|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
פרנקו. נושא באחריות [צילום: פלאש 90] דנינו. גם לו יש חלק [צילום: פלאש 90] גביזון. גם הוא אחראי [צילום: שב"ס]

דוח הסנגוריה הציבורית על תנאי הכליאה

ברוכים הבאים לעולם השלישי

כבר קרוב לעשור שהסנגוריה הציבורית מצביעה על תנאי כליאה מחפירים ובלתי חוקיים - ולאיש זה לא מזיז. בג"ץ והמחוקק חייבים להיכנס לתמונה ולהכריח את השב"ס להעניק לאסירים זכויות אדם מינימליות
02/08/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   זכויות אדם   |   תגובות
עברייני שב"ס
ואלו שמות הנושאים באחריות אישית לתנאי הכליאה הבלתי-אנושיים והבלתי-חוקיים המפורטים בדוח. נציב השב"ס, רב-גונדר אריה פרנקו. סגן נציב השב"ס, גונדר אלי גביזון. ראש אגף האסיר, גונדר עפרה קלינגר. ראש חטיבת כליאה, תת-גונדר שמעון בר-גור. ראש חטיבת תיקון, תת-גונדר מיכל ברק. היועץ המשפטי, תת-גונדר אהוד הלוי. מפקד מחוז צפון, גונדר אשר וקנין. מפקד מחוז מרכז, גונדר טאפש מקבל. מפקד מחוז דרום, גונדר אשר שריקי.

רצינו לומר לכם גם מיהם מפקדי בתי הכלא בהם התגלו ליקויים חמורים אלו, אך איננו יכולים. בעבר התפרסמו שמותיהם באתר השב"ס - ולא עוד. גם חיפוש בגוגל אינו מעלה תוצאות עדכניות. ייתכן שהחשאיות נועדה להגן על בטחונם וביטחון בני משפחותיהם; היא גם מאפשרת להם לחמוק מאחריות למה שמתרחש תחת פיקודם. דוברת השב"ס הסכימה לומר, ששניים ממפקדי בתי הכלא הנזכרים בדוח מכהנים יותר משנתיים וחצי - דהיינו מאז תחילת הביקורות: סגן-גונדר שרה פרידמן בנווה תרצה וגונדר-משנה יוסף מוגמס בכרמל. את שאר השמות לא קיבלנו.

פילדלפיה, 1829
בשנת 1829 נפתח בפילדלפיה בית הכלא Eastern State. גודלו של כל תא היה 8.8 מ"ר והוא נועד לאסיר אחד; בכל תא הייתה אסלה עם מים זורמים. בישראל של 2015 שטח המחיה הממוצע לאסיר הוא 3.5 מ"ר, ויש מקומות עם 1.5 מ"ר לאדם. בישראל של 2015 נאלצים מאות אסירים להשתמש מדי יום בשירותי כריעה משפילים.

1. לקרוא ולא להאמין. התיאורים בדוח הסנגוריה הציבורית נראים כאילו נלקחו משילוב של תיאור כלא בטורקיה, המתרחש בכלא במקסיקו, בתי כלא בברית המועצות ואפילו תקופות אפלות בתולדות האנושות. צפיפות בלתי אנושית, מקקים ופשפשים, שירותים ללא אסלות, חום אימים, מחנק, חולי נפש המוחזקים בהפרדה, כבילה ממושכת למיטות - ואלו רק חלק מהממצאים.

לקרוא ולהתבייש בכך שאנחנו ישראלים. המדינה שלנו נותנת לנו לא מעט סיבות להתגאות בה, אבל הבה נתפלל שאף אחד מ"דורשי טובתנו" בעולם לא יקרא את דוח הסנגוריה. זהו כתב אישום חמור ביותר נגד שירות בתי הסוהר והמשרד לביטחון פנים שאמור לפקח עליו; וגם נגדנו כחברה, שמאפשרת לדברים כאלו להתרחש בקרבה בצורה יום-יומית במשך שנים על גבי שנים.

לקרוא ולקבל תחושת דז'ה-וו. הסנגוריה הציבורית מצביעה על הליקויים הללו כבר קרוב לעשור, ודומה שהמצב רק מחמיר. המסקנה העגומה היא, שלאיש לא אכפת. שכאשר ישראלי הופך לאסיר, יש הסבורים שהוא הופך לאדם מדרג ב' ולאזרח מדרג ג'.

