|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

לקראת עימות עם דאעש

הקבוצות המהפכניות האחרות במרחב, מצליחות להרוס את הקיים או להשתלט עליו באופן חלקי או מלא, אך בלעדי דאעש אינן מצליחות לחולל שינויים מפליגים ומתמשכים
07/07/2015  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   דאעש   |   תגובות
צעדים מדודים [צילום: YouTube]

בהדרגה מתבהרת האסטרטגיה אותה מפעיל דאעש במהלכיו להשתלט על המזרח התיכון. הוא עדיין לא שם אבל מתקדם בצעדים מדודים ועקביים לעבר מטרה מוצהרת זו. הרעיון המרכזי שמפעיל דאעש הוא זיהוי אזורי ווקום שלטוני ברחבי האזור, כניסה אליהם באופן פיסי או באמצעות השפעה אידיאולוגית ופסיכולוגית והפיכתם למערך של בסיסים ושטחי היערכות לפעולותיו האלימות. חלק מאזורי הווקום נוצר כתוצאה מהשלכות ה"אביב הערבי" שהשתבש והפך ממהפכה החותרת לחופש, דמוקרטיה וקידמה למהפכנות רגרסיבית החותרת לשלטון אוטוקרטי-קלריקלי של איסלאם קיצוני. וחלק אחר הם אזורים שהווקום היה קיים בהם גם קודם לאביב הערבי אך לא היה מי שינצל אותו במלואו. בדיעבד מסתבר שאל-קאעידה שקדם לדאעש כארגון טרור פאן-איסלאמי, היה ארגון בעל כושר ארגוני גלובלי מצומצם בהרבה מזה של דאעש ושלא כמו דאעש, לא פיתח אסטרטגיית לחימה שלימה מול המערב. עתה, בהשפעת דאעש הולכים אזורים אלה, בדומה להתרחשות בסיני, בלוב ובסוריה ונתפסים על-ידי שלחותיו, או על-ידי קבוצות מקומיות שמצטרפות אליו והופכות לגורם הסר למרותו ברמת האידיאולוגיה והאסטרטגיה עש כדי השתלבות. הקבוצות המהפכניות האחרות במרחב, מצליחות להרוס את הקיים או להשתלט עליו באופן חלקי או מלא, אך בלעדי דאעש אינן מצליחות לחולל שינויים מפליגים ומתמשכים.

דאעש רואה בשריעה את הבסיס האידיאולוגי לעתיד טוב יותר וממקד סביבה את הכוחות המהפכניים האקטיביסטים, שמהם הוא בונה את צבאו ומנגנוניו ומגייס מתנדבים חדשים במספרים גדלים והולכים. החשיבה הדאעשית "חובקת עולם" ומתפתחת לאורך ציר שתחילתו הרס הקיים, המשכו בהקמת בשלבים של חליפות איסלאמית סונית במרחב המזרח תיכוני בהנהגתו, ולאחר שתתבסס החליפות במידה מספקת, הרחבת מוטת השליטה שלה לאזורים אחרים. הארגון והניהול של דאעש מושתתים, מבחינה מחשבתית, על עקרונות הדת בשילוב עם התאמות המתחייבות מן הצורך למצות את יכולות הטכנולוגיה המודרנית וחולשת ההסדרים הבינלאומיים הקיימים, לשם הקמת מערך גמיש מבחינה מבצעית, לוגיסטית ואורגנית, עם הרבה מאוד מוקדים מבוזרים שכל אחד מהם אוטונומי בהפעלה השוטפת. קיסמו של דאעש הוא בפסקנותו, בהיותו מושתת על אידיאולוגיה מסודרת, בשיחרור שנטל לעצמו מכל המיגבלות החוקיות והמוסריות שבמסגרתם ביקשה הקהילה הבינלאומית לתחום את אלימות והתנהלות המדינות החברות בה, ובהצלחותיו המעשיות. בכוח שיטת הניהול וקסמי ההצלחה המבצעית, מנהל דאעש את פעילותו תוך ניצול אלמנטים כלכליים, פסיכולוגיים ומשמעתיים כשהוא נישא על גלי הצלחה צבאית מבצעית. מוקד הפעילות כיום הוא בצפונן של עירק וסוריה ו"סניפים" מתפתחים במערב סוריה, בלוב ובסיני. סביר להניח ש"סניפים נוספים נמצאים עתה בהקמה במקומות אחרים במזרח התיכון ויחשפו עם הזמן. דאעש מבצע פעולות צבאיות כנגד יעדים צבאיים ואזרחיים במרחב המזרח תיכוני באמצעות שליחים ומגויסים וכבר הוכיח יכולות ראשונות באירופה עצמה.

