|   15:07:40
דלג
  אבי דוידוביץ  
קרימינולוג, ניצב-משנה (בדימוס), מומחה בפרופילאות פלילית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

האתגרים של השר גלעד ארדן

מינוי מפכ"ל, שינויים מבניים במשרד לבט"פ ובמשטרת-ישראל, ומהפכה בתפיסת השיטור בישראל הם האתגרים הרובצים לפתחו של השר הנכנס לביצוע מהפכות בשלטון הארצי והמקומי לטובת הגברת הביטחון האישי במדינה דמוקרטית נדרשת מנהיגות צ'רצ'יליאנית ולא ביורוקרטית
26/05/2015  |   אבי דוידוביץ   |   מאמרים   |   ממשלה 34   |   תגובות
ארדן. דרוש מפכ"ל מבחוץ [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

   עידן יוסף
ארדן חוזר לממשלה; ניסיון לפיוס שרים

בתום מאבק פוליטי מתוקשר, התמנה ח"כ גלעד ארדן לשר לביטחון הפנים, לעניינים אסטרטגיים ולהסברה. ברור לכל כי ארדן בן ה-45, השואף לראשות הממשלה, מתכוון לא רק להצליח בתפקידיו, אלא גם להשאיר חותם אישי עמוק על כל אחד מהם. בכל הנוגע למשרד לביטחון פנים בכלל, ולמשטרת ישראל בפרט, ניצבים בפניו כמה אתגרים מורכבים - מינוי מפכ"ל וטיוב הביטחון האישי של תושבי ישראל. כניסתו לתפקיד בממשלה וכנסת חדשה היא הזדמנות פז לתיקונים יסודיים ולא רק קוסמטיים.

מינוי מפכ"ל - מחוץ לשורות המשטרה

המפכ"ל ה- 17 יוחנן דנינו עומד לסיים תפקידו בעוד כחודשיים. נקדים ונאמר כי דנינו היה אחד המפכ"לים המוצלחים שהיו אי-פעם למשטרת-ישראל. עד לפני חודשים אחדים התנגדתי באופן נחרץ למינוי של מפכ"ל שלא שירת כניצב במשטרה. למרבה הצער בשנה האחרונה השתנתה המציאות. מצעד הניצבים למח"ש - ובראשם סגן המפכ"ל - היה חסר תקדים וגרם לפגיעה חמורה באמון הציבור במשטרה. כל ניצב שימונה למפכ"ל, בין אם מקרב המשרתים היום ובין אם בעבר, יתקשה מאוד - אם בכלל - להסיר את העננה הכבדה השורה על צמרת הארגון. לפיכך, אין מנוס אלא להתאים את העמדה למציאות החדשה. במאזן בין שתי הרעות - הבאת מפכ"ל מבחוץ מצד אחד, או המשך המצב הקיים של משבר אמון תדמיתי עמוק מצד שני, נראה כי הרע במיעוטו הוא מינוי מפכ"ל שלא לבש מעולם מדי משטרה.
המפכ"ל הבא צריך להיות אם כך אדם שנאמנותו לשלטון החוק עולה על כל נאמנות לגורם פוליטי כזה או אחר - בוודאי לזה שמינה אותו. הוא אמור להיות אדם שלא רק שאין בו רבב ערכי, אלא שהוא נתן דוגמה אישית מובהקת להתנהלות אתית ראויה ולמחויבות מוחלטת לשירות הציבור. על מנהיגות, חדשנות ושאר תכונות ניהוליות וייצוגיות אין צורך להכביר במילים. ככלות הכל אין אנשים רבים המסוגלים וראויים למלא את התפקיד המיוחד והרגיש הזה.

