|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

שיפוט מהיר / שמואל הרבסט

"זה יותר בגללם" <br>

גם שקט, גם יעילות וגם בקיאות בפרטים - כל אלו מתגלים באולמו של השופט שמואל הרבסט ביום עמוס של מעצרים עד תום ההליכים. בהחלט לא תופעות מובנות מאליהן כל אחת בפני עצמה, ובוודאי לא כולן יחדיו
10/03/2015  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
הרבסט. "תקח את ההזדמנות"

"בואי תעמדי כאן"
"אני רוצה לשמוע את האמא", אומר הרבסט. "בבקשה, גברת, בואי תעמדי כאן, שלום וברכה, גבירתי. גבירתי, שמעת מה מדובר כאן, את יודעת במה מאשימים את הבן שלך. אני לא יודע כמה זמן המשפט יקח, זה יהיה אצל שופט אחר, זה יקח חודשים רבים. החלופה צריכה להיות שלא יהיה לו פיתוי לבצע את העסקות שאומרים שהוא ביצע. את יכולה מבחינה כלכלית לעמוד בזה?". האם אומרת שהיא תקח חופשה, התובע שואל כמה ימי חופשה יש לה והיא משיבה: 18

תשומת לב לכל פרט
הרבסט מכתיב החלטה, וכמו קודם - מפגין תשומת לב לכל פרט. במהלך הדיון הסביר הסניגור, כי מאחר שמרשו חייל בחובה - הביטוח הלאומי לא מממן לו תוכנית גמילה, ולכן יש תהליך לשחרורו מצה"ל. הרבסט מתייחס לכך: "לא די בשחרורו של המשיב לחלופה זו או אחרת, אלא יש להסדיר תוכנית שיקומית-טיפולית בעניינו, ואני תקווה, כי עניין שחרורו מצה"ל יוסדר בקרוב ובעיית מימון הטיפול תיפתר מאליה"

השופט: שמואל הרבסט, בית משפט השלום בירושלים

המועד: יום שלישי, 10.2.2015, שעה 10:15

הנושא: מעצרים עד תום ההליכים


הדקות הראשונות באולמו של השופט שמואל הרבסט גם מייצגות וגם מטעות. מייצגות - משום שהשקט השורר באולם מאפיין אותו, ומלמד שהשאלה האם יהיה בלגן או דווקא סדר תלויה במידה רבה בשופט. מטעות - משום שהוא לא מתערב, נותן לעורכי הדין לדבר ללא הפרעה ודומה שאולי אין לו ממש עניין בדיון. אבל בהחלט יש לו והוא גם שם לב לכל פרט.

בתיק הראשון, בעניינו של נאשם בסחר בסמים, מציע שירות המבחן לשחררו למעצר בית. הרבסט כאמור מאזין תחילה בלי לומר מילה, אבל אז פונה לסניגור: "יש לי שאלה אליך. שחרור כאן מבוסס על איזשהו אמון שנותנים בו, בתוספת חלופה ששירות המבחן ממליץ עליה. אבל אם צריך פה השגחה של 24/7 לתקופה בלתי מוגבלת, לא ברור לאן זה הולך, כי זה לא תיק של איזוק אלקטרוני. בסחר בסמים צריכים להבטיח שהוא לא יסחור. השאלה היא האם ההורים מסוגלים לחלק ביניהם [את ההשגחה] כך שהוא לא יהיה לבד אפילו דקה". הסניגור משיב בחיוב, מציין שיש גם סבתא שיכולה להשגיח, אבל הרבסט קרא את חוות הדעת לעומקה ומגיב שכרגע היא חולה ולא באה בחשבון.


"מצבו הנפשי של המשיב מטריד"


נחזור עוד מעט לתיק הזה, כי גם הרבסט מפסיק בו ושב לתיק בו עסק קודם לכן. "בסדר, אמרתם את זה כבר קודם", הוא מעיר לתובעת ומעיד אגב כך על ריכוז גבוה. כאן מדובר על אישום באלימות במשפחה, והרבסט מכתיב החלטה - תוך הקפדה יתרה על הדיוק: "במילה 'בִּרְכָּה' תורידי את היו"ד, תודה". בהחלטה ניכרת תשומת הלב שלו לפרטים:

"שמעתי את המפקחים המוצעים והתרשמתי מכובד רוחם ומנכונותם לסייע לבנם. נדמה כי רצונם של ההורים להוות חלופה מהודקת, יחד עם תקופת המעצר אותה ריצה המשיב, יש בהם להוות מנוף משמעותי מול האפשרות שהמשיב ישוב לבצע עבירות דומות.