בדרך למטרתו הגדולה הראשונה - גרעין לאימפריה איסלאמית-סונית קלריקלית במזרח התיכון - הוא ניצב בפני ארבעה מכשולים רציניים: א. התפכחות המערב; ב. אירן השיעית, לאחר שתסיים את הסכם הגרעין עם ארה"ב ושותפותיה; ג. הגוש הסוני השסוע והמבולבל של מדינות הלאום כביכול; ד. ישראל. אני מעריך שזהו גם הסדר בו יעמדו הדברים למבחן מעשי.

אם ניתן להסיק מסקנות מפעילות דאעש עד כה, אחד המאפיינים הבולטים הוא תכנון-על וגמישות רבה ביצירת וניצול הזדמנויות -- גמישות מחשבה, מהירות תגובה וייזום מהלכים בשטח. לפיכך, אף שיש על פניו סדר מחשבתי בדרך בה מתקדם הארגון לעבר מטרותיו, הוא עשוי בקלות יחסית לסטות "מדרך המלך" לעבר מהלכים מפתיעים שיעצימו את התמונה הדינמית של מהלכיו, ויכבידו על כל מי שינסה להתמודד עימו התמודדות צבאית קונבנציונלית שגרתית. ישראל, בגלל ממדיה, צפיפות אוכלוסייתה ורגישותה לאבידות, מול דאעש הרואה באכזריות ובלוחמה הפסיכולוגית אלמנט טקטי חשוב אם לא מכריע, צריכה לעצב דוקטרינת התייחסות והערכות מתאימה. בהמשך ארחיב מעט בעניין זה.

דאעש הוא ארגון לוחם והשימוש בכוח והטלת אימה הוא האמצעי העקרי שבו הוא משתמש להשגת מטרותיו. הוא אינו נרתע מפעולות נגד כוחות צבא סדירים של מדינות כפי שראינו במצרים, בעירק, בסוריה ובגבול האזור הכורדי. אבל הוא גם אינו נרתע ממהלכים של טרור אכזרי במיוחד, שבו כמעט אין לו שום סייגים, אבל יש בו חישובים מדוקדקים למדי של העצמה פסיכולוגית של פועלו האלים. מאחר שדאעש עצמו עדיין אינו מייצג מדינה וצבא סדיר של מדינה, הריהו ארגון שמשתמש בפעולותיו הכוחניות בתמהיל גמיש של לוחמת גרילה ולוחמת טרור. 1 דאעש מסתמן כיום כארגון התוקפני, האכזרי והיעיל ביותר בין ארגוני הטרור ולוחמת הגרילה במרחב. הוא גם הארגון הצומח במהירות הגדולה ביותר, ארגון שמושך אוהדים ובכלל זה מתנדבים ממדינות אירופה וממדינות אחרות רחוקות מהאיסלאם ומאזור המזרח התיכון 2 וארגון בעל הישגים צבאיים ניכרים. מסיבות אלה ואחרות, דאעש הופך במהירות לארגון הלוחם הלא מדינתי המסוכן ביותר באזור.

