אחת מפרשות השחיתות הגדולות במדינה, שבמסגרתה פעל לכאורה הח"כ דאז אמנון כהן בתפקידו הפרלמנטרי תמורת ת
שלום בשירותו של איש העסקים דניאל מולקנדוב (שהורשע בעבירות מרמה), נסגרה בקול ענות חלשה. על-פי החשד, כאשר שימש כהן שנים כחבר בוועדת הכספים, הוא העניק למולקנדוב שירותים שונים, לרבות הצעות לשינויים בחוק שהיו אמורים לסייע לעסקיו. בגלל סכסוך שפרץ בין השניים אחרי שכהן לא הצליח לספק את הסחורה, חשף מולקנדוב את הקשר הפסול בינו לבין כהן בתוכנית "עובדה".
התוכנית עוררה הדים רחבים, מאחר שהייתה זו הפעם הראשונה שנחשף פן פלילי בקשרי הון ושלטון. הסבריו הדחוקים של כהן, שהמדובר הוא בהחזרת כספי הלוואה, לא שכנעו. מולקנדוב טען, כי המשטרה לא טרחה לחקור את הפרשה, והפרקליטות נתנה את ידה לסגירת התיק בשקט והרחק מתשומת הלב הציבורית. כהן סולק מרשימת
ש"ס לכנסת ה-20 בידיעתו של מנהיג ש"ס,
אריה דרעי שהיה בסוד העניינים בשלבים המוקדמים.
דרעי שמח על הסגירה השקטה של התיק, מחשש שיבולע לש"ס אחרי הסתלקותו של הרב
עובדיה יוסף. כדי לפצות את כהן, סידר לו דרעי בתקופה הקצרה שבה כיהן כשר הכלכלה ג'וב ציבורי של יו"ר מכון התקנים. לדרעי לא הייתה מעולם רגישות מיוחדת לשלטון החוק, והוא מחזיק כנראה בדעה שאין מניעה שחשודים בעבירות חמורות ימלאו תפקידים ציבוריים.
אומ"ץ פנתה ליועץ המשפטי ל
ממשלה,
אביחי מנדלבליט, ובין היתר כתבנו: "למרבה הצער למרות העבירות החמורות המפורטות לעיל לא הורה קודמך בתפקיד היועץ המשפטי, עו"ד
יהודה וינשטיין, על חקירת משטרה ולא הייתה כל התערבות של גורם אכיפת החוק אנו פונים אליך בבקשה לבדוק את השיקולים שהנחו את היועמ"ש לשעבר שלא להורות על חקירת משטרה בפרשה חמורה זו". במקביל ביקשנו מנציבת הביקורת על הפרקליטות,
הילה גרסטל, לבדוק את טיפולה של הפרקליטות בתיק.
עד שהפרשה תמוצה והעובדות יתבררו לאשורן, פנינו לראש הממשלה המחזיק בתיק הכלכלה וטענו, שפרשה חמורה זו מחייבת להשעות לאלתר את כהן מתפקידו במכון התקנים ולמנוע את מינויו לדירקטור בחברה ממשלתית כמתוכנן. לשבחו היחיד של כהן ייאמר שהוא לא המתין להכרעת נתניהו, והודיע שהוא משעה את עצמו ביטזמתו באורח זמני מתפקידו במכון.
מולקנדוב אמר לי השבוע, כאשר פנה וביקש את סיועה של אומ"ץ: "עד היום אני לא מבין מדוע לא היה טיפול רציני בתלונה שלי ומי פעל מאחורי הקלעים לסגירת התיק ולמניעת חקירתו של כהן". במוקדם או במאוחר ייחשפו עובדