|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מתווה הסדר כחול-לבן

נאום הבכורה של חבר הכנסת מנואל טרכטנברג מסיעת המחנה הציוני בפתיחת כנס הקיץ של המושב הראשון בכנסת ה-20 [י"ד בסיוון תשע"ה, 01.06.2015]
02/06/2015  |   מנואל טרכטנברג   |   נאומים   |   כנסת 20   |   תגובות
"אני מצטרף לכנסת ישראל מתוך מחויבות לקדם את השינוי הרעיוני והמדיני שמדינת ישראל משוועת לו". טרכטנברג [צילום: דוברות הכנסת]

לא גזירה משמיים
צריך להגיד את האמת. אנחנו תקועים ומקובעים בצבת של מתחים פנימיים שקורעים לגזרים את הרקמה העדינה של החברה בישראל, אנו תקועים ומקובעים בסכסוך דמים עם שכנינו שמצטייר כחסר פתרון, כחסר תקנה. זו לא גזירה משמיים. אבל שלא נטעה, יש מי שמעוניין שנחשוב כך כי זה משרת את אלה שניזונים מהייאוש, את אלה שמרוויחים מהתמשכות הקיפאון הקיים

אדוני היושב-ראש, עמיתיי חברי הכנסת, הסוף טוב, הכל טוב. הנאום הזה נדחה מספר פעמים, אבל עכשיו זה קורה. לכנסת הזאת נבחרו 39 חברי כנסת חדשים, ואני ביניהם. זו זכות גדולה להיות אחד מכם, אחד מ-120 נבחרי עם. אם היו אלו בחירות אזוריות, וזה עשוי להיות, כל אחד מאתנו היה מייצג כ-70,000 איש. אכן, אחריות גדולה. על כן אני רואה חובה לתת דין-וחשבון לכם ולציבור הרחב, מי אני, לקראת מה אני שואף להצעיד את מדינת ישראל, לְמָה אני מחויב. חלק ניכר מהתשובות עולות בבירור ממסלול החיים שהוביל אותי עד לכאן, ואז על כן אני רוצה ברשותכם לשרטט אותו בקצרה.

גדלתי בעיר קורדובה שבארגנטינה, בחיק בית יהודי חם ותוסס המתקיים בדוחק, אבל ממריץ להישגיות, ועושה רבות למען הקהילה היהודית, למען הכלל.

אני נקרא ביידיש מנחם מנדל, על שם סבי, זכרונו לברכה, שנרצח בפוגרום בשטטעל באוקראינה כשאבי היה ילד קטן. מספרים עליו, על סבי, שהיה תלמיד חכם, נצר לשושלת חסידית ידועה.

אני נושא בי לא את הזיכרון על-אודותיו, שהרי לא זכיתי להכיר אותו, אלא את המחויבות לכבד ולקיים את עולמו, את המסורת המפוארת אשר הפוגרומים האלו ביקשו למחוק.

מגיל צעיר מאוד התמסרתי לפעילות בתנועת הנוער הציונית-חלוצית, ובהגיעי לגיל 16 נשלחתי לשנת הכשרה בארץ. התוכנית כללה לימודים במכון למדריכים בירושלים, מספר חודשים בקיבוץ, טירונות במחנה 80, וחזרה למדינות המוצא כדי להדריך נוער יהודי ולהעלותו לארץ.

הגעתי לארץ במרס 1967. ירושלים הייתה אז עיר חצויה, מכונסת בתוך עצמה, מתגעגעת למה שחומות ההפרדה הסתירו, יודעת היטב שהמלאכה טרם הושלמה. במהלך תקופת ההמתנה לפני המלחמה נשלחתי עם חבורה קטנה מהמכון לקיבוץ מגל, על הגבול עם ירדן.

רוב הגברים שם גויסו מבעוד מועד, ועל כן צורפנו להגנה על הקיבוץ כאשר מולנו, במרחק של עשרות מטרים, שכנה עמדה של הצבא הירדני. בהפצצה שספגנו מהם ביום השני למלחמה נהרגו לידי שני צעירים, אחרים נפצעו קשה. השבנו אש מקלעים ומרגמות. לא ברור אם פגענו, אבל האש פסקה.

כגודל החרדה שקדמה למלחמה כך תחושת הגאולה ושכרון החושים שאחזו בנו בתום אותם שישה ימים גורליים. הייתי כאמור רק בן 16, חדור בלהט הציונות הצלולה שפעמה בקרבנו בחוזקה באותם ימים, וחשתי כאילו גם אני נישא על-כנפי ההיסטוריה.

