|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

אסטרטגיית צה"ל ואחריות הדרג המדיני

במסמך "אסטרטגיית צה"ל" משלים הרמטכ"ל את החסר בדיון הציבורי שהתקיים לאחרונה בתקציב הביטחון ונגזרותיו ומציג בפני הציבור אלו תפוקות ביטחוניות מבקש צה"ל להשיג בתמורה לתקציב הביטחון ולמה ניתן לצפות מיכולותיו, וגם מבהיר את סמכויותיו בצה"ל ואת יחסיו עם הדרג המדיני
21/08/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
אחריות [צילום: גרשון אליסון/פלאש 90]

   רשימות קודמות
  'כרוניקה של כישלון ידוע מראש'?
  ההסכם עם אירן ותוכנית ההגנה מטילים של נאטו
  אסטרטגיית השפעה רב-תחומית
  המרוץ לבית הלבן 2016: דוח מצב
  "נלחמים בחרם": חרם ותקשורת

ב-13 באוגוסט 2015 חשף הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, את המסמך "אסטרטגיית צה"ל", הפורס את אפשרויות הפעולה של הצבא והתפוקות הביטחוניות, שביכולתו לספק למדינה. זהו מסמך מקצועי מאוד, חסר תקדים ברמת החשיפה והפירוט, המעיד על חשיבה מסודרת ועמוקה שנעשתה בצבא. פרסומו ממחיש את רגישות הרמטכ"ל לדעת הקהל בישראל, ולכך חשיבות רבה הן בהיות צה"ל צבא העם והן משום שעמדות הציבור משפיעות רבות על פוליטיקאים, בבואם לקבל החלטות ביטחוניות ותקציביות.

המסר המרכזי: על הדרג המדיני מוטלת האחריות להגדיר לצבא את תפקידיו, המטרות שעליו להשיג והאילוצים על השימוש בכוח. עליו לאפשר לרמטכ"ל לבנות את היכולות המתאימות ולפקד על צבא בשגרה, בחרום ובמלחמה, ובמשתמע גם לספק לו את המשאבים הדרושים לכך. כלומר, הצבא לא יכול להיבנות על סמך המלצות של ועדות חיצוניות, בלא שיהלמו את תוכנית הרמטכ"ל. אשר לתיאום הציפיות מצה"ל, על הציבור והדרג המדיני לדעת, כי ביום פקודה ניתן להורות לצה"ל לצאת למערכה צבאית מוגבלת או למלחמה. לכל דרך פעולה יש סיכויים וסיכונים משלה, ולא ניתן להורות לצה"ל לצאת למערכה מוגבלת ולצפות להכרעה כוללת.

הצורך במסמך ובהצגתו לציבור. הדיון הציבורי הביקורתי על תקציב הביטחון, דוחות ועדת לוקר, ומבקר המדינה עסקו במחיר הביטחון במנותק מהמוצר ואיכותו - התפוקות הביטחוניות של הצבא. בה בעת, בעשור האחרון, תוצאות מלחמת לבנון השנייה והסבבים האלימים עם חמאס ברצועה לא הלמו, בעיניי רבים בציבור, את המצופה מהצבא החזק במזרח התיכון. נראה שתוצאות אלה והביקורת הנוקבת על הוצאות הביטחון פגעו במידה לא-מבוטלת בתדמית הצבא בחברה בישראלית.

במסמך האסטרטגיה משלים הרמטכ"ל את החסר בדיון ומציג בפני הציבור הרחב, פקידי ממשלה ונבחרי ציבור רבים, שאינם חשופים למסמכים המסווגים, אילו תפוקות ביטחוניות מבקש צה"ל להשיג בתמורה לתקציב הביטחון ולמה ניתן לצפות מיכולותיו. כן מבקש הרמטכ"ל להבהיר את סמכויותיו בצה"ל ואת יחסיו עם הדרג המדיני.

