|   15:07:40
  מתן פריידין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

מבקר המדינה חושף:

סגן ראש עיריית פ"ת פעל תוך ניגודי עניינים

סגן ראש העיר פ"ת, עו"ד סיני גלבוע (שס), קידם בוועדה המקומית לתכנון ובניה את ענייניה של חברת "דן" בתמורה לטובות הנאה בסך כ- 15 מיליון שקלים המבקר: ניגוד עניינים חמור וניצול המעמד הציבורי הממצאים יועברו ליועמ"ש מזו
04/06/2006  |   מתן פריידין   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות

לאחר הסערה שעורר דוח המבקר הקודם, שעמד בסימן המריבה המתוקשרת בינו ובין נציב שירות המדינה, מפרסם המבקר (א', 4.6.06) דוח חמור במיוחד החושף התנהלות מושחתת על הגבול הפלילי לכאורה, גם במישור המוניציפאלי.

משרד מבקר המדינה, ובראשו המבקר השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, בחן במרוצת החודשים ינואר-פברואר 2006, את התנהלותה של הוועדה המקומית לתכנון ובניה בפתח-תקוה, תוך שהוא בוחן את מעורבותם ובחישותיהם של נבחרי הציבור בעיריה בתוך הנעשה בוועדה המקומית. הממצאים מצביעים על שחיתות וניגוד עניינים חמור עד כדי חשד לביצוע מעשים פליליים, אשר ייבדק בקרוב - במישור הפלילי, עם העברת הדוח החמור ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז.
דוח ביקורת על הוועדה המקומית לתכנון ובניה פתח תקוה

בקשתה של "דן" נדחית בועדה

הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה פתח תקוה הוקמה מכוח חוק התכנון והבנייה, בראש העיריה עומד משנת 1998 יצחק אוחיון. בתוקף תפקידו הוא משמש גם יו"ר הוועדה המקומית. סגנו מטעם סיעת שס, עו"ד סיני גלבוע, משמש בתפקיד סגן ראש העיריה משנת 1989, וכן בתפקיד ממלא-מקום יו"ר הוועדה המקומית.

במסגרת תפקידם - של ראש העיריה וסגנו בוועדה המקומית, הם עסקו גם בקידום תוכנית המתאר המקומית. בתוכנית, נכלל חניון של חברת דן, כאשר אחד התנאים להוצאת היתרי בנייה על-פי התוכנית היה פינוי החניון.

בנובמבר 2001, הופקדה התוכנית על-ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה מחוז מרכז. על-פי התוכנית המקורית, חברת דן הייתה אמורה לקבל מהשטח הכלול בתוכנית 7,920 מ"ר שייעודם תעסוקה והותר לה לבנות על השטח שהוקצה לה 64 יחידות דיור. החברה התנגדה לתוכנית בטענה שהיא זכאית לקבל זכויות גדולות מאלה שהוקצו לה בתוכנית, ואולם בהמלצת ראש העיריה דחתה הוועדה המחוזית את התנגדות החברה.

דן עוברת לשיטה האישית
יצחק אוחיון, העלים עין מניגוד העניינים

לאחר שהדרך הקונבנציונאלית כשלה, עברה "דן" לתוכנית פעולה שונה בתכלית. החברה פנתה בשנת 2002 באופן אישי לראש העיריה, אוחיון, ולסגנו, גלבוע, כדי שיסייעו בידה להגדיל את זכויותיה במסגרת התוכנית.

היחס האישי אכן נשא פרי וביום 24.11.02 פנה ראש העיריה לוועדה המחוזית וביקש לדון שוב בהתנגדות חברת דן לתוכנית ולהעניק לה זכויות נוספות במסגרת התוכנית. פנייה זו נעשתה חרף כישלון המשא-ומתן עם החברה ואף שלא הונחו לפניו נתונים חדשים המצדיקים שינוי בגישת העיריה בעניין.

היחסים האישיים בין הצדדים הוסיפו ללבלב ובראשית ינואר 2003 אף עלו מדרגה. בין החברה ובין עו"ד גלבוע נחתמו שני הסכמים שערכם הכולל נאמד בכ-3.3 מיליון דולר. בהסכם הראשון התחייב עורך הדין גלבוע, באמצעות חברה שבבעלות אשתו, שהוא מנהלה היחיד, להשביח את זכויותיה של חברת דן כנגד שכר טירחה בשיעור 2.6% שייגזר משוויין הכולל של זכויות החברה החדשות. בהסכם השני שנחתם בין הצדדים מסרה חברת דן לגלבוע את הטיפול בהסכמי המכר של יחידות הדיור שייבנו על-פי התוכנית בשיעור של 2% נוספים.

בחודשים ינואר-דצמבר 2003 סייע עו"ד גלבוע להנהלת חברת דן לגבש את העמדה שתציג החברה בוועדה המחוזית בעניין הזכויות ה"משופרות" שהיא דורשת. מתרשומות על הפגישות עם עו"ד גלבוע שהתקיימו בחברת דן בעניין זה עולה כי החברה ציפתה שעו"ד גלבוע יפעל בעניינה הן בקיום שיחות עם עובדי הוועדה המקומית ועם עובדי העיריה, הן במתן הנחיות לאנשי החברה כיצד לנהוג ומה לבקש מעובדים אלה.