עצמאות המפכ"ל ואי-תלות פוליטית

על-פי החוק, המפכ"ל הוא האחראי להפעלתה ולניהולה של משטרת ישראל ולא השר הממונה. השר הממונה הוא אישיות פוליטית והתערבותו בניהול המשטרה נושאת בחובה סכנה רבה לדמוקרטיה ולשלטון החוק. היחסים בין השרים (עד היום 15 במניין כולל יריב לוין שהחזיק בתיק כשבועיים) ובין המפכ"לים התאפיינו לאורך השנים בקונפליקט מובנה על סמכויות ואחריות. המפכ"לים חתרו לקבל יותר סמכויות ולגלגל לפתחו של השר יותר אחריות - בעיקר במקרים של כשלים - והשרים דאגו ליטול יותר סמכויות ולהטיל על המפכ"ל אחריות מלאה בכל מקרה של ליקוי או מחדל. אחת הדרכים להבטיח את עצמאותו של המפכ"ל היא על-ידי תיקון החוק והענקת הסמכות למנות קצינים בכירים עד דרגת ניצב-משנה ועד בכלל למפכ"ל, ולא לשר כפי שהיא היום. קצינים בכירים בדרגות תת-ניצב וניצב ימונו על-ידי השר בהסכמת המפכ"ל. המצב כיום, בו לשר נתונה הסמכות הבלבדית למנות קצינים מדרגת סגן-ניצב ומעלה, הוא מצב המאפשר לשר להתערב בניהול הארגון עד לדרגים נמוכים ביותר, ולפגוע במעמדו של המפכ"ל עד כדי נטרולו כמפקדו של הארגון.

מינוי מבקר פנימי למשטרת-ישראל

דרך אחרת שסללו שרים לדורותיהם, שהעניקה להם סמכויות עודפות על המפכ"ל ואפשרות חוקית להתערב התערבות יתר בניהול הארגון, הייתה באי-מינוי מבקר פנימי למשטרת-ישראל. כיום המצב אנומלי לחלוטין. המבקר הפנימי של המשרד לבט"פ אמור להיות המבקר הפנימי של משטרת-ישראל. זהו מצב של תרתי דסתרי כשהמפכ"ל אינו מאשר למבקר הפנימי את תוכנית עבודתו ולמעשה אינו יכול להפעילו בכל עניין שימצא לנכון. לכל גוף ציבורי אמור להיות מבקר פנימי משלו - למשטרת ישראל מבקר פנימי משלה ולמשרד לבט"פ משלו. לפיכך על השר ארדן למנות כדין מבקר פנימי בדרגת ניצב למשטרת ישראל, עצמאי ובלתי תלוי, שיהיה אחראי לשלושת התחומים הבאים ועליהם בלבד - ביקורת פנימית, תלונות הציבור וקבילות שוטרים.

ביקורת פנימית אפקטיבית נועדה להבטיח סדירות, טוהר מידות ואפקטיביות. מחלקה לטיפול בתלונות ציבור תקיים בירור יסודי בכל פנייה שאינה מעלה חשד לעבירה פלילית, אותה כמובן יש להעביר למח"ש. הכוונה לבירור מעמיק ומהיר ומתן תשובה מפורטת לפונה בתוך כמה ימי עבודה. המחלקה לקבילות השוטרים פועלת מאז שהוקמה בתחילת שנות ה-80 במסגרת המיניסטריון. מדובר בכפיפות ארגונית שאבד עליה הכלח. מחלקה זו אמורה להיות בתוך הארגון פנימה, היא תעצים את מעמדו של המבקר הפנימי, תצמצם את ההתערבות של המיניסטריון בניהול הארגון ותשדר לאנשי המשטרה מסר כי יש להם כתובת אמיתית לפנות אליה בכל עניין הנוגע לרווחתם ולתנאי שירותם.

משטרות עירוניות

מצב אכיפת החוק במדינת ישראל בכלל, ובתחומים שמשטרת-ישראל אחראית עליהם בפרט, הוא רחוק מלהיות מזהיר. למרות מאמצים אדירים שמשקיעים שוטרים וקצינים רבים בעבודתם, עד כדי מסירות נפש ממש, והצלחות לא מבוטלות, המבנה הארגוני של המשטרה הביא את הארגון לאפקטיביות נמוכה. כל זאת גם בגלל עודף מטות: פירמידה בת ארבעה רבדים (תחנה, מרחב, מחוז ומטה-ארצי), הנראית כפירמידה הפוכה ביחס לדרג הקצה, הגורמת למיעוט שוטרים בשטח, וריבוי ממונים ואנשי מטה מעליהם. זאת כאשר מדובר בארגון המונה כ-30,000 עובדים, ופועל במדינה קטנה בשטח ובאוכלוסייה. בנוסף לכך, המבנה הריכוזי, הארצי, מביא את העומד בראשו לסדרי עדיפויות שאינן בהכרח הולמות את הצרכים והאינטרסים של יחידת הקצה.

