|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
מפה חדשה לתעריפים
רפורמת המטרופולינים הגדולה

כך תיראה מפת תעריפי התחבורה הציבורית

הוזלות דרמטיות של עשרות אחוזים וחוזים יומיים ושבועיים שיאפשרו נסיעה משולבת באוטובוסים וברכבות ללא הגבלה המהפכה מתחילה ב-1 בינואר
20/12/2015  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
חיסכון משמעותי
תעריפי החוזים החדשים מציעים לרוב משתמשי התחבורה הציבורית הוזלות של עשרות אחוזים. כך לדוגמה חוזה חופשי-חודשי משולב אוטובוס-רכבת בין תל אביב לאשדוד שעלה עד כה 574 שקלים, יעלה מעתה 350 שקלים בלבד – 40% פחות. מחירו של חוזה משולב בין רחובות ותל אביב הופחת בשיעור דומה, מ-491 שקלים ל-285 שקלים בלבד.
חוזה חופשי-חודשי משולב לרכבת ולאוטובוס בין בית שמש לירושלים, יעלה 350 שקלים, במקום 420 כיום (ויאפשר גם נסיעה ברכבת לירושלים), הוזלה של 17%. חוזה חופשי-חודשי מרחבי באר שבע משולב לרכבת ולאוטובוס, יעלה 235 שקלים, במקום 335 כיום (לאוטובוס בלבד), הוזלה של 30%.
חוזה חופשי-חודשי במטרופולין חיפה משולב לרכבת ולאוטובוס, יעלה 285 שקלים, במקום 380 כיום (התקף באוטובוסים בלבד), הוזלה של 25%. חוזה חופשי-חודשי משולב לרכבת ולאוטובוס בין רמלה ולוד לתל אביב, יעלה 250 שקלים, במקום 346 שקלים כיום (התקף באוטובוסים בלבד) הוזלה של 28%. משפחה המשתמשת דרך קבע בתחבורה הציבורית, תחסוך בשיטה החדשה אלפי שקלים בשנה.

טיפ
מומלץ לבדוק כיצד ניתן להפיק יותר מן החוזה - אם לנסיעה ליישובים נוספים הכלולים באותו אזור, ואם לשילוב קווי רכבת או קווי אוטובוס של חברות אחרות במסלול הנסיעה הקבוע.

לראשונה בישראל, החל ב-1 בינואר 2016, יונהג בתחבורה הציבורית מבנה תעריפים חדש, שישלב בין כל אמצעי התחבורה הציבורית בכל מטרופולין במטרופולינים הגדולים, ויחסוך לרוב המכריע של הנוסעים הקבועים מאות שקלים מדי חודש. מדובר ברפורמה הגדולה ביותר שבוצעה אי-פעם בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית, לאחר שנים של עיכובים ודחיות.

אם עד היום נסעתם באוטובוס, ברכבת ישראל וברכבת הקלה, ושילמתם על כל אחד מהם בנפרד, בהתאם ליעד הנסיעה, מהשבוע הבא טוענים את הרב-קו בחוזה נסיעה (כרטיסייה), הכולל את כל אמצעי התחבורה ונהנים מנסיעה חופשית בכולם, בתחומי המטרופולין שבחרתם, למשך 90 דקות.

מבנה התעריפים החדש משלב בין כל אמצעי התחבורה הציבורית - אוטובוסים (לרבות המטרונית), רכבת ישראל והרכבת הקלה, ולדעת שר התחבורה ישראל כ"ץ יגדיל את האטרקטיביות של התחבורה הציבורית ויגרום לנוסעים רבים להעדיף את התחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי.

מבנה התעריפים מבוסס על "שיטת האזורים" המאפשרת שילוב אופטימלי של קווים שכונתיים, עירוניים ומטרופוליניים תוך מעבר ביניהם באמצעות כרטיס חכם אחד (כרטיס "הרב קו").

הרפורמה מציעה הוזלות דרמטיות של עשרות אחוזים ברוב המקומות, לצד התייקרויות קלות במקומות אחרים. כל נוסע יוכל לבחור את החוזה המתאים לו, בהתאם להרגלי הנסיעה שלו - חופשי-חודשי (30 יום), חופשי-שבועי (7 ימים) וחופשי-יומי. השניים האחרונים לא היו קיימים עד היום ברוב המקומות. מחיר החוזה נקבע על-פי מספר האזורים הכלולים בנסיעה. כל חוזה מאפשר מעבר בלתי מוגבל בין אמצעי תחבורה שונים.

