|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

הנוסע האחד-עשר

מחלוקת מול אגד: איך לנהוג בנוסע שהושאר בתחנה

האם החברה חייבת להוציא אוטובוס נוסף לאיסוף נוסע שהושאר בתחנה? האם ניתן להעלות מעל 10 נוסעים בעמידה כאשר עדיין יש מקומות פנויים? במשרד התחבורה טוענים שכן, אבל באגד טוענים אחרת
06/06/2015  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

עידן יוסף
תינוק לא ייכלל במניין נוסעי האוטובוס

מס' הנוסעים בעמידה יוכפל בקווים "לא צפויים"
עידן יוסף
מרחב הנסיעה של הנוסעים בקווים מאספים ארוכים עלול בקרוב להצטמצם משמעותית * אם יימצא שהדבר בטיחותי יעלה מס' הנוסעים בעמידה מ-10 ל-20
לרשימה המלאה

בקרוב: נוהל הנוסע ה-11 באוטובוסים
עידן יוסף
חברות התחבורה הציבורית יוכלו להסיע מעל 10 נוסעים בעמידה בנסיעות בין-עירוניות אבל רק במקרים חריגים * נוהל חדש יאסור עליהן לקחת נוסעים בעמידה מתחנות המוצא * בנסיעה האחרונה יהיו חייבים להעלות נוסעים שנשארו בתחנה
לרשימה המלאה

מה אמורה לעשות חברת תחבורה ציבורית שנאלצה להשאיר נוסעים בתחנה כי לא היה מקום באוטובוס? שאלה זו ואחרות עומדות בימים אלה במחלוקת בין הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה לקואופרטיב אגד.

משרד התחבורה טוען כי מפעילי התחבורה הציבורית מחויבים לאסוף את כל הנוסעים המחכים לאיסוף מתוקף החוזה עליו חתמו מול משרד התחבורה. המשמעות היא שאם נוסעים לא נאספים על-ידי נהג האוטובוס מסיבה בטיחותית - כלומר, מספר הנוסעים באוטובוס מגיע לרף המותר ברישיון (עד 10 נוסעים בעמידה בנסיעה בין-עירונית) - על המפעיל לדאוג לאיסופם בזמן סביר. במשרד התחבורה מסרבים לומר כמה דקות זה זמן סביר, אולם המכרזים החדשים מגדירים זמן סביר רק למקרה של אוטובוס שנתקע - עד 15 דקות לעירוני ועד 30 דקות לבין-עירוני.

המשרד מבהיר כי אם לא יעשה כן, המפעיל צפוי להיענש בהתאם לחוזה תוך מיצוי הדין עימו. עוד מדגישים ברשות הארצית לתחבורה ציבורית כי האמור נכון גם לאי-איסוף נוסעים בשעות הלילה המאוחרות, ואם נהג אינו מבצע איסוף נוסעים הממתינים בתחנה בשעות הלילה המאוחרות או בקו האחרון שיוצא לכיוון מסוים, עליו לדווח לממונים עליו ואלו אחראים על מציאת פתרון לאיסופם, כגון הוצאת אוטובוס נוסף.

לדברי המשרד, המערכת גמישה ואם מפעיל התחבורה הציבורית מזהה מקרים חוזרים של עומס, הוא פונה לממונה הרלוונטי במשרד התחבורה ומבקש להגביר את תדירות הקווים.

באגד דוחים מכל וכל את הדרישה ובתגובה אומרים כי "תקנה 434(א) לתקנות התעבורה קובעת כי חובה על הנהג לאסוף כל נוסע הממתין בתחנה, אך תקנה 428(ג) מסייגת וקובעת כי החובה לעצור היא רק כל עוד יש באוטובוס מקום פנוי. תקנה 431 מציינת במפורש כי לא יסיע הנהג יותר נוסעים מהמספר שנקבע ברשיון הרכב. ברכבים הבין עירוניים שלנו ישנו מקום ל-61 נוסעים: 51 מקומות ישיבה ועוד 10 נוסעים עומדים. לגופו של עניין, ההסכם עם הממשלה קובע כי במקרה של נוסעים הנותרים בתחנת המוצא מחויב המפעיל להוציא רכב נוסף. אין זה כך כשמדובר בתחנות הביניים". עוד אומרים באגד כי קיימת גם אבחנה בין נסיעות עירוניות ובין-עירוניות וכן לא בין קווים עם מקומות שמורים ליתר הקווים.