רבים מאלו המציעים פתרון כלשהו, פונים למחסור במשאבים, ולדרישה להוסיף עליהם כהנה וכהנה. האמת היא כי הוספת משאבים לארגון לא יעיל מבנית היא בבחינת השקעתם ב"חור שחור". הפתרון המתבקש הוא שינוי מבני יסודי, על-ידי ביזור השירות והמוסד. במקום מודל של משטרה ארצית, תפעל המשטרה במודל בו מרבית שירותי המשטרה ניתנים על-ידי משטרה עירונית.

ראשית יובהר כי איש אינו מעלה בדעתו לקיים משטרה עירונית ללא מסגרות משטרתיות ארציות ומחוזיות, כגון: יחידה מיוחדת ללוחמה בטרור (ימ"ם), מחלקה לזיהוי פלילי (מז"פ), מחלקת חבלה, להב 433, יחידה מרכזית ללחימה בפשיעה (ימ"ר), יחידת תנועה בין-עירונית, יחידת סיור מיוחדת לביטחון וסדר ציבורי (יס"מ) ועוד. ליחידות ארציות ומחוזיות אלו תהיה סמכות להפקיע טיפול מהמשטרה העירונית, או המחוזית, לפי העניין, והן תשמשנה ככוח גיבוי ותגבור לפי הצורך.

הטיעון המרכזי נגד המשטרה העירונית נוגע לתופעת השחיתות בקרב ראשי רשויות מקומיות. אכן, זהו עניין מטריד וראוי לייחד לו כמה מילים. אם תופעת השחיתות בקרב ראשי רשויות מקומיות היא בהיקף כפי שנטען, הרי גם בלי קשר לסוגיית המשטרה העירונית זהו מצב בלתי נסבל. לא זו אף זו, אם אכן זהו המצב, הרי נראה כי הציבור מקבל תופעה נפסדת זו כמובן מאליו, ומשלים איתה כגזירת גורל. ככלות הכל יש לזכור כי גם כיום אחראים ראשי הרשויות המקומיות על תחומי אכיפה ורישוי רבים ומגוונים, והם בעצם אלו אשר מנהלים את מרבית החיים ה"אזרחיים" של תושבי המדינה, ובכלל זה חינוך, רווחה, בינוי, רישוי עסקים, מים, תברואה ועוד.

האמת היא כי רבים מראשי הרשויות המקומיות הסתבכו בפלילים. עם זאת מרביתם לא רק שאינם מושחתים, אלא אף מהווים את אחד הסקטורים המאוימים ביותר, מקרב עובדי הציבור ונבחריו. למען הסר ספק אזכיר שוב, כי במודל המשטרה העירונית, לא תתפרק להב 433 - ודי לחכימא ברמיזא.

בהקשר זה ראוי להתייחס גם לריבוי הרשויות המקומיות בישראל, כ-250! שזהו מספר מדהים ומופרך כשלעצמו (ג'ובים בעברית "צחה"). הרעיון הוא לכונן את המשטרות העירוניות במסגרת רפורמה בשלטון המקומי: צמצום במספרן עד כדי מחצית ויותר. צמצום זה גם יביא תועלת בתחומים אחרים. סביר להניח כי רפורמה זו תתרום גם לצמצום תופעת השחיתות בקרב ראשי הרשויות המקומיות.

מודלים רבים של משטרה עירונית קיימים בעולם הדמוקרטי. משטרה אחת, ארצית, אינה מאפיינת דמוקרטיה. הדמוקרטיה "אוהבת" ביזור כוח וסמכויות. משטרות רבות בעולם ה"מערבי" שהגיעו להישגים יוצאי דופן - כמו משטרת ניו-יורק למשל - היו משטרות עירוניות. הכפופות לראש העירייה וממקדות אליו ועליו את האחריות על מתן מרבית השירותים הקהילתיים לאזרח ובכלל זה משטרה.

אם חפץ השר ארדן להוכיח עצמו כמנהיג אשר אינו ירא מרפורמות מרחיקות לכת לטובת המדינה והחברה בישראל - אל לו לעסוק בזוטי דברים ולהיגרר אחרי הביורוקרטיה. אזרחי ישראל - גם אלו שלא בחרו במפלגתו - מצפים זאת ממנו.

