|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

דברים על פסח שחל בשבת

התורה מהווה מורה דרך לכל אחד מבני עמנו להיות מאוחד באמונתו לאלוהי ישראל בדרכו שלו, והוא לא נדרש להיות בעל אחדות דעים. כל אדם יעבוד את אלוהיו בדרכו ובלבד שמקיים מצוות התורה
02/04/2015  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
הרעבים לא פחתו וחסרי בית יש עדיין רבים [צילום: פלאש 90]

מְסֻבִּין הָיִינוּ

מְסֻבִּין הָיִינוּ זָקֶן וְצָעִיר כֹּל אִישׁ וְאִשָּה
לְהַגִּיד זֶה לָזֶה מִי בְּקוּל וִּמי בִּלְחִישָׁה
עֲבָדִים הָיִינוּ בְּמִצְרַיִם וְאָכַלְנוּ מְרוֹרִים
עַד שֶׁהִתְרַצָּה אֱלֹהִים וְעָשָׂנוּ בְּנֵי חוֹרִין

בִּרְדִּיפָה אַחַר תַאֲוַת הַגּוּף וּבִיּזּוי הֶחָזוֹן
קִבַּלְנוּ בִּשְׁקִיקָה מֵחָדַשׁ הָעַבְדוּת בְּרָצוֹן
אָפִלּוּ הָיִינוּ כֻּלָנוּ חֲכָמִים כֻּלָּנוּ נְבוֹנִים
מוּל עַבְדוּת בִּבְחִירָה נִהְֶיה חַסְרֵי אוֹנִים

חוֹבָה עֲלֶינוּ שׁוּב וָשׁוּב לְסַפֵּר דּוֹר לְדוֹר
כִּי הַמִּתְאַוֶּה לִחְיוֹת בַּנֵכַר יֵאַבֵּד הַדּרְוֹר
לֹא בִּכְדִי מְדֻבַּר בַּהַגָּדָה עַל נֶפֶשׁ דּוּוּיָה
חֶלקה בַּנֶכַר וְחֶלְקָה בִּירוּשָלַיִם הְַּבְּנוּיָה


על ארבעה בנים דברה תורה

ארבעה בנים שונים זה מזה. מצב זה כאילו לא נשתנה מעולם. יש חכם שיודע הכל אבל איננו יודע שהחכמה לא נתנה רק לו. ויש רשע שעושה רע מתעלם ומוציא עצמו מן הכלל. ויש תם הוא עמך ישראל שאיננו חכם דיו ואיננו רשע כלל, אשר אוטם אָזְנָיו בפני החכם וגומע דברי הַרָשָׁע בצמא. ויש גם מי שאיננו יודע לשאול שאיננו מבדיל בין חכם לרשע הולך כַּתָּם אחרי הכלל. כוונת ההגדה להגיד לנו בצורה פסקנית, אל נא תצפו שכל עם ישראל יהיה דומה זה לזה, במחשבותיו ובהתנהגותו כשם שאין בני האדם דומים זה לזה בדמותם. בני עצמנו סווגו לארבעה בנים. וכל אחד מהבנים, הוא בן לקב"ה על-אף השוני בין אחד לרעהו. התורה מהווה מורה דרך לכל אחד מבני עמנו להיות מאוחד באמונתו לאלוהי ישראל בדרכו שלו, והוא לא נדרש להיות בעל אחדות דעים. כל אדם יעבוד את אלוהיו בדרכו ובלבד שמקיים מצוות התורה.

קבלת התורה וקיום מצוותיה עושות את ארבעת הבנים שייכים זה לזה עם אחד. יש פתגם האומר: "לא אצבעות ידיך שוות" הן אינן שוות בצורתן ובגודלן ובשימוש שנועד לכל אחת מהן, כך בני ישראל אינם שווים בגודלם, בהבנתם וּבְתִּפְקוּדָם, ברם כשם שאצבעות כף היד שונות זו מזו אך מחוברות אל כף יד אחת, הן מצליחות לבצע כל שנדרש לעשותו למען האדם, כך בני ישראל מחוברים זה לזה באמונתם. על-אף השוני שביניהם הם ממלאים את כל הנדרש מהם למען האדם עצמו.