גם במקרים בהם המחיר לא ירד, מאפשרים החוזים החדשים שימוש ביותר אמצעי תחבורה, וכך מקבל הנוסע תמורה גדולה יותר עבור כספו. יעד חשוב של הרפורמה הוא ביטול ההפרדה התודעתית הקיימת אצל חלק מהמשתמשים בין רכבת לאוטובוס, והטמעת ההבנה כי בשיטה החדשה ניתן לשלב ביניהם בחופשיות ולחסוך כסף וזמן רב.


במפת הארגון-מחדש תחולק התחבורה הציבורית לארבעה מטרופולינים: ירושלים, תל אביב, חיפה ובאר שבע. בכל אחד מהמטרופולינים נקבעו שלוש "טבעות" המאפשרות לנסוע באופן חופשי בתוך המטרופולין. מטרופולין חיפה משתרע מראש הנקרה בצפון ועד כרמיאל ונצרת במזרח וזכרון יעקב בדרום. מטרופולין תל אביב מגיע עד נתניה בצפון, אשדוד בדרום ומודיעין במערב.

הרחבת גבולות המטרופולינים נועדה לאפשר ליותר נוסעים לבצע יותר נסיעות במרחב גדול יותר, והכל באמצעות אותו חוזה. כך למשל, נכללו בטבעת הפנימית של מטרופולין תל אביב ("אזור 1"), כל ערי גוש-דן: חולון, בת ים, ראשון לציון, גבעתיים, רמת גן, בני ברק ופתח תקוה, וכן יהוד, אור יהודה, רמלה ולוד.

בכל מטרופולין קיימות שלוש רמות תעריף בסיסיות ושלוש רמות משניות, במקום אלפי תעריפים שהיו נהוגים עד כה. כמו-כן, בוטלה ההפרדה בין המפעילים השונים, ומעתה תקפים כל המנויים בכל חברות האוטובוסים (לא כולל מוניות שירות), ברכבת ישראל, ברכבת הקלה, ובעתיד גם ברכבת הקלה בגוש-דן, והכל ללא הגבלה. עד היום התאפשר בגוש-דן מעבר רק בין ארבעה מפעילים - אגד, דן, קווים ומטרופולין, והדבר כאמור צפוי להשתנות.

המרוויחים הגדולים מהרפורמה הם הנוסעים הקבועים בתחבורה הציבורית. כל נוסע שיבצע מעבר אחד לפחות, בין אמצעי התחבורה השונים, ירוויח באופן משמעותי מהרפורמה.

הרפורמה מתקנת עיוותים רבים שהיו קיימים בתעריפי הנסיעה במטרופולינים במשך שנים רבות ותבוצע בשני שלבים. בשלב ראשון מתעדכנים תעריפי החוזים (החודשי, השבועי והיומי) במטרופולינים של תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע. בחודש אפריל יעודכנו גם תעריפי נסיעות בודדות, חוזי כרטיסייה בהם מספר נקוב של נסיעות וערך צבור, כאשר מחיר הנסיעה המירבי לא יעלה על 13 שקלים.

השינוי היחיד יהיה בשיטת התעריפים, אין כל שינוי במסלולי ומספרי הקווים, והתשלום ימשיך להתבצע באמצעות כרטיס הרב-קו. החל מהשבוע יופצו עלוני מידע מפורטים על הרפורמה. כמו-כן, יוקם אתר אינטרנט ייעודי, הכולל "מחשבון מחירים", שיחל לפעול לקראת סוף-השבוע.

באפשרות הנוסעים לבדוק במפות המופיעות בעלונים ובאתר באיזה אזורים נמצאות נקודת המוצא ונקודת היעד שעבורן נרכש החוזה, ולטעון אותו בכרטיס הרב-קו.

מפעילי התחבורה הציבורית ורכבת ישראל נערכו גם הם ליישום הרפורמה. נהגי האוטובוסים במטרופולינים ונציגי השירות במרכזי "על הקו" עברו הדרכות וקיבלו הסבר מפורט, במטרה לייעל את תהליך המעבר לשיטה החדשה.

מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, מאיר חן, אמר כי על-פי הנתונים כ-1.6 מיליון נוסעים משתמשים מדי יום בתחבורה בציבורית ומבצעים כ-2.4 מיליון נסיעות ביום (באוטובוסים וברכבות). כ-70% מנוסעי האוטובוס וכ-50% מנוסעי הרכבת מבצעים את הנסיעות בתוך מרכזי הערים וכן נוסעים קבועים המבצעים נסיעות מדי יום מאזור מגוריהם למקום עבודתם או כדי לקבל שרות בעיר הסמוכה.
רשימות היישובים ברפורמת המטרופולינים בתחבורה הציבורית / רשימות
ארבע רשימות של היישובים שייכללו במסגרת רפורמת התחבורה הציבורית ב-1.1.2016 בפילוח לפי טבעות.

שאלות ותשובות בנושא הרפורמה

מהי שיטת האזורים (מטרופולינים)?

השיטה מציגה מפת אזורי תחבורה ציבורית חדשה, הכוללת 4 אזורים עיקריים בארץ (מטרופולינים): ירושלים, תל אביב, באר שבע וחיפה. כל מטרופולין חולק ל-3 "טבעות": טבעת מרכזית (טבעת 1) הכוללת את העיר הראשית וסביבותיה, בה מתבצעות מרבית הנסיעות, וטבעות משנה (2 ו-3) הכוללות מספר אזורי משנה, המרוחקים יותר ממרכז העיר. כדי לנסוע באזור מסוים, או מאזור לאזור, יש לרכוש מנוי ה"מכסה" את האזור הנבחר.

אילו סוגי חוזים קיימים?

קיימים 3 סוגי חוזים: יומי, שבועי (7) וחודשי (30) . מחיר החוזה משתנה בהתאם למספר ימי השימוש ולמספר אזורי הנסיעה אותם הוא "מכסה".
  • חופשי חודשי/"גמיש 30" - חוזה לנסיעה חופשית (וברכבת ל-30 יום) התקף לחודש קלנדרי (מה-1 בחודש ועד סוף החודש) וניתן לרכישה החל מה-25 בחודש.
    חופשי שבועי/"גמיש 7" - חוזה לנסיעה חופשית התקף לשבוע ימים מיום הרכישה.
    חופשי יומי - חוזה לנסיעה חופשית התקף ליום הרכישה בלבד, מתחילת השירות (ולא מן השעה 09:00 בבוקר כפי שקיים היום בכמה ערים) ועד לסיום השרות באזור הכלול במנוי.

כיצד אדע איזה חוזה הכי מתאים לי?

ההחלטה היא אישית ותלויה בהרגלי הנסיעה שלכם. בידקו במפה או ברשימת היישובים באילו אזורים נמצאים נקודות המוצא ויעדי הנסיעה שלכם, ובהתאם התאימו את טבלת סוגי החוזים.

האם אוכל עדיין לקנות כרטיס בודד (נייר או ברב-קו), ומה הוא מאפשר?

בחיפה, בתל אביב ובירושלים תוכלו להמשיך ולטעון את כרטיס הרב-קו במנוי התקף ל-90 דקות, המאפשר מעבר בין קווי אוטובוס באזור טבעת 1, ללא רכבות. כמו-כן, תוכלו לרכוש כרטיס נייר לנסיעה בודדת, שאינו מאפשר יותר מנסיעת אוטובוס אחת.

האם ניתן להשתמש בחוזים שמחירם זהה במטרופולינים שונים?

לא. יש צורך לקנות חוזה לכל מטרופולין בנפרד.

מגיעה לי הנחה בתחבורה הציבורית, האם אמשיך לקבל אותה?

מגוון ההנחות והזכאים הורחב לאחרונה, וכל ההנחות יישמרו גם בשיטה החדשה.

טבלת תעריפי נסיעה בתחבורה הציבורית במטרופולינים
תעריף
חופשי יומי
חופשי שבועי
חופשי חודשי
1
16
75
250
2
25
110
285
3
44
190
495

לצורך ההסבר על מבנה התעריפים החדש נתמקד מטרופולין תל אביב, אך אותם עקרונות תקפים גם לגבי שאר המטרופולינים.

