|   15:07:40
דלג
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

הבדידות של נתניהו

ראש הממשלה שגה באופן שבו טיפל בשנה האחרונה בכמה סוגיות הקשורות לביטחון הפנים והמצב בירושלים גל הטרור עלול להגביר את הבדידות הפוליטית של נתניהו ולשנות את המערכת הפוליטית בישראל בחודשים הקרובים
09/10/2015  |   יוני בן-מנחם   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
נתניהו. טעויות פוליטיות [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מי שמכיר את ראש הממשלה ועקב אחרי שפת הגוף של נתניהו במסיבת העיתונאים שכינס בהשתתפות שר הביטחון, השר לביטחון פנים, הרמטכ"ל והמפכ"ל, יכול היה לזהות בנקל סימנים של לחץ גובר ובלבול נוכח המציאות הביטחונית הקשה שהתפתחה באופן מואץ בימים האחרונים והביאה לאובדן תחושת הביטחון של אזרחי ישראל.

נתניהו נותר בודד בצמרת, תומכיו בליכוד מתרחקים ממנו, איש לא רוצה להיות מזוהה עם הכישלון הביטחוני וראש הממשלה מחפש עזרה מבחוץ שספק אם תגיע. נתניהו יצא בקריאה להקמת ממשלה רחבה והעביר את הכדור לאופוזיציה, "ההחלטה היא בידיהם", אמר. נתניהו רוצה להקים אחדות לאומית והוא מנהל כבר כמה חודשים עם יצחק הרצוג מגעים על הצטרפות "המחנה הציוני" לממשלה בתמורה לתיקי החוץ, הביטחון והמשפטים והוצאת מפלגת "הבית היהודי" מהקואליציה הנוכחית.

אבל יותר מכל, נתניהו רוצה לשמור על שלטונו. הוא מתקשה לתפקד בממשלת ימין צרה בת 61 חברים שבה כל חבר כנסת הוא מלך. ידיו של נתניהו קשורות. הוא איננו יכול לפעול נגד חברי כנסת מהקואליציה שאינם סרים למרותו, הם מצפצפים עליו וחושבים רק על המשך הקריירה הפוליטית שלהם. מושב החורף של הכנסת יחל בשבוע הבא ונתניהו זקוק לכל אצבע.

גל הטרור הנוכחי הבליט את המצב החמור בליכוד. שרים מהליכוד הצטרפו להפגנת המתנחלים מול בית ראש הממשלה, ואילו שרים אחרים נאלמו דום ולא יצאו להגן על מדיניות נתניהו באמצעי התקשורת. כולם חושבים על מרכז הליכוד ועל האפשרות כי המצב הביטחוני יחריף בצורה כזו, שהוא ישליך על מעמדו של נתניהו בתוך הליכוד. הם רוצים להצטייר כביטחוניסטים התומכים בנקיטת יד קשה נגד הערבים וכמי שאינם תומכים במדיניות ההססנית והחלשה של נתניהו. בפועל, הם אינם טובים ממנו, מדובר בנמרים של נייר.

בזמנים קשים כאלה, נתניהו משלם מחיר אישי גבוה על הבגידה בנאמנים לו ותקיעת הסכינים בגבם. היכן למשל שר המדע והחלל אופיר אקוניס, נאמנו של נתניהו, שהצטרף לאחרונה למועדון נבגדי נתניהו, אשר תמיד נלחם בחירוף נפש בראיונות לתקשורת להגן על מדיניותו של ראש הממשלה? לאן נעלמו מירי רגב ויובל שטייניץ? מישהו ראה אותם או שמע אותם לאחרונה?

מטבע הדברים והמציאות הביטחונית הקשה, האיש הקרוב אליו ביותר היום הינו שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, אולם נתניהו לא יהסס להקריבו, בהינף קולמוס, כדי לשמור על כסאו, לקחת ממנו את תיק הביטחון ולהקים ממשלת אחדות עם "המחנה הציוני".


הטעויות של נתניהו


ניתן להצביע על כמה טעויות של ראש הממשלה נתניהו, שאילו התנהל אחרת היה מצליח למנוע את ההתדרדרות הביטחונית החמורה. נתניהו לא הפיק לקחים מהקדנציה הקודמת שלו כראש ממשלה והוא מקיף את עצמו ביועצים וב"מומחים" שונים שמשמיעים בעיקר דברי חנופה במקום להעמיד אותו על אמיתות וחומרת המצב.

