|   15:07:40
דלג
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
איתי טיראן והלנה ירלובה [צילום: דניאל קמינסקי]

פארודיה אופראית נאצלה

המחזה "אופרה בגרוש" מאת ברטולד ברכט עם המוזיקה של קורט וייל, היה לפורץ דרך ומסגרות כבר מראשיתו. כיום, שיריו נודעים והמחזה מועלה בכל בימות העולם. אך בל תטעו: זו לא אופרה עם סיפור דל וירוד, ולא מחזמר קיטשי להמונים; זוהי פארודיה על האופרה האירופית, עם ביקורת נוקבת על נוכלותם ותאוות הבצע של בני האדם כולם
19/07/2015  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות
מירב שירום וכנרת לימוני [צילום: דניאל קמינסקי]

ברטולד ברכט (1898-1956) הגרמני שנשבה בקסם הקומוניזם, וחשב שזה יביא את הקץ לסבל החברתי בעולם, כתב את המחזה ב 1928, וקורט וייל (1900-1950) כתב לו את המוזיקה בהמשך. סוד ההצלחה של המחזה מאז מותו של ברכט בשנות החמישים ועד היום, הוא התמהיל הנכון של הסיפור העסיסי המתרחש בלונדון בקרב חבורת הגנבים והנוכלים, שרק לכסף יש משמעות עבורם, עם המוזיקה הכה מודרנית ובועטת במוסכמות של וייל. השוחד היומיומי לכל רשויות החוק, השחיתות שמתגלה כאן - קיימים גם במחוזותינו, ורק בשנים האחרונות מעזה העיתונות החוקרת לחשוף פרשיות אלו. מכאן האמפטיה שהקהל חש במידית כלפי גיבורי המחזה.

המהפכנות של ברכט באה בהפקת הקאמרי לידי ביטוי עוד יותר נוקב מהפקות קודמות, בגלל שרעיון הניכור, אותו המציא ברכט, מקבל עוצמה נוספת מתוך בימויו המיוחד של גלעד קמחי, כשרון בימתי עולה ונוסק כל פעם יותר ויותר, עד כי נדמה שאין גבול ואין שמיים המגבילים את נסיקתו.

כדי להבליט את הניכור בין המתרחש לבין הקהל, כולם מאופרים באיפור פנים לבן עם הדגשים אכספרסיביים נוספים בסגנון תיאטרון הנו היפני. כך למשל, איתי טיראן הג'ינג'י, בעיצוב שיער מדהים בצבע שחור, בתלבושות עור שחור ואיבזורים פאנקיסטיים, ואיפור שמזכיר את דמותו של מקי סכינאי שגילם איגור מירקובנוב ב-2002 בתיאטרון "גשר",( עד ערב הבכורה, בה דאג מנהל התיאטרון להעיפו, בגלל סיבה אישית, ובמקומו הוצב חיקוי דל ביותר לשחקן הענק ההוא. מה שגרם לאיגור לחזור הישר לרוסיה, שם הוא כוכב תיאטרון וסרטים ענק).

כל אחד מהשחקנים עבר "עיצוב צורני מחדש" מופלא בידי המאפרים ומעצבי הפיאות, עד שגם מי שמכירם, לא קל לו לגלות מיהו מי. כל זאת נעשה בכשרון פנומנלי, והדמויות הופכות עוד יותר מודגשות וייחודיות מהסיפור הרגיל. זה - תודות למעצבת התלבושות הכה מקורית ויצירתית, אולה שבצוב הצעירה המחוננת, שידעה להחמיא לכל דמות וללבב אותה.

ראש כנופית הגנבים הוא מק "סכין", שמבט מזרה מעיניו מקפיא כל אחד מחבורתו, והסכין נשלפת בידו לכל רשרוש. איתי טיראן מגיע בקולו, בתנועה ובהדגשים הדרמטים בגילום הדמות, למחוזות חדשים, לאחר כל תפקידי הקלאסיקה השייכספירית כמלך, נסיך ומה לא. וכן לאחר תפקידים קומיים כמו המגמגם ב"יתוש בראש", ומפקד נאצי ב"גטו". בעת היותו סטודנט גילם את נרון קיסר כרוצח שאין דומה לו, שבפרצי השראה מתישב ומנגן בפסנתר ושר את השירים שכתב.

ברגע מסוים ב"אופרה בגרוש" לועגת לו מישהי ואומרת לו: אפשר לחשוב שאתה נרון קיסר, המצווה על כולם.. (בלי קשר לתפקידו ב"בריטניקוס" הבלתי נשכח). ההוד וההדר שמקרין איתי מרגע קטע הפתיחה, בהחלט משקף את מה שאיגור מירקורבנוב הקרין סביבו כשראיתיו בחזרה על אופרה בגרוש. זוהי תכונה נדירה שיש לאדם, או שאין לו. ואיתי נולד עם זה - הוא המירב ששחקן יכול להכיל ולהחצין בכל הזדמנות נתונה.

