצרור החיים, עדי יתקיים בנו מקרא שכתוב (ישעיה כו-יט): "הקיצו ורננו שוכני עפר כי טל אורות טלך".

פורסם במקור: הידברות - אתר היהדות הגדול בעולם
תאריך:  16/01/2015   |   עודכן:  16/01/2015
הרב פנחס פרידמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדוע הורגים בנו כל הזמן?
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חייכני
16/01/15 13:44
2
אהרון שחר
16/01/15 18:21
3
אהוד פרלסמן
17/01/15 13:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני בית-דין רבני לממונות, שבאזור מועצה איזורית מטה בנימין, בא העניין הבא: באזור בנימין יישובים קהילתיים, שבכל אחד מהם עשרות עד מאות בתי-אב. משך שנים רכשו תושבי היישובים את מוצרי המזון שלהם בחנויות מכולת מקומיות שבכל יישוב ויישוב. סמוך לכביש הראשי, המוביל מירושלים לאותם יישובים, מצוי אזור תעשיה ומשרדים, הנגיש לתושבי רוב היישובים.
16/01/2015  |  תמר בזק-רפפורט  |   מאמרים
בפרשת השבוע רואים שמשה רבנו מדבר סרה על עם ישראל. משה רבנו אומר - עכשיו אני יודע למה בני ישראל משועבדים ויש להם בעיות - בגלל שיש ביניהם לשון הרע. וצריך לשאול שאלה, בני ישראל נמצאים בזמן קשה, משועבדים ומעונים תחת גזרות פרעה, ובמקום שמשה רבנו יעמוד ויהיה מליץ יושר על בני ישראל, ישבח וירומם אותם, משה רבנו אומר שבגלל עבירות שיש ביניהם באו עליהם צרות. אם יש בעיות צריך לשבח אותם וללמד עליהם זכות. אלא אפשר לפרש ולומר יסוד גדול - אם אדם מדבר לשון הרע על חברו, כל העבירות שיש למי שדברו עליו עוברים למי שדיבר, ולכן משה רבנו שרואה את בני ישראל בשעבוד ובצרות גדולות, הוא מדבר לשון הרע על בני ישראל ואומר "עכשיו אני יודע למה הם נענשים, כי יש ביניהם לשון הרע", ועל-ידי זה משה לוקח על עצמו מהרע של בני ישראל ומקל מעליהם את על השעבוד.
מדוע בכירי ישראל ביתנו פורשים? מי אחראי לעבירות של בנק לאומי בארה"ב? מה יהיו הסברי ההגנה במשפט טלנסקי? מדוע זעם דוד רוזן על הסניגוריה הציבורית? למה לא ניצלו משרדי הממשלה את מלוא תקציביהם? לאן נעלמו מיליונים מכספי ההתאחדות לכדורגל?
16/01/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הגשמים והקור שפקדו אותנו בימים האחרונים לא פסחו כמובן גם על רצועת עזה. ראשי החמאס לבטח ספונים בבתים מחוממים ומוגנים, בעוד רבבות מנתיניהם סובלים קשות. התמונות משם מראות בתים הרוסים בחלקם, שחלונותיהם "מוגפים" בשמיכות ובסדינים כהגנה מפני הקור והרטיבות - באין מחסה אחר. אין בלבי רחמים עליהם. אם הם סובלים את שלטון הטרור הרודני והרצחני, למה שלא יסבלו בשקט גם את נחת זרועו של גנרל חורף?
15/01/2015  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
אין ולא יכול להיות ספק שעיתונות חופשית היא מאבני היסוד של כל דמוקרטיה. כעומק הדמוקרטיה כך החופש הניתן לתקשורת לבקר את המימשל. בתי הספר לתקשורת עמוסים בעבודות כלליות וספציפיות בנושא זה וכולם תמימי דעים כי עיתונות חופשית היא תנאי הכרחי למישטר דמוקרטי. עיתונאים לפיכך אוהבים להתהדר בתארים הניגזרים מעובדה זו ואף שמעולם לא נבחרו על-ידי איש רואים עצמם כשליחי ציבור עליהם הוטלה המשימה של "מימוש זכות הציבור לדעת".
15/01/2015  |  יעקב עמר  |   מאמרים
השמות הפופולריים בניו-יורק - שמות יהודיים  /  שיפי חריטן
האיחוד של גיל-עד שער  /  שירה כהן
הלב של אבא שמעון  /  אתי דור-נחום, שיפי חריטן
לצאת כדי לראות  /  הרב משה שינפלד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il