|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

חרפת חולות: קִרְאוּ את מגילת רות

לצערי, בחברה הישראלית קיים ממסד, המערים חומות אטומות לב כלפי המבקשים מאיתנו סעד. ההיסטוריה הישראלית הרוויחה סבתא רבתא נדירה באישיותה ממנה צמח בתוכה מלך בישראל, שניווט מהלכים חשובים בהיסטוריה שלה, אבל אנחנו כחברה כיום מפסידים רבות
17/05/2015  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   תגובות
רות המואביה. לקחת ממנה דוגמה [צילום: גמאל דוואני]

כל מי שאחראי לחרפת מתקן חולות בצפון הנגב בו כלואים מאות רבות של פליטי רעב מאפריקה, שיקרא את מגילת רות, אותה אנו עומדים לקרוא וללמוד במהלך השבוע המתקרב. משפחה אמידה בעיר בית לחם מצאה עצמה נאלצת להצטרף אל שיירות התרות אחר פת לחם באסם בר שמעבר לים, במקרה שלנו בארץ מואב, בעברו המזרחי של הירדן.

אל שבעת השבועות בין פסח לשבועות אנחנו באים מצוידים עם חווית הגד מספר דברים כ"ו 5 "אֲרָמִי אוֹבֵד אָבִי". הגד בעל משמעות רבה בסיפור ההגדה של פסח, שהיא כבר מאחורינו. אנחנו ממשיכים בשבעת השבועות להקשיב לסיפור הרקע למגילת רות, סיפור ההיאחזות בארץ כנען תוך התמודדות עם מהמורות של רעב ומלחמות קיום קשות. התמודדויות החובקות בחובן עוצמות רוח הבאות לידי ביטוי הן בסיפור ההגדה והן במגילת רות. התמודדות המחייבת אותנו כיום להיות קשובים לקולות מהעבר שלנו כעם. קולות של ההיאחזות בקרקע וקולות של מעידה ונדודים אחר הלחם מעבר לגבול.

אנחנו מתקרבים לחג השבועות, מתקרבים למפגש עם מגילת רות, המספקת לנו שלל תופעות יחידאיות במקרא. רק במגילת רות נמצא תיאור דמות גברית בזיקתה אל האישה - "אֱלִימֶלֶך אִישׁ נָעֳמִי" פרק א' 3. הספרות המקראית מאופיינת בציון זיקתה של האישה, כשהיא נזכרת רק ביחס לגבר - אשת לוט, בת יפתח. חלק רב של המקרים הנשים הן אלמוניות ללא שם, וכל הזהות השמית נתחמת ביחס ובזיקה לגבר. גם כשהן עצמאיות, לרוב הן נמדדות על-פי התועלת שהיא מביאה לגבר - לבעל. כך הוא המקרה בתיאור אשת חיל במשלי ל"א - "הָיְתָה אֳנִיּוֹת סוֹחֵר מִמֶּרְחַק תָּבִיא לַחֲמָהּ ... וְנוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעֲלָהּ", או באותו ספר בפרק י"ב 6 - "אֵשֶׁת חַיִל עֲטֶרֶת בַּעֲלָהּ, וּכְרֶקֶב בְּעַצְמוֹתָיו מְבִישָה ".

מדוע אנחנו קוראים את מגילת רות, סיפורה של גיורת מואבייה - שנישאה לבועז, מבני העלית בעירו, בית לחם - דווקא בשבועות, חג המקובל לציין בו את מתן התורה. חז"ל מציעים שני רעיונות עיקריים במענה לשאלה זו. האחת הרואה ברות המואבייה דוגמה לקבלת המערכת שהתורה מייצגת. השנייה יוצאת מנקודת מבט, שבלעדיה לא הייתה ההיסטוריה היהודית יכולה להימשך כפי שנמשכה, בתוקף היותה בסופו של דבר הסבתא רבא של דוד המלך.

רות - בת לעם מואב המנואץ בכתובים - מזדקרת במלוא עוצמתה המוסרית והערכית. היא נותנת שיעור לכל אנשי בית לחם מה זה מוסר. רות עושה להם בית ספר ומכניסה את כל בני העיר הממוקמת בהרי יהודה לרזי רזים של המופת האנושי.

