|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
איך רוכשים ביטוח נסיעות לחול הכי זול ?
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
הבמה המשותפת בעין חרוד אוקטובר 2015 [צילום: אלי אלון]

התיאטרון הפתוח בעין-חרוד: הזנחה ועזובה

מבנה התיאטרון הפתוח בקיבוץ עין-חרוד המכונה "הבמה המשותפת" של עין חרוד ותל יוסף והיה במשך שנים לא מעטות מרכז תרבות חשוב ליישובי עמק חרוד והאזור כולו ושעל במתו הופיעו מיטב התיאטראות, התזמורות, ואמנים מהארץ ומחו"ל, עומד מזה שנים רבות נטוש, שומם ומוזנח והפך למזבלה
19/10/2015  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
הבמה המשותפת בעין חרוד [צילום: ארכיון עין חרוד מאוחד]

בכניסה הראשית לקיבוץ עין חרוד (מאוחד) במעלה הגבעה לעבר "בית חיים שטורמן" ו"המשכן לאמנות", ניצב מזה שנים רבות, שומם עזוב ומוזנח מבנה גבוה ובולט המכונה בפי אנשי העמק "הבמה המשותפת" ששימש משנות השלושים ועד סוף שנות השישים של המאה הקודמת, תיאטרון פתוח משותף לקיבוצים עין חרוד ותל יוסף. על במת העץ הגדולה שהוצבה במבנה נערכו אירועי תרבות שונים ומגוונים, מיטב התיאטראות, התזמורות ואמנים מהארץ ומחו"ל הופיעו על במה זו. ובניהם: התיאטראות "הבימה", "האוהל" ו"הקאמרי", התזמורת הארץ ישראלית בניצוחו של לאונרד ברנשטיין ועוד רבים וטובים.

גדולי שחקני התיאטרון הופיעו על "הבמה המשותפת": חנה רובינא, אהרון מסקין, שמעון פינקל, רפאל קלצקין ועוד. על "הבמה המשותפת" נערכו נשפים, עצרות וכינוסים מפלגתיים ותנועתיים שונים בהם נשאו נאומים חוצבי להבות מנהיגי הדור דוד בן-גוריון, לוי שקולניק (לוי אשכול), משה שרת, גולדה מאיר יוסף שפרינצק, יעקב חזן, יצחק בן אהרון, ישראל גלילי, משה סנה ועוד. בשנות ה-30 נערך במקום הקורס הראשון של מפקדי ההגנה בפיקוד אורד וינגייט. משתתפי הקורס התגוררו במבנה עצמו בחדרים שמתחת לבמת העץ הגדולה ששימשו כחדרי הלבשה ותפאורה.

מדובר באתר מורשת המהוה פרק היסטורי חשוב בתולדות העמק ומדינת ישראל ואתה מצפה שמקום מסוג זה ישומר ויטופח. אולם לא כך פני הדברים.

סיירתי בימים אלה במבנה "הבמה המשותפת" ונדהמתי מגודל העזובה וההזנחה. קירות המבנה קושקשו בכתובות גרפיטי ואף הוצב על קירותיו בחוסר טעם שלט פרסומת או אולי שלט הכוונה לבית ספר מקומי בעין חרוד. על במת העץ עליה הופיעו כאמור מנהיגי ישראל כמו בן-גוריון ושרת והופיעו גדולי האמנים מהארץ וחו"ל, שוכנות כיום ערימות גבוהות של צואת יונים ולכלוך אחר והמקום הפך למזבלה. בצילומים שצילמתי בימים אלה במקום רואים היטב את גודל העזובה וההזנחה. לפי מצב ערימות וצואת היונים והלכלוך ברור כי המקום לא נוקה במשך תקופה ארוכה ביותר אולי אף במשך שנים. אפילו ה"שלט הכחול" המוצב על המבנה מטעם המועצה לשימור אתרי מורשת והבא לספר סיפורו ותולדותיו של המבנה - מלוכלך, כנראה מצואת יונים.

