|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

בשאר אסד צוחק אחרון

בשאר אסד הפך למריונטה של הנשיא פוטין אך הצליח להציל את משפחתו ואת העדה העלאווית מטבח של האיסלאם הקיצוני
29/09/2015  |   יוני בן-מנחם   |   כתבות   |   דאעש   |   תגובות
אסד. נשאר בינתיים [צילום: AP /Vahid Salemi]

הנשיא הסורי בשאר אסד ובני העדה העלאווית שאליה הוא משתייך, נושמים בשבועות האחרונים לרווחה בעקבות המעורבות הצבאית ההולכת וגוברת של רוסיה בסוריה והמבטיחה את המשך שלטונו של הנשיא הסורי לפחות בטווח הזמן הקרוב.

נראה כי סכנת הטבח שלה היו צפויים בני העדה העלאווית, המהווים כעשרה אחוזים מן האוכלוסייה, אף היא התרחקה, "מדינת החוף" שהקים בשאר אסד בצפון סוריה מאובטחת כעת על-ידי חיילים רוסים המצויידים בנשק מתקדם מה שמבטיח הגנה נאותה לבני משפחת אסד ולעדה העלאווית.

מקורבים למשטרו של בשאר אסד אומרים כי התמיכה הרוסית בבשאר אסד היא איתנה והוא יעזוב את כס השלטון רק אם רוסיה תסיג את כוחותיה הצבאיים מרוסיה, דבר שאיננו נראה באופק, כלומר כל עוד יש כוחות צבא רוסיים בסוריה בשאר אסד יכול להיות רגוע.
כל מספידיו של בשאר אסד ובהם מספידיו בישראל כמו ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק שהעריך לפני ארבע שנים כי הוא ייפול מהשלטון בתוך חצי שנה, יכולים להירגע, בשאר אסד מתכוון להישאר על כס השלטון עוד זמן רב, כפי שאומר הפתגם "צוחק מי שצוחק אחרון".

בשאר אסד ימשיך לשלוט על "מדינת החוף" שהקים גם אם מדובר בשלטון באופן זמני, כידוע אין משהו יותר קבוע ממשהו זמני.

בשאר אסד, שהפך למריונטה של הנשיא הרוסי פוטין בתמורה לתמיכה הרוסית בו, ממתין עכשיו לתוצאות המאמצים שעושות רוסיה ואירן לחלץ מממשל אובמה, לפני שהנשיא האמריקני יסיים את כהונתו, הסכמה כי בשאר אסד יישאר בשלטון, ולו באופן זמני.

במקביל יפעלו רוסיה ואירן כדי להחליש ככל האפשר את האופוזיציה הסורית המתונה כדי ששני השחקנים העיקריים בסוריה יהיו בשאר אסד ודאעש, באופן הזה ברור שמדינות המערב יעדיפו את בשאר אסד על דאעש והמטרה להותירו על כס השלטון תושג, מה שנקרא "הפוך על הפוך".

מהלך מבריק של הנשיא פוטין

הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין הצליח למלכד את ממשל אובמה בכל הקשור להמשך שלטונו של בשאר אסד.

הזרמת הכוחות הצבאים המסיבית לסוריה שיזם הנשיא פוטין יצרה מצב חדש בסוריה באופן שאי-אפשר להתעלם מהדוב הרוסי בכל הקשור להסדר מדיני בסוריה.

כל מהלך מדיני מחייב תיאום עם רוסיה שמציבה בראש דרישותיה את המשך שלטונו של בשאר אסד.

למרות נאומו של הנשיא אובמה בעצרת הכללית של האו"ם נגד בשאר אסד, ברור כבר שארצות הברית תצטרך להשלים, כפי שאמר שר החוץ ג'ון קרי, עם המשך שלטונו של בשאר אסד לפחות לעוד תקופה מסוימת שאורכה איננו ברור.

הנשיא בשאר אסד מעודד מההתפתחויות האחרונות, החיילים הרוסים שומרים על מעוזיו ב"מדינת החוף" ורוסיה מזרימה נשק וציוד מתקדם לצבאו ובקרוב אף תתחיל בשיקום יחידות הצבא.

רוסיה מציעה למדינות העולם להקים קואליציה עולמית נגד דאעש אך איננה ממתינה להן נוכח היסוסיהן, הנשיא פוטין מתכוון להקים קואליציה כזו שהוא ישלוט עליה ותורכב מסוריה, עירק, אירן וחיזבאללה.