רוב הארגונים התת-מדינתיים המפעילים כוח צבאי, נתמכים על-ידי מדינות. התמיכה עשויה להיות פוליטית, כלכלית, פיננסית, לוגיסטית, מתן מחסה ואפשרויות תנועה, מתן רשות לשגר חימוש או עצימת עין כאשר מתרחש שיגור כזה, ועד לסיוע צבאי לרבות ציוד, אימון, פיקוד וכו'; הליכה על הסף פר-אקסלנס מבלי לבצע שילוב כוחות מבצעי ואופרטיבי. תמהיל התמיכה המדינתית משתנה ממקרה למקרה ומזמן לזמן. מסיבות שיש לראותן מוזרות עד כדי עיוות השכל הישר, מדינות תומכות טרור אינן נדרשות ע"י הקהילה הבינלאומית לשאת באחריות למעשיהן, ומכל מקום הגדרת היקף האחריות וחומרת המעשים היא פונקציה של שיקולים פוליטיים הרבה יותר מאשר של שיקולים עובדתיים. כמו-כן לא ברור ולא במקרה, באילו נסיבות אחריותה של מדינה נותנת חסות היא ברת-ענישה ובאיזו אופי של ענישה מדובר. ארגונים כחיזבאללה, חמאס, הג'יהאד האיסלאמי, ג'בהת-א-נוסירה ואחרים, נתמכים בצורות שונות ע"י מדינה או מדינות.

על פניו מתאפיין דאעש בכך שהוא אינו נתמך ע"י מדינה או מדינות נותנות חסות. את מרחב המחיה שלו הוא יוצר לעצמו ע"י כיבוש שטחים או השתלטות מסוג אחר על שטחים ריקים דה-פקטו, שאותם הוא הופך לחלק משטחי הקיום וההערכות שלו, בהם הוא מתארגן ומהם הוא פועל.

המערב הדמוקרטי קלע עצמו לערב-רב של סתירות פנימיות ביחסו לאירגונים לוחמים תת-מדינתיים, רובם אירגוני טרור, ואי-הבהירות הנגזרת מכך רבה ומכבידה על הלחימה בהם. הסתירה העקרית נובעת מרצון להשתמש בחוקי המלחמה הבינלאומיים, שנוסחו אחרי מלחמת העולם השנייה, כחוקי משחק או כללי התנהגות של מדינות בלחימתן באירגונים אלימים תת-מדינתיים. חוקים אלה נוסחו במטרה למזער פגיעות באזרחים כאשר מתנהלת מלחמה קונבנציונלית בין שנים או יותר צבאות מדינתיים. מדינות שחתמו על האמנות הבינלאומיות הללו דוגמת אמנות ז'נבה, התחייבו לקיימן כשאי-עמידה בהן עשויה לגרור סנקציות נגדן במוסדות בינלאומיים כגון האו"ם בית-הדין הבינלאומי ועוד. האמנות שמיועדות למדינות אינן חלות על ארגונים תת-מדינתיים; בארגונים כאלה אין כביכול גורם אחראי פורמלי שניתן לקרוא אותו לסדר. בנסיון לנהוג באירגונים אלימים במיוחד על-פי אמנות שהם עצמם אינם כפופים להן, משיגות המדינות הממוסדות את ההפך ממה שהתכוונו לו - לארגונים האלימים והרצחניים ניתנים חופש פעולה ומידה רבה של חסינות, מענישה חמורה השמורה לאירועים כרצח-עם או ג'נוסייד, והסובלים העקריים מכך הם אזרחי אותן דמוקרטיות "מתוחכמות". כפתרונות ביניים דחוקים, הגיעו דמוקרטיות מערביות לא מעטות ל"הבנות" עם ארגוני טרור והמדינות התומכות בהם, שעיקרן מידה רבה של חופש פעולה למפגעים, בתמורה לשקט מקומי. חלק לא מבוטל מההסדרים הקיימים באירופה מושתתים על הבנות מסוג זה, במיוחד בכל הנוגע לטרור נגד ישראל. למרות ההגדרות המושגיות הברורות, המציאות מטושטשת כאמור במתכוון ע"י גורמים אזוריים ובין לאומיים לנוחיותם, ולכן המאבק נגד כוחות מסוג זה - גרילה או טרור הנתמכים ע"י מדינה או מדינות - במיוחד למדינה כישראל, הוא מורכב וממושך.

