|   15:07:40
דלג
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

עת לעיצוב כללי משחק חדשים בסוריה

הטרגדיה הסורית מורכבת מהעובדה שמשטר אסד ו'המדינה האיסלאמית' מנקזים את שני מעגלי העימות בעולם הערבי-המוסלמי: 1. המעגל הבין-עדתי, בין המחנה הסוני, המובל ע"י ערב הסעודית, לבין המחנה השיעי, המובל ע"י אירן; 2. מעגל היריבויות בתוך המחנה הסוני כולל 3 קודקודים מרכזיים - המדינות 'הפרגמטיות', השחקנים הסלפיים-ג'יהאדיים ותנועת האחים המוסלמים
27/09/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
העיירה דומה, מזרחית לבירה דמשק, לאחר הפצצה אווירית של כוחות הנאמנים לממשל הסורי, אוגוסט 2015 [צילום: Shaam News Network via AP video]

   רשימות קודמות
  הסלמה בי-ם: בין מאמצי ייצוב למאמצי עיצוב
  משבר הפליטים והשלכותיו
  העימות בתימן: דוגמה למגבלות הכוח של אירן
  מאמצי הפיוס של רוסיה בסוריה
  התפטרות מחמוד עבאס - מה השתנה?

הנושא הסורי חזר לאחרונה למוקד ההתעניינות הבינלאומית בשל זרם הפליטים שנע לאירופה בעקבות אי-יכולתן של ירדן, לבנון וטורקיה לקלוט פליטים נוספים מסוריה, וכן עקב המהלך שביצע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לתגבור משמעותי של הסיוע הצבאי למשטר בשאר אל-אסד. סיוע זה כולל הקמת שדה תעופה רוסי קדמי בגזרת החוף הסורי, סמוך לנמלי הים בטרטוס ובלדקיה, באזור החבל העלאווי, שהוא בסיס התמיכה העיקרי בשלטון אסד. הגברת המעורבות הרוסית בסוריה קטעה את המגעים שנערכו בין השחקנים החיצוניים, המעורבים בנעשה בסוריה, בניסיון לגבש הסדר מדיני על בסיס הסכמה שלפיה אסד עצמו יפנה את כסאו, אך בתקופת המעבר יישמר אופי המשטר הקיים. זאת, על יסוד הערכה, כי הצבא הסורי ומנגנוני הביטחון חיוניים לייצוב המצב בסוריה בתקופת המעבר, כמו גם בשל הצורך לנטרל את מעורבות 'המדינה האיסלאמית' ושאר הכוחות הסלפיים-ג'יהאדיים, שיכולותיהם גוברות על אלה של שאר השחקנים המעורבים בלחימה בסוריה.

'המדינה האיסלאמית' כאיום מרכזי, אך לא מספיק לגיבוש הסכמה רחבה

אירן, הרואה ב'מדינה האיסלאמית' איום מיידי להגמוניה שלה בעירק, בסוריה ובלבנון, ואף מעבר לכך, חוששת מאוד מהשלכות הלחימה של הקואליציה ב'מדינה האיסלאמית', בין היתר מהאפשרות של נוכחות צבאית אמריקנית נרחבת באזור - בסמוך לגבולה של אירן בעירק, באזור הכורדי ובמזרח טורקיה, כמו גם בסוריה ובירדן

לכאורה, ניתן לסמן אינטרס מוביל משותף לכל השחקנים הזרים המעורבים בסוריה - ארצות הברית, רוסיה, האיחוד האירופי, אירן, ערב הסעודית, טורקיה, נסיכויות המפרץ וירדן - כמו גם למיעוטים בסוריה (הכורדים, הדרוזים, העלאווים ועוד). אינטרס זה, הוא פירוק 'המדינה האיסלאמית' ומניעה בכל מחיר של השתלטותה על סוריה ביום שאחרי אסד. אינטרס משותף זה צריך להוות את העוגן לכינון שלטון מעבר בסוריה, שייצב את המצב בה ויתווה דרך לעיצובה בעתיד. אולם, מסתבר כי לא ניתן לקדם את האינטרסים החיוניים המשותפים למרבית השחקנים, כמנוף לכינון הסדר ביניים בסוריה בחסות אזורית ובינלאומית. מכיוון שכך, מסתבר שלאף אחד מהצדדים לא אצה הדרך להביא לסיום התופעה שנקראת 'המדינה האיסלאמית'.