עיקרי אסטרטגיית צה"ל: בהקדמה למסמך מוצגים "השינויים הנדרשים מצה"ל לאור אתגרי העתיד והשינויים במאפייני האויב, כגון חיזוקה של אפקטיביות התמרון היבשתי ושיפורו, גיוון היכולות המבצעיות במערכה שבין המלחמות, חיזוק הממד הקיברנטי ושימור ברור של העליונות המודיעינית, האווירית והימית". "התפיסה כפי שגובשה במסמך זה, תעמוד בבסיס התהליכים שיוביל צה"ל במסגרת תר"ש [תוכנית רב-שנתית] 'גדעון' ותהיה מצפן להפעלת הכוח ולבניינו".

במוקד המסמך מוצגת האסטרטגיה של צה"ל מול ארגונים איסלאמיים, ובראשם חיזבאללה וחמאס. במסגרת זו, צה"ל מציע לדרג המדיני שלושה מצבי תפקוד צבאיים:

א. מצב שיגרה - ביטחון שוטף, עימות מוגבל ו"מערכה שבין מלחמות".

ב. מצב חרום - "מערכות ומבצעים מוגבלים שאינם במסגרת מלחמה", שמטרתם חזרה

לשגרה והרתעה, "ללא חתירה לשינוי אסטרטגי מידי".

ג. מצב מלחמה - הפעלת כוח בעוצמה גבוהה, המחייבת גיוס משאביה רבים, לשם השגת ניצחון והכרעה, במונחים שינסח הדרג המדיני.

נראה כי דרך הפעולה העיקרית במצב חרום היא מערכה באש, כאשר הפעולות היבשתיות תהינה מוגבלות בהיקפן או בעומקן, בדומה למלחמת לבנון השנייה (ברובה) ומבצע צוק איתן. המלחמה יכולה לעמוד בפני עצמה או לבוא בעקבות מערכה מוגבלת, במהלכה עשויה להתבצע פעולה התקפית יבשתית - בחזית ובעומק - "באופן ממוקד אל מול מרכזי כובד תוך חתירה להגעה מהירה לקווי סיום לחימה. עם תום ההגעה לקווי סיום הלחימה, יפעלו הכוחות לייצוב קווי ההגנה ולטיהור המרחב". המשמעות הנגזרת, היא השתלטות על רצועת עזה - במקרה של מלחמה בחמאס, או על שטחים בעומק לבנון - במקרה של מלחמה בחיזבאללה. צה"ל יוכל לבצע מתקפות כאלה בשתי חזיתות בו-זמנית.

הקשר בין הדרג הצבאי למדיני: לפי המסמך, תפקיד הדרג המדיני להגדיר את המטרות, האמצעים והאילוצים על צה"ל, ואילו תפקיד הרמטכ"ל לבצע - לבנות את צה"ל ולהפעילו בהתאם. המסמך יוצק תוכן רב למעמדו של הרמטכ"ל, כ"דרג הפיקודי העליון" בצבא (לפי חוק יסוד: הצבא מ-1976). לפי המסמך, הרמטכ"ל הוא "מפקד המערכה היחיד בצה"ל ובאמצעות המפקדה הכללית, הוא מפקד על כל המבצעים שצה"ל מקיים". "אחריות זו של המפקדה הכללית אי-אפשר לבזרה או להעבירה". "כל מפקד נתון למרותו של מפקד אחד בכל נקודת זמן. פקודות יינתנו לפי שרשרת הפיקוד". המשמעות: הצבא ינוהל תמיד ובאופן הדוק בידי הרמטכ"ל ובאמצעות המפקדה הכללית (המטכ"ל כגוף הפיקודי העליון בצבא), ולא באמצעות קבוצת פיקוד אחרת, כפי שנוהלה למשל מלחמת לבנון הראשונה ממפקדת פיקוד הצפון, תוך מעורבות עמוקה של שר הביטחון.