ברוב טיפשותי שלחתי אז מברק להוריי אשר לא שמעו ממני שבועות ארוכים ובו משפט אחד בלבד: ירושלים בידינו. לא מילה אחת על עצמי, רק ירושלים.

לאחר אותה שנה מופלאה בארץ חזרתי כפי שהתחייבתי לארגנטינה. נשלחתי להוביל את תנועת הנוער בעיר אחרת, מנדוזה, 1,000 קילומטר מהבית, ובעקבות פעילות ענפה שם אכן עלו לארץ עשרות צעירים יהודים, ואחריהם גם חלק ניכר מהמשפחות.

הייתה זו תקופה של התמסרות מלאה לעשייה ציונית בלי מרכאות, בלי סייגים, ולאחריה עליתי לבדי לארץ ואני בן 18. קו ישיר, ברור וחד, מחבר בין אותה תקופה מלהיבה מלפני 45 שנה ויותר לבין כניסתי לעשייה הציבורית לפני כעשור ולזירה הפוליטית זה עתה, אותה תחושה של שליחות, אותה מחויבות למדינת ישראל.

הלימודים באוניברסיטה העברית האירו לי פנים ולאחר תואר ראשון ושני בירושלים המשכתי לדוקטורט באוניברסיטת הרווארד בארצות-הברית, שם גם הכרתי את נדין, אשתי לעתיד, אשר למדה אף היא לדוקטורט בכלכלה.

משחזרנו לארץ הקמנו משפחה, שקדנו על שתי קריירות תובעניות תוך גידול שלוש הבנות הנהדרות שלנו, וזאת ללא גב כלכלי, ללא עזרה של המשפחה המורחבת. לא במקרה יכולתי להבין היטב את זעקתן של המשפחות הצעירות במחאה הגדולה של קיץ 2011.

במהלך השנים כחבר סגל באוניברסיטת תל אביב לא הסתגרתי במגדל השן. תחומי המחקר העיקריים שלי אז: מחקר ופיתוח, חדשנות וצמיחה, הובילו אותי למעורבות ענפה בעיצוב המדיניות הממשלתית כלפי תעשיית ההיי-טק שהפכה במהרה לקטר הצמיחה של המשק.

עמיתיי חברי הכנסת, מדינת ישראל ניצבת בפני פרשת דרכים, גם בפן המדיני-ביטחוני וגם בפן הכלכלי-חברתי. לצערי, בכל אחד מההקשרים האלה מיצינו את הבסיס הרעיוני ואת המוסכמות אשר לאורם אנו מתנהלים זה שנים רבות ללא הצלחה יתרה.

אני מצטרף לכנסת ישראל מתוך מחויבות לקדם את השינוי הרעיוני והמדיני שמדינת ישראל משוועת לו על-מנת להתמודד עם האתגר הגדול הזה. אני עושה זאת מתוך אמונה עמוקה שהדבר הוא קריטי לעתידנו ושיש בכוחי כדי לתרום לכך. זה מה שהניע אותי בכל אחד מהתפקידים שעשיתי בזירה הציבורית במהלך העשור האחרון: כמקים ויושב-ראש ראשון של המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה בין 2006 ל-2009, במסגרתה עיצבתי בין היתר אג'נדה כלכלית-חברתית מקיפה, כחבר בוועדת ברודט לתקציב הביטחון לאחר מלחמת לבנון השנייה אשר נתנה מענה לצרכים של צה"ל לאורך זמן מול מסכת איומים משתנה, כיו"ר הות"ת, המופקדת על ההשכלה גבוהה, בה הובלתי עד לאחרונה תוכנית רב-שנתית שאפתנית להחזרת מדענים מחו"ל, להקמת מרכזי מצוינות, להנגשת ההשכלה הגבוהה למגזר החרדי ולחברה הערבית, וכיו"ר הוועדה שקמה בעקבות המחאה של קיץ 2011 אשר במרכזה היישום של חוק חינוך חובה לגילאי 3 עד 5, ורפורמה פרוגרסיבית במיסוי.

רבותיי, טועה מי שחושב שתפקידים ציבוריים מעין אלה הם מתכון לאכזבה ותסכול, לא כך. אפשר לפרוץ את החסמים שחונקים אותנו, אפשר לחולל שינוי ותמורה. האויב הגדול ביותר שניצב לפנינו הוא הספקנות, אובדן האמון, הציניות, התחושה שמה שהיה הוא מה שיהיה, ועל כן שאין טעם אפילו לנסות, אין טעם להתאמץ.