החשש הרוסי מדאעש

בשאר אסד רגוע מכיוון שהוא יודע כי רוסיה הבינה היטב את הסכנה לפגיעה באינטרסים שלה מצד דאעש.

החשש הרוסי מכוחו של דאעש הוא אמיתי ואיננו רק תירוץ רוסי מול המערב כדי להשאיר את בשאר אסד בשלטון ולתאר אותו "כלוחם העיקרי נגד דאעש".

הנשיא פוטין בחר להילחם בדאעש על אדמת סוריה ולא על אדמת רוסיה או אדמות המדינות הקרובות אליה כמו הרפובליקות המסולמיות שהשתייכו בעבר לברית המועצות.

אולינג' סאירמולטוב,סגן שר החוץ הרוסי לענייני מלחמה בטרור, הזהיר כבר ב-8 ביולי השנה, בראיון לסוכנות "טאס" הרוסית, מפני כוחו הגובר של דאעש ואמר: " אנחנו מנתחים ועוקבים אחרי הצהרות מנהיגי דאעש שמסיתים למלחמה ולהעברת הלחימה לאזורים בצפון קווקז ואסיה התיכונה, האנשים האלה אינם מעבירים רק טרור אלא גם רעיונות קיצונים והם יהוו מקור לרעיונות שליליים שישפיעו על החברה ובמיוחד על צעירים מאמינים".

רוסיה חוששת שדאעש מתקרב גם לאפגניסטן, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר בחודש שעבר כי " רוסיה נערכת להגיש את כל סוגי הסיוע לאפגניסטן כדי לחסל את הקבוצות המזויינות שם".

הנשיא פוטין גיבש אסטרטגיה ברורה נגד דאעש בזמן שלממשל אובמה אין אסטרטגיה ברורה והקואליציה שהוא הקים נכשלה כישלון חרוץ במלחמה בדאעש.

כישלון ממשל אובמה בטיפול בדאעש מצדיק לטענת פוטין את הצורך בהמשך הישארותו של בשאר אסד על כס השלטון.

האתגר הצבאי של רוסיה

הנשיא פוטין מגלה זהירות רבה, הוא נכנס לביצה הסורית אך איננו רוצה שהצבא הרוסי יסתבך בסוריה כפי שהסתבך באפגניסטן, הוא הודיע בסוף השבוע כי אין בכוונתו להכניס כוחות קרקע לרוסיה, האם מדובר באות הרגעה כדי לשכך את הביקורת על המעורבות הרוסית בסוריה או שמדובר בחשש אמיתי לשקוע בביצה הסורית?

כרגע עסוקות יחידות הצבא הרוסי שהגיעו לסוריה בהקמת מחנות צבא ועמדות באזור החוף הסורי וצבירת כוח התקפה אווירי של מטוסי קרב ומטוסי הפצצה שאמור לתקוף בהמשך את מעוזי דאעש.
השאלה מה יעשה הצבא הרוסי אם הכוחות האלה יותקפו?

האם יסתפק בהגנה בלבד ובתקיפות מהאוויר או שינסה להתפשט מעבר לאזורים שעליהם שולט היום משטרו של בשאר אסד ולהסתבך במלחמה קרקעית שבה יש ללוחמי דאעש ייתרון ברור על חיילי הצבא הרוסי.

אין עדיין תשובה ברורה לשאלות האלה, מה שברור כרגע הוא שהמעורבות הצבאית הרוסית הגוברת בסוריה נותנת לבשאר אסד "אורך נשימה" על כס השלטון, היא תחזק את הצבא הסורי ותצייד אותו בנשק מתקדם וההתקפות אוויריות העתידיות של חיל-האוויר הרוסי על מעוזי דאעש אמורות להחליש את הארגון.

זהו מצב טוב לאין שיעור לעומת המצב הקשה שבו היה נתון בשאר אסד עד להגעת כוחות הצבא הרוסי לסוריה.

