|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
יירוט טיל בעזרת כיפת ברזל ב'צוק איתן' [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]

צוק איתן: חמאס מפיק לקחים

הארגון נערך היטב לסבב המלחמתי הבא, משקם ובונה מחדש ובמרץ את כוחו ותשתיותיו הצבאיות הערכות: חמאס שוקד על שכלול והעצמת דוקטרינת הלחימה שלו תוך הפנמה ויישום של הלקחים אותם הוא מפיק מאז שהפסקת האש, שסיימה את המערכה של קיץ 2014, נכנסה לתוקף
26/05/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
חמאס למד
ניתן להניח, שבסבב העימות הבא חמאס יהיה מוכן יותר ומסוכן יותר מכפי שהיה עד כה, משום שידוע, כי תוצאות הלמידה והפקת הלקחים של הארגון ניכרות היטב במודוס אופרנדי שלו בכל סבב עימות חדש

   רשימות קודמות
  בין המדינה המצרית ל'מדינה האיסלאמית'
  אחרי ועידת הפסגה - מה הלאה?
  לקראת עימות חזיתי ברצועת עזה?
  הגבול לתיאום ישראלי-סעודי
  דוח ענייני ומאוזן

חמאס יצא מוכה וחבול מ-50 ימי הלחימה של מבצע 'צוק איתן'. תוכניות לשיקום רצועת עזה אינן מתממשות בקצב ובהיקף שלהם ציפו מנהיגי הארגון עם סיום הלחימה. המצב הכלכלי ברצועה קשה עד מאוד והמשבר הכלכלי וההומניטרי עלול להוות זרז למחאה ציבורית, שתאיים על שלטון חמאס. זאת ועוד, לעת עתה אופק מדיני אינו נראה בעין והמאבק המזוין בישראל נותר רכיב מרכזי בדוקטרינה הפוליטית-איסלאמית של הארגון. שעל כן, סבב לחימה נוסף בין ישראל לחמאס הוא ככל הנראה רק עניין של זמן.

חזרתו לבמה של מוחמד דף, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, חידדה שאלות לגבי כיווני פעולתו של הארגון בעימות עתידי עם ישראל. כבר עתה ניתן להניח, שבסבב העימות הבא חמאס יהיה מוכן יותר ומסוכן יותר מכפי שהיה עד כה, משום שידוע, כי תוצאות הלמידה והפקת הלקחים של הארגון ניכרות היטב במודוס אופרנדי שלו בכל סבב עימות חדש. ידיעה זו אמורה להילקח בחשבון בעת הערכה האם היעד העיקרי שהנחה את ישראל בעימות האחרון עם חמאס - ביסוס הרתעה ארוכת טווח מול הארגון - אכן הושג.

כבר היום ברור, כי הארגון נערך היטב לסבב הבא, משקם ובונה מחדש ובמרץ את כוחו ותשתיותיו הצבאיות. אמנם, סביר שלקראת העימות הבא לא ישנה חמאס באופן דרמטי את דוקטרינת הלחימה שלו, אך מוערך שהוא שוקד על שכלולה והעצמתה תוך הפנמה ויישום של הלקחים שאותם הוא מפיק מאז שהפסקת האש, שסיימה את המערכה של קיץ 2014, נכנסה לתוקף. ברשימה זו ייבחן מנגנון הפקת הלקחים של חמאס, בעיקר בהיבטים הצבאיים של בניין הכוח והפעלתו, במטרה לנסות ולהעריך את היערכותו של הארגון לעימות עתידי.

ממשיכים לחפור
מנהרה שנחשפה במהלך 'צוק איתן' [צילום: דו"צ]

מאז תום הלחימה בקיץ 2014 שוקד חמאס על שיקום מערך המנהרות ההתקפיות משטח רצועת עזה לתוך ישראל. הנהגת הארגון הבינה, כי מספר המנהרות שבנה והיקף השימוש שנעשה בהן היוו הפתעה בישראל. כיוון שכך, נעשו מנהרות התקיפה רכיב מרכזי בדוקטרינת הלחימה שלו. למרות שתוצאות הפעלתן במהלך 'צוק איתן' לא עמדו ביחס ישר למשקל המכריע שחמאס העניק להן ופוטנציאל הנזק שלהן לא מומש במלואו, סביר להניח שהארגון ימשיך בחפירתן וינסה 'להפתיע' את ישראל שוב, על-מנת לגבות ממנה מחיר כבד. לא מן הנמנע, כי מאמצי החפירה יתמקדו במספר צירים מועט אך בעלי אפקטיביות פוטנציאלית גבוהה, במטרה לייצר הישג אולטימטיבי מבחינת חמאס - חטיפת חיילים או אזרחים חיים.