"עם זאת, מצבו הנפשי של המשיב מטריד [כאן מתחלפת קלדנית, אבל הרבסט ממשיך מיד], וניכר כי ללא טיפול מתאים, מצב זה עלול להחמיר ולהביא לתגובות לא-ריאליות מבחינתו". הפתרון של הרבסט: שחרור למעצר בית, תוך מתן הוראה להכין תוכנית טיפולית בשיתוף עם גורמי בריאות הנפש עד 1.3.15. "שמעת את התנאים? הבנת את התנאים?", פונה הרבסט לנאשם, ואחרי תגובתו החיובית - להוריו: "שמעתם את התנאים? תתקינו את מה שצריך, אני משער שזה יקח עוד יום" ואז הוא ישוחרר.


"בחור צעיר מתחיל להשתגע"


חזרה לתיק הקודם. "אני רוצה לשמוע את האמא", אומר הרבסט. "בבקשה, גברת, בואי תעמדי כאן, שלום וברכה, גבירתי. גבירתי, שמעת מה מדובר כאן, את יודעת במה מאשימים את הבן שלך. אני לא יודע כמה זמן המשפט יקח, זה יהיה אצל שופט אחר, זה יקח חודשים רבים. החלופה צריכה להיות שלא יהיה לו פיתוי לבצע את העסקות שאומרים שהוא ביצע. את יכולה מבחינה כלכלית לעמוד בזה?". האם אומרת שהיא תקח חופשה, התובע שואל כמה ימי חופשה יש לה והיא משיבה: 18.

הרבסט ממשיך. "כעבור זמן מה, בחור צעיר בין ארבעה קירות מתחיל להשתגע. זה קורה. הוא אומר לך: אני יוצא קצת, אני כבר חודשיים פה, עדיף לחזור לבית המעצר. מה את עושה? זה לא קל". האם משיבה שהיא תמצא לו תעסוקה בבית, אך הרבסט לא מוותר: "אני אומר לך מה קורה". הסניגור מבקש ומקבל רשות להסביר את השאלה, והרבסט מוסיף: "הוא יצא, לא הצלחת לתפוס אותו. מה את עושה?". האם משיבה שהיא תתקשר למשטרה, ומקווה שאחרי המעצר שכבר עבר - בנה קיבל שכל (כלשונה).

"האבא בבקשה", ממשיך הרבסט. "שמעת את השאלות ששאלתי את אשתך. מה אתה אומר?". הוא משיב שביכולתו ליטול חופשה ארוכה. הרבסט: "סליחה על השאלה, אבל אני צריך לשאול: יש לך עבר פלילי?". האיש משיב בשלילה, וכך גם לשאלה האם ידע שבנו משתמש בסמים.

טענתו העיקרית של התובע נגד חלופת ההורים היא, שהם ידעו שהוא משתמש בסמים - ולא עשו דבר. הסניגור משיב בלהט: "מצידי שישללו לי את הרישיון - אם אני יודע שהבן שלי משתמש בקנאביס, הדבר היחיד שאני עושה זה לתת לו סטירה. אני לא מתקשר למשטרה".

הרבסט מכתיב החלטה, וכמו קודם - מפגין תשומת לב לכל פרט. במהלך הדיון הסביר הסניגור, כי מאחר שמרשו חייל בחובה - הביטוח הלאומי לא מממן לו תוכנית גמילה, ולכן יש תהליך לשחרורו מצה"ל. הרבסט מתייחס לכך: "לא די בשחרורו של המשיב לחלופה זו או אחרת, אלא יש להסדיר תוכנית שיקומית-טיפולית בעניינו, ואני תקווה, כי עניין שחרורו מצה"ל יוסדר בקרוב ובעיית מימון הטיפול תיפתר מאליה". הוא משחרר אותו למעצר בית, ופונה אליו:

"שמעת איזה מאמץ נדרש מההורים שלך, שהם יושבים כאן ושוברים את הראש איך הם מסתדרים, ואני מסכים יותר בגללם מאשר בגללך. אתה צריך לקחת את ההזדמנות הזאת בשתי ידיים כדי שלא תידרדר למקומות עמוקים יותר. תטפל בעצמך. אם יש לך ספק אם משהו מותר [במעצר הבית] - אז אין ספק". ואילו להורים הוא מבהיר: "האחריות היא של שניכם ביחד. זה לא יילך שהוא ייצא ואז תגידו שהיא הייתה צריכה להיות או שהוא היה צריך להיות".


"גבירתי מחכה בסבלנות"


הרבסט פונה לסניגורית בתיק הבא: "גבירתי פה מהבוקר, מחכה בסבלנות, אבל אלה החיים כנראה". מדובר בבקשה לחשיפת מידע בתיק פלילי, והרבסט מתחיל במה שהוא מכנה "שאלה טכנית לחלוטין: יש בעיה שהבקשה תישמע בפני, אם אני צריך לעיין בחומרים כאלה ואחרים?". הצדדים משיבים בשלילה, והרבסט מצליח להתקדם. הבעיה העיקרית היא קבלת הסכמת המתלוננות למסירת החומר, התובע לוקח את זה על עצמו והרבסט קובע את הדיון הבא ל-11.3.15.