היותה בת לעם המואבי, שהתורה מנדה אותו ואסרה עלינו לבוא בקהלו, חייבה את חז"ל לשורה ארוכה של התפתלויות והתחבטויות, עד שמצאו פתרון. לדבריהם, התורה באוסרה כל מגע וחובת חרם דורות על בני עמון ובני מואב השתמשה בלשון זכר. במקרה שלנו, על-פי "מסכת יבמות", היות רות המואבייה, נקבה, הרי שלגביה לא חלים ציווי החרם והנידוי לדורי דורות. החרם הוא רק כלפי זכרים. כשם שהמצרים במצרים ביקשו את נפשם רק של זכרים עבריים, כך התורה מחרימה רק זכרים מואביים. אודה, שקשה לי ההסבר הפתלתל שבמסכת "יבמות".

אני מתייחס לפתרון במסכת יבמות, "המכשיר" את רות, בת העם הנוכרי, בת העם המואבי, כהיגד דחוק. עבורי, רות אינה זקוקה לשום הכשר מאף לא גורם הלכתי כדי לקבלה בזרועות פתוחות לחיק החברה היהודית גם אם היא מואבייה, שאביה מולידה הוא מנואץ בתוקף היותו בן העם המואבי. עבורי רות היא דמות מופת באומרה לחותנת קשישה, מוכת גורל שאבדו לה אישהּ ושני בניה "אַל תִּפְגְּעִי בִּי (אל תשכנעי אותי) לְעוֹזְבֵךְ, כִּי אֶל אֲשֶׁר תֵּלְכִי - אֵלֵך, וּבַאֲשֶׁר תָּלִינִי - אָלִין..." (רות א' פס' 15).

אני מעריץ את רות, שעוצמתה הרוחנית והערכית כופפה הוראה חשוכה ובלתי נסלחת בספר דברים פרק כ"ג 4 - "לא יָבוֹא עֲמוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה' גַּם דּוֹר עֲשִׁירִי לא יָבוֹא לָהֶם עַד-עוֹלָם". רות בעוצמתה המוסרית השתיתה דפוס חיים חשוב במסורת ישראל. דפוס המורה לחברה הישראלית את החובה לפתוח את לבה כלפי אנשים, גם בני עמים אחרים, שהגורל התאכזר אליהם כדוגמת רות. אנשים בני עמים אחרים מלומדי סבל, המאצילים עוצמות אנושיות וערכיות. מתחת לרדרים של השנאות אנו עדים לנורמות אנושיות. ארץ מואב פתחה את שעריה לפליטי רעב עבריים, ביניהם משפחת אלימלך מבית לחם יהודה לתקופה של עשר שנים. ארץ יהודה פותחת שעריה לבת ארץ מואב מוכת סבל של אלמנות ושכול. ואילו כיום אנחנו עושים את שאסור היה לנו לעשות רואים במתקן חולות את הכתובת.

לצערי, בחברה הישראלית קיים ממסד, המערים חומות אטומות לב כלפי המבקשים מאיתנו סעד. ההיסטוריה הישראלית הרוויחה סבתא רבתא נדירה באישיותה ממנה צמח בתוכה מלך בישראל, שניווט מהלכים חשובים בהיסטוריה שלה (גם אם יש לי הסתייגויות רבות מהתנהגותו המוסרית), אבל אנחנו כחברה כיום מפסידים רבות. מי יודע כמה נשים אצילות נפש הפסדנו בהתעמרות ובבוטות הממסדית כלפי מהגרות עבודה, שאחרי השימוש בהן זרקנו אותן. מי יודע כמה נשים כדוגמת רות, ילדיהן וילדותיהן נמצאים בין כותל בית הספר "רוגוזין" ברחוב עליה בתל אביב. אך מלתעות שררה ושוטרי משטרת "עוז" תלשו יותר מדי פעמים אימהות מבתיהם בשעות לילה והראו להן את הדרך למטוס או את הדרך למאהל אוהלי החרפה במתקן חולות בנגב..