זה לא חדש. חגגנו לא מזמן את חג השבועות, חג מתן תורה. גם אז, הספקנות אחזה בבני ישראל לפני ואחרי מעמד הר סיני. גם יציאת מצרים של המאה ה-20, הציונות, לוותה בספקנות והתרסה.

עמיתיי חברי הכנסת, צריך להגיד את האמת. אנחנו תקועים ומקובעים בצבת של מתחים פנימיים שקורעים לגזרים את הרקמה העדינה של החברה בישראל, אנו תקועים ומקובעים בסכסוך דמים עם שכנינו שמצטייר כחסר פתרון, כחסר תקנה. זו לא גזירה משמיים. אבל שלא נטעה, יש מי שמעוניין שנחשוב כך כי זה משרת את אלה שניזונים מהייאוש, את אלה שמרוויחים מהתמשכות הקיפאון הקיים.

זה בידינו לשים לזה קץ, צריך רק להשיל מעלינו את מעטה הספקנות, להצית מחדש את החזון, ולגשת למלאכה. זה בידינו לעצב כאן ועכשיו חברה שבמרכזה רווחת האדם והמשפחה; מדינה שבה הממשלה לוקחת אחריות על אזרחיה; כלכלה המושתתת לא רק על היד הנעלמה אלא גם על אנושיות, מוסריות ותבונה.

זה בידינו. אין דבר כזה סכסוך בלתי פתיר, עימות לנצח. מתי הפעם האחרונה שנקטנו יוזמה מדינית? מתי הנחנו על השולחן תוכנית עם מתווה להסדר, תוצרת כחול-לבן? זה שנים שאנחנו רק מגיבים, מונעים, מסרבים, מסבירים עד לצאת הנשמה למה זה לא יהיה, למה אי-אפשר.

לקלוט מיליון עולים במכה אחת? קטן עלינו. להרים מערכת חץ או כיפת ברזל? ודאי, אין בעיה. אבל לצמצם פערים, להתוות תוכנית מדינית נועזת, ולפתוח צוהר של תקווה - זה לא, זה מעל לכוחותינו. "חבל על הזמן" במובן של אז.

אדוני היושב-ראש, אני לא מוכן להפקיר את גורלנו לאומרי ה"לאו" המקצועיים, או לקטני אמונה.

אני חייב לבנותיי ולנכדיי הפעוטים להקדיש את כל מאודי, כדי שהחיוב והתקווה וחדוות העשייה יחזרו למרכז הבמה, ויקרינו על כל מעשינו.

עמיתיי חברי הכנסת, זכינו להימנות על 120 נבחרי העם, ועל כן מוטל עלינו להתוות דרך, להצית מחדש את עמוד האש, אשר יוביל את מדינת ישראל לחוף מבטחים, ולמקום של כבוד במשפחת העמים. תודה רבה.