2. נא לזכור שאת הדוח הזה חיברה הסנגוריה הציבורית - גוף ממלכתי המשתייך למשרד המשפטים. ברור שיש לה סדר יום משלה ודעות משלה, אך עדיין - גוף ממלכתי המחויב בכל כללי הזהירות הנדרשים ממעמדו. לא גוף פרטי שרוצה לקבל תרומות, לא גוף פוליטי שרוצה לגזור קופון.

נא לזכור שהממצאים מבוססים על עשרות ביקורים ב-27 מבין 32 מתקני הכליאה (בתי כלא ובתי מעצר) במשך שנתיים. אנשי הסנגוריה הציבורית ראו במו עיניהם את המתחולל שם. אי-אפשר להסתיר זוהמה, אי-אפשר להעלים חום ומחנק, אי-אפשר להעמיד פנים שיש מזגנים. נכון, חלק מהתיאורים מבוססים על שיחות עם אסירים, אך כאשר עשרות רבות של אסירים שונים בבתי כלא שונים מתלוננים על אותם דברים - אין ספק שזוהי האמת.

3. הדוח מלמד, ששירות בתי הסוהר הוא גוף עברייני. לא פחות. העובדה ששלושה בתי כלא התחכמו לחוק ויצרו "אגף שמור" במקום "אגף הפרדה", לא יכולה להיות צירוף מקרים. מישהו למעלה היה צריך לאשר את השינוי הזה, מישהו למעלה היה צריך לשים לב שאגף ההפרדה נעלם. וכך הצליח השב"ס למנוע מאסירי ההפרדה באותם בתי כלא את הזכות הכמעט-יחידה שיש להם: ביקורת שיפוטית תקופתית על החזקתם בהפרדה.

השב"ס הוא גוף עברייני משום שהוא מפר בצורה שיטתית הוראות נוספות של המחוקק ושלו-עצמו. למשל: החוק המחייב פעולות שיקום וחינוך. למשל: התקנה המחייבת שטח מחיה מינימלי של 4.5 מ"ר. למשל: ההוראות בנוגע לכבילה למיטה. ייתכן שחלק מההפרות נובעות מאילוצים חיצוניים של העדר משאבים, אבל איש לא הכריח את השב"ס לבצע את התרגיל המלוכלך עם אגפי ההפרדה, או לכבול אסיר למיטה רק משום ש"הפר סדר". במילים אחרות: ההתנהגות העבריינית מרצון מלמדת משהו גם על ההתנהגות העבריינית המאולצת.

4. חוץ מזה, השב"ס יכול ואולי אף חייב לבוא בנקודה מסוימת ולשים את המפתחות על השולחן. אם באמת אין מקום בבתי הכלא, אם באמת אכפת לראשי השב"ס מזכויות האנוש הבסיסיות של האסירים, הם צריכים לעשות מעשה. לצאת לתקשורת. לאיים בהתפטרות. לפנות לחברי כנסת. ואם יִכלו כל הקיצין - להודיע שזהו, לא מכניסים יותר אסירים; להבהיר שפסק דין שיחייב אותם להכניס עוד אסירים לתא בו מרחב המחיה הוא 2 מ"ר לאיש, הוא בלתי חוקי בעליל. השב"ס לא עושה דבר וחצי דבר, מה שמלמד שהוא אדיש.

5. ראו כיצד השב"ס מגדיר את עצמו: "ארגון ביטחוני בעל ייעוד חברתי, המשתייך למערכת אכיפת החוק. תמצית תפקידו: אחזקת אסירים במשמורת בטוחה ונאותה, תוך שמירה על כבודם, מילוי צרכיהם הבסיסיים והקניית כלים מתקנים לכל האסירים המתאימים לכך, על-מנת לשפר את יכולתם להיקלט בחברה עם שחרורם. זאת, תוך שיתוף פעולה עם גורמי ממסד וקהילה שונים. לשם כך יפעל שירותי הסוהר לטיפוח איכות סגל הסוהרים ומקצועיותו ולפיתוח מתקני כליאה הולמים ואנושיים, המותאמים לדרישות החוק ולצורכי הביטחון והטיפול המתקן של האסירים, תוך מיצוי טכנולוגיות מתקדמות". לאור דוח הסנגוריה הציבורית, השב"ס נכשל בצורה טוטלית במילוי תפקידו. מישהו צריך להסיק את המסקנות.