גדי יגיל כ-פיצ'ם, יו"ר אגודת הקבצנים, הגובה מהם אחוזים מ"הכנסתם" מגניבות, מדהים ביכולת השירה שלו, במשחק הבלתי אמצעי החודר לכל אחד, כנה, ללא ניכור. כל רפליקה שלו - פנינה. הבעותיו וכל הופעתו במלל ובתנועה - מדהימים. הוא בהחלט נושא הדגל של מיטב הכוחות בת' הקאמרי. כך גם יוסי גרבר הפותח את ההצגה וגונב את תשומת הלב בכל קטע בו הוא מופיע - הן ככומר המשיא את מק ואהובתו פולי, והן כמלכת אנגליה בקטע הסיום המפתיע. גם הוא נכס אגדי של התיאטרון.

סביב כל אלה מצוי קאסט מדהים צעיר יותר ופחות, מוכשרים כשדים, שמשמשים עוגנים נוספים לעלילה הדרמטית (לא כמו באופרה מיושנת), ומרהיבים את הבמה בהופעותיהם עשירות המבע, התנועה הכה מוקפדת ורבת דמיון של הבימאי גלעד קמחי והכוריאוגרף נדב צלנר הצעיר.כולם כבר שימשו בתפקידים ראשיים בעברם, כך שהבמה עטורה בכוכבים. כמו גיל וינברג, שמסוגל בכל הצגה למלא כמה תפקידים כה שונים, שדורשים ממנו יכולת קולית לה הוא מסוגל הודות למינעד הרחב של קולו, אך בעיקר הודות ליכולת המשחקית שלו שאין לה גבול.

כולם לוכדים את הלב במשחקם; כך הלנה ירלובה, תמיד מלכה, כאן היא בעלת הבורדל עם להקת הזונות המצודדות שלה, שאצלה ובחיקן מרבה מק לבלות, ואינו יכול להיגמל מהרגל זה גם כשהמשטרה דולקת בעקבותיו. ירלובה יפה וסקסית מתמיד, וכמו כל אחד בקאסט זוכה לשיר סולו ולענג את אזני הקהל. תחיה דנון היא הבכירה בין זונות הבורדל, גם היא עם תדמית כה שונה ממה שהכרנו, הודות לפאה והלבוש, ולצידה אנסטסיה פיין הבוגרת הטריה ביותר של בית צבי, שקטע ההתעלסות שלה בעירום עם איתי טיראן מהווה אסתטיקה ויופי בהתגלמותם. עירית קפלן כגב' פיצ'ם, שרה להפליא בסולואים שלה, ונראית מדהים, עם הלבוש הכה מיוחד שעיצבה עבורה שבצוב, ובונה דמות בעלת אופי ייחודי. בת אל פאפורה מוכיחה כאן שלגובה אין משמעות, היא יפה ומחוננת בכל דבר- בקולה, במשחקה וברושם שהיא משאירה. בצוות הזונות גם רוני שיינדורף שזכורה כ"אולה" במחזמר "המפיקים", משם פרצה לדרך בתיאטרון הקאמרי.

אהובתו הטריה, הצעירה שבה מק בוחר ככלתו היא פולי פיצ'ם - מירב שירום המקסימה, הנודעת מהסידרה "אחד אפס אפס" ומהופעותיה בהצגות המעולות בתיאטרון באר שבע ("רק אתמול נולדה", "קן הקוקיה" ושחק אותה סם"). הקסם שלה, התום ההופך לבשלות בהכירה במציאות, מהווים את החיבור בין כל דרגות החברה שבעולם הפשע. למרות שברכט מעביר את ביקורתו על הקפיטליזם דרך סיפור המתרחש בקרב נוכלים וזונות - למעשה - הוא יוצר קורלאציה בין שני חלקי החברה הללו. ומי אנו שנכהה בעדו - לאור כל ההתרחשויות האחרונות במחוזותינו?

הצעירה השנייה הכובשת לב היא כנרת לימוני, כ"לוסי", אהובתו הקודמת של מק, שגם לה הוא מבטיח את אהבתו לעד. כנרת היא שחקנית מחוננת וזמרת גם מחוץ לתיאטרון, ולא אשכח את תפקידה כ"גרושינקה" ב"אחים קרמזוב" בבית צבי. את אביה, מפקד המשטרה החי על השוחד, מגלם בחום אנושי עם תקיפות וגם עם נאמנות רק עד גבול מסוים - שמחה ברבירו . אם רוב הזמן נראה שבעזרת שוחד הכל מסתדר, מתגלה בהמשך שנאמנות לא קונים בשוחד. וסופו של כל גנב - לתליה.

שני השוטרים - טל וייס הכה רבגוני שזכור מהצגת "עקומים" כאסיר הומו במחנה ריכוז נאצי, וגלעד שמואלי השובב המכניס רוח של היתול עם חיוכיו המקסימים, יחד חבר הכנופיה ערן שראל שכה מרשים בהופעתו כעוזרו של מק, וזכור מהופעתו המדהימה ב"כלב חוצות" על-פי עגנון, וערן מור שלא יישכח בהופעתו הכה נוגעת ללב ב"איש קטן, מה יהיה?" בתפקיד כפול של שוטר ושל רוברט-המסור, שתמיד נפלא לראותו - משלימים את הצד הגברי בהצגה.

