|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

שישה בשישי

עולם הפוך

השופטים מרשים לעצמם מה שהיו פוסלים אצל אחרים חופש הביטוי נעלם כאשר מדובר בעמוס שוקן מדוע וינשטיין וניצן לא רוצים לחקור את התאבדות ברכה? קודם סוללים ואז בודקים את הבטיחות וגם שני ענייני אוטובוסים
21/08/2015  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   הוועדה לבחירת שופטים   |   תגובות
השופטים מסננים [צילום: לע"מ]


מינוי שופטים
שליטה מוחלטת [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

שתי כתבות מעולות פורסמו בשבוע האחרון על "הקורס להערכת מועמדים לשפיטה" – האחת של ענת רואה בכלכליסט, והשנייה של קלמן ליבסקינד במעריב. עיקרן: המכון הזה, שפועל ללא שום סמכות שנקבעה בחוק, קובע מי יתמנה לשופט ומי לא – וזה כאשר רק לשופטים המכהנים יש בו דריסת רגל. המועמדים יודעים שמוטב להם להביע דעות מקובלות ולנסות להתחבב על השופטים המנהלים את הקורס בן חמשת הימים. ועוד ממצא: לעוזרים משפטיים יש סיכוי גבוה במיוחד להתמנות לשופטים. מומלץ בהחלט לקרוא את הכתבות במלואן.

מה שאותי הקפיץ במיוחד בסיפור הזה היה, שאותם שופטים עצמם פוסלים – ובצדק – מינויים אחרים שנעשים בשירות הציבורי בחוסר שקיפות דומה. הם דורשים אבחון מקצועי, מכרזים שוויוניים, ועדות מינויים עם נציגים חיצוניים, חשיפת פרוטוקולים, אפשרות ערעור ועוד. אבל כאשר זה מגיע אליהם עצמם – הכל מתהפך: האבחון מקצועי רק בחלקו, לעוזריהם יש עדיפות ברורה, אין נציגים חיצוניים, הרישומים נותרים סודיים, ההמלצות שם סופיות.

אם השופטים רוצים להבין מדוע אמון הציבור בהם הולך ונשחק, שיתחילו מהבסיס – מהצורה בה הם נבחרים. ולא, אנחנו לא מדברים על הוועדה למינוי שופטים, אלא על אותו קורס עלום הנמצא בשליטתם הבלעדית. שיעשו חשבון נפש ויחליטו האם ראוי שהשופטים יהיו עובדי הציבור היחידים שעליהם לא חלים הכללים הבסיסיים ביותר של מינהל תקין ושוויוניות.

התאבדות ברכה
שיבשו את החקירה [צילום: פלאש 90]

אם היינו הולכים לפי הפרסומים, האמירות וההאשמות בעקבות התאבדותו של תת-ניצב אפרים ברכה ז"ל, היינו מצפים שמשרד המשפטים יהיה הראשון שידרוש חקירה, ושאנחנו באתר News1 נחשוש מפניה. הרי לפי אותם פרסומים, אמירות והאשמות – הפרסומים כאן גרמו לקצין משטרה מוכשר, אמיץ וישר לשים קץ לחייו על לא עוול בכפו.

המציאות הפוכה: אנחנו דורשים למצות את החקירה, ויהודה וינשטיין ושי ניצן עושים הכל על-מנת למסמס אותה. והרי כאשר מתרחש אירוע טרגי שכזה, המערכת בה עבד המנוח צריכה להיות מעונינת לבדוק לעומק את הסיבות לכך: האם היה כשל מצידה? האם מישהו סחט אותו? האם גורם חיצוני נושא באחריות? זה בדיוק, אגב, מה שעושה צה"ל בכל מקרה של התאבדות (וגם של מוות שלא בפעילות מבצעית) – אבל לא משטרת ישראל ולא משרד המשפטים.

מה שמלמד (ולא בפעם הראשונה), שבעוד שבאתר זה לא חוששים מפני האמת – לווינשטיין וניצן יש כנראה סיבות די טובות להעדיף שהיא לא תצא לאור. יש לקוות, שהשר גלעד ארדן יתעלם מההתנגדות של שני האינטרסנטים הללו – ששיבשו את חקירת הפרשה ואף נתנו לברכה גיבוי פומבי בעיצומה – ויעמוד על מיצוי הבדיקה.

עמוס שוקן
מעקרונות נעלים לעקרונות נעלמים [צילום: פלאש 90]

קבוצת הארץ יודעת היטב כיצד לנהל מאבקים על חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת. לעיתים היא עושה את זה בדרכים חוקיות (כמו העתירה לחשוף את מלאי התיקים בבתי המשפט השונים), לעיתים היא עושה את זה בדרכים פחות חוקיות (כמו עבירת הצנזורה הבוטה בפרשת קו 300 והשימוש במסמכים שגנבה ענת קם). עמוס שוקן מוכן לשלם לא מעט – גם מבחינת כסף, גם מבחינת זמן, גם מבחינת יוקרה – כדי לפרסם כמה שיותר.