6. תגובת השב"ס לדוח מטרידה. לדברי השירות, מדובר בדוח בלתי מקצועי שמציג רק את הצדדים השליליים, והיו לו תשובות לכל הטענות הפרטניות. אני יוצא מתוך הנחה שהשירות אומר אמת - אז למה הוא לא משתף אותנו בתגובה הפרטנית שלו? כאשר אומרים באופן כוללני "הדוח לא מקצועי ולא משקף", זה נראה דווקא כאילו אין תגובות של ממש לממצאים הנקודתיים. עוד לא מאוחר לתקן זאת: ייכבד השב"ס ויגיב בצורה מפורטת, כדי שהציבור ומקבלי ההחלטות יקבלו תמונה מלאה.

7. חשוב להזכיר שהאסירים בהם מדובר אינם צדיקי הדור. ממש לא. הם עבריינים מורשעים, חלקם בעבירות חמורות ומתועבות במיוחד. מן הסתם חלקם גם אינם מהווים מופת של התנהגות בעת שהותם בכלא. יש מקרים בהם אסירים אפילו ממשיכים לבצע עבירות מבין החומות. הללו מחייבים ענישה בהתאם לחוק הפלילי ולהוראות שב"ס.

כל זה אינו מקנה לאיש את הרשות לשלול זכויות אדם מינימליות מכל אסיר שהוא. הזכות לפרטיות כאשר הוא הולך לשירותים; הזכות לטיפול רפואי הולם; הזכות למרחב מחיה גדול מזה הניתן לכלבים; הזכות לאור ואוויר; ועוד כהנה וכהנה. כל עוד המחוקק אינו מתיר לשלול זכויות כאלו - ואוי לנו אם הוא יתיר - הרי שחובה להעניק אותן.

8. חלק מהאשמה נופלת על כתפיו של יוחנן דנינו. הסנגוריה הציבורית מציינת, שהצפיפות האיומה נובעת בין השאר מכך ששיעור הכליאה בישראל הוא מן הגבוהים בעולם. דנינו הציב לשוטריו יעדים כמותיים של הגדלת מספר המעצרים וכתבי האישום, דבר שהוליך ללא מעט מעצרי שווא (85% מהמעצרים בשנת 2014 לא הניבו כתבי אישום) - מה שכמובן מביא לתנאי כליאה בלתי אנושיים. עוד סיבה לכך שהמפכ"ל הבא חייב לבטל את קני המידה ההזויים הללו.

9. הסנגוריה הציבורית צריכה לעשות הרבה יותר. היה עליה לצרף לדוח שלה תמונות, כפי שעושה מבקר המדינה. היה עליה לציין את שמותיהם של המפקדים והקצינים האחראים לליקויים, ובמיוחד לאלו המהווים עבירה על החוק. היה עליה לפנות לתקשורת עם ממצאים נקודתיים כאשר התגלו, ולא להסתפק בדוח אחד פעם בשנתיים. היה עליה להפציץ את חברי הכנסת במידע ובתמונות.

10. הדוח הזה של הסנגוריה הציבורית חייב להוות בסיס לעתירה לבג"ץ נגד שירות בתי הסוהר והמשרד לביטחון פנים. יש לא מעט פסקי דין, כולל של בית המשפט העליון, המותחים ביקורת על תנאי הכליאה. כעת צריך להראות לשופטים, שהשב"ס והמשרד פשוט מצפצפים עליהם, כפי שהם מצפצפים על החוק (כולל על חוק יסוד כבוד האדם וחרותו). זהו מסוג המקרים בהם בג"ץ צריך להיות "שמרטף": להוציא צו על תנאי, לשבת למדינה על הווריד ולדרוש דיווחים תקופתיים בטרם יחליט סופית בעתירה.

11. את הפתרונות היסודיים יכול לספק רק הדרג הפוליטי. להקים ועדת חקירה פרלמנטרית שתבחן את נושא הכליאה מכל היבטיו. לקבוע בחוק חובת עמידה בתנאים בסיסיים ותוכנית-אב מתוקצבת להשגתם בתוך פרק זמן של שנים בודדות. לא לתת לשב"ס מנוחה ולדרוש ממנו דיווח שוטף על תיקון הליקויים. זה אולי פחות סקסי מאשר הגז הטבעי ועושה פחות כותרות מאשר כמה בתים בבית-אל, אבל זה חשוב פי כמה. כי זה מה שמבדיל בין מדינה תרבותית לבין מדינה ברברית.
תנאי המעצר והמאסר במתקני הכליאה של שירות בתי הסוהר בשנים 2014-2013 / דוח
ממצאים חמורים על מצבם של הכלואים ב-27 מתקני כליאה בהם ביקרו נציגי הסניגוריה הציבורית בשנים 2014-2013, כולל הפרה של הוראות חוק ומניעת זכויות חוקתיות