ידע ימים יפים יותר

התיאטרון הפתוח בעין חרוד או כאמור בשמו הרשמי "הבמה המשותפת" של עין חרוד ותל יוסף ידע ימים יפים יותר. הרעיון להקמת במה משותפת למופעי תיאטרון עבור קיבוצי הסביבה הועלה ונדון באספות הקיבוץ עוד בשנות ה-30 הראשונות על-ידי אנשי תרבות שונים בעמק ומחוצה לו כשהמטרה להקים עבור "החלוצים העמלים" במה משוכללת שלא תיפול ברמתה מבמות התיאטרון המקצועי. בין היוזמים להקמתו היו יהושע ברנדשטטר ומרגוט קלאוזנר. ברנדשטטר, איש העמק ורב פעלים היה ממייסדי בית אלפא. בתחילת שנות ה-30 עזב את הקיבוץ ועבר לתל אביב וניהל בשנות השלושים את תיאטרון "הבימה". לימים נישא למרגוט קלאוזנר והשנים היו ממייסדי "אולפני הסרטה הרצליה".

לאחר שורה של אספות חברים סוערות אושרה בקיבוץ עין חרוד הקמת הבמה, גויס הכסף הנדרש וב-1934 הוחל בהקמת המבנה. האדריכל אריה שרון שהיה ממקימי ומתכנני קיבוץ גן שמואל התבקש לסייע בתכנון "הבמה". אילנה ברנשטיין, מנהלת ארכיון עין-חרוד מאוחד מספרת לי כי בבניית "הבמה" השתתפו חברי קיבוץ עין חרוד וקיבוצים אחרים בסביבה. בניית הבמה הושלמה ב-1938 לערך.

"הבמה המשותפת" כללה מבנה גבוה בגובה כ-15 מטרים עם פתח רחב בקיר שפנה אל מעלה מדרון שהוכשר במיוחד. בתוך המבנה הותקנה במת עץ גדולה ומתחתיה הוקמו חדרי הלבשה ותפאורה.הקהל ישב בשטח המדרון המשופע תחת כיפת השמים על ספסלי עץ צופה לבמה. מאוחר יותר הוחלפו ספסלי העץ בספסלי בטון.

בנובמבר 1939 הציג תיאטרון "הבימה" על "הבמה המשותפת" בעין חרוד את ההצגה "מירלה' אפרת". עיתון "דבר" שדיווח לקוראיו על האירוע מספר כי לאורך כל הדרך המובילה למקום ההצגה נהרו "בכל מיני כלי רכב" מכל יישובי העמק כדי לחזות בהצגה וכי מספר הצופים עלה על 2000 איש. לאחר ההצגה נערכה מסיבה בתל יוסף. דברי הערכה נאמרו על-ידי יהודית שמחונית, שלמה לביא ושמואל סבוראי. בקריאה ודקלום השתתפו חנה רובינא ורפאל קלצקין.

בסוף אוקטובר 1941 הופיעה התזמורת הארץ ישראלית בניצוחו של מיכאל. טאובה בקונצרט על הבמה המשותפת לגוש חרוד. וכך מתואר האירוע והתכונה לקראתו בעיתון "דבר" (29.10.1941): "הופעת התזמורת הפכה חג. נהרו לעין חרוד מהעמק המזרחי והמערבי גם מערבות בית שאן ומבקעת הירדן-במכוניות משא עמוסות זקן ונער, ברכבת, בכלי רכב וברגל. כשעה לפני התחלת הקונצרט נתפסו אלפי המקומות-כחמשת אלפים איש באו וביניהם מאות אורחים מקציני הצבא והמשטרה, מהפקידות הממשלתית הגבוה אנגלים ויהודים ...התבלטה קבוצה של ערבים נכבדים מנצרת".

ב-21 באפריל 1942 נערכה על הבמה המשותפת בעין חרוד הצגת תיאטרון האוהל, "והילד איננו" בידיעה בעיתון "דבר" על האירוע מצוין כי "באו קהל של 2500 איש בניהם חלק שהסתדר בכרטיס עמידה".