אבל מה קורה כאשר שוקן נוגע בדבר אישית? במקרה כזה, נוכחנו לדעת השבוע, העקרונות הנעלים הופכים לעקרונות נעלמים. שוקן חושש שמא יואב יצחק יכפיש אותו בכתב ההגנה בתביעת הדיבה שהגיש שוקן, אז מה הוא עושה? – רץ לבית המשפט ומבקש מראש לאסור את פרסום כתב ההגנה. וזה אחרי שהתביעה פורסמה במלואה (כולל באתר זה).

לפי ההיגיון של שוקן, מותר לפרסם שהוא מאשים את יצחק בשקרים – ואסור לפרסם את האשמות הנגד של יצחק. לפי ההיגיון של שוקן, חופש הביטוי בכלל ושל העיתונות בפרט הוא חשוב מאוד – עד שאותו חופש עלול לפגוע בו עצמו. לפי ההיגיון של שוקן, יש מי ששמם הטוב שווה יותר – ויש מי ששמם הטוב אינו שווה דבר.

הרכבת לירושלים
יחצבו מחדש את המנהרות? [צילום: פלאש 90]

ערוץ 2 חשף השבוע, שנציבות כבאות והצלה מזהירה שקו הרכבת המהיר לירושלים אינו בטיחותי ולפיכך אינו עומד בדרישות הדין. תגובת רכבת ישראל: זה פרויקט ראשון מסוגו, הקמנו ועדה יחד עם הנציבות ובעוד כמה שבועות יהיו ממצאים.

עולם הפוך כזה מזמן לא ראיתי, אפילו אצלנו. אחרי שהשקיעו מיליארדים במנהרות ובגשרים, מקימים ועדה כדי לבדוק האם הם בטיחותיים. תקראו שוב המשפט הזה, כדי שתאמינו. אז מה יעשו? יחצבו מחדש את המנהרות? יבנו מחדש את הגשרים? יבטלו את כל הפרויקט? יסכנו את חייהם של הנוסעים? לא משנה מה תהיה התשובה – אנחנו נשלם, ובגדול. האחראים לפשלה האיומה הזאת, לעומת זאת, ימשיכו בתפקידיהם כאילו לא קרה כלום.

אוטובוסים: הנתיב
באים בטענות לאוכפי החוק

לפני למעלה משנתיים הוקצה בנתיבי איילון נתיב לתחבורה הציבורית. במשך שנתיים אפשרה המשטרה לנהגי מכוניות פרטיות לנסוע בו. עכשיו היא מתחילה סוף-סוף לאכוף את החוק, ואל מי באים בטענות? אל העבריינים? אל מי שיושב במכוניתו הממוזגת ותוקע בפקקים את הנוסעים באוטובוסים? מה פתאום; אל המשטרה.

רק אצלנו יש כזה עולם הפוך, שבו אוכפי החוק סופגים את הביקורת ולא העוברים עליו. רק אצלנו יש כזה עולם הפוך, בו הפופוליזם פועל לטובת בעלי האמצעים להם יש רכב פרטי, ולא לטובת מי שמעדיף – אולי מחוסר יכולת – את התחבורה הציבורית. רק אצלנו יש כזה עולם הפוך, בו חושבים שיש לתת עדיפות לעשרות מכוניות מזהמות על פני אוטובוס אחד.

כמי שמשתמש עשרות שנים רק בתחבורה ציבורית בגוש-דן אני מעיד בפה מלא, כי בסך-הכל – היא טובה ויעילה, ומשתפרת ללא הפסק. נכון, לפעמים צריך לחכות בשמש או בגשם. נכון, לפעמים האוטובוסים מאחרים ללא סיבה. נכון, לפעמים הם דחוסים וצריך לעמוד. אבל בשורה התחתונה – בגוש-דן בכלל ובתל אביב בפרט הם עדיפים על פני רכב פרטי כמעט מכל בחינה שהיא. אז במקום לקטר, עדיף שכולם יתנו כתף לתחבורה הציבורית – וכך כולם ירוויחו.

אוטובוסים: המחיר
עשר דקות, תשעה שקלים

פרק נוסף מנפלאות התחבורה הציבורית בארצנו. נסיעה מירושלים למעלה אדומים, הנמשכת 40-30 דקות, עולה 6.90 שקלים – כמו נסיעה עירונית. נסיעה מבנימינה לזכרון יעקב, הנמשכת 15-10 דקות, עולה 9 שקלים – כמו נסיעה בין-עירונית. המרחק בקו אווירי מירושלים למעלה אדומים הוא 8.5 ק"מ, ומבנימינה לזכרון יעקב – פחות מ-7 ק"מ. וכפי שאפשר לראות מזמני הנסיעות, ברור שהאוטובוס למעלה אדומים נוסע הרבה יותר מאשר זה שנוסע לזכרון יעקב. אז למה הנסיעה הארוכה זולה יותר והקצרה יקרה יותר? למשרד התחבורה פתרונים. ובהמשך לקטע הקודם: אם רוצים לעודד את השימוש באוטובוסים, כדאי שהמחירים יהיו הגיוניים ולא ייצרו את הרושם שבמקרים מסוימים מנצלים אותנו.