ראש הממשלה חווה על בשרו האישי והפוליטי את אירועי "מנהרת הכותל" שהוא הורה, כראש ממשלה, לפתוח אותה במוצאי יום הכיפורים ב-23 בספטמבר 1996, ומבין את חשיבות ורגישות הר-הבית למוסלמים. לכן תמוהה ומוזרה התנהלותו הנוכחית בנושא הר-הבית. לפני כמה חודשים פרצה מיני אינתיפאדה במזרח ירושלים בעקבות נהירת חברי כנסת מהימין להר-הבית בחיפוש אחרי כותרות. נתניהו יצא לירדן ונפגש בחשאי עם המלך עבדאללה והבטיח לו כי לא ישונה הסטטוס קוו בהר-הבית.

נתניהו ידע את נפיצות המצב בהר-הבית אך התנהל בצורה חובבנית, הוא הזניח את הטיפול במינוי מפכ"ל קבוע למשטרה, מינה את גלעד ארדן שאין לו שום הבנה ביטחונית או מדינית לתפקיד השר לביטחון הפנים, ואיפשר את המשך עליית ח"כים יהודים וערבים להר-הבית והגדלת מספר המבקרים הישראלים במקום, דבר שיצר את התחושה כי ישראל משנה את הסטטוס קוו במקום.

כך הגענו למצב הנוכחי. נתניהו יכול היה לעצור את התדרדרות המצב הביטחוני בירושלים, להכניס כבר לפני חצי שנה את צה"ל ומג"ב לשכונות הערביות בעיר, לעצור את המסיתים והמתפרעים, ולהחמיר את הענישה על המתפרעים ומשפחותיהם.

מחדל נוסף של נתניהו הינו חוסר הטיפול בפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית בראשות השייח' ראאד סלאח האחראי להסתה ולהסלמה בהר-הבית. רק בשבוע הבא יתכנס הקבינט הביטחוני כדי לדון בצעדים נגד התנועה האיסלאמית. ראש הממשלה הודיע כי יוציא אותה מחוץ לחוק וכי יינקטו נגד פעיליה צעדים חריפים. היכן הוא היה עד היום, מדוע לא יזם את נקיטת הצעדים האלה כבר מזמן?

מי שיעיין שוב במסקנות ועדת החקירה הממלכתית בראשות השופט אור שמונתה לחקור את אירועי אוקטובר 2000 במגזר הערבי, יגלה כי שום דבר לא השתנה בכל הקשור לתנועה האיסלאמית בראשותו של השייח' ראאד סלאח גם בחלוף 15 שנה מהאירועים.

ועדת אור, שמסקנותיה פורסמו ברבים, מצאה את השייח' ראאד סלאח אשם בסעיפים הבאים: שלילת הלגיטימיות של מדינת ישראל, האשמת ישראל באחריות לטבח בהר-הבית ופריצת אירועי אוקטובר, עידוד התעמתות עם השלטון תוך שימוש באלימות להשיג את מטרות המגזר הערבי, האשמת ישראל בכוונה להרוס את המסגדים על הר-הבית, ועוד.

ועדת אור לא המליצה על נקיטת צעדים נגד השייח' סלאח מכיוון שאז לא היה בתפקיד רשמי ופרש מראשות עיריית אום אל-פחם. גורמי הביטחון מתארים את הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית כחלק מתנועת "האחים המוסלמים" העולמית שהינה תנועת-האם של חמאס. למרות כל האמור לעיל, הזניח ראש הממשלה את הטיפול בתופעה החמורה הזו ואת התוצאות אנו רואים בשטח.


הטרור והשפעתו על הפוליטיקה


לגל הטרור והאלימות הפלשתינית הנוכחי יש כוח רב, הוא עלול להתפשט ולהתרחב, לחלחל עוד יותר למדינת ישראל ולזעזע את מצב ביטחון הפנים במדינה באופן שהאזרחים היהודים והערבים יקחו את החוק לידיהם.

כבר עכשיו חלה שחיקה גדולה בתדמיתו של בנימין נתניהו כ"מר ביטחון" או כ"מומחה לטיפול בטרור". נכון שבימין הישראלי רואים כרגע את בנימין נתניהו כרע במיעוטו וכמי שאין לו אלטרנטיבה, אולם, אם חס וחלילה יתדרדר המצב הביטחוני עוד יותר גם הקונספציה הזו תשתנה. בימין לא חסרות דמויות כמו אביגדור ליברמן, נפתלי בנט או ישראל כ"ץ שימהרו להציע פתרונות אחרים, להכפיש את נתניהו ומדיניותו ולהציע את עצמם לתפקיד ראש הממשלה.