גלבוע לא הסתפק בכך, ואף שימש כמקור מידע פנימי של החברה בתוך העיריה. בין היתר, הביקורת העלתה כי תוכנו המפורט של מכתב ששלח ראש העיריה לוועדה המחוזית ביום 24.11.02 נמסר בו ביום להנהלת חברת דן על-ידי גלבוע.

יחידות הדיור הולכות ותופחות

באורח פלא, השיטה האישית התגלתה כיעילה למדי. כך למשל, לאחר חתימת ההסכם הראשון בין עו"ד גלבוע לחברת דן, קיים ראש העיריה בביתו פגישה עם נציגי החברה ובה הסכים להגדיל את זכויות החברה ולאפשר לה לבנות על השטח שהוקצה לה בתוכנית 288 יחידות דיור למגורים במקום 64 שאושרו לה מלכתחילה. היקף זכויות מובטח זה לא התבסס על הערכת שמאי כלשהי.

מספר יחידות הדיור שהוקצו לדן הלכו ותפחו. ביולי 2003 המליצה הוועדה המקומית לוועדה המחוזית לאפשר לחברת דן לבנות על השטח שהוקצה לה 350 יחידות דיור. במרס 2005 המליץ עו"ד גלבוע לחברת דן לבקש מהוועדה המקומית להגדיל ב-60 את מספר יחידות הדיור שאושרו לבנייה בשטח שהוקצה לה, כאשר המניע לכך לדברי מבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, הינו ברור: "בכך ביקש עו"ד גלבוע להגדיל את שכר הטרחה שהוא זכאי לו על-פי שני ההסכמים שחתמה עמו החברה".

גלבוע החרוץ ראה ברכה בעמלו. בפברואר 2004, עם קבלת התנגדותה של חברת דן על-ידי ועדת ההתנגדויות, קיבל עו"ד גלבוע מהחברה תשלום ראשון בסך 2.5 מיליון שקלים ובאפריל 2005 הוא קיבל תשלום נוסף באותו סכום. את התשלומים אישרו סמנכ"ל הכספים של חברת דן, היועץ המשפטי של החברה והדירקטוריון של חברת-הבת שלה "נהור בע"מ", שמכהנים בו גם מנכ"ל חברת דן וגם סמנכ"ל הכספים שלה.

הוועדה פונה; גלבוע מסתיר
הסתיר את הקשרים עם "דן"

בראשית 2005 פנתה הוועדה לניגוד עניינים אל עו"ד גלבוע וביקשה ממנו להבהיר לה מה הם עסקיו הפרטיים ומה היקפם, כדי שתוכל להעריך את אם יש ניגוד העניינים בין פעילותו הציבורית לפעילותו הפרטית. עו"ד גלבוע השיב לוועדה רק לאחר כשמונה חודשים, ובתשובה בכתב ששלח לה הוא הסתיר מפניה את קשריו העסקיים עם חברת דן.

המבקר מציין, כי "עד מועד סיום הביקורת, פברואר 2006, לא התפטר עו"ד גלבוע מתפקידו כממלא-מקום יו"ר הוועדה המקומית והסתפק בהיעדרות מישיבות הוועדה שקדמו לאותו מועד".

תשובות המבוקרים
דוד חרמש, מנכ"ל דן בתקופת הביקורת

עו"ד גלבוע מסר בתשובתו למשרד מבקר המדינה מפברואר 2006 כי חברת דן פנתה אליו מאחר שהוא ידוע כמומחה בתחום התכנון והבנייה. הוא ציין כי השקיע זמן רב ועבודה קשה בטיפולו בנושא וכי הוא זה שמצא שלחברה יש זכויות על-פי תוכנית משנת 1957, וגילוי זה העמיד את זכויותיה באור חדש.

גלבוע הוסיף וטען עוד, כי פעילותו זו הייתה גלויה ולא הוסתרה מעולם, וכל כולה נועדה לקדם את התוכנית ולמנוע את עיכובה, דבר שתאם את האינטרסים של הציבור. הוא ציין כי הקפיד שלא להשתתף בישיבות הוועדה המקומית וייצג את החברה רק בוועדה המחוזית, ועל כן לא היה כל ניגוד עניינים בפעילותו וכי הוא מוכן לקבל עליו כל מגבלה נוספת שתוטל עליו ולהפנים כל ביקורת עליו.

ראש העיריה, יצחק אוחיון, ציין בתשובתו למבקר המדינה כי לא ידע כלל שעו"ד גלבוע הפיק או היה אמור להפיק טובת הנאה כלשהי מהגדלת זכויות הבנייה לחברת דן. הוא הוסיף שכדי שדיוני הוועדה המקומית יתנהלו כשורה, וניקיון הכפיים של כל החברים בה לא רק יתקיים אלא גם ייראה, בכוונתו לפנות למועצת העיריה ולבקש ממנה לקבל החלטה הקובעת שכל חבר בוועדה המקומית המעורב ביזמות בנדל"ן בעיר - בין ישירות ובין בתוקף עבודתו כעו"ד - יפרוש מיד מחברותו בוועדה.