במעטפת הגנה מפוקפקת זו הולכים ומתגלים קרעים וכשלים. ככל שהאסלם הקיצוני מרחיב את שטחי פעולתו ומגדיל ביטחונו ביכולותיו, הולכים ומתפוררים ההסדרים וההבנות הקודמים. 3

בין מדינות האזור המצב מסובך עוד יותר בגלל היריבות בין הסונים לשיעים, הבדלי האינטרסים המגזריים-שבטיים, השונות האתנית ותפקידן המכריע של החמולות הגדולות במבנה החברתי במרבית קבוצות האוכלוסייה. תהליכי ההתפרקות המהירים שמחוללת התסיסה האסלמית באזור, נובעים משסעים חברתיים ואידיאולוגיים אלה ומן העובדה שרוב המדינות שנחשבו עד לא מכבר כמדינות-לאום, היו מדינות מלאכותיות. מדינות אלה נכפו על האזור מתוקף הסכמי סייקס-פיקו בשלהי מלחמת העולם הראשונה, וביטאו אינטרסים של המעצמות האימפריאליות, בעיקר בריטניה וצרפת. דאעש מודע היטב לנתונים אלה ובונה עליהם בין היתר את האסטרטגיה הגבוהה שלו.

חולשת המערב ביחסו לטרור וללוחמת גרילה נובעת בין היתר מחוסר רצון ונכונות להקריב אנשים וחומר לטובת מלחמות שאינן נתפסות כמלחמות קיום עבורו. 4 דאעש עצמו נתפס כאיום אך לא כאיום קיומי או חמור במיוחד, והדבר מסביר את דרכו הנרפית של המערב במלחמתו בארגון. את יסוד התפיסה הבלתי-משכנעת הזו חזר ואישר אובמה כאשר החליט להמנע מהתערבות בסוריה ואסר הצבת כוחות קרקע אמריקנים בשטחי ההתפשטות של דאעש בצפון עירק וסוריה. מול כוחות גמישים וניידים כדאעש המאורגנים במסגרות גמישות ומופעלים על-ידי תוכנית אב מוסכמת ופיקוד שיודע לנהל כוחות אלה מרחוק, ההחלטה של אובמה היא החלטה אומללה. בהחלטתו קבע אובמה למעשה שמול דאעש, לפחות לפי שעה, לא יתיצב שום כוח קרקעי לוחם בעל יכולות של ממש. הדבר מותיר לארגון חופש פעולה רב, שאותו הוא מנצל היטב. הנסיון מוכיח שמול דאעש לוחמה אוירית לבדה אינה מספיקה כדי לחולל שינוי, בוודאי לא כל עוד היא מתבצעת בהיקפים, בעוצמות ובשכיחות שהיא מופעלת כיום ע"י ארה"ב ומי שמכונים הקואליציה - סוריה, ירדן, סעודיה וחלק מנסיכויות המפרץ, ולעיתים גם כוחות אויריים סמליים של בריטניה וצרפת. נראה שכאשר יחוש המערב בתוצאות מדיניותו הנרפית עד כה, יהיה הרבה יותר קשה לרסן את דאעש ואולי אפילו בלתי אפשרי ללא לוחמת קרקע מסיבית מאוד.