כמעט מדי שנה התקיים ב-1 במאי על ה"במה המשותפת" עין חרוד כינוס ונשף לציון חג הפועלים בהשתתפות קהל רב מיישובי העמק והאזור, בכינוס ב-1 במאי 1942 השתתף ונאם מ.שרתוק הלא הוא משה שרת "שפתח בערבית לכבוד האורחים הערבים. עוד נאמו ציזלינג, תלמי, אלקון, בן-אפרים. תזמורת עמק הירדן ניגנה ורחל מרכוס קראה, מקהלת הגוש שרו והיה הופעה של "הפועל"".

קריסת הבמה בכנס מקהלות

במוצאי שבת 21 באפריל 1944 נערך "בבמה המשותפת" מופע כנס מקהלות ארצי. כחצי שעה לפני תחילת המופע כשהמקהלות החלו לעלות אט אט לבמה לתפוס מקומן קרסה לפתע הבמה ואנשי המקהלות נפלו לעומק 2-3 מטר לחדרי ההלבשה והמרתף שמתחת לבמה כ-15 איש נפצעו וחלק מהם הועבר לטיפול בבית חולים העמק.

וכך מדוח עיתון "על המשמר" ב-23 באפריל: "כחצי שעה לפני התחלת השידור מהבמה של עין חרוד ותל יוסף כשעמדו על הבמה כל המקהלות שקע חלק מהרצפה וכ-100 איש נפלו לתוך מרתף בעומק 2 מטר. קמה בהלה אבל השתלטו עליה עד מהרה. חלק מהפצועים הועברו לבית חולים עפולה. היתר נחבשו במקום. לבית חולים עפולה הובאו הפצועים האלה: זשקא לאט, מרמת השופט, אירמה מיש מהעוגן, רות אברוצקי מכפר סבא, אתקה גרוב מבית אלפא, מתיה בכר, דבורה לוינזון ומילקה אולשטיין (שלושתם מרמת השופט)". מי שמע אז על ועדות חקירה?

התזמורת הארץ ישראלית ב"במה המשותפת"

בתחילת מאי 1947 נערך על הבמה המשותפת בעין חרוד קונצרט התזמורת הסימפונית הארץ ישראלית בניצוחו של ליאונרד ברנשטיין (אחרי הקמת המדינה שונה שמה לתזמורת הפילהרמונית). וכך מסוקר האירוע במדור "בכפר" של עיתון "דבר" מה-12 במאי 1947: "במוצאי שבת נערך על הבמה המשותפת של תל יוסף ועין חרוד קונצרט התזמורת הפילהרמונית בניצוחו של ליאונרד ברנשטיין מכוניות באו מכל קצות העמק על-אף העוצר. באו גם מערי הארץ וממושבותיה. מ. שטנר בירך את התזמורת בשם קהל העמק. אחרי הקונצרט נתקיימה בחדר האוכל של תל יוסף מסיבה לכבוד יובל העשור של התזמורת ולכבוד המנצח ברנשטיין. עם המנצח היו הוריו ואחותו. שהסבו ליד שולחנות ערוכים. ניהל את המסיבה גולדשמידט מעין חרוד, חנוך רוכל בירך בשם משק תל יוסף וש. סבוראי בשם משק עין חרוד. המנצח הדגול אמר: 'בשלושה שבועות אלה של היותי בארץ הרגשתי שאני יהודי חופשי'. עד 2בלילה נמשכו השירה וההורה בהשתתפותו של ברנשטיין.

גם לאחר קום המדינה נערכו ב"במה המשותפת" אירועים והצגות כינוסים. ב-16 ביולי 1955, ראש הממשלה מ. שרת נאם בעין חרוד ותל יוסף ב"במה המשותפת" לפני קהל של 6,000 איש ממשקי העמק, תושבי עפולה, בית שאן, יקנעם וישובים אחרים. עיתון דבר יודע לספר כי נאום משה שרת נמשך 3 שעות.