מנכ"ל חברת דן הסביר בתשובתו למבקר המדינה, כי בטרם אישר את התשלומים לעו"ד גלבוע התייעץ עם היועץ המשפטי של החברה, עם שמאי החברה ועם סמנכ"ל הכספים שלה.

המבקר: ניגוד עניינים חמור וניצול המעמד הציבורי
מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס

ואולם, מבקר המדינה, לא התרשם מתשובות המבוקרים, וסיכם את הדוח הקשה בקובעו: "ראוי היה שעו"ד גלבוע, סגן ראש העיריה וממלא-מקום יו"ר הוועדה המקומית וועדת המשנה ישמור על טוהר המידות במילוי תפקידו ויפעל ללא משוא פנים ויקפיד שלא להיקלע למצבים של ניגוד עניינים, ולו הקל ביותר. בעל תפקיד כאמור העושה את תפקידו קרדום לחפור בו חוטא כלפי תושבי עירו בפרט וכלפי הציבור בכלל".

המבקר, מוסיף וקובע, כי "עו"ד גלבוע סייע לחברת דן להשביח את נכסיה תוך ניצול קשריו עם ראש העיריה ושימוש לא ראוי במעמדו בעיריה, בקשריו עם עובדיה, בנגישותו למידע ובתפקידו בוועדה המקומית. בפעילותו של עו"ד גלבוע בשירות חברת דן היה ניגוד עניינים חמור וניצול של מעמדו הציבורי, השפעתו, סמכותו וקשריו בעיריה ובוועדה המקומית כדי לקדם את עסקיו הפרטיים ולקבל טובות הנאה".

שבט הביקורת אינו נחסך גם מראש עיריית פ"ת. "ראש העיריה ידע שעו"ד גלבוע מייצג את חברת דן בעסקה הנדונה אך לא פעל להפסיק זאת, ובכך הפר הפרה בוטה את חובת הנאמנות שלו כלפי תושבי עירו".

בשל חומרתם של ממצאי הדוח, ונוכח החשש כי עו"ד גלבוע פעל בניגוד עניינים בנושאים נוספים בשנות כהונתו בעיריה, הודיע המבקר כי בכוונתו להעביר את הדוח לעיונו של היועץ המשפטי לממשלה.

תאריך:  04/06/2006   |   עודכן:  04/06/2006
מ. פריידין, מ. לוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחר שספירת הקולות ב-99.96% מן הקלפיות בצ'כיה הצביעה על יתרון לאופוזיציה, הודיע ראש ממשלת צ'כיה ירי פרובק (שבת, 3.06.06), כי הוא שוקל לערער על תוצאות הבחירות.
03/06/2006  |  הילה רפופורט  |   חדשות
למעלה מ-450 קישורים לאתרים יהודיים אספו איתי (26) ורזי (22) הרשנהורן, שני אחים דתיים, מחדר ביתם ברעננה. את הכל ריכזו בפורטל חדש תחת השם הארמי "בבא קמא", שפירושו בעברית: שער (פורטל) ראשון.
03/06/2006  |  עידן יוסף  |   חדשות
במהלך מושב החורף הקרוב צפויים שופטי ביהמ"ש העליון בארה"ב לדון בפחות עתירות מאשר בשנים קודמות. מספר העתירות הצפויות עומד על 18, ירידה בהשוואה לאשתקד (27 עתירות), ובהשוואה לשנת 2004 (32 עתירות).
03/06/2006  |  הילה רפופורט  |   חדשות
שני צעירים נפצעו באורח קשה בקטטות אלימות שפרצו (יום שבת, 3.6.06) בחופי הים של העיר חיפה. שבעה נוספים נפצעו קל עד בינוני. בסך-הכל טיפלה המשטרה בעיר בארבע קטטות שאירעו בהפרש של פחות משעה בחופי הים "דדו", "קאמל" ו"החוף השקט" ו"מרידיאן". גם בירושלים אירעה קטטה בין נערים ושניים מהם נדקרו ונפצעו קל.
03/06/2006  |  שלומי דיאז  |   חדשות
פקיסטן אסרה על הקרנת הסרט "צופן דה וינצ'י" בעקבות מחאת הקהילה הנוצרית במדינה. למרות ש"צופן דה וינצי'" כלל לא הוצג בתיאטראות בפקיסטן, הכריזה הממשלה (שבת, 3.06.06) על כוונתה לאסור על הקרנת הסרט מתוך כבוד לרגשות אזרחי פקיסטן הנוצרים, אשר חלקם רואים בסרט עלבון. ההכרזה באה יומיים לאחר קיום הפגנות מחאה כנגד הסרט, שהתמקדו בשתי ערים בפקיסטן.
03/06/2006  |  הילה רפופורט  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il