מנהרות התשתית שנחפרו כרשת מסועפת במעבה אדמתה של רצועת עזה היוו אף הן רכיב מפתח ביכולתו של חמאס להילחם ממושכות. הישגן המשמעותי ביותר נקשר לשרידות התפקודית של שדרת הפיקוד. קרוב לוודאי, שהארגון ישקם מנהרות שנפגעו וימשיך לטוות חדשות, לאור העובדה שבתום 'צוק איתן' נותרו על-כנן כמעט כל שרשרת הפיקוד הבכיר וההנהגה המדינית של חמאס.

שיבושים חשובים
תושבים ישראלים במקלטים [צילום: פלאש 90]

חמאס ושאר הפלגים החמושים הפעילים ברצועת עזה שיגרו במהלך 'צוק איתן' למעלה מ-4,500 רקטות לטווחים שונים בשטח ישראל. מכאן הבנת חמאס, כי גם אם יעילותה של מערכת 'כיפת ברזל' מנעה ממנו לגרום לנפגעים רבים בקרב האוכלוסייה האזרחית בישראל, הרי שעצם הכורח לשלוח מיליונים מתושבי ישראל למקלטים באופן יום-יומי ורציף ושיבוש שגרת החיים של אזרחי ישראל עקב כך, היוו מבחינתו הישג חשוב.

גם יכולתו לשבש את התעופה האזרחית לישראל (במהלך 'צוק איתן' נמשכה עצירת הטיסות כיומיים) ופוטנציאל הנזק הכלכלי והמוראלי לישראל, הגלומים בה, אמורים לעודד את מגמת ייצורן של הרקטות תוך הגדלת כמויות הייצור, שיפור הדיוק והגדלת הטווח. ביצועם של ניסויי הירי התכופים בשטח הרצועה מאששים הערכה זו.

בנוסף וכפועל יוצא ממספר סוללות 'כיפת ברזל', חמאס מבין כי בעתיד יהיה עליו לגרום לפיזור מרבי של מטרות השיגור כדי לכפות על מדינת ישראל לדלל את פריסת הסוללות ולמקד את ההגנה בתשתיות חיוניות - מה שיגביר את הסיכויים לחדור את מעטפת ההגנה. לא מן הנמנע, כי כדי להרחיב את פיזור המטרות ולגרום לדילול הסוללות יסתייע חמאס בכוחות חיזבאללה בלבנון או בסוריה, בארגונים פלשתינים בדרום לבנון או בארגונים איסלאמיים קיצוניים בחצי-האי סיני, שיפתחו חזיתות נוספות וישגרו גם הם רקטות לעבר מדינת ישראל.

קומנדו ימי וכלי טיס

במהלך 'צוק איתן' הפעיל חמאס מספר טקטיקות, שתוצאותיהן העידו, כי יעילותן טרם הבשילה. עם זאת, יש לצפות כי בסבב הלחימה הבא יעשה בטקטיקות אלה שימוש חוזר. מדובר בחדירות קומנדו ימי לשטח ישראל ובהפעלת כלי טיס בלתי-מאוישים, שיעדם העיקרי יהיה לייצר אפקט הרתעה תודעתי בקרב האוכלוסייה בישראל. לא מן הנמנע, שלפחות חלק מפעולות אלה יגרום גם נזק בנפש או ברכוש. אמנם, לשימוש שעשה חמאס בכלי טיס בלתי-מאוישים ב'צוק איתן' לא נודעה הצלחה יתרה, אולם זהו אחד התחומים שבו יכול הארגון לבצע את קפיצת המדרגה הגדולה ביותר, במיוחד לאור העובדה, שהפיתוחים הטכנולוגיים בתחום זה הולכים ומתקדמים.

סיוע בתחום זה כבר הועבר לחמאס מאירן, שלה יכולות מתקדמות בפיתוח וייצור כלי טיס כאלה, והוא צפוי להימשך. כלי הטיס הבלתי-מאוישים יוכלו להוות חלופות מקבילות לירי הרקטות, ואף להגביר את הנזק - 'התאבדות' הכטב"ם על המטרה באמצעות זיהוי אנושי או אוטונומי. כן צפוי הארגון להשקיע מאמצים להצטייד בטילי חוף-ים נגד ספינות וכן לחזק ולשפר את מערך ההגנה האווירי שלו. זאת, למרות שברורה עליונותו של חיל-האוויר הישראלי, משום שאם יעלה בידו להפיל מטוס או מסוק או לפגוע בספינת חיל הים, יזכה בתמונת ניצחון שלה הוא מייחל זמן רב.