כשהדם זועק מן האדמה הרגש גובר על כל שיקול, והמערכת הפוליטית ולחץ דעת הקהל ידרשו את החלפת השלטון והקמת ועדות חקירה. מסיבות עיתונאים, סיורים מתוקשרים בשטח, והצהרות על "הצבת מאה מצלמות בצירים ביו"ש" אינם תחליף למדיניות ביטחונית תקיפה ונכונה.


"האביב היהודי"


במערכת הפוליטית מדברים כבר תקופה ארוכה על האביב הקרוב כנקודת מפנה אפשרית בפוליטיקה הישראלית. גל הטרור הנוכחי עשוי להאיץ את התהליכים הפוליטיים בישראל לעבר הקדמת הבחירות או הקמת ממשלת אחדות רחבה.

יצחק (בוז'י) הרצוג דוחה בתוקף את הזמנת נתניהו להצטרף לממשלתו ולהקים ממשלת אחדות רחבה. הוא טוען כי האופוזיציה תיתן גיבוי לכוחות הביטחון אך היא רוצה מדיניות אחרת, הוא מאשים את נתניהו בחוסר יכולת להגן על אזרחי מדינת ישראל וקורא לו ללכת הביתה. האם זה סוף הסיפור? לא בטוח, הרצוג הוא פוליטיקאי המקשיב לרחשי הציבור ואם הדרישה תבוא ממנו הוא עשוי להצטרף לממשלת נתניהו תמורת מחיר פוליטי ראוי.

מפלגת "הבית היהודי" בראשות נפתלי בנט ממתנת בינתיים את הביקורת על נתניהו בנושא הבנייה והמלחמה בטרור הפלשתיני. במציאות הביטחונית הקשה לא נראה כרגע שיפרשו מהממשלה ויפילו את ממשלת הימין, אבל המציאות הפוליטית העכשווית היא שבירה ביותר ועלולה להשתנות במהירות בהתאם להצלחות של הטרור הפלשתיני.

עתידה של ממשלת הימין הצרה תלוי, באופן פרדוכסלי, בטרור הפלשתיני, אולם הרבה תלוי גם ביכולתו של ראש הממשלה להפיק לקחים ולהסיק מסקנות אישיות מהתנהלותו ומתהליך קבלת ההחלטות השגוי שלו. אם יעשה זאת באמת, יש לו סיכוי להיחלץ מהבור שהכניס את עצמו אליו ולחלץ גם את מדינת ישראל מהמציאות הביטחונית הקשה. רק כך הוא יגלה שסוף מעשה במחשבה תחילה, וכי אם אינו רוצה להיות בודד בצמרת הוא צריך להתנהל בצורה אחרת לחלוטין, לטובתו ולטובת מדינת ישראל.

תאריך:  09/10/2015   |   עודכן:  11/10/2015
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי גבאי / Avi  Gabay   אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אהוד יערי / Ehud Yaari   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   איסמעיל הנייה   אלי כהן / Eli Cohen   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גדעון לוי / Gideon Levi   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד אזולאי / David Azulai    דוד אמסלם / David Amsalem   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   הבית היהודי / Habayit Hayehudi Political Party   המחנה הציוני / Hamachane Hzioni   חאלד משעל / Khaled  Mashal   חאלד משעל   חיים כץ / Haim Katz   יואב גלנט / Yoav Galant   יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יצחק הרצוג   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל כ"ץ / Yisrael  Katz   מוחמד דף   מוסא אבו-מרזוק / Musa  Abu Marzook   מיקי לוי / Mickey  Levy   מירי  רגב / Miri Regev   ממשלת ישראל / Israel Government   משה כחלון / Moshe Kahlon   משולם נהרי / Meshulam Nahari   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סופה (סופיה) לנדבר / Sofa  Landver   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבדאללה השני / Abdullah II bin Al-Hussein   עודד גרנות   צבי יחזקאלי   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ראמי חמדאללה / Rami  Hamdallah 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הבדידות של נתניהו
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארי כספי
9/10/15 21:10
2
להיות בוטה?
9/10/15 21:50
 
הגוי..
9/10/15 22:51
3
asds
9/10/15 22:55
4
באום
10/10/15 00:25
 
אהרון שחר
10/10/15 11:01
 
אלטע קאקער
10/10/15 21:13
 
באום
11/10/15 11:01
5
העם היהודי
10/10/15 04:39
6
בדידות רעה
10/10/15 06:52
7
טיפשות= לרישעות!
10/10/15 10:46
8
אלו שלא שוכחים-73
10/10/15 11:37
9
קיראו !
10/10/15 13:02
 