מעצמות המערב ובראשן ארצות הברית אינן מוכנות לשלם את המחיר הנדרש לשם פירוק כוחות 'המדינה האיסלאמית' כמו גם לשם החלפת משטר אסד - קרי שליחת כוחות לוחמים קרקעיים ("מגפיים בקרקע"), שזו הדרך האפקטיבית היחידה לשנות את המצב. באופן לא צפוי, לעימות מול 'המדינה האיסלאמית' תמורות חיוביות, כמו ערוצי תיאום והידברות עם האירנים וגם עם שחקנים נוספים, שאינם בעלי ברית של ארצות הברית. בנוסף, בשלב זה ארצות הברית ובעלות בריתה אינן ששות לתקוף את 'המדינה האיסלאמית' באפקטיביות הנדרשת, משום שריסוקה עשוי לחזק את שלטון אסד.

אירן, הרואה ב'מדינה האיסלאמית' איום מיידי להגמוניה שלה בעירק, בסוריה ובלבנון, ואף מעבר לכך, חוששת מאוד מהשלכות הלחימה של הקואליציה ב'מדינה האיסלאמית', בין היתר מהאפשרות של נוכחות צבאית אמריקנית נרחבת באזור - בסמוך לגבולה של אירן בעירק, באזור הכורדי ובמזרח טורקיה, כמו גם בסוריה ובירדן. האירנים רואים בחיזוק משטר אסד אמצעי מרכזי לבלימת התפשטותה של 'המדינה האיסלאמית' או השתלטות הגורמים הסונים הקיצוניים, בדגש על הסלפיים-ג'יהאדיים (כמו ג'בהת אל-נוסרה) על סוריה.

שחקנית מרכזית נוספת היא טורקיה, בהובלת הנשיא ארדואן, הנעזרת ב'מדינה האיסלאמית' כבמסך עשן שבחסותו, היא תוקפת והורסת בסיסים של ה-PKK והמחתרת הכורדית בצפון עירק, בצפון סוריה ואף בטורקיה עצמה. בהמשך להפכפכות המאפיינת את דעותיו ותביעותיו, ארדואן הסיר את החלפתו של אסד מראש סדר התביעות הטורקי. אשר ללחימה ב'מדינה האיסלאמית', הוא הבהיר, כי טורקיה תפעל בנחישות נגדה רק כאשר נאטו, בהובלת ארצות הברית, תתגייס למטרה זו במלוא עוצמתה.

עבור ערב הסעודית ונסיכויות המפרץ, אירן היא האויב המרכזי, והתכלית של מדיניותן, היא לצמצם את השפעתה במזרח התיכון, בדגש מיוחד על סוריה ולבנון. חלק ממדינות ערב רואות במאבק הממושך וחסר התכלית ב'מדינה האיסלאמית' כרע במיעוטו, לעומת שתי חלופות גרועות יותר מבחינתן לעתיד סוריה: האחת - דומיננטיות אירנית באמצעות זרועותיה, כמו חיזבאללה בסוריה; השנייה - תפיסת השלטון בסוריה על-ידי גורמים המזוהים עם תנועת 'האחים המוסלמים', או לחלופין סלפיים-ג'יהאדיים, שבהם הם רואים אויב עיקרי במאבקים המתנהלים בתוך המחנה הסוני עצמו. לפיכך, 'המדינה האיסלאמית', היא אמצעי עבורן לעכב ולבלום את שתי החלופות הגרועות - דומיננטיות אירנית או שלטון הקיצונים המוסלמים בסוריה. ההיגיון המזרח תיכוני גורס יצירת השפעה באמצעות כוח ההיזק, ולא באמצעות תרומה חיובית וכוח בנייה. לפיכך, בראיית טווח הזמן הקצר וכתוצאה מהכורח לבחור צד כלשהו כעת, המדינות הסוניות 'הפרגמטיות' מסייעות (או מאפשרות סיוע) צבאי וכלכלי לארגונים הסלפיים-ג'יהאדיים ולאחים המוסלמים, הנלחמים בכוחות משטרו של אסד.

מבט קדימה

הטרגדיה הסורית מורכבת מהעובדה, שמשטר אסד ו'המדינה האיסלאמית' מנקזים את שני מעגלי העימות בעולם הערבי-המוסלמי: (1) המעגל הבין-עדתי, בין המחנה הסוני, המובל על-ידי ערב הסעודית, לבין המחנה השיעי, המובל על-ידי אירן; (2) מעגל היריבויות בתוך המחנה הסוני, שאינו פחות עוצמתי מזה המתנהל במישור הבין-עדתי, והוא כולל שלושה קדקודים מרכזיים - המדינות 'הפרגמטיות', השחקנים הסלפיים-ג'יהאדיים ותנועת האחים המוסלמים. גם משטר אסד וגם 'המדינה האיסלאמית' הם כלי בידי שחקנים חזקים יותר, הם נהנים מחסינות בשל חוסר הנחישות של יריביהם להביא למיטוטם, כשעצם הקיום של 'המדינה האיסלאמית', בעוצמתה הנוכחית וכן חשש מיצירת ואקום בסוריה מונעים התערבות חיצונית להפלת משטר אסד.