בתהליך הרב שלבי בו מתקדם דאעש לעבר מטרותיו, ישראל נמצאת קרוב לראש הסולם - תורה יגיע לאחר השתלטות מודרגת על מרחב המזרח התיכון מן המוקד שבסוריה ועירק. קודמת לכך הכרעת המשטרים הנחשבים על-ידי דאעש ככופרים בעיקר בסוריה, לבנון, ירדן, סעודיה ונסיכויות המפרץ, לוב ותימן. מצרים היא אגוז קשה יותר לפיצוח בגלל גודלה וריבוי האוכלוסין שבה, ותושאר כנראה לשלב מתקדם יותר, אלא אם תחולל בה התמוטטות מבפנים בסיוע האחים המוסלמים. לאחר שתוקף ישראל מכל עבריה בכוחות דאעש, יגיע הקרב הגדול של העלייה על ירושלים. בדרך אליו ולאו-דווקא כחלק ממנו, ינסה דאעש לסחוף אחריו גם את הפלשתינים ולהחליש את ישראל מבפנים.

היכולות הצבאיות "הכבדות" הנוכחיות של דאעש עדיין מעטות לניהול מלחמה כוללת נגד ישראל, אבל אין פרוש הדבר שהוא אינו רוצה ולא יוכל להפעיל נגדה מלחמת-התשה רב חזיתית או רב-גיזרתית. ככל שיגדלו הישגיו במרחב, יגדל נסיונו ויגדל מגוון כלי הנשק והאמל"ח שברשותו אותם הוא לוכד מידי אויביו המובסים - תועצם גם יכולתו להפעיל ולנהל לאורך זמן מלחמת-התשה. חשוב לזכור שעד להשגת מטרותיו או עד להכרעתו הצבאית, דאעש הוא מכונת מלחמה לקידום רעיון החליפות החדשה, ויקדיש לכך אנשים ואמצעים ככל שיידרש. דאעש אומנם חושב מדינתית, אבל יחשוף עצמו בהדרגה לפגיעות קשות מן האויר ע"י הקמת תשתיות ומערכי-קבע נרחבים וקבועים. לכן, את אלה ישלים לאחר שישלים את שלב ההשתלטות על אזור הליבה של החליפות היעודה. אז ישלוט גם בשטחים נרחבים ובאוכלוסיות אזרחיות ניכרות ויוכל לנצל את אלה ניצול ציני לקידום מטרותיו.

חרף השאננות היחסית במערב, דאעש מהווה איום קיומי פוטנציאלי למדינות האירופיות ובוודאי גם לישראל, משום שהוא אינו מייצג אך ורק כוח צבאי כובש ומצליח, אלא גם אידיאולוגיה ואמונה דתית. מתברר שלאלה כוח משיכה רב שמעצים את השפעתו ופועל כסוגסטיה חזקה על מוסלמים ולא מוסלמים כאחד ומניעם לתמוך בו, להאמין ביכולותיו, להתנדב לשרת בשורותיו ולקבל את עקרונות הפעולה האכזריים שלו "כשיטה שעובדת" ועל כן כשיטה נכונה. להישגו של דאעש-מצרים מול הצבא המצרי בשבוע החולף, תרומה חשובה לחיזוק תדמיתו. לא מן הנמנע שפעילות נגד ישראל מתוך סיני, אם לא תמנע על-ידי מצרים או ישראל או שתיהן, תהווה מסר מלהיב ומעודד נוסף ממנו אל תומכיו ואוהדיו. עבור ישראל זהו אתגר רציני מאוד. מול שיתוף פעולה אפשרי של דאעש- סיני עם חמאס, עשויה האוכלוסייה הישראלית בגבול הדרום, במיוחד בשכנות לרצועת עזה ולגדר עם מצרים, לעמוד בפני אתגר רציני מאוד. אסור לישראל להרשות התהוות איום שכזה, בין אם בשיתוף עם מצרים ובין אם על-ידי פגיעה אנושה שלה בכוחות דאעש בסיני.

ברור שהדילמה כאן גדולה, אבל אני מציע לישראל להיות הפעם יוזמת ולא מגיבה. מחיר הפסיביות מול אויב מסוג זה עשוי להיות גבוה מאוד והרסני.