זהו חומר נפץ נגדם
12/10/15 16:54
10
רחובות
10/10/15 13:21
 
בגצ כפת
12/10/15 06:02
 
למכונה בגצ כפת
12/10/15 17:58
11
שבץ חלובה
10/10/15 14:01
 
aswe
10/10/15 19:40
 
לשבץ המוחי
12/10/15 18:06
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
חיילי צה"ל ירו מעבר לגבול לתוך עזה (יום ו', 9.10.15), והרגו שישה פלשתינים ופצעו 35 אחרים, לאחר שאלה יידו אבנים ולקחו חלק בעצרת תמיכה באלימות בירושלים, לדברי גורמים רשמיים בבית החולים בעזה.
09/10/2015  |  עופר וולפסון  |   חדשות
רוני אלשיך ייכנס לתפקיד מפכ"ל המשטרה רק ב-11.11.15, למרות המצב הביטחוני הרעוע וגל פיגועי הטרור. הממשלה תתבקש לאשר בישיבתה הקרובה (יום א', 11.10.15) את מינויו של אלשיך, לאחר שוועדת טירקל אישרה את מועמדותו.
09/10/2015  |  איתמר לוין  |   חדשות
הגיעה העת לומר את האמת במילים לא מכובסות כמו: טרור אישי, אינתיפאדה, פיגועי דקירה, או כל מילה אחרת שאינה מגדירה במדויק את המציאות. חשוב שכולנו נבין שאנחנו נתונים בעיצומה של מלחמת דת מתעצמת הגובה יום-יום קורבנות בכול רחבי הארץ. ואיזה פתרון-התגוננות מציע לנו ראש הממשלה בנימין נתניהו? הוא מגלה דבר חדש שכאילו נעלם מתודעתנו - שהאזרחים חיים בחזית, בעיקר בירושלים, ונדרשת מהם ערנות. במקביל הוציא לשוק התקשורת הוראה לשרים ולח"כים יהודים לא לעלות להר-הבית שאליה הוסיף השלמה: האיסור חל גם על ח"כים ערבים. ממש הוראות טעונות סמכות אך ביצועים של כלום. שהרי כבר לא מדובר בעוד פיגוע אלא בפגע שיש לו מטרה אחת: להבהיר לישראלים שהר-הבית הקדוש שייך בלעדית לערבים ולא ליהודים.
09/10/2015  |  עמי דור-און  |   כתבות
עוד לפני עשרות שנים הבינו הגורמים המרכזיים בתקשורת הישראלית ובחוגי תקשורת באקדמיה, שאזכור שיוכו הקבוצתי (אתני, דתי, גאוגרפי וכו') של מי שביצע פשע או מעשה שלילי כלשהו, הוא אינפורמציה שחשוב למנוע מהציבור, במיוחד כשאינה רלוונטית למעשה השלילי. שכן, מקבלי הידיעה יקשרו את המעשה השלילי לקבוצה, ולא לאותו אדם ספציפי, והדבר עלול להכתים את הקבוצה כולה.
09/10/2015  |  ירון ריבלין  |   מאמרים
את נזקי ה-BDS ישראל תראה בעוד 15 שנים, אומר (יום ו', 9.10.15) מנכ"ל משרד המודיעין, רם בן-ברק, במפגש שערך העיתון "ישראל דיפנס". לדבריו, העולם המערבי הליברלי חרד לזכויותיו ומעוניין לחיות בעולם טוב יותר, ודבר זה הוא הכוח המניע את צעירי BDS להצטרף לארגון. מאחר שאותם צעירים חיים בתודעה שקרית ולא נעשה כלום בנושא, אומר בן-ברק, הרי שכאשר הם יגדלו ויגיעו לעמדות מפתח בפוליטיקה ובכלכלה - תחל הבעיה האמיתית של ישראל.
09/10/2015  |  אריאל י. לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ממשלה 34  /  מי ומי  
יהודי דקר בדואי ופלשתינים בדימונה  /  איציק וולף
כוננות גבוהה לקראת 'יום הזעם'  /  איציק וולף
"אני עובד עם שכל ישר ועם גו זקוף"  /  עידן יוסף
"מכפרים אלו על אלו"  /  מעיין כפיר
מיתוס ומציאות  /  איתמר לוין
אל תירא ישראל  /  טובה ספרא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il