הרבסט גם רוצה שהתיק יתחיל לזוז: "בדיון הבא יהיו הצדדים ערוכים למתן תשובה לאישום ולדיון לפי סעיף 144 [לקביעת תוכנית המשפט], כי כדאי להתקדם. ניפגש כאן בעוד משהו כמו חודש ימים" - הוא פונה לנאשם - "ונראה לאן הדברים מתקדמים".

גם את התיק הבא הרבסט מכיר היטב, שכן הוא פונה מיד לסניגורית: "יומיים נוספים יספיקו?". אלא שכאן מתברר, שלמרות שהפסיכיאטר המחוזי הצטווה כבר פעמיים להכין חוות דעת - הוא לא עשה זאת. הרבסט מכניס עובדה זו לפרוטוקול ומחליט:

"ב-27.1.15 הוגש מכתב מטעמו של הפסיכיאטר המחוזי. המכתב עוסק במצבו הפסיכוטי של המשיב והוא אינו חוות דעת כהגדרתה וכמתכונתה. החלטות קודמות בעניין זה ניתנו על-ידי כבוד השופט מ' כדורי, אך חוות דעת מתוקנת וערוכה כדין טרם הוגשה. אני מורה לפסיכיאטר המחוזי להכין חוות דעת ערוכה כדין ולהגישה לתיק בית המשפט עד 12.2.15. קובע לדיון לפני הנשיאה ש' דותן ליום 12.2.15, שעה 10:40. המזכירות תשבץ את הדיון ביומנה של כבוד הנשיאה. העתק הפרוטוקול יישלח בדחיפות לפסיכיאטר המחוזי".


השורה התחתונה:
בקיאות בתיקים אינה מובנת מאליה בימים עמוסים של דיוני מעצרים עד תום ההליכים, והרבסט בהחלט מרשים בנקודה זו - כמו גם בתשומת ליבו לפרטים ובאנושיותו. יש שופטים שהיו מגיבים ביתר חומרה על מחדלו של הפסיכיאטר המחוזי, אם כי גם העברת התיק לנשיאת בית המשפט היא אולי סוג של נזיפה.

יעילות: 9.

מזג שיפוטי: 9.

תאריך:  10/03/2015   |   עודכן:  10/03/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"זה יותר בגללם"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פוקסימון
10/03/15 22:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
14 שנים לאחר אסון ורסאי, פרסם (23.2.15) בית המשפט המחוזי בירושלים פסק דין חלקי בשאלת הנזק שנגרם לאחד מבעלי הזכויות בבניין שקרס.
09/03/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
24 שנים לאחר שהחלו הליכים בנוגע למגרש בתל אביב ו-14 שנים לאחר שהתגלעה מחלוקת בנוגע לשיעור מס השבח שיחול עליו, הכריע בית המשפט העליון בסוגיה (יום ג', 3.3.15). הבירור נמשך שנים רבות למרות שמדובר במחלוקת אזרחית שבמרכזה סוגיות משפטיות, ללא צורך בשמיעת עדים או בחקירת מומחים.
03/03/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופטת: מרים קסלסי, בית משפט השלום בירושלים
03/03/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
השופטת: רבקה גלט, בית משפט השלום ברמלה
24/02/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
שופט בית משפט השלום בראשון לציון, דרור קלייטמן, אסר (יום ב', 23.2.15) לפרסם את שמו של חשוד - תוך שהוא מנמק זאת בעילה שכלל איננה קיימת בחוק ובפסיקה לעניין איסור פרסום.
23/02/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט    / 
רשימות נוספות   /   שיפוט מהיר  
אבו-טהה יחייב בהוצאות כמעט את כל הצדדים  /  איתמר לוין
העליון התערב בממצאי מהימנות של אלרון  /  איתמר לוין
נשיא המחוזי בחיפה התעלם מטענות הגנה  /  איתמר לוין
יתרון לקוטן  /  איתמר לוין
"חבל שלא הצטיידתי בממחטה"  /  איתמר לוין
"אני מעירה, ואתם ממשיכים!"  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
94% מהקשישים התכוננו מראש לשעת החירום והצטיידו עם רשימת טלפונים של קרובי משפחה, תרופות וכסף מזומן
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
סקר שבוצע בנובמבר 2023, מורה כי 50% מן הנשאלים צידדו במבצע - לעומת 45% ששללו אותו    נתונים אלה מתפרסמים ב'וושינגטון פוסט'
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il