בין הקריאה להשמיד את עמלק "מֵאִישׁ וְעַד אִשָּׁה, מֵעוֹלֵל וְעַד יוֹנֵק, מִשּוֹר וְעַד שֶׁה, מִגָּמָל וְעַד חֲמוֹר" (שמואל א' ט"ו 3) ולהחרים את מואב "לֹא יָבוֹא עֲמוֹנִי וּמוֹאָבִי בִּקְהַל ה' גַּם דּוֹר עֲשִׁירִי לֹא יָבוֹא...עַד עוֹלָם" (דברים כ"ג 4) אני בחרתי בציווים ההומאניים והמוסריים של מגילת רות, מגילה המלמדת אותנו לקבל את האחר, להתייחס אליו בכבוד ואף לפתוח אליו את הלב.

קריאת מגילת רות חייבת להיות מלווה בדרישה לאמץ את ערכי מגילת רות ולא את ההתלהמות של שרת התרבות החדשה, שבחוצות הכרך קראה לעברם של אותם מוכי גורל סרטן. נזכור, לעברה של אפריקה נדדו אברהם אבינו וגם בני יעקב, לעברה של עבר הירדן המזרחי נדדו משפחות מלב ארץ יהודה לתור אחרי הלחם. עד יעבור זעם הרעב והאימה, עד יעבור זעם הפחד מפני מוות המצפה להם, נתייחס למוכי הגורל מאפריקה שגנבו גבולות באמות המידה המוסריות והערכיות של ספר הספרים.

תאריך:  17/05/2015   |   עודכן:  17/05/2015
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חרפת חולות: קִרְאוּ את מגילת רות
תגובות  [ 44 ] מוצגות   [ 44 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מגיב ותיק
17/05/15 15:52
 
מסתנן לא חוקי
19/05/15 12:40
2
הקשר למגילת רות
17/05/15 18:31
3
פלא יועץ
17/05/15 18:55
 
לפלא היועץ
17/05/15 19:28
 
פלא יועץ
18/05/15 06:30
 
לפלא היועץ
17/05/15 19:28
 
יוסי פלס
24/05/15 14:32
 
פלא יועץ
25/05/15 08:34
 
יוסי פלס
25/05/15 22:34
4
מוטי1
17/05/15 19:01
 
מוטי השני
19/05/15 09:39
 
יוסי פלס
24/05/15 15:37
5
הימין שמתעלם
17/05/15 19:18
6
י.ש
17/05/15 19:31
 
איצי
18/05/15 09:50
 
יוסי פלס
24/05/15 23:18
7
באום
17/05/15 21:32
 
למר באום
18/05/15 14:50
 
באום
18/05/15 16:33
 
למר באום
19/05/15 09:52
 
למר באום
19/05/15 09:52
8
עזרי
17/05/15 22:40
9
אהרון שחר
18/05/15 08:42
 
לאהרון חסר השחר
19/05/15 08:41
 
אהרון שחר
20/05/15 01:53
 
אדם ק.
20/05/15 09:05
 
יוסי פלס
24/05/15 23:13
10
מ.מ.
18/05/15 09:28
11
יהודית ר.
18/05/15 13:07
12
אורי ציון
19/05/15 10:33
 