ההתחדשות עִם האביב

בחודש ניסן מתעורר הטבע מתרדמתו במשך חדשי החורף, ומתחיל ללבלב ולפרוח. לכן אנו קוראים את חג הפסח חג האביב, כי: "וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל פָּרוּ וַיִּשְׁרְצוּ וַיִּרְבּוּ וַיַּעַצְמוּ בִּמְאֹד מְאֹד וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ אֹתָם (שמות א' 7): ובאחד מחדשי האביב נהיו בני ישראל לעם שקם ולבלב כמו האביב. כך מספרת לנו ההגדה של פסח למרות שחודש ניסן הוא החודש השביעי במניין חודשי השנה, הוא נקרא בתורה: ראש חודשים לכם, נאמר לכם, דהיינו לעם ישראל בלבד כי בחודש זה נגאל העם משעבוד מצרים ובניסן עתידים להיגאל מכל צרה וצוקה ומכל שעבוד ורדיפה. ואמנם עם ישראל מונה את חדשי השנה מחודש ניסן, מהחודש שהיה לעם. אנו יודעים גם חודש תשרי נקבע כראש השנה, אלא שזה ראש השנה לבריאה ואמור להיות גם ראש השנה לכל עמי תבל, ברם אף על-פי שהעמים אמצו להם את מה שכתוב בתורה כיסוד לאמונתם הדתית, הם קבעו להם מועד אחר לראש השנה: הנצרות מקושרת ראש השנה לישו והאיסלאם מקשר ראש השנה להגירתו של מוחמד ממכה ומדינה.

והנה השנה שמענו כי נשיא ארה"ב ברך את האירנים (הפרסים) השיעים בחג ראש השנה וראו זה פלא זה הוא ראש חודש ניסן. גם רשעים אלה אמצו את דברי התורה של ישראל וכפרו בה. עם ישראל מתואר כאביב, כי הוא נכנס לתרדמה נראה דועך ולפתע קם ומלבלב וצומח ומתחדש בכל תנאי מתנאי הקרקע, מזג האויר ולמרות שיש עמים עומדים עלינו לכלותנו, האמונה בקב"ה ובכוחו של עמנו מצילנו מידם. ההתחדשות תובעת מכל אחד מאתנו לספר את אשר קרה לעמנו, כאשר עזבנו את הארץ ועברנו לגור בארץ לא לנו. ירדנו מן הארץ בני חורין ויצאנו משם כעבדים. לצערנו רבים הם גם עבדים לכסף, עבדים לתאוות החיים ורואים בה הכל, אך הם שוכחים ביודעין את שמחת החיים שיש ביצירה בעשייה, שזה הדבק המדבק בין בני עמנו.

על אחת כמה וכמה

בהגדה נאמר עַל אַחַת כַּמָה וְכַמָּה, טוֹבָה כְפוּלָה וּמְכֻפֶּלֶת לַמָּקוֹם עָלֵינוּ, זאת בבואנו למנות הנסים שהקב"ה עשה לעמנו במצרים וביציאתו לחופשי משם. במשך השנה אנו שוכחים זאת, ורק בבוא פסח מספרים ביציאת מצרים וסופרים את הנסים, שלוו את עם בצאתו משם. מדוע אנו אומרים "לאבותנו ולנו" . לאבותנו מובן ולנו מה הם המיסים שנעשו, כאשר בימינו שוב אין מעשי נסים. קריאת ההגדה באה להזכיר לנו את הנסים, ולאמר לנו עכשיו אתם תעשו את הנסים במעשיכם היומיומיים . להבטחת קיומו של עם ישראל לנצח נצחים.

לא בכדי עמנו, שנשאר עם קטן בין העמים העצומים, עושה ויוצר וממציא ומיטיב עם האנושות בכל תחומי החיים, יותר מכל עמי העולם יחסית למספריהם, כי עמנו למד לעשות נסים, כי הקב"ה נטע בבניו רוח לעשות זאת, רוח עמידה רוח סבל רוח טובה להיטיב עם עצמנו ועם האנושות כולה. באה ההגדה ומזכירה לנו כי הדרך להצלחה אינה סוגה בשושנים, הדרך מלאה חתחתים, וזה גם ספור הנדידה של עמנו במדבר לאחר כל הנסים, משה הוציאנו משם והשאיר לנו את עשית ההמשך, להתגבר על תנאי המדבר, ולגבור על הרוח הרעה המצויה בנפשו של אדם מטבע בריאתו, להוסיף ולתור ולנדוד ולהגיע ליעדנו כעם מאוחד ומלוכד.