תרגומו של דורי פרנס שהתיאטרון העברי חייב לו כה הרבה על תרגומי מופת; עיצוב הבמה המזכיר את עיצוב בית הסוהר בסרטו של אלביס פרסלי "רוק בבית הסוהר", אך ערן עצמון המוכשר הופכו בנגיעות למיקומים שונים בתכלית; הניהול המוסיקלי של אמיר לקנר הצעיר המרענן כל הצגה; ניצוחו של מנצח התזמורת בת 10 המנגנים שעל הבמה וקירותיה - ד"ר רועי אופנהיים מנהל התזמורת הסימפונית של חיפה, והתאורה של אבי יונה בואנו הנשענת על פולואפים דרושים - כל אלה משלימים את הבימוי הכה מופלא, שקשה להרגע ממנו, של גלעד קמחי, ועבודת הצוות של כל להקת השחקנים הנהדרים.

הצגה שהיא לא רק אופרה ולא רק מחזמר, אלא הרבה מעבר לזה. דרמה עם ביקורת חברתית נוקבת שכה רלוונטית לימינו, שתישאר עם הצופה כחוויה טוטאלית.

תאריך:  19/07/2015   |   עודכן:  19/07/2015
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ביום 27.06.15 פרסמנו ב-News1 מאמר ביקורת, שבו הזכרנו כי מאות התגייסו לסייע לעיתונאי אז מיקי רוזנטל, חבר הכנסת כיום מטעם מפלגת העבודה, לממן את הגנתו מפני תביעת עידן עופר בסכום של 3.5 מיליון ש"ח. מסרנו עוד, כי לאחר הליך של גישור שהתנהל בפני מוטי קירשנבאום נמשכה התביעה בהודעה משותפת של שני הצדדים שהכירו בפועל זה בזה. הצבענו על רוזנטל כמי שהסתיר מידע מהותי מתורמיו, לרבות: העובדה שבמסגרת הפשרה שילמה משפחת עופר 290 אלף ש"ח (כולל מע"מ) לבא-כוחו עו"ד רונאל פישר, סכום כסף שנועד, לפחות בחלקו, לכסות מימון הגנתו של רוזנטל בתביעה הנ"ל.
18/07/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
אגדות רבות נפוצו על מעשיו ומעלליו של ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק. כולל על סכומי כסף אגדיים שהרוויח מיד לאחר כהונתו הקצרה כראש הממשלה (2001-1999). מידע מתועד שהובא ל-News1 מלמד כי המציאות שונה. ולא במעט. כן-כן - ברק הרוויח ממון רב בזכות מעמדו האישי כראש ממשלה לשעבר. בעיקר מדמי ייעוץ. אולם אין מדובר בסכומים אגדיים של עשרות מיליוני דולרים ממקורות נסתרים, אלא במיליוני דולרים בודדים לשנה (ברוטו, לפני מיסים), ממקורות לגיטימיים.
18/07/2015  |  יואב יצחק  |   כתבות
מאז פורסם נוסח ההסכם בין המעצמות לבין אירן, האמירות בישראל נעות בין הסכם רע לבין הסכם גרוע, להסכם נורא, להסכם מינכן, וכדומה. מעבר לתגובות הצפויות, הלגיטימיות במידת מה, של מנהיגי ישראל, כולל האופוזיציה, באופן אישי לא ממש הצלחתי להבין מדוע ההסכם רע או נורא. בימים האחרונים ניהלתי שיחות ענייניות ומעמיקות עם אנשים המצויים בנושא, מומחים, אנשי ממשל, עיתונאים מביני עניין ואנשי אקדמיה. אודה שגם לאחר השיחות הללו לא הצלחתי עדיין להבין עד הסוף את הסיבות לקביעה החד-משמעית שההסכם רע או יותר מכך.
17/07/2015  |  צ'לו רוזנברג  |   כתבות
שמותיהן של 3 בירות אירופיות - מינכן בירת בוואריה, אוסלו בירת נורבגיה, וינה בירת אוסטריה - זכורים וייזכרו לדראון עולם בהיסטוריה של האנושות בכלל ושל עם ישראל בפרט. שלוש הערים קשורות במחזות כניעה מבישים, מקוממים ומיותרים, שבהם הנאורים (?) והפייסנים בכל מחיר (!) פתחו במצעד איוולת שתחילתו "שלום" וחרפה וסופו מלחמה, בהתאם לתחזית צפויה מראש, שניתנה בזמן אמת על-ידי מי שהושחרו בפי הנאורים (?) כמחרחרי מלחמה.
17/07/2015  |  רון בריימן  |   כתבות
בספרו "בן-ברית: מסע אל השסע הישראלי-אמריקני", מתייחס מייקל אורן, שהיה שגריר ישראל לארצות-הברית, לפרסום בתקשורת האמריקנית הממוסדת שבו מובאת טענתו של מחמוד עבאס כי בעת החלטת החלוקה 1947 קיבלו הערבים את ההחלטה, ואילו היהודים דחו אותה ופתחו במלחמה.
17/07/2015  |  יובל ברנדשטטר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il