מומחה בתחום התחבורה הציבורית (השם שמור במערכת) אמר ל-News1 כי למעט התקנה הכללית לפיה על המפעיל לפעול באופן שיש בו כדי להבטיח כי הנוסעים יגיעו למטרתם בנוחות, במהירות ובבטיחות - לא קיימת תקנה המחייבת את המפעיל לספק מענה לנוסעים שהושארו בתחנות הביניים, כדברי אגד. עם זאת, ציין, לנהגים יש כפתור עליו הם לוחצים כדי לדווח במקרים שאינם יכולים להעלות עוד נוסעים אך הם אינם מחויבים לדווח לסדרן על מקרים בהם הושארו נוסעים בתחנה וכלל לא בטוח שהחברות מתרגמות את הדיווח באופן שיביא לתגבור השירות. כמו-כן, חלק מהנוסעים בתחנה שרואים את האוטובוס פוסח עליהם סבורים כי הדבר נובע מחוסר תשומת לב או מזדון מצד הנהג. תקנה המחייבת חיווי בקדמת האוטובוס על כך שהוא מלא הייתה מונעת אי-נעימות זו מהנוסעים הממתינים.

תינוק על הברכיים

מחלוקת נוספת בין הרשות לתחבורה ציבורית לאגד נוגעת לטענת משרד התחבורה כי תינוק היושב על ברכי נוסע מבוגר אינו נכלל במניין הנוסעים ולכן ניתן להעלות נוסע נוסף כך שבאוטובוס יהיו 10 נוסעים בעמידה ולא 9. באגד דוחים זאת ואומרים כי תינוק הינו נוסע לכל דבר ועניין ואין זה משנה אם הוא עומד או יושב לעניין כמות הנוסעים באוטובוס.

לדעת המומחה, נושא זה עמום ונתון לפרשנויות שונות, שכן ניתן לטעון שאם התקנה נועדה לצמצם את מספר הנפגעים בתאונה הרי שכל נוסע נוסף, לרבות תינוק, יגדיל את מספר הנפגעים. אולם מנגד ניתן לטעון כי התקנה נועדה לצמצם את מידת הפגיעה והחשופים יותר לפגיעה הם הנוסעים שעומדים ולכן אין סיבה לכלול את התינוק במניין הנוסעים.

מושבים פנויים

נושא נוסף שנוי במחלוקת נוגע למספר הנוסעים אותם מותר לנהג להעלות במקרים בהם נוסעים חרדיים אינם מעוניינים לשבת ליד מי שאינו בן-מינם ומעדיפים לעמוד. משרד התחבורה טוען כי ככלל, לנהג מותר להעלות עשרה נוסעים בעמידה, ואם ישנם עדיין מושבים פנויים - על הנהג לדרוש למלא את מקומות הישיבה. באגד דוחים את הדברים ואומרים כי הדבר בעייתי, "שכן נכון הוא שנהג צריך לדאוג למלא את כל מקומות הישיבה, אבל המציאות היא שבקווים המשרתים את המגזר החרדי מעדיפים גברים רבים לעמוד גם כשיש מקומות בחלק בו יושבות נשים ולהפך, ועם כל הכבוד לא ניתן לצפות מנהגינו לשמש גם כשוטרים ולהכריח נוסעים לשבת".

לדעת מומחה התחבורה עימו שוחחנו, הנהג הוא "מפקד" האוטובוס ועליו להורות לנוסעים למלא מקומות פנויים. לדבריו, אגד "מקטין ראש" כדי להימנע מעימות מול נוסעים אולם הנהג אינו יכול להתנער מאחריותו בעניין משום שמדובר בבטיחות הנוסעים. ומה קורה במקרה שהנוסעים מסרבים? הסבירות שזה יקרה קלושה ואם בכל זאת יסרבו תתעורר השאלה לגבי העלאת יתר הנוסעים הממתינים בתחנה כאשר ישנם עשרה נוסעים בעמידה ומקומות פנויים. על פניו נראה שעל הנהג תחול חובה להעלותם בהנחה שהם אלה שימלאו את המקומות הפנויים, וייתכן שאף יוכל לעכב את המשך הנסיעה עד למילוי המקומות פנויים.