ישראל תעמוד בקרוב מול צורך להלחם בדאעש בדרום ובד בבד גם בפני צורך להתמודד מול שלוחות של דאעש או גורמי איסלאם קיצוני אחרים בצפון, ואפשר שבעת ובעונה אחת. אם תניח ללחימה זו להתחולל על קו הגבול, תהיה זו שגיאה אסטרטגית, שתעלה למדינה ולציבור האזרחים במחיר יקר; גם כלכלי וגם נפשי. מספר עקרונות חייבים להנחות לחימה כזו: 1. העברת הלחימה אל שטחי המוצא וההערכות של האויב בשני דפוסים של פעילות: א. יוזמה התקפית, ושימוש מירבי בהפתעה. ב. יצירת אזורי חיץ כשטחי הפקר שאין בהם דריסת רגל לחמושים (שאינם אזרחי המדינה בה מדובר והם פועלים מטעמה ובתאום עם ישראל). 2. פעילות נבחרת - גלויה וסמויה - מול המדינה נותנת החסות. 3. מלחמת טרור מול טרור, ללא חסינות לשום גורם במערך הטרור. 4. מטרת כל פעולה צבאית צריכה להיות השמדת יכולות מירבית. 5. אפס סובלנות לפגיעה באזרחים כמטרות יעד מלחמתיות. 6. ישראל חייבת לנתק עצמה במוצהר, לכל פרק הזמן של מלחמת הטרור מכל מחויבות או הגבלה שמטילות עליה אמנות בינלאומיות או חברויות באירגונים בינלאומיים, ובמידת הצורך להשעות חברותה בהם או אפילו לפרוש מהם, בכדי לצמצם את מגבלות חופש הפעולה שלה.

על ישראל לשים לב לשתי סכנות נוספות השלובות בעימות המתקרב עם דאעש: ראשית, התפשטות ההשפעה של דאעש אל תוך איו"ש ובקרב הגורמים האיסלאמיים הקיצוניים בתוך ישראל. התפתחות כזו עשויה ליצור הפתעה אסטרטגית לישראל אם לא תנוטרל מראש. אפשר שלא יהיה די בפעולה של מעצרים מונעים ופיקוח ביטחוני גלוי וסמוי בכלים שגרתיים, ויש לשקול גם מהלכים מרחיקי לכת כגון גירוש פיסי, ופעילות תגמול מדינית ופוליטית. ישראל תדרש כאן לנחישות, מהירות תגובה וחופש פעולה, לרבות הליכי משפט מקוצרים מאוד ויכולות סמויות נרחבות. פיקוד העורף, בחלקו לפחות יצטרך להיות חמוש על כל המשתמע מכך. שנית, הגישה המקובלת בעולם האיסלאמי - בניגוד במידה רבה לגישה המקובלת ב"עולם" הישראלי והיהודי - היא שמנהלים בנפרד את המלחמות בתוך המחנה ומשתפים פעולה בלחימה נגד "הכופרים", שהם תמיד אויב משותף. לכן, שיתוף פעולה בין דאעש סיני לבין חמאס אינו צריך להפתיע, כשם ששיתוף פעולה בין חיזבאללה השיעי לאירגונים סונים קיצוניים בסוריה או בעזה, אינו צריך להפתיע. חייבים לקחת זאת בחשבון ולהערך בהתאם. בצה"ל מדברים על קיצור שירות החובה במספר חודשים, שפרושו הגדלת השימוש בכוחות מילואים דווקא כאשר נפח הפעילות המבצעית יגדל ואופיה יתאים דווקא לגילאים הצעירים שבין החיילים. נדמה לי שראוי להעריך מחדש כוונה זו ולדחות את מועד יישומה בפועל.

דאעש ככל הנראה לא יהפוך בקרוב את ישראל ליעד מלחמתי עיקרי שלו, אבל היא תהיה יעד מלחמתי עיקרי במוקדם או במאוחר, וכבר נאמרו על כך לא מעט דברים. על-פי התנהלותו עד כה, דאעש צופה בהתפתחויות האזוריות והעולמיות, מעריך היטב את שינויי המציאות ובמידת האפשר מנצל הזדמנויות וחולשות לטובתו. חייבים להזהר משאננות, ולחפש בשבע עיניים את מהלכי החילחול לעומק של השפעות דאעש והחתרנות שבוודאי יפעיל בכל מקום וזמן שיוכל ובכלל זה בזירה הישראלית.