המסמך מדגיש את חובת הדרג המדיני כלפי צה"ל: "כאשר נדרש להפעיל את הצבא, אמור הדרג המדיני לנסח את ההנחיות לצבא כדלהלן: א. מהן המטרות ומהם מצבי הסיום האסטרטגיים הנדרשים; ב. מהו תפקיד הצבא וכיצד הוא משתלב בהשגת מטרות אלה; ג. מהם האילוצים בשימוש בכוח הצבאי; ד. הגדרת מאמצים נוספים (מדיני, כלכלי, תקשורתי וחברתי) ותפקיד צה"ל בהקשרם". במסמך צוין, כי הנחיות הדרג המדיני מחייבות בירור ודו-שיח שוטף בין הרמטכ"ל לדרג המדיני.

ברם, לאור זאת עולה השאלה, מדוע יש להמתין בתהליך גיבוש ההנחיות לרגע שיידרש להפעיל את הצבא? הרי רוב מצבי התגובה שאליהם יידרש צה"ל ידועים מראש; למשל, פיגוע תופת, ירי רקטות, חטיפה, התחמשות חריגה וכו'. על כן מומלץ שהדרג המדיני לא ימתין ליום הפיגוע, כפי שהיה למשל טרום מלחמת לבנון השנייה והאירועים שהביאו למבצע צוק איתן, ויסכם כבר עכשיו את התפקידים, המשימות והיעדים המוטלים על הצבא בהקשרים עתידיים צפויים. ברגע האמת יהיה הדרג המדיני טעון בידע ומוכן להכריע בין שלושה מצבי פעולה בסיסים:

א. הבלגה או תגובה מתונה ומכילה.

ב. יציאה למערכה מוגבלת, בידיעה שהיא עלולה להיגרר למלחמה מתוחמת ואף כוללת.

ג. יציאה למלחמה מתוחמת, בידיעה שהיא עלולה להידרדר למלחמה כוללת רב חזיתית.

מה נעדר ממסמך האסטרטגיה: המסמך חסר בראשיתו הגדרה ברורה של יעוד צה"ל ותפקידיו. לפיכך, מוצע לפתוח את המסמך בהצגתם. לעומת זאת, הגדרת "היעדים הלאומיים" ו"עיקרי תפיסת הביטחון הלאומי", שמוצגים בפתיחה ועוסקים גם בתחומי הפנים והחוץ, הינה באחריותו המלאה של הדרג המדיני ומוטב שהוא ינסח אותם ויאשרם, בטרם ישולבו במסמך צבאי מחייב.

במסמך אין פירוט מספק של הסיכונים, האיומים והאתגרים העומדים בפני צה"ל. ההתייחסות המפורשת לאירן היא מצומצמת, וכך גם לגבי הסיכונים הגלומים במצב בסוריה. לכך יש להוסיף את האיום באינתיפאדה שלישית ואת משימתו של צה"ל לשמר את שליטת ישראל והסדר הציבורי ביהודה ושמרון, ולאפשר לדרג המדיני חופש פעולה להשגת הסדר מדיני בתנאים הרצויים לו. הסיכונים הטמונים בתהפוכות שלטון במצרים ובירדן נותרו מחוץ לאסטרטגיה. ייתכן שחלק מהפערים שבמסמך גלוי זה נובעים משיקולים של רגישות מדינית וביטחונית.

במסמך הוסבר, כי למרות שהתרחיש הבסיסי מתמקד בעימות עם ארגונים מסוגם של חיזבאללה וחמאס, "המענה לו - גישות הפעלת הכוח והיכולות שיפותחו בבניין כוח - מתאים ברובו גם למערכות מול צבאות ומדינות". ברם, מומלץ לצבא להימנע מלמתוח את האסטרטגיה הזו על פני תרחישים כה שונים, ולגבש אסטרטגיות פעולה ייחודיות למצבים שאינם תואמים את התרחיש הבסיסי.

אשר לשילוב מאמצים, המסמך חסר התייחסות משמעותית לשותפים של צה"ל בחזית הביטחונית: שב"כ, מוסד ומשטרה. "שילוביות" נדרשת בכל מערכת הביטחון ולא רק בצה"ל.

בצד המשאבים - חסרה במסמך התייחסות משמעותית לתקציב הצבא ולהון האנושי, לרבות עתיד מערך המילואים.