"אני הקורבן"

קורבנות רבים
באמצעות ירי צלפים, מקלעים ופצצות מרגמה, או בזירות צפופות של מטענים מאולתרים ומוקשים, לצד ניסיונות למשוך את כוחות צה"ל אל 'אזורי הריגה', עלה בידו לגבות מישראל מחיר גבוה של קורבנות - יותר מאשר בכל עימות אחר בין הצדדים בשמונה השנים האחרונות

להתחממות שנרשמה באחרונה ביחסים בין אירן לחמאס מחוברת צלע נוספת - חיזבאללה. זה שנים מתקיים בין חמאס לחיזבאללה תהליך למידה הדדי: חמאס למד לקחים ותהליכים רבים מחיזבאללה ויישם אותם, וחיזבאללה מצדו אמור ללמוד מתובנות חמאס על אודות המהלכים הצבאיים ואופני הפעולה של צה"ל במהלך 'צוק איתן'. סביר, כי מאמץ הלמידה והפקת הלקחים בעקבות 'צוק איתן' יהיה משותף לאירן, חיזבאללה וחמאס. ב'צוק איתן' היו היחידות הטקטיות של חמאס יעילות ואגרסיביות יותר מאשר בעימותים קודמים עם צה"ל. לצד השימוש באמצעי לחימה מתקדמים, פעילות הזרוע הצבאית של הארגון העידה על הבנה, כי גם נשק סטנדרטי ושיטות לחימה בסיסיות עשויים להיות יעילים וקטלניים ביותר. באמצעות ירי צלפים, מקלעים ופצצות מרגמה, או בזירות צפופות של מטענים מאולתרים ומוקשים, לצד ניסיונות למשוך את כוחות צה"ל אל 'אזורי הריגה', עלה בידו לגבות מישראל מחיר גבוה של קורבנות - יותר מאשר בכל עימות אחר בין הצדדים בשמונה השנים האחרונות.

בתפיסה הצבאית של החמאס שולבה אסטרטגיה תקשורתית יעילה, שתוארה כ'דוקטרינת הקורבן', ואשר תכליתה היא שימוש באזרחים כ'מגנים אנושיים', קרי, שיגור רקטות ושימוש באמל"ח מתוך אזורים המאוכלסים בצפיפות במטרה לכפות על ישראל להגיב ולפגוע באוכלוסייה פלשתינית בלתי-מעורבת. אסטרטגיה זו מיועדת לגרום להפעלת לחץ מדיני, הסברתי ומשפטי בינלאומי על ישראל, לפגוע בלגיטימציה שלה להפעיל כוח ולהביא לבידודה, באמצעות האשמתה בשימוש בכוח לא-מידתי. קרוב לוודאי, שהצלחתו של חמאס בהעברת מסר 'הקורבן' במהלך 'צוק איתן' תביאו לנהוג באופן דומה גם בעימות הבא, חרף הסבל וההרס העצום שהוא משית בדרך זו על תושבי הרצועה.

על-אף המחיר הכבד ששילם חמאס ב'צוק איתן' הוא אינו שוקט על שמריו ומכין עצמו למלחמה הבאה. עבור הארגון, הלחימה בישראל הינה כלי לשינוי האסטרטגי, שאליו הוא חותר על-מנת להבטיח את משילותו ברצועת עזה ולהתבססותו כשחקן מפתח בזירה הישראלית-פלשתינית, שמעמדו יגבר אף על זה של הרשות הפלשתינית בראשות הפתח ומחמוד עבאס.

בשני מאמצים

כדי לדחות ככל האפשר את העימות הבא עם חמאס יידרשו שני מאמצים עיקריים: האחד, מניעת התעצמותו של הארגון באמצעי לחימה סטנדרטיים ומתקדמים ובחומרי גלם, העשויים לשמש לייצורם. השני, באמצעות מנוף כלכלי, קרי, שיפור המצב הכלכלי והמצב ההומניטרי, החמורים ביותר, השוררים ברצועת עזה. הקלה במצבם של תושבי הרצועה תחזק את תחושת שרידותו השלטונית של חמאס באזור, ובהיעדר איום קונקרטי על שלטונו, ניתן להעריך שלא ימהר לשוש אלי קרב. אולם, בהקשר זה יש לזכור, כי מערכת היחסים המעורערת והעכורה שבין חמאס לרשות הפלשתינית, ובפרט המחלוקת בין הצדדים לגבי חלוקתם של כספי השיקום המובטחים לרצועת עזה, ממלאת תפקיד מרכזי בבלימת ההתקדמות במסלול השיקום ההכרחי.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 700 (21.5.15)
גבי סיבוני הוא חוקר בכיר, ראש תוכנית המחקר צבא ואסטרטגיה, ראש תוכנית ביטחון סייבר.
תאריך:  26/05/2015   |   עודכן:  26/05/2015
גבי סיבוני, ע"ג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
צוק איתן: חמאס מפיק לקחים
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מקלן
26/05/15 14:08
2
באום
26/05/15 17:19
 