תאריך:  26/05/2015   |   עודכן:  26/05/2015
נצ"מ (בדימ.) אבי דוידוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האתגרים של השר גלעד ארדן
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מבט מהצד
26/05/15 23:31
2
גוליאני
27/05/15 00:25
3
אדון ארדן קודם
27/05/15 05:13
4
ארדן יעשה הסטוריה
27/05/15 08:44
5
תמיד מלמטה
27/05/15 09:08
6
טולסטוי
27/05/15 09:24
7
.רמי45א.ת.ח ראשון
27/05/15 11:06
8
הכותב שמסתיר
27/05/15 13:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 34
שר האוצר משה כחלון, הודיע (יום ג', 26.5.15) לראש הממשלה בנימין נתניהו כי בכוונתו להימנע מעיסוק בנושא משק הגז, של יחסי החברות שלו עם קובי מימון, מבעלי חברת ישראמקו, המחזיקה כ-29% ממאגר הגז הטבעי "תמר".
26/05/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
הממשלה אישרה היום (ג') את מינויו של עו"ד שי באב"ד למנכ"ל משרד האוצר. באב"ד צפוי להחליף את מנכ"לית המשרד יעל אנדורן, שתפרוש ב-15 ביוני 2015, לאחר שנתבקשה ע"י שר האוצר להמשיך בעוד כחודש בתפקידה על-מנת להשלים הליכי חקיקה בתחומים וברפורמות שהובילה, כמו גם לאפשר תהליך חפיפה מסודר.
26/05/2015  |  עמירם ברקת  |   חדשות
ראש עיריית ירושלים ניר ברקת מותח ביקורת (יום ג', 26.5.15) על החלטת ראש הממשלה למנות שר לענייני ירושלים. לדבריו, "ההחלטה על הקמתו מחדש של המשרד לענייני ירושלים התקבלה בניגוד לדעתי וסותרת את התחייבותו של ראש הממשלה והחלטת הממשלה שאושרה ביום ירושלים לפיה משרד ראש הממשלה יופקד על פיתוחה וקידומה של העיר בשותפות עם ראש העיר ועיריית ירושלים".
26/05/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
זהו, קמה ממשלה בישראל. זעקות השבר של השמאל המובס מוסיפות בריאות לנאמני ארץ ישראל בהיותן מעידות כאלף עדים על שברון חלומם לבצע מכירת חיסול כללית של נכסי הלאום, מורשתנו, תורתנו וארצנו. הטענה בדבר חלוקת העם היושב בציון לשני מחנות שווים בכוחם ובגודלם היא מופרכת ומבוססת על אחיזת עיניים, שקר ורמייה.
26/05/2015  |  בעז שפירא  |   מאמרים
זה היה מקיוואלי אשר כתב מדריך למנהיג או כפי שהוא קורא לו ה"נסיך", מדריך איך לפעול בכדי שקודם כל, לעלות לשלטון ושנית, להחזיק בו לאורך זמן. למעשה, מקיוואלי כותב סוג של מדריך "עשה ועל תעשה" למנהיג הרצוי.
26/05/2015  |  ליאור רזניק  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   ממשלה 34  /  מי ומי  
ועדת השרים לחקיקה: אישור התקציב - עד נובמבר  /  עופר וולפסון
משה כחלון יצורף לוועדה למינוי שופטים  /  איתמר לוין
נתניהו מינה את גרונר למנכ"ל משרדו  /  עידן יוסף
מלכודת ברק לאיילת שקד  /  עמי דור-און
משילות והתייעלות  /  אסתר שניאורסון גרי
רמ"י אינה שייכת למדינה  /  אלעזר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', והשר לביטחון לאומי, איתמר בן-גביר, מציעים להגיב בלשונו של "בעל הבית משתגע" וקראו להגיב להתקפה בחריפות רבה    לצערי, לקולות אלו יש תומכים בממשלה ובקבינט
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בספרו "סכין" חושף ראשדי את התקיפה שכמעט ושמה קץ לחייו    במהלך הרצאה התפרץ אותו צעיר לעבר ראשדי ובמהלך הקטטה האלימה דקר את הסופר בכל חלקי גופו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il