|
[צילום: AP/Carolyn Kaster]
|
|
|
|
|
הקטל בדרכים הגיע באחרונה לממדים מפלצתיים. הסטטיסטיקה המצמררת מעידה בבירור כי סכנתו אף גדולה מכל סכנה ביטחונית העלולה לארוב לאזרחי המדינה.
בצד ריבויים של כבישים אדומים, התורמים לא מעט לקטל הזה, יש לתלות בעיקר את קולר האשמה בנהיגתם הפרועה והבלתי-אחראית של נהגים צעירים, שידם משום מה קלה על ההגה, מבלי שהם מודעים כלל לחומרת מעשיהם..
הדעת נותנת שבמדינה מתוקנת, שבה הקטל בדרכים זועק לשמיים כמו כאן בארץ, היו מסיקים זה מכבר מסקנות מתבקשות. אלא שבישראל קורה בדיוק רק ההפך מזה: במקום להקשות על הנהגים הצעירים בקבלת הרישיון - מוצאות הרשויות המוסמכות לנחוץ דווקא לבוא לקראתם ולהקל עליהם. המחיר המשולם בשל כך הוא נורא.
רישיון להרוג
הקדמת הזכאות לקבלת רישיון- נהיגה במכונית לגיל 17 שנה טומנת בחובה סכנות מיותרות, עד כדי כך שיש בה, בעצם, הענקת רישיון חופשי על-מנת להרוג על הכביש אזרחים תמימים.
מסתבר שמרבית תאונות הדרכים נגרמות בעטיים של נהגים צעירים הנוהגים בפזיזות והמפגינים על הכביש קלות-דעת, חסרת כל בלמים, שכבר הפכה לסימן-הכר מובהק של בני התשחורת אצלנו בארץ.
על סמך ניסיון העבר המר כבר הוכח בבירור שהקדמת גיל הזכאות לנהיגה היא טעות אנכרוניסטית בלתי-נסלחת מצד המדינה. אין כל תימה לפיכך שהיא גובה מחיר כה כבד על כבישי ישראל.
אז נכון שיש בעולם מדינות הנוהגות להעניק רישיון-נהיגה בגיל כה מוקדם כבארץ, אלא שלהבדיל מישראל - הדברים אמורים במדינות שאין בהן בעיה של צפיפות, ובקושי אף מצויה בתחומן תחבורה ציבורית.