תאריך:  02/08/2015   |   עודכן:  02/08/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ברוכים הבאים לעולם השלישי
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שאלת תם
2/08/15 10:42
 
אישששש
2/08/15 14:06
2
כבש 44
2/08/15 11:26
3
יוסי--ס
2/08/15 12:14
4
DORY KALGASBLAD
3/08/15 04:05
5
הרצפלד
3/08/15 05:47
6
ישע
3/08/15 06:40
7
אהרון שחר
3/08/15 07:57
8
ע.ג.
4/08/15 08:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  זכויות אדם
בשישה בתי כלא קיבלו נציגי הסנגוריה הציבורית דיווחים על כבילה בלתי מידתית, מתוכם מקרים המעוררים חשש ממשי שהשימוש בכבילה הוא למטרות ענישה גרידא, לרבות כלפי נשים וקטינים ואף קטינים הסובלים ממוגבלויות. כך נמסר (יום א', 2.8.15) בדוח הסנגוריה. כמו-כן, התקבלו דיווחים חוזרים על תופעה עליה התריעה בעבר הסניגוריה הציבורית, בדבר כבילה ממושכת ובתנאים בלתי ראויים של כלואים הסובלים מבעיות נפשיות קשות, וזאת במקום לתת להם טיפול רפואי מתאים.
02/08/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
על-פי נתוני שב"ס מהשנים האחרונות, הממוצע הארצי של שטח המחייה לאסיר עומד על כ-3 מ"ר בלבד, מוסרת (יום א', 3.8.15) הסנגוריה הציבורית. בכל הנוגע לתנאי הצפיפות במתקני הכליאה, לא חל שיפור משמעותי לעומת המצב ששרר לפני כעשור ואף לעומת זה ששרר בתחילת שנות ה-90.
02/08/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
בשורה של בתי כלא קיימים "אגפים שמורים" שהם למעשה "אגפי הפרדה" לכל דבר ועניין, אך בשל תרגיל לשוני זה של השב"ס - נמנעת מהכלואים בהם הביקורת השיפוטית המופעלת על-פי החוק על ההחזקה בהפרדה. כך מגלה (יום א', 3.8.15) הסנגוריה הציבורית, לצד שורה של ממצאים על תנאים קשים ביותר באגפי ההפרדה.
02/08/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
התנאים בבתי הכלא בישראל קשים ובמקרים מסוימים בלתי אנושיים, ואף ניכר שקיימת מדיניות מכוונת של שירות בתי הסוהר לעבור על החוק והתקנות. כך עולה (יום א', 2.8.15) מדוח הסנגוריה הציבורית על ביקורי נציגיה ב-27 מתקני כליאה בשנים 2014-2013. לדברי הסנגוריה, אין המדובר בבעיות או בכשלים נקודתיים ומקומיים אלא בבעיה כלל-ארצית, המביאה לפגיעה יומיומית בזכויותיהם הבסיסיות של עצורים ואסירים רבים, ולפגיעה בכבודם כבני אדם.
02/08/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
החלטת המועצה לזכויות האדם של האו"ם ביום שישי, לאמץ את דוח ועדת הבדיקה בנושא מבצע צוק איתן, הייתה צפויה, לא פחות מגזרי הדין של בתי המשפט בתקופת שלטון הטרור הסטליניסטי, שנקבעו עוד בטרם התיישבו הנאשמים במקומם. שם גם הייתה ההצגה מושלמת, שכן הנאשמים-המעונים הודו וחתמו על כל כתב אישום שהוגש להם.
06/07/2015  |  ישראל רוזנבלט  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   זכויות אדם  /  מי ומי  
האירופים חושבים שישראל נאצית  /  מירב ארד
ביקורת לאכיפת זכויות אדם חוקתיות  /  עידן יוסף
נשיאת העליון בקנדה: סכנה לשמירת כבוד האדם  /  איתמר לוין
התעלמות נוספת מהמציאות  /  פנינה שרביט ברוך, קרן אבירם
ה"יהיה בסדר" והשחצנות שוב היכו בנו  /  צ'לו רוזנברג
ייצוא של הכפשות  /  ישראל רוזנבלט
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il