אירועים בולטים נוספים שנערכו בבמה המשותפת

קיבצתי מארכיונים אירועים בולטים נוספים שנערכו בבמה המשותפת לאורך השנים:

באפריל 1944 נערך ב"במה המשותפת" אירוע לזכרו של אורד וינגייט בהשתתפות מאות מכל יישובי העמק בתוכם יחידת נוטרים וחברים שהשתתפו בפלוגות האש של וינגייט נשאו דברים גולומב, מ.שטינר הקצין עקביה. בהתחלת האזכרה שרה מקהלת בית הספר.

ספטמבר 1948 התיאטרון הקאמרי הציג על "הבמה המשותפת" בעין חרוד את המחזה של משה שמיר "הוא הלך בשדות".

בשנות ה-60 החל המקום לדעוך ומשנת 1967 פסקה למעשה פעילותו ומזה שנים רבות הוא עומד שומם ונטוש. עד מתי?

ערימות צואת יונים על במת העץ של הבמה המשותפת [צילום: אלי אלון]
תאריך:  19/10/2015   |   עודכן:  19/10/2015
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התיאטרון הפתוח בעין-חרוד: הזנחה ועזובה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
לכותב שלום
21/10/15 16:59
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הוא, האנה, נער יהודי מבלגרד, בן למשפחה אמידה. אב המשפחה אדריכל מצליח, האם מארחת בבית ערבי ספרות ושירה מיצירות משוררים גרמנים, כשבבית מושמעים יצירות של שוברט או שופן. היא, אינגה, צעירה יהודייה ילידת גרמניה, בת למשפחה שומרת מצוות, שקיבלה חינוך מסורתי. היא מבוגרת ממנו רק בשנה. שנה גורלית.
19/10/2015  |  ציפי לוין  |   כתבות
ואני שואל: האם היכולת המיוחדת מכאיבה, האם סגולה שניתנת לאדם מחייבת, האם כישרון הוא סוג של עוֹל? האם הדחף הפנימי שכופה את עצמו ודוחק באמן להוציאו מן הכוח אל הפועל יוצר בו מצוקה?
19/10/2015  |  יוסף כהן-אלרן  |   כתבות
מזה שנים זוכה הקולינריה הסינית בארץ לפופולריות רבה בקרב ציבור הסועדים הישראלי. מסעדות ברוח המזרח הרחוק נפתחות על ימין ועל שמאל, והוותיקה שבהן, "הסינית האדומה", הממוקמת בצפון תל אביב (רחוב דיזנגוף 326), חוגגת בעצם ימים אלה שלושה עשורים לקיומה.
19/10/2015  |  ראובן לייב  |   כתבות
בביתם של השחקנית והבימאית בלהה מס ובעלה המנוח - השחקן שכונה הנסיך של תיאטרון הבימה בחייו, מוקמת מדי שנה סוכה יפהפיה, מעוטרת בתלבושות בוכריות אותנטיות, ובפרוכת המקורית שמישא ומשפחתו נשאו עמם כל הדרך שעשו ברגליהם מבוכרה לארץ ישראל.
19/10/2015  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
סניגור טוב צריך לוותר מראש על חקירתם של חלק מעדי התביעה, והחקירה הנגדית שלהם צריכה לעלות בקנה אחד עם קו ההגנה - אומר שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, בני שגיא. הוא דיבר (יום א', 18.10.15) בערב עיון עם חנוכת לשכת הקשר ביפו של מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין.
19/10/2015  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
בלפור חקק
בלפור חקק
הזמנתי את ההורים לשיחה. סיפרתי להם שהמצב בכיתה נואש, המורה פרישטיק אדם עדין מאוד, ואינו יכול ללַמד כאשר בנם בכיתה    הם נראו מתוחים, התייעצו ביניהם והיו במבוכה
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il