שאלת מפתח שעלתה בכל הדיונים שהתנהלו בין השחקנים המעורבים מאחורי הקלעים, הייתה האם אסד ייאלץ לעזוב את כסאו, או שמא יהיה חלק מההסדר שיגובש לתקופת המעבר כאשר בעתיד, לכאורה, הציבור הסורי יחליט על המתווה של הסדר הקבע. המחנה הסוני בהובלת ערב הסעודית החליט לחבור למדינות המזוהות עם האחים המוסלמים - טורקיה וקטאר - שאינן רואות אופציה שבמסגרתה אסד ישמור על כיסאו גם בתקופת המעבר. לעומת זאת, אירן, שרואה בהישארותו של אסד תנאי שהוא בחזקת 'ייהרג ואל יעבור' מבחינתה, נתמכת על-ידי רוסיה ואף מתואמת עמה. רוסיה מצדה הקשיחה מחדש את עמדתה והיא מגבירה באופן משמעותי את הסיוע למשטר אסד, עד כדי מעורבות צבאית פעילה. המחנה הסוני 'הפרגמטי', שעבורו הפלת אסד הוא יעד מרכזי, חיזק מאוד בשנה האחרונה את כוחות המורדים נגד משטר אסד בצפון ובדרום סוריה. התמיכה בכוחות המורדים בסוריה תימשך עד לשלב, שאסד ייחלש באופן משמעותי ויהווה יותר נטל מאשר נכס עבור אירן ורוסיה. בשלב זה ניתן יהיה לנטרל את יכולת הווטו שלהן לגבי הסדר מעבר, שלא יכלול את אסד בשלטון. בתגובה, לצד תגבור הסיוע הצבאי שהן מגישות לאסד, אירן ורוסיה פועלות לעצב מצב שבמסגרתו ייוותר משטר של מיעוט עלאווי ברצועה שמגזרת החוף הסורי בצפון, דרך חמאה וחומץ ועד דמשק ו"עוטף לבנון".

משמעויות לישראל

בפועל, סוריה מפוצלת כיום מבפנים וכן מחולקת לאזורי השפעה של כוחות חיצוניים. עם פריסת הכוחות הרוסיים, גזרת החוף נתונה להשפעתם עד כדי שליטתם באזור; צפון סוריה, בעיקר החבל הכורדי, נתון להשפעה טורקית; הציר המרכזי של סוריה מדמשק לחומץ וגבול סוריה-לבנון נתונים להשפעה אירנית, בסיוע של חיזבאללה; מזרח סוריה הוא אזור לחימה של הקואליציה הבינלאומית שבהובלת ארצות הברית נגד 'המדינה האיסלאמית'.

האזור היחיד, שאף גורם לא הכריז עליו כאזור השפעה, הוא מרחב דרום סוריה, כולל גזרת רמת הגולן. לישראל חיוני לשמור על חופש פעולה מבצעי במרחב זה ובלבנון, ולכן היא נזעקה לאחר שהתברר, כי רוסיה שולחת כוחות ובונה מאחזים צבאיים בגזרת החוף הסורי. זו הסיבה, שראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, בליווי הרמטכ"ל גדי איזנקוט, מיהרו לבקר במוסקבה במטרה לגבש הסכמות בדבר מניעת התנגשות בין כוחות ישראלים ורוסיים, בדגש על המרחב האווירי, כמו גם מניעת הגעתם של אמצעי לחימה רוסיים מתקדמים, כגון טילי קרקע אוויר, שיכולים לפגוע בחופש הפעולה המבצעי של צה"ל במרחב לבנון ובדרום סוריה. בנוסף, ישראל חוששת שנשק מתקדם שיספקו הרוסים לכוחות הנשיא אסד יגיע לידי חיזבאללה, בדגש על שטח לבנון. ייתכן גם שישראל בחנה האם דרך הערוץ הרוסי ניתן יהיה להגיע להבנות בדבר כינונם של כללי משחק מול הציר אירן-אסד-חיזבאללה, מתוך הכרה באיום המשותף מכיוונה של 'המדינה האיסלאמית'.