אולם כלל לא בטוח שיש חובה כזו שכן בכל נסיעה, לאו-דווקא כזו שבה נוסעים חרדיים, עלול להתעורר מצב בו יחליטו 11 נוסעים ויותר לעמוד והנהג לא יהיה מחויב, על-פי הוראות הבטיחות, לעצור את האוטובוס עד להתיישבות כולם. סיבה נוספת שבגללה אל לו לעכב את הנסיעה היא שמדובר בעונש קולקטיבי על נוסעים שיושבים ושילמו במיטב כספם.

בימים אלה מנוסחים מחדש נוהלי התחבורה הציבורית ואין מנוס מהתייחסות גם לסוגיות שנויות במחלוקת אלה המשפיעות על ציבור גדול של נוסעים. במקביל, ל-News1 נודע כי באגד לומדים בימים אלה פסק דין ישן שניתן בנושא כדי להדוף את הדרישות מצד משרד התחבורה.

ציטוטים נבחרים מפסקי דין

"החלטה של נהג שלא לעצור בתחנת עצירה של קו השירות, יש בה משום פגיעה חמורה וזילזול בציבור הנוסעים ובזמנם, וזאת אין לקבל" [תת"ח 5454-04-10]

"אפשר, למשל, שיוסף אוטובוס נוסף לקו הנוכחי, כך שתמיד ימצא בתחנת המוצא כלי-רכב אחד למלא את החסר" [ע"פ (י-ם) 1026/97 מדינת ישראל נ' אגד אגודה שיתופית לתחבורה ציבורית]

"כאשר בעל רישיון אמור להוציא מספר מסוים של נסיעות, אין הכוונה כי יצא ידי חובתו על-ידי הוצאת אוטובוס אחד רגיל בכל נסיעה. לעיתים יש להוציא יותר מאוטובוס אחד בכל נסיעה, לעיתים יש להוציא אוטובוס (מפרקי) ארוך, ולעיתים די בשליחת מיניבוס. הכל כפי שהשעה והציבור צריכים...ההשקפה הנכונה צריכה להיות כי בכל תחנה שיש בה קו תחבורה ציבורית, הרי בכל שעה וזמן שצריכה להתבצע נסיעה, יוכלו כל הנוסעים לעלות ברווחה ולנסוע בבטחה. ואנו מדגישים כל הנוסעים שעולים שם. בכל מקרה בו מתברר כי יש צורך בהגדלת מספר האוטובוסים או סוגם, על בעל הרישיון לדאוג לכך..."בהיעדר מקום רשאי הנהג שלא להעלות נוסעים חדשים לאוטובוס, ואולם מחויב הוא להקפיד על עצירה בתחנות הקבועות ברישיון. בית המשפט ער כמובן לקושי המעשי של הנהגים לעצור בתחנה במקרה שלא ניתן כמעט לקחת נוסעים חדשים, אולם את הקושי הזה עליו להעביר לממונים עליו, הצריכים לפתור את הבעיה...אגד צריכה להתאים את מספר האוטובוסים או גודלם למספר הנוסעים בקו והדברים נכונים ביתר שאת כאשר קיימת בקו בעיה ידועה של עומס נוסעים כך שברור שנסיעות המורכבות מאוטובוס אחד רגיל אינן נותנות שירות סביר [תח"ת 178/08]

"זמנו של הציבור איננו הפקר ואפילו דקה מזמנו. אוטובוס שיוצא ולו ברבע שעה מאוחר ממה שיועד לו משפיע על זמנם של נוסעים רבים. צריך לזכור שאוטובוס יכול להסיע כחמישים נוסעים ואפילו נאמר שרק כארבעים נסעו בו, הרי מדובר בעשר שעות מצטברות. עשר שעות של עבודה ופנאי שברור לי שהנוסעים יכלו לעשות בהן שימוש טוב יותר מאשר להמתין לחינם. כל איחור מהווה פגיעה כלכלית ושעות עבודה, לימוד ונופש מבוזבזות לעוגמת נפשם של הנוסעים...ב"כ הנאשמת טענה כי מדובר בחברה המבצעת מיליוני נסיעות בשנה. במקרים כה רבים, הרי חריגות ותקלות קורות שכן אין אנו עוסקים במלאכי שרת כי אם בבני תמותה. אין ביכולתי לקבל זאת. ההשקפה הנכונה צריכה להיות כי הנסיעות תצאנה בזמנם וכמתוכנן באופן קבוע. ואם אכן ישנם מקרים חריגים, אין מנוס כי במקרים אלו תשא הנאשמת בהוצאות ובתוצאות [תח"ת 127/09 מדינת ישראל נ' אגד אגודה שיתופית לתחבורה ציבורית]