תאריך:  29/09/2015   |   עודכן:  29/09/2015
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בשאר אסד צוחק אחרון
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דוד נ
29/09/15 18:20
2
דניאל143
30/09/15 08:38
3
מטורפת מזעזעת
30/09/15 09:45
 
ההפקרות
30/09/15 12:00
4
הגוי..
30/09/15 12:41
5
שוחר-שלום
18/10/15 10:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  דאעש
הנושא הסורי חזר לאחרונה למוקד ההתעניינות הבינלאומית בשל זרם הפליטים שנע לאירופה בעקבות אי-יכולתן של ירדן, לבנון וטורקיה לקלוט פליטים נוספים מסוריה, וכן עקב המהלך שביצע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לתגבור משמעותי של הסיוע הצבאי למשטר בשאר אל-אסד. סיוע זה כולל הקמת שדה תעופה רוסי קדמי בגזרת החוף הסורי, סמוך לנמלי הים בטרטוס ובלדקיה, באזור החבל העלאווי, שהוא בסיס התמיכה העיקרי בשלטון אסד. הגברת המעורבות הרוסית בסוריה קטעה את המגעים שנערכו בין השחקנים החיצוניים, המעורבים בנעשה בסוריה, בניסיון לגבש הסדר מדיני על בסיס הסכמה שלפיה אסד עצמו יפנה את כסאו, אך בתקופת המעבר יישמר אופי המשטר הקיים. זאת, על יסוד הערכה, כי הצבא הסורי ומנגנוני הביטחון חיוניים לייצוב המצב בסוריה בתקופת המעבר, כמו גם בשל הצורך לנטרל את מעורבות 'המדינה האיסלאמית' ושאר הכוחות הסלפיים-ג'יהאדיים, שיכולותיהם גוברות על אלה של שאר השחקנים המעורבים בלחימה בסוריה.
27/09/2015  |  אודי דקל  |   כתבות
בהקשר למעורבות הצבאית הרוסית בסוריה, בואו ונעיף תחילה מבט היסטורי. המעורבות הצבאית הרוסית הישירה במזרח התיכון המודרני החלה במצרים בשנת 1970, בעיצומה של מלחמת ההתשה עם מצרים, כאשר חיל-האוויר הישראלי עשה כרצונו בשמי מצרים. מספר חטיבות סא-5 רוסיות (הגנה אווירית), עם צוותים רוסים, 5 טייסות מטוסי יירוט עם טייסים רוסים, ועוד כוחות עזר הגיעו למצרים. המטרה האסטרטגית הייתה להציל את משטרו של נאצר, שליטה הכל יכול של מצרים, מנפילה; המטרה הטקטית הייתה למנוע מחיל-האוויר שלנו חופש פעולה בשמי מצרים. טילי ה-סא-3 הרוסים בלמו את מטוסינו, אך הטייסים שלנו הפילו את המטוסים הרוסיים. היה זה סאדאת שסילק את הרוסים ממצרים ועבר למחנה האמריקני. מבצע ההתערבות הרוסית קיבל במוסקבה את שם הקוד "קווקאז-1". האויב של הרוסים הייתה ישראל.
24/09/2015  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
שירותי הביטחון של בריטניה מזהירים - המתקפה הבאה של ארגון דאעש תתרחש בתקופה הכריסטמס. מומחי הטרור מזהירים כי תקופת חג המולד הופכת את בריטניה ל"יעד נוח" לטרור ופיגועים, כאשר אלפי תיירים עומדים לפקוד את הממלכה - כך דווח (ו', 18.9.15) הדיילי אקספרס.
20/09/2015  |  מירב ארד  |   חדשות
הח'ליף השני, עומר בן אלח'טאב, כבש את ירושלים בשנת 638 ללא קרב, שכן העיר נכנעה. עומר ניסח שורה של תנאים שעל הנוצרים לעמוד בהם כדי לחיות בשלווה ובביטחון תחת שלטון האיסלאם.
18/09/2015  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עקב השבוע מקרוב אחר ההתנהלות של כוחות צבא-רוסיה שערכו תמרון רב היקף בשם "צנטר 2015". התמרון נועד לבחון את הכוננות של 7000 יחידות צבא שכללו כמיליון חיילים וקצינים, ואת התיאום בין כוחות הרגלים וחיל-האוויר שנדרש להזניק בתרגיל 170 מטוסים.
18/09/2015  |  נחמן פביאן  |   כתבות
רשימות נוספות   /   דאעש  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי  
הרוסים בונים בסיס אווירי בלטאקיה  /  אביתר בן-צדף
רוסיה: על העולם לחמש את סוריה נגד דאעש  /  עופר וולפסון
דאעש ינסה לתקוף שיירת צליינים למכה  /  אביתר בן-צדף
שאלת היושרה בהערכות המודיעין האמריקניות  /  רפאל בוכניק
רק אזרחי סוריה יכולים להציל את ארצם   /  רבקה שפק ליסק
עוברים לאש חיה  /  אריאל י. לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il