ראש הממשלה אריאל שרון, סקר (יום א', 11.8.02) את עבודות התשתית הנערכות בקו הרכבת החדש הניסלל בימים אלה למסוף האווירי החדש – נתב"ג 2000.
במהלך ביקור ראש הממשלה נמסר, כי הקו החדש יושלם כבר בעוד כשנה, ולקראת אוקטובר 2003 צפוי כי ניתן יהיה להגיע לנתב"ג באמצעות תחבורה מסילתית, כנהוג בכל ארצות העולם המערבי.
הסיור נערך בהשראת הדברים שנישאו במהלכו - "לחו"ל ברכבת, כמו בחו"ל". דהיינו, משתמשי התחבורה האווירית, ישראלים יוצאים או תיירים נכנסים, יוכלו לעלות על סיפון הרכבת החדשה במסופי האיילון (בעיקר בתחנת "ההגנה" החדשה אשר נחנכה בתל אביב לפני מספר שבועות) ולהגיע לנתב"ג בתוך דקות ספורות.
לעובדת ההגעה המהירה לנתב"ג מיוחסת חשיבות לאומית מיוחדת, הן מבחינת תכנון ההמראות של חברות התעופה – אשר לא תהיינה תלויות עוד בקשיי התחבורה היבשתית – דהיינו פקקי התנועה, והן תוקנה לה חשיבות ביטחונית – אשר הוסברה באריכות מסווגת במהלך סיורו היום של ראש הממשלה.
אל שרון נילוו בביקורו שר התחבורה הד"ר אפרים סנה, מנכ"ל הרכבת יוסי שניר, מנכ"ל משרד התחבורה, סלמן בן-ציון ונספחים רבים - חלקם אנשי מקצוע בתחומים מגוונים.
חשיבותו הלאומית של הביקור הודגשה לנוכח העובדה כי הוא נערך בשעות בוקר מוקדמות מאוד. רק כלי תקשורת בודדים השקימו קום, בינם צוותי צילום של ערוצי השידור 1 ו–2.
אחד מחידושי התשתית המהותיים אשר הוצגו בפני ראש הממשלה הינו נושא המנהרות: לא פחות מחצי תריסר מנהרות תת-קרקעיות ייחפרו במסלול דרכה של הרכבת לנתב"ג, וזאת מסיבות הנדסיות וביטחוניות כאחד. כמו כן יוקמו, לראשונה בישראל, גשרים לרכבות.
ראש הממשלה אריאל שרון, מגלה עניין מיוחד ברכבת ישראל. אנשי הרכבת מסרו למחלקה ראשונה, כי שרון מודע למשמעותה המשקית המיוחדת של התחבורה המסילתית, ורואה בה את הפתרון הכולל הנכון לסוגיית התחבורה של המדינה.
התקציב אשר נדרש להשלמת כל עבודת התשתית של המסילה לנתב"ג נאמד בכ-364 מיליון שקלים. בשלב זה ניכר, כי התקציב יאושר ללא קשיים מיוחדים. הנושא עלול להיות מטורפד רק על-ידי משרד האוצר, אך אנשי התכנון של רכבת ישראל ושל משרד תחבורה מסרו למחלקה ראשונה, כי הם מקוים כי שר האוצר, סילבן שלום לא יערים קשיים בנושא.
בהיותו מודע לחשיבותה המשקית של התחבורה המסילתית, מקווים כי השר יגלה מה שהוגדר היום כ"אחריות ציבורית הולמת ברמה הלאומית." הניסיון שניצבר עד כה במגעים עם שלום, מעלה תקוות בליבם של מצדדי הפרויקט.
מדובר בפרויקט ראשון מסוגו, במובן של סלילת מסילה חדשה לחלוטין (ממחלף שפירים לנתב"ג) - להבדיל מכל יתר הפרויקטים המסילתיים, שברובם הינם שידרוג של מסילות ישנות. חלק מהמסילות המשודרגות, מקורן עוד בתקופה העותומאנית.
פרויקט הנדסי ראשון בסוגו בישראל, יהיה הגישור הבין מסילתי: לנוכח התיחכום הטכנולוגי בקו החדש, הנאלץ להתמודד עם אילוצים טופוגרפיים מורכבים, יעברו לראשונה בישראל מסילות הברזל זו מעל זו - במערכת גשרים חדשניים. במהלך הנסיעה תחלוף הרכבת ללוד מעל הרכבת העושה דרכה לנתב"ג.
אחד הנושאים שטרם סוכמו סופית, הינו נושא העברת המטענים ממסוף המטענים האווירי – ממ"ן - למסלול המסילתי החדש. בשלב זה עיקר ההדגש ההנדסי מושם על סלילת מסילה חדשה להולכת נוסעים, "מיטען אנושי", דהיינו משתמשי התחבורה האוירית.
אלא שהולכת הנוסעים תוכננה עוד בתקופה של טרום האינתיפאדה, ועתה, נוכח הירידה החריפה במספר התיירים המגיעים לישראל, פחתה חשיבותה של המסילה כאמצעי להולכת נוסעים – ובעיקר התיירים הנכנסים שבינם. חשיבות הולכת המטענים האסטרטגיים גוברת בהתאם.
סמנכ"ל השיווק של רכבת ישראל, אבי חפץ, מסר למחלקה ראשונה, כי היתרון היחסי אותה מוכרת עתה רכבת ישראל ללקוחותיה, הינו המאבק בפקקי התנועה. מודבר הן במיגזר הממשלתי השואף למיזעור ביזבוז המשאבים הלאומיים, והן בציבור המשתמשים באמצעי התחבורה המסילתית.
חפץ אף מדגיש, כי התחבורה המסילתית תהווה "חלון ראווה" חדש לישראל, שכן תיירים המגיעים לישראל, לא יאלצו להתמודד עוד עם ציבור נהגי מוניות השרות - המובילות כיום את התיירים לעבר יעדיהם בישראל.
עד שנת 2009 תושלם המסילה מנתב"ג לירושלים. מסילה זו תעמוד לרשות מבקרי בירת ישראל, אשר נאלצים להשתמש עתה בתחבורה הממונעת המסורתית, עם כל הבעייתיות הכרוכה בה.