נתין מדמנת ישראל
26/05/15 22:40
3
מדינה מתאבדת
26/05/15 18:16
4
אהרון שחר
26/05/15 20:57
5
רעי לוי
26/05/15 23:10
6
אלון פלג
26/05/15 23:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
לעולם האשליות שהמציא השמאל הישראלי בכל הקשור לפתרון הסכסוך עם הפלשתינים, אין קונים רבים בארץ. כדי להתגבר על התסכול הזה, המודגם שוב ושוב בתוצאות הבחירות, פיתח המחנה השפוי טיעון כפול: ראשית, הרוב במדינה הוא כביכול בעד פתרון שתי מדינות לשני עמים (ולכן אין לייחס משמעות רבה לעמדתה של ממשלת ישראל). שנית, כדי להתגבר על המכשלה האלקטוראלית, יש להסתייע בגורמים זרים, מפני שרק בכוחם לכפות על המוני הישראלים הנבערים מדעת את הפתרון המדיני, שלרוע המזל נגלה רק לעיני קומץ נאורים בלבד.
25/05/2015  |  ישראל רוזנבלט  |   מאמרים
העיתונאי הפלשתיני הישהאם ג'ראללה, פירסם ב-20 לספטמבר 2012, מאמר בכתב העת "גיטסטון אינסטיטיוט" בו הוא מאשים את הרשות הפלשתינית בחוסר עניין להגיע לשלום עם ישראל. המאמר אקטואלי עוד יותר כיום. כותרת המאמר:The Peace Process: View from the West Bank by Hisham Jarallah
25/05/2015  |  רבקה שפק ליסק  |   מאמרים
לאחר שקראתי כמה וכמה מאמרים ותגובות קוראים המתיחסים לאפשרות הפרדה בין ישראל (המדינה היהודיתׂ ( לאיו"ש (ייצור מדיני שטיבו וטבעו עדיין לא ברורים), הבנתי שרבים מבין העוסקים בנושא אינם מבינים את העוקץ האמיתי שלו, ואחרים שמבינים, בוחרים להתעלם ממנו. הויכוח חדל כבר מזמן להיות דיון אסטרטגי גיאופוליטי והפך לדיון אידיאולוגי מנותק מהמציאות. מנותק מהמציאות לגבי אופיים של יחסים בין מדינות ועמים שיש ביניהם סכסוך טוטאלי (על הכל) ומנותק מאי-היציבות האינהרנטית של המזרח התיכון כיום ובעתיד הנראה לעין.
25/05/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
מה צריכה מדינת ישראל לעשות כאשר מתברר לה, כי מדינות איסלאמיות עתירות הון - כמו קטר, ערב הסעודית, איחוד האמירויות במפרץ הפרסי, כוויית, אלג'יריה, ואולי גם אירן - מממנות בחשאי והרחק מן התודעה הציבורית פעילות של גופים ישראלים חתרניים שמטרתם לערער את יסודות האמונה הציונית-לאומית שעליה מבוסס קיומה של המדינה? ומה צריכה המדינה לעשות כאשר מסתבר לה כי לא רק גורמי אויב תורמים מיליונים לפעילות החתרנית הזו, וכי מימון מזיק כזה מגיע לישראל גם ממקורות לא-אוהדים במדינות ידידותיות כמו: נורבגיה, בריטניה, שווייץ, גרמניה, הולנד ובלגיה ואפילו ארה"ב?
25/05/2015  |  עמי דור-און  |   מאמרים
ביקורת על ספרו של שולי דיכטר - מבעד לכוונות הטובות, מתווה לחיים משותפים של יהודים וערבים בישראל:
25/05/2015  |  יוסי ברנע  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מבצע צוק איתן  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
בין המדינה המצרית ל'מדינה האיסלאמית'  /  זאק גולד
אחרי ועידת הפסגה - מה הלאה?  /  עמוס ידלין, יואל גוז'נסקי
לקראת עימות חזיתי ברצועת עזה?  /  יורם שוייצר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il