אנו עדין שואלים מדוע לא מתרחשים נסים כאלה בימינו?. יש לאמר כי הם מתרחשים אך אין אנו חשים בהם ומקבלים אותם כהצלחה שלנו. מה הוא הנס התשובה שמצאתי אומרת כי מדובר באירוע יוצא דופן שלא נראה כמעשה אדם ומתרחש בעת שצריכים שיתרחש. זה הוא הנס. הנס מוגדר כאירוע שחייב להתרחש שלא בדרך המקובלת הוא צריך להיות חורג מדרך הטבע. יש האומרים הישרדות עמנו מול כל הצוררים והשונאים שקמו וקמים עלינו לכלותנו והזבר לא עולה בידם זה הוא נס לעומת עמים גדולים ועצומים שכבשו את העולם ולבסוף נעלמו כלא היו. עמנו שרד את כל תהפוכות הזמנים. בדברנו על הנסים בהגדה, טוב לדעת מה אמר הרמב"ם על הנס: ראשית כל הוא מזהיר אותנו מעושי נסים ונפלאות, הטוענים כי הם משנים סדרי בראשית, כי הם ניחנו בכוח על אנושי לעשות זאת. לכן הלהיטות אחר עושי פלאים אסורה על-פי ההלכה.

לולא יצאנו ממצרים היינו נטמעים שם

אפילו יצאנו ממצרים ולא היינו מקבלים את התורה, ספק אם היינו מחזיקים מעמד כעם לאורך 40 שנות נדידה במדבר. לכן הגדרת עמנו כעם סְגֻלָּה לא צריך להרגיז את העמים האחרים, אין משמעות המלה כהתעלות מעל כל עם אחר, אלא כעם המסוגל לעמוד היה בשעבוד ובעינויים וברדיפה בנדידה במדבר הרחק מארצו ובמשך הדורות באינקוויזיציה וּבְהַשְמָדָה ואכן היה מְסֻגָּל לעמוד בכל אלה. תואר זה אין בו משום התנשאות הוא בא רק לתאר כוחו של עמנו באמונתו לעמוד במה שעמים אחרים לא נתנסו בו ועמנו שרד, ואין בכך כדי להפחית מערך עמים אחרים. עם ישראל קבל את מנהיגותו של משה שנשלח אליו על-ידי הקב"ה להצילם ממצוקתם ולהוציאם מעבדות לחרות ולא שעה למסיתים ולמדיחים. לולא שמע העם למשה ויצא ממצרים ספק אם היה נשאר קים כעם ישראל והיה נטמע במצרים.

ואמנם כל אלה מבני ישראל שלא יצאו ממצרים כארבע חמישיות של העם לא יצאו הם נטמעו במצריים ולא נותר זכר מהם. בעניין זה נאמר עוד כי: טען שָׂרוֹ של מצרים, המלאך עוזא בשעת קריעת ים סוף: אלו עובדי עבודה זרה ואלו עובדי עבודה זרה למה הנך מעביר אלה מפני אלה?, למרות שכמעט (בני ישראל) מרדו במשה, כפי שנאמר ביחזקאל כ' ח': (וימרו בי ולא אבו לשמוע לי איש את שיקוצי עיניהם לא השליכו . ואת גלולי מצרים לא עזבו ואומר לשפוך את חמתי עליהם. לכלות אפי בהם בתוך ארץ מצרים) שפוך חמתך על הגויים אשר לא ידעוך ואשר בשמך לא קראו). השיב לו: יצרתי את עמי באהבה, והאהבה מכפרת על החטא שנעשה באונס, או בשגגה.. לבסוף מצאתי לנכון להשאיר את הסיכום הבא שכתבתי בעינו, כי הוא עדיין נכון ומשקף את המציאות כי דבר לא נשתנה משנה לשנה. אנו רואים שהרעבים לא פחתו וחסרי בית יש עדיין רבים, בתקוה כי קריאת מה נשתנה, תהא מכוונת לשינוי: שלא יהיו עוד רעבים ולא אומללים ושהא לחמה עניא, תשאר רק כזכרון וכאזהרה שזה לא יקרה שוב. ברם השנה עוד יש מקום לאמר ולדקלם את הדברים.