ארה"ב מנהלת את המו"מ עם אירן מתוך הבנה וצפיה שאירן תהיה הכוח המאורגן העיקרי במזרח התיכון שיפעל נגד דאעש לאחר שיושג הסכם על תוכנית הגרעין . ככל הנראה שזהו מחיר שאירן מוכנה לשלם ואולי מתנדבת לשלם בכדי להשיג את היתרון האסטרטגי של היותה מדינה גרעינית או מדינת-סף גרעינית. אירן תפעל נגד דאעש גם משום שהוא מאיים עליה ויאיים עליה עוד יותר אם ולכשיתחזק, והשאלה היא אם תעמוד בציפיות המערב. אני סבור שלא. דאעש הוא זה שהופך במהירות ליריב הראשי שלה במאבק על ההגמוניה בעולם המוסלמי, ועשוי להיות היריב הראשי שלה גם במלחמה בין הסונה לשיעה על ההגמוניה, אלא אם תצטייד סעודיה בנשק גרעיני פקיסטני קודם לכן. ישראל צריכה לשים לב לא רק לתנאים שנקשרו בין אירן למערב בהקשר לתוכנית הגרעין, אלא גם לעובדה שייעוד תפקיד מפתח אזורי לאירן במאבק נגד הסונה הקיצונית, עשויה להשליך על מאזן האינטרסים - שיתוף וניגוד - שבין ישראל לארה"ב ואירופה...

המעניין ביותר והמאתגר ביותר את ישראל המתנגדת להסדר המתגבש ואת המערב החותר אליו כמעט ללא שום מעצורים, הוא היכן יעמדו כולם אחרי ההסכם אם אירן אכן תכריע את דאעש ותתיצב כמדינה גרעינית בראש המסע להשלטת האיסלאם בעולם. אם יתרחש הדבר במהלך השנה-שנתיים הקרובות, לא יהיה כשלון גדול מזה למערב בכלל ולארה"ב של אובמה בפרט מאז התבוסה בוייטנם.

אובמה ככל הנראה גמר אומר לא להיות מעורב בלחימה אינטנסיבית בשום מקום בעולם ובשום תנאי עד תום תקופת כהונתו, והוא מוכן לשלם עבור כך כל מחיר. ובאותה הזדמנות הוא מניח "מוקש אטומי" לפתחה של ישראל ודוחף אותה לקראת ההתמודדות עימו בתנאים הקשים ביותר כמעט שניתן להעלות על הדעת. האם תדע ההנהגה הישראלית לפרק מוקש זה מבעוד זמן?!

הערות

1. ההגדרות המקובלות קובעות שמלחמת גרילה היא מלחמה של כוח מזויין לא סדיר נגד צבא סדיר, ואילו שמלחמת טרור היא מלחמה בה נעשה שימוש בכוח אלים ע"י ארגון לא מדינתי או ע"י מדינה, נגד אזרחים לא לוחמים של מדינה אחרת (או קבוצות אתניות) בכדי לשבש את אורח החיים הרגיל ולהטיל אימה על האזרחים, במטרה לכפות על הנהגתם שינוי מדיניות רצוי למפעיל הטרור. מכאן גם ברור שירי הסקאדים מעירק ע"י סדאם חוסיין ב-1991, על ערי ישראל, היה למעשה טרור מדינתי, וכך גם ירי הטילים והרקטות שביצעו חיזבאללה במלחמת לבנון השנייה (2006) וחמאס במהלך שלושת המבצעים האחרונים בעזה. לעומת זאת חטיפת החיילים ע"י חיזבאללה וחמאס ב-2006, הייתה פעולת גרילה שהפרה את הסכמי הפסקת האש.
2. מקורות שונים מעריכים שבדאעש פעילים כיום כ-80 אלף איש מתוכם כ-20 אלף מתנדבים מחוץ לאזור המזרח התיכון או משוליו. רוב המתנדבים הללו הצטרפו לארגון בשנתיים האחרונות.
3. המשטים לעזה, וועדות הבדיקה של או"ם לגבי מבצעים דוגמת "צוק איתן", ממחישים היטב מציאות מעוותת זו.
4. יש לכך הסברים שונים ומגוונים, החל מהתברגנות המערב, עבור דרך הדעיכה הדמוגרפית העוברת עליו דרך השפעות של התקשורת והרשתות החברתיות המתנגדים ל"מלחמות זרות" או למלחמות של חזקים (מדינות) נגד חלשים (ארגונים תת-מדינתיים) וכלה באגואיזם צרוף – אי-נכונות להקרבה לטובת הכלל.