לבסוף, במסמך נכתב, כי "אסטרטגיית צה"ל, היא התשתית הרעיונית והמעשית לכל מסמכי היסוד הצבאיים". ברם, נראה שמעמד פורמלי ומעשי שכזה מחייב אישור מפורש ופומבי של שר הביטחון והממשלה. לפיכך, מומלץ לראות במסמך זה הצעה של צה"ל, עד להשלמת תהליכי אישורו.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 735 (19.8.15)
הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  21/08/2015   |   עודכן:  21/08/2015
שמואל אבן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אסטרטגיית צה"ל ואחריות הדרג המדיני
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
23/08/15 19:41
2
שאול אבידור
26/08/15 09:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כלי המעצר המינהלי, שעלה השבוע לכותרות בעניינו של מוחמד עלאן, סופג לאורך השנים ביקורת חוזרת ונשנית מבית המשפט העליון. השופטים קוראים שוב ושוב למחוקק להסדיר את הסוגיה, אך לשווא. ואין זה הנושא היחיד בו המחוקק אוטם את אוזניו מלהקשיב לבית המשפט העליון, המסביר ושב ומסביר מדוע יש בעיות ומדוע צריך לפתור אותן.
21/08/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
רובנו עוברים על דף חשבון הבנק, נבהלים מסכומים גדולים שירדו בבת אחת, אך מדלגים באדישות על העמלות הנקובות, כאילו מדובר בגזירה שאין עליה עוררין. הסכומים אינם גדולים - עשרות שקלים בודדים לחודש, מה שמוסיף לקבלת הדין בהכנעה. מהצד השני, יש גם מי שכל עמלה מעבירה אותם על דעתם, מתוך מחשבה שהבנקים עושקים אותם; ויש את הלקוחות המתוחכמים - הם מכירים כל עמלה ועמלה שהבנק רשאי לגבות מהם, ויודעים איך להתמקח ולהקטין אותן, כי בסופו של דבר העמלות שאנחנו משלמים מצטברות למאות ואף אלפי שקלים בשנה. יש עשרות סוגי עמלות על כל נושא כמו - פעולות, מידע, אשראי, ניירות ערך ומט"ח. העמלות נגבות על-ידי הבנקים בדרך כלל ב-2 לחודש.
20/08/2015  |  רונית מורגנשטרן  |   כתבות
"לילות לבנים" היא הצגה המבוססת על רומן קצר ומופתי של הסופר הרוסי פיודור דוסטוייבסקי. ההפקה העולה בתיאטרון הספרייה ברמת גן, מיסודו של בית צבי, היא מרגשת, קולחת, צובטת בלב ומהווה מפגן תיאטרלי נהדר של שחקנים מוכשרים.
20/08/2015  |  חייים נוי  |   כתבות
יו"ר זק"א, יהודה משי-זהב, תובע בתביעה שכנגד 300,000 שקל ממשה גורן וחברת שטיחי שומרון שבבעלותו.
20/08/2015  |  יצחק דנון  |   כתבות
לא הרחק מכביש החוף, בצדו המערבי של מרכז הקניות "חוצות שפיים" בתחום קיבוץ שפיים ממוקם בית העלמין של קיבוץ שפיים. זהו בית עלמין אזרחי המנוהל על-ידי קיבוץ שפיים. קבורים בו בצד חברי הקיבוץ וותיקי האזור, גם מספר ידוענים לא מעטים ובהם: שחקנית התיאטרון חנה מרון ובעלה האדריכל יעקב רכטר, האלוף אברהם ("ברן") תת-אלוף אורי בן ארי, המדענית רננה בן-גוריון ונוספים
20/08/2015  |  אלי אלון  |   כתבות
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
'כרוניקה של כישלון ידוע מראש'?  /  אמילי לנדאו, שמעון שטיין
ההסכם עם אירן ותוכנית ההגנה מטילים של נאטו  /  ד"ר עזריאל ברמנט
אסטרטגיית השפעה רב-תחומית  /  אודי דקל, עומר עינב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il