בעת הזו, על ישראל לערוך חשיבה מעמיקה על ההשלכות של שינוי המצב בסוריה והאפשרות שכוחות המורדים הג'יהאדים-סלפים יתנקזו לדרום סוריה - האזור היחיד שנקי מהשפעה פעילה של השחקנים החיצוניים. על ממשלת ישראל להגדיר את מטרותיה ארוכות הטווח בזירה הצפונית, ובכלל זאת הנכונות להילחם על חופש הפעולה המבצעי לשם כינון אזור השפעה ישראלי במרחב של דרום לבנון, רמת הגולן ודרום סוריה.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 750 (24.9.15)
הכותב הוא מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי. ממלא-מקום ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי.
תאריך:  27/09/2015   |   עודכן:  27/09/2015
אודי דקל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עת לעיצוב כללי משחק חדשים בסוריה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
1/10/15 18:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  דאעש
בהקשר למעורבות הצבאית הרוסית בסוריה, בואו ונעיף תחילה מבט היסטורי. המעורבות הצבאית הרוסית הישירה במזרח התיכון המודרני החלה במצרים בשנת 1970, בעיצומה של מלחמת ההתשה עם מצרים, כאשר חיל-האוויר הישראלי עשה כרצונו בשמי מצרים. מספר חטיבות סא-5 רוסיות (הגנה אווירית), עם צוותים רוסים, 5 טייסות מטוסי יירוט עם טייסים רוסים, ועוד כוחות עזר הגיעו למצרים. המטרה האסטרטגית הייתה להציל את משטרו של נאצר, שליטה הכל יכול של מצרים, מנפילה; המטרה הטקטית הייתה למנוע מחיל-האוויר שלנו חופש פעולה בשמי מצרים. טילי ה-סא-3 הרוסים בלמו את מטוסינו, אך הטייסים שלנו הפילו את המטוסים הרוסיים. היה זה סאדאת שסילק את הרוסים ממצרים ועבר למחנה האמריקני. מבצע ההתערבות הרוסית קיבל במוסקבה את שם הקוד "קווקאז-1". האויב של הרוסים הייתה ישראל.
24/09/2015  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
שירותי הביטחון של בריטניה מזהירים - המתקפה הבאה של ארגון דאעש תתרחש בתקופה הכריסטמס. מומחי הטרור מזהירים כי תקופת חג המולד הופכת את בריטניה ל"יעד נוח" לטרור ופיגועים, כאשר אלפי תיירים עומדים לפקוד את הממלכה - כך דווח (ו', 18.9.15) הדיילי אקספרס.
20/09/2015  |  מירב ארד  |   חדשות
הח'ליף השני, עומר בן אלח'טאב, כבש את ירושלים בשנת 638 ללא קרב, שכן העיר נכנעה. עומר ניסח שורה של תנאים שעל הנוצרים לעמוד בהם כדי לחיות בשלווה ובביטחון תחת שלטון האיסלאם.
18/09/2015  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עקב השבוע מקרוב אחר ההתנהלות של כוחות צבא-רוסיה שערכו תמרון רב היקף בשם "צנטר 2015". התמרון נועד לבחון את הכוננות של 7000 יחידות צבא שכללו כמיליון חיילים וקצינים, ואת התיאום בין כוחות הרגלים וחיל-האוויר שנדרש להזניק בתרגיל 170 מטוסים.
18/09/2015  |  נחמן פביאן  |   כתבות
אחד מכללי היסוד המרכזיים בעולם המושגים של הערכות המודיעין הוא אוביקטיביות מחקרית נטולת פניות או הטיות. מקובל לחשוב כי כלל נקוט זה מייושם בקפידה בקהילות המודיעין במערב, תוך עידוד תרבות של פלורליזם מחקרי ולגיטימציה של "הדעה האחרת".
17/09/2015  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   דאעש  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
הסלמה בי-ם: בין מאמצי ייצוב למאמצי עיצוב  /  קובי מיכאל, עודד ערן
משבר הפליטים והשלכותיו  /  שמעון שטיין
העימות בתימן: דוגמה למגבלות הכוח של אירן  /  שלמה ברום, יואל גוז'נסקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דוד חרמץ
דוד חרמץ
עדויות של אנשי הוראה, כמו גם הורים לתלמידים במערכת החינוך הממלכתית, מובילות למסקנה: הרוח הפרוגרסיבית העיפה את לימודי מורשת היהדות מתוך אוהלי הלימוד של התלמידים החילונים    אותה רוח ...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il