"האזרח הנזקק להסעה באוטובוס בקו פלוני יוכל לדעת כמעט בוודאות שאם יגיע לתחנת המוצא (שאליה בלבד מתייחס לוח הזמנים) יאסף בשעה הקבועה בלוח, ואם יהיה באחת התחנות האחרות – יוכל לחשב בערך מתי יצא לדרכו. זהו שירות יום-יומי רב חשיבות לחלק נכבד מן הציבור וזכותו שחברה המפעילה את הקו תעשה כל מאמץ, אף מעבר לסביר, כדי לעמוד בחובה שהמחוקק הטיל עליה כתנאי להפעלה זו..." [ע"פ 222/78 "דן" אגודה שיתופית לתחבורה ציבורית בע"מ נ' מדינת ישראל]

"על בעל הרישיון, מכוח החובה המוטלת עליו במסגרת תקנה 399 (א) לתקנות התעבורה להכיר את צורכי ציבור הנוסעים להתחשב בהם ולהעמיד מספר אוטובוסים שינתן מענה הולם ויעיל לצרכים" [ת"ק 18113-02-09]

תאריך:  06/06/2015   |   עודכן:  07/06/2015
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מחלוקת מול אגד: איך לנהוג בנוסע שהושאר בתחנה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
פרסום ראשון. משרד התחבורה טוען כי לא הוא זה שאחראי לכך שחברת קווים הפעילה אוטובוסים בשבת בפתח תקוה, אלא החברה היא האשמה בפריצת הסטטוס-קוו, שחוללה סערה בקרב חברי מועצת העיר הדתיים, שפנו בעניין למשרד התחבורה.
04/06/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
בשורה לנוסעי התחבורה הציבורית. אפליקציית גוגל מפות (google maps) כבר מציגה מזה מספר שנים מידע על תחבורה ציבורית ודרכי הגעה מנקודות שונות אל נקודות אחרות בעזרת קווי אוטובוס או רכבת. הבעיה היא שהמידע הוא סטטי, המתבסס על לוח הזמנים המתוכנן, כפי שמתקבל מחברות התחבורה הציבורית, מהרכבת וממשרד התחבורה.
04/06/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
במכרזים החדשים לבחירת מפעילי תחבורה ציבורית לאשכולות פתח תקוה ובקעת אונו ובאשכול באר שבע נקבע שכר של 39 שקלים לשעה לנהגים, לעומת 32 שקלים במכרזים קודמים. בענף התחבורה הציבורית, הסובל ממילא ממחסור בנהגי אוטובוס בשל גידול משמעותי בפריסת האוטובוסים ברחבי הארץ, חוששים כעת כי המכרז החדש דווקא ייצור תוהו ובוהו. העלאת השכר נקבעה לשלושה אזורים בלבד, והחשש הוא שנהגי אוטובוס שירצו להרוויח יותר ינהרו בהמוניהם לעבודה באשכולות המכרזים החדשים וכך ייווצר מחסור בנהגים באזורים אחרים, דבר שיביא לפגיעה בשירות לציבור הנוסעים.
04/06/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
המשרד להגנת הסביבה מחייב את 28 ציי הרכב הכבד הגדולים בישראל, בעלי 100 רכבים ויותר, להפחית את זיהום האוויר. בשלב הראשון, ציי הרכב נדרשו להציג את רמת זיהום האוויר לרכב ממוצע ומהנתונים שמפרסם המשרד עולה כי "דן", חברה לתחבורה ציבורית בע"מ ו"אגד", אגודה שיתופית לתחבורה בע"מ, הן בעלות ציי הרכב הכבד המזהמים ביותר ברשימה בשנת 2014.
03/06/2015  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
רכבת ישראל עומדת להתחיל במיזם הוספת מבנה יציאה מתחנת תל אביב מרכז סבידור לגשר מודעי הנמצא מצפון לתחנה ומוביל רבבות מנוסעי הרכבת אל מתחם התעסוקה הגדול, הסמוך למתחם הבורסה ברמת גן.
03/06/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il