המטרופולין חולק לשלוש טבעות: הטבעת הפנימית (אזור 1) כוללת את מרבית גוש דן: תל אביב, חולון, בת ים, ראשון לציון, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, פתח תקווה, יהוד, אור יהודה, רמלה ולוד.
הטבעת השנייה (אזור 2) כוללת את הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, רעננה והוד השרון בצפון; פתח תקווה, כפר קאסם, ראש העין ושהם במזרח; ורחובות, יבנה ונס ציונה בדרום.
הטבעת השלישית (אזור 3) כוללת את נתניה, קלנסוואה, טייבה, כוכב יאיר, קדימה צורן וטירה; את חבל מודיעין במזרח ואת אזור אשדוד בדרום.

מבנה התעריפים החדש קובע שלוש רמות תעריף בסיסיות: תעריף 1 תקף לכל הנסיעות באזור 1. בנסיעות בין טבעת 1 ו-2 תקף תעריף 2, ולנסיעות בין טבעת 1 ו-3 (המטרופולין המלא) תקף תעריף 3. מכיוון שמרבית הנסיעות במטרופולין מתבצעות באזור 1 או ממנו ואליו, הרי שתעריפים אלה מכסים קרוב ל-95% מהנוסעים.
מסיבות גיאוגרפיות ואחרות חולקו טבעות 2 ו-3 לאזורי משנה, שלגביהם חלים תעריפים שונים. חשוב לציין כי מתוך התחשבות בצרכי הנוסעים, "צורפו" למטרופולין גם כמה אזורים מרוחקים, וכך יכולים תושבי אזורי אשקלון וחדרה לרכוש חוזה חופשי לנסיעה מיישובם למטרופולין הדרומי או הצפוני.
תאריך:  20/12/2015   |   עודכן:  20/12/2015
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כך תיראה מפת תעריפי התחבורה הציבורית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע
21/12/15 08:25
2
יוסי ארגואן
23/12/15 06:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
מספר התלונות המוצדקות נגד משרד התחבורה גבוה יחסית ליתר משרדי הממשלה וכך גם שיעור התלונות המוצדקות. נוסעי התחבורה הציבורית המנוסים אינם מופתעים מכך שאחוז גבוה מן התלונות (38.3%) הוא בכלל על כך שמשרד התחבורה אינו עונה לתלונות אזרחים או מטפל באופן לקוי בתלונות.
19/12/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
ארגון כוח לעובדים, הטוען להיותו הארגון היציג של עובדי חברת סופרבוס, הודיע כי ישבית ליממה שלמה (יום א', 20.12.15) את כלל קווי החברה. זו השביתה החמישית שעליה מכריז הארגון.
19/12/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועד העובדים בחברת סופרבוס המאוגד בכוח לעובדים הודיע הלילה (יום ה', 17.12.15) כי השביתה שהחלה הבוקר תימשך גם בסוף-השבוע (19-18.12), באשכול העמקים בלבד (עפולה, מגדל העמק, בית שאן, יקנעם, יקנעם עלית, טבריה, קריית טבעון, טבריה, נצרת עלית, צפת, בית שאן, בקעת בית שאן, דלית אל כרמל, בנימינה, גבעת עדה, עספיא, ראש פינה, זכרון יעקב, אורנים, אלוני אבא, אלונים, בית אורן, בית לחם הגלילית, כפר חסידים, כפר יהושע, מגדל העמק, מגדל, מגידו, נשר, עין השופט, רמת ישי, רמת השופט, אלפא, זרזיר, טירת צבי, כפר יחזקאל, כפר מנדא וכפר רופין).
17/12/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
חמש שנים אחרי פרסום הדוח העולמי לפיו מהירות הנסיעה המסחרית בגוש-דן עומדת על 16 קמ"ש, נחשפים נתונים חדשים המצביעים על ירידתה ב-5 קמ"ש, בין היתר בשל עבודות הרכבת הקלה.
17/12/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועד העובדים בחברת סופרבוס המאוגד בכוח לעובדים, ישבית (יום ה', 16.12.15) את כלל קווי החברה למשך כל שעות הפעילות מארבע לפנות בוקר ועד יום שישי ב-04:00. זו השביתה השלישית בה נוקטים העובדים והראשונה למשך יום שלם. השביתה תכלול גם את קווי הלילה.
16/12/2015  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il