תאריך:  21/08/2015   |   עודכן:  21/08/2015
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בג"צ קציר 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עולם הפוך
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מאור¹11111111
21/08/15 08:31
2
אהרון שחר
21/08/15 10:02
 
ע_הראל
23/08/15 04:03
3
קלאודיה רמות
21/08/15 10:02
4
עידןסובול
21/08/15 12:20
 
הנ"ל
21/08/15 12:55
 
הנ"ל
21/08/15 13:48
 
הנ"ל
21/08/15 15:17
5
לשעבר ע.מס ההכנסה
21/08/15 12:31
6
ש.
21/08/15 13:52
7
סיוון
21/08/15 18:09
 
חוטר
22/08/15 11:18
 
חוטר
22/08/15 11:28
 
חוטר
22/08/15 12:03
8
חיפוי
22/08/15 10:59
9
חיפוי
22/08/15 11:08
10
askzeev
23/08/15 01:40
11
החמור שעושה מו
23/08/15 10:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הוועדה לבחירת שופטים
עם פרסום הידיעה ה"חדשה" (הנושנה לכל מי שטרח לעקוב), לפיה למעשה קידום שופטים מבית משפט השלום לבית המשפט המחוזי מסור במידה כמעט מוחלטת לוועדת סינון מיוחדת שמונתה על-ידי נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, דורית ביניש, נשמעו מחאות רמות ומוצדקות. מוסד זה, שלא בא זכרו בחוק, שולל מהוועדה למינוי שופטים את היכולת לבחור באמת בין המועמדים הראויים, ובשיטת סינון זו ניתן לבחור רק באלו ששופטי בית המשפט העליון, בדגש על נשיא/ת המוסד, סבורים שיש לדון במועמדותם.
20/08/2015  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
התנועה למשילות ודמוקרטיה מבקשת (16.8.5) משרת המשפטים, איילת שקד, להפסיק מיידית את פעילות קורס המועמדים לשפיטה ולהתעלם מחוות הדעת של מנהלי הקורס בנוגע למועמדים הנוכחיים לשפיטה.
18/08/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
מזה שנים נהוג כי דיוני הוועדה לבחירת שופטים והפרוטוקולים המשמשים וועדה זו הינם חשאיים וזאת מכוח הוראת כלל 15 לכללי סדרי הדין של הוועדה לבחירת שופטים, שהינם חקיקת משנה שאותה חוקק שר המשפטים לפני למעלה מ-30 שנה. מכוח כלל זה אין מתפרסמים דיוני הוועדה לבחירת שופטים, איש אינו יודע מי מחברי הוועדה הצביע עבור מועמד או מועמדת אחרת, מי מחברי הוועדה התנגד לבחירתם של מועמד זה או אחר ולמעשה מסך שחור של חשאיות מורד על דיוני הוועדה לבחירת שופטים.
18/08/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
ברכות לשופטים בני שגיא, צבי ויצמן, עירית כהן, ריקי שמולביץ ואריאל חזק. עד עכשיו הייתם שופטים במינוי בפועל בבתי המשפט המחוזיים, ומעתה - לפי החלטת הוועדה למינוי שופטים (9.8.15) - תהיו במינוי של קבע.
14/08/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
אתמול (א', 9.8.15) התכנסה הוועדה לבחירת שופטים, שכעל סדר יומה בחירת תשעה שופטים ושופטות לבתי-המשפט המחוזיים ועשרה שופטים ושופטות לבתי-משפט השלום, ברחבי הארץ. קדמה לישיבה זו עתירה לבג"ץ שהגיש כותב שורות אלה, יחד עם העיתונאי והיועץ האסטרטגי התקשורתי, בן ציון ציטרין, נגד יו"ר הכנסת, ח"כ רוברט אילטוב והוועדה לבחירת שופטים, לפסול ח"כ רוברט אילטוב מהיות חבר הוועדה לבחירת שופטים, עקב קיומה של אפשרות ממשית למשוא פנים וגם/או עקב קיומה של דעה קדומה, כאשר אין סיכוי סביר, כי דעה זו תשתנה במהלך דיוני הוועדה שהתקיימה אתמול.
10/08/2015  |  חיים שטנגר  |   יומני בלוגרים
רשימות נוספות   /   הוועדה לבחירת שופטים  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   פרשת ברכה  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   תחבורה ציבורית  /  מי ומי  
עתירה נגד אילטוב בוועדה למינוי שופטים  /  איתמר לוין
בשבוע הבא ייבחרו שופטי מחוזי ושלום  /  איתמר לוין
כצפוי: קורן ואילטוב בוועדה למינוי שופטים  /  איתמר לוין
ניצחון הטרויקה  /  צ'לו רוזנברג
זהות חברי הוועדה למינוי שופטים  /  חיים שטנגר
ההתגברות והוועדה  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il