תאריך:  02/06/2015   |   עודכן:  02/06/2015
ח"כ מנואל טרכטנברג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אברהם נגוסה / Avraham Neguise   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי מקלב / Uri Maklev   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אורן חזן / Oren Hazan   אחמד טיבי / Ahmad  Tibi   איוב קרא / Ayoob Kara   איילת נחמיאס-ורבין / Ayelet Nahmias-Verbin   איילת שקד / Ayelet Shaked   איימן עודה / Eiman Ode   אילן גילאון / Ilan Gilon   איתן ברושי / Eitan Broshi   איתן כבל / Eitan Cabel   אכרם חסון / Akram Hasson   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי אלאלוף / Eli Alaluf   אלי כהן / Eli Cohen   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אלעזר שטרן / Elazar Shtern   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אראל מרגלית / Erel Margalit   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   באסל גטאס / Basel  Ghattas   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka   דני עטר / Danielle Attar    דני בן יוסף דנון / Dani Danon   המחנה הציוני / Hamachane Hzioni   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin   זוהיר בהלול / Zohir Bahalul   ז'קי לוי / jackie Levy   חיים ילין / Haim Yalin   חיים כץ / Haim Katz   חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar   חמד עמאר / Hamad Amar   חנין זועבי / Haneen  Zoabi   טלי פלוסקוב / Tali  Ploskov   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יגאל גואטה / Igal  Guetta   יהודה גליק / Yehuda Glick   יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב קיש / Yoav Kish   יואל חסון / Yoel Hason   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky   יוסף גריף / Yosef Garif   יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen    ינון מגל / Yinon  Magal   יעל גרמן / Yael  German   יעל כהן-פארן / Yael  Cohen Paran   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יעקב מרגי / yaakov Margi   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   יצחק כהן / Yitzhak  Cohen   יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli   ירון מזוז / Yaron Mazuz   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   כבוד האדם וחירותו   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מייקל אורן / Michael Oren   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכל בירן / Michal Biran   מיכל רוזין / Michal Rozin   מיקי לוי / Mickey  Levy   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   מנואל טרכטנברג / Manuel Trajtenberg   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev   משה גפני / Moshe Gafni   משה כחלון / Moshe Kahlon   משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon    משולם נהרי / Meshulam Nahari   נאוה בוקר / Nava Boker   נורית קורן / Nurit Koren   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סילבן שלום / Silvan  Shalom   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   סתיו שפיר / Stav Shafir   עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman   עבד אל-חכים חאג' יחיא / Abd al-Hakim  Hajj Yahya   עבדאללה אבו-מערוף / Abdullah  Abu Ma'aruf   עודד פורר / Oded Forer   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עליזה לביא / Aliza Lavi   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   עפר שלח / Ofer  Shelah   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קארין אלהרר / Karin  Elharar   קסניה סבטלובה / Ksenia Svetlova   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רויטל סויד / Revital Swid   רועי פולקמן / Roei Folkman   רחל עזריה / Rachel  Azaria   שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli    שי  פירון / Shai  Piron   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שרון גל / Sharon Gal   שרן השכל / Sharren Haskel   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 20
הכנסת ה-20 מצליחה לבזות את עצמה עוד לפני שהתחילה לעבוד - בהחלט הישג שיהיה קשה להתחרות בו בעתיד. זה התחיל עם הסאגה סביב מינוי הוועדות ונמשך עם בחירת יושבי-ראש הוועדות וסגני יו"ר הכנסת - וכאמור, כל זה עוד לפני שהעבודה החלה.
01/06/2015  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מליאת הכנסת אישרה (יום ב', 1.6.15) את המלצת הוועדה המסדרת על סגני יו"ר הכנסת הבאים: ח"כ אורן חזן וח"כ נורית קורן מהליכוד. שניהם יכהנו בתפקיד עד 1 ביוני 2016. ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה למחצית קדנציה, כלומר עד 25.8.17, ח"כ טלי פלוסקוב מכולנו, ח"כ יצחק וקנין מש"ס, ח"כ בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי וח"כ שי פירון מיש עתיד.
01/06/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
ראש הממשלה בנימין נתניהו תוקף את יושב-ראש ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן, ואומר כי הוא אינו סבור "שהיה אחוז אחד מאלה שהצביעו לישראל ביתנו שהיה מצביע לה אם היו אומרים להם שהם יתאחדו עם השמאל לקואליציה להפיל את ממשלת הליכוד".
01/06/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
לאחר דיון שנמשך שעות ארוכות לתוך הלילה, מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד: תקציב המדינה לשנים 2009 עד 2014 (הוראות מיוחדות) (הוראת שעה) (תיקון מס' 4). 57 ח"כים תמכו בהצעה ו-55 התנגדו לה בהצבעה שמית. ההצעה תועבר לוועדת הכספים להכנתה לקריאה שנייה ושלישית.
26/05/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
חבר הכנסת דני עטר (המחנה הציוני) מכחיש כי בימיו האחרונים כראש מועצת גלבוע בילה בקזינו בפרנקפורט גרמניה. תחילה מסר עטר הכחשה גורפת לתיעוד שהביא בעניין מתן חודורוב מחדשות10, אחר כך ריכך את גרסתו וטען כי אולי היה במסעדה הנמצאת בקזינו.
26/05/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   כנסת 20  /  מי ומי  
פגש את האויב: חבר-כנסת נועד עם קפוצ'י  /  עידן יוסף
תחילתה של ידידות: ארדן וסער מתקרבים  /  עידן יוסף
הושבעה הממשלה ה-34 של ישראל  /  עידן יוסף
להצליח את הדמוקרטיה  /  קסניה סבטלובה
בשליחות ילדי הצפון  /  יפעת שאשא-ביטון
למען השוויון בנטל  /  יואב קיש
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il