מאורי לאורי
19/05/15 12:54
13
יוני.ר
19/05/15 12:30
14
ימני שפוי
19/05/15 12:45
 
מימני שפוי
19/05/15 14:18
 
ימני שפוי
20/05/15 10:34
 
תגובה ....
19/05/15 14:45
 
ימני שפוי
20/05/15 10:58
 
מיהודי שפוי
20/05/15 15:07
 
ימני שפוי
21/05/15 11:17
15
ישראל ..
20/05/15 10:05
 
לחזור לשפיות .
20/05/15 10:39
 
לחזור לשפיות .
20/05/15 10:39
16
יוסי פלס
24/05/15 00:37
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יום ירושלים הוא יום ראוי לחשבון נפש בעניין מעשיה ומחדליה של מדינת ישראל בבירתה ב-48 השנים שחלפו מאז מלחמת ששת הימים. כל מי שחי באותם ימים היסטוריים, ובמיוחד מי ששירת אז בצה"ל, אינו יכול שלא לזכור את רוממות הרוח שאפפה את כולנו ברגע שירושלים שוחררה ואוחדה, כאשר הוחל בשיקומה בעקבות ההרס שביצע בה הכובש הירדני במשך 19 שנות הכיבוש שלו, כאשר האוניברסיטה העברית שבה אל הר הצופים, כאשר מוטה גור בישר: הר-הבית בידינו!
17/05/2015  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
לדברי אובמה, כפי שהוא מצוטט על-ידי מקורות תקשורתיים שונים, לא ניתן להגיע להסדר שלום שלם וסופי עם הפלשתינים בשנה הקרובה. ההנמקות שהוא מביא: הקמת ממשלת ימין בישראל..., והקשיים והסיבוכים (הבלתי מוגדרים) שעומדים בפני הנשיא עבאס. באמירתו זו חוזר אובמה על מאפיין מרכזי בדרך ההסתכלות והניתוח שלו את המציאות האזורית והבינלאומית. את שיטתו המוזרה ניתן להגדיר פשוט כקשירת והתליית מצב פוליטי בגורמים שלא יצרו אותו ואינם מהותיים להמשך קיומו.
17/05/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
כאשר שבו בני הגולה שהגלה נבוכדנצאר לירושלים, נֶאֶסְפוּ֩ רָאשֵׁ֨י הָאָב֜וֹת לְכָל-הָעָ֗ם הַכֹּֽהֲנִים֙ וְהַלְוִיִּ֔ם אֶל-עֶזְרָ֖א הַסֹּפֵ֑ר וּלְהַשְׂכִּ֖יל אֶל-דִּבְרֵ֥י הַתּוֹרָֽה" (נחמיה ח',י"ג). עזרא קרא באוזני הקהל שמילא את רחבת המקדש מבראשית עד לעיני כל ישראל את עיקרי תורת ה'. השיבה אל הארץ העזובה הייתה לשיבה אל התורה הנשכחה. במעמד הזה, בו נשקו וידויים רוויי דמעה ומספד על חטאי העבר שקרעו את האומה מארצה ופיזרו אותה בממלכות עוינות לתחושת התעלות ומיצוי שמחת הפדות והחרות והתחדשות התקווה, קיבלו על עצמם שבי ציון לכרות ברית עם חוקת התורה ואמרו יחדיו מפי כוהניהם ולוויהם, "וּבְכָל-זֹ֕את אֲנַ֛חְנוּ כֹּרְתִ֥ים אֲמָנָ֖ה וְכֹתְבִ֑ים, וְעַל֙ הֶֽחָת֔וּם שָׂרֵ֥ינוּ לְוִיֵּ֖נוּ כֹּהֲנֵֽינוּ" (שם,י',א') ועל-פי אמנה זאת הצהירו "בְּאָלָ֣ה וּבִשְׁבוּעָ֗ה" כל החתומים ".... וְֽכָל-הַנִּבְדָּ֞ל מֵעַמֵּ֤י הָאֲרָצוֹת֙ אֶל-תּוֹרַ֣ת הָאֱלֹהִ֔ים, נְשֵׁיהֶ֖ם, בְּנֵיהֶ֣ם וּבְנֹתֵיהֶ֑ם, כֹּ֖ל יוֹדֵ֥עַ מֵבִֽין.... לָלֶ֙כֶת֙ בְּתוֹרַ֣ת הָאֱלֹהִ֔ים אֲשֶׁ֣ר נִתְּנָ֔ה בְּיַ֖ד מֹשֶׁ֣ה עֶֽבֶד-הָֽאֱלֹהִ֑ים וְלִשְׁמ֣וֹר וְלַעֲשׂ֗וֹת אֶת-כָּל-מִצְוֹת֙ יה' אֲדֹנֵ֔ינוּ וּמִשְׁפָּטָ֖יו וְחֻקָּֽיו" (שם,כ"ט-ל').
17/05/2015  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - חתרנים, הג'יהאד של סאדאת, אחידות המסר, נדם קולם ואין
17/05/2015  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
לחיות עם כאב. כל היום. כל הלילה. כאב שמפריע לשינה, כאב שמקשה להתרכז, כאב שפוגע ביכולת ללכת כמו שצריך. כאב שבא בהתקפות של זעם על הגוף, כזה שפתאום לא מאפשר לך לשבת בכיסא. כאב כרוני שכזה שבשביל לחיות איתו אתה פשוט צריך להשקיע בו חלק ניכר מהזמן שלך.
17/05/2015  |  רן מלמד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il