תאריך:  07/07/2015   |   עודכן:  07/07/2015
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לקראת עימות עם דאעש
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליעם
7/07/15 13:55
 
ראיס-פוטין-טיל400
7/07/15 16:58
2
יוסי שפניר
7/07/15 16:04
3
אהרון שחר
7/07/15 16:07
 
ראיס-פוטין-טיל400
7/07/15 17:06
 
רפי לאופרט
8/07/15 08:15
 
רפי לאופרט
7/07/15 17:13
 
אליעם
8/07/15 09:37
 
ראיס-פוטין-טיל400
8/07/15 14:19
4
דר יוסף מנחם
7/07/15 17:48
 
באום
8/07/15 03:26
5
פליס
8/07/15 10:14
 
רפי לאופרט
9/07/15 17:33
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  דאעש
שירות הביטחון הכללי, בשיתוף ימ״ר נגב במשטרת ישראל, עצרו לאחרונה שישה בדואים תושבי היישוב חורה שבנגב שהתגלו כתומכי ארגון הטרור "המדינה האיסלאמית" (דאעש). בין העצורים - ארבעה מורים בבתי ספר בנגב.
06/07/2015  |  איציק וולף  |   חדשות
יש לא מעט חברי כנסת, בעיקר מהשמאל, הטומנים ראשיהם בחול ואינם מוכנים לראות את הסכנות החמורות הטמונות במסירת עזה וסביבתה לאש"ף.
06/07/2015  |  דביר מור  |   מאמרים
ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר אהוד ברק: "ארגון המדינה האיסלאמית זה לא משהו חזק. כ-30 אלף לוחמים על טויוטות עם מקלעים שאפשר למחוק בתוך יומיים".
05/07/2015  |  נסים גבאי  |   מאמרים
צבא מצרים דיווח (יום ו', 3.7.15) כי הרג אתמול 23 אנשי טרור בחצי האי סיני, לאחר שגורם ביטחוני בכיר הצהיר כי הממשלה ביקשה להשיב את השליטה באזור ולמגר את מה שכינה "מאורות הטרור", לאחר התקיפה הגדולה ביותר שביצע ארגון ג'יהאד המזוהה עם דאעש.
03/07/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
ארגון המדינה האיסלאמית עומד לתקוף מטרות בארצות הברית לקראת ארבעה ביולי, יום העצמאות האמריקני. כך מתריע התריע הממשל האמריקני. הפנטגון, המשרד להגנת המולדת והסוכנות הפדרלית לבילוש מסרו על כך בהודעה משותפת.
02/07/2015  |  אביתר בן-צדף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   דאעש  /  מי ומי  
כ-70 הרוגים מצרים הרוגים במתקפת טרור בסיני  /  עופר וולפסון
"הג'יהאד העולמי אינו איום מיידי ומרכזי"  /  אריאל י. לוין
"שלטונו של דאעש התרחב למרות ההתקפות"  /  אריאל י. לוין
טרור נגד טרור  /  עמי דור-און
המילים של הערבים - הורגות!   /  אליקים העצני
דע את - דאעש  /  אברהם פכטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il