כְִּבכֹל שָנָה בְּשִׁירָה וּמַנְגִינָה וָקֶצֶב

נִכְנַס הַחַג,יֵשׁ שִׂמְחָה וְגַם עֶצֶב לֹא הַכֹּל מַטִּים אֹזֶן בְּרוֹב קֶשֶׁב
לְאַנְקַת הַדַּל וּלְצַעֲקַת הָאֻמְלָל לֶעָנִי וְלָרַשׁ שֶׁנִּשְׁתַכְּחוּ כְּלָל וּכְלָל
נְדַקְלֵם הָא לַחְמָא עַנְיָא בְּקוֹל נִקְרָא לְכֹל דִּכְפִין שֶיֵיתֵי וְיֵיכוֹל
וּנְסַפֵּר לוֹ מַדּוּעַ כַּךְ וּמָה נִשְׁתַנָּה בְּעוֹד אָנוּ זוֹלְלִים מָנָה אַחַר מָנָה
עַל כֵּן חַיָּבִים אָנוּ לִבְדוֹק כַּוָּנוֹתֶינוּ

עָלֶינוּ לִבְחוֹן הֵיטֶב אֶת מַעֲשֶׂינוּ בְּטֶרֶם נַטִּיחַ לַשַּׁוְא אָשָׁם בְּזֻלָּתֶנוּ
כִּי אֵין אָדָם נָקִי מְחֶטְא וְאָשָׁם יִבְחַן מַעֲשֶׂה זֻלָּתוֹ בְּמַעֲשֶׂהוּ גָּם
כְּדֵי לְהִוָּכַח שֶׁהוּא אֵינוֹ שֶׂה תָּם יוֹדֵעַ אֱמֶת לְעַוֵּת וְלוֹמַר לַהְדָּ"ם
וְאֵינוֹ דּוֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ כַּמְצֻוֶּה הוּא יֶאֱשַׁם וְמָהֵרֹ עַל זֻלָּתוֹ יְחַוֶּה
מִי יִתֵּן ומַצָּב זֶה לְטוֹבָה יִשְׁתַנֶּה כַּךְ נְקַוֶּה.

תאריך:  02/04/2015   |   עודכן:  02/04/2015
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
הבנים שואלים, הבנות שואלות
02/04/2015  |  יצחק מאיר  |   שירים
חג הפסח בפתח. ההכנות האחרונות לסדר כבר בעיצומן. אך השאלה היא, אֵלו מטענים אישיים, לאומיים ורוחניים ניקח איתנו מליל הסדר? מההגדה? מהחג כולו? מה מסמל רבי עקיבא שהֵסֵב עם החכמים - ומה רבי אלעזר? מה מסמלים ארבעת הבנים? החכם והרשע ומה שביניהם. ארבעה דורות או ארבע רמות
02/04/2015  |  ציפי לידר  |   מאמרים
נמצאים אנו בערב פסח. בחרתי הפעם להזכיר לעצמנו את עקרונות התזונה שניתן לשמור עליה גם במהלך ימי הפסח כדי שנרגיש טוב בגוף, וכך נוכל גם להרגיש טוב ברוח, ולהרגיש את אור החרות הזורח בחג נשגב זה.
02/04/2015  |  אליהו שכטר  |   כתבות
יצוא המצות בשנת 2014 הסתכם בכ-18 מיליון דולר, עלייה של כ 6% לעומת שנת 2013, כך עולה מנתוני מכון היצוא המתפרסמים לקראת חג הפסח תשע"ה. יצוין כי עיקר יצוא המצות מתבצע בחודשים נובמבר – פברואר.
01/04/2015  |  מירב ארד  |   חדשות
בסוף השבוע יחגגו המוני בית ישראל את חג הפסח, אך רבים מתקשים לחוות שמחה והתחדשות בימי החג. מנתוני הקו החם של ער"ן (עזרה ראשונה נפשית) עולה כי לקראת החג ובמהלכו קיימת עליה במספר הפונים לקבלת סיוע. העלייה הגדולה ביותר בקרב הפניות לער"ן היא סביב חוויות הנוגעות לתחושת בדידות ולקושי ביחסים בין-אישיים.
01/04/2015  |  מירב ארד  |   חדשות
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
חייבים לחברת החשמל לא ינותקו בפסח  /  איציק וולף
מי רוצה חציל ללא חרצנים?  /  יפעת גדות
מכונת 10 המכות של הטכניון  /  יפעת גדות
כיצד נשמור על עצמנו בפסח  /  זכי הלר
תם, לא מטומטם  /  מנחם רהט
נקשיב לקולות של פרשות השבוע  /  איתן קלינסקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לצערי, מנהלי המשא-ומתן לפדיון 133 יהודים, הנמצאים כבר מאה ותשעים יום בגיא ההריגה העזתי, אינם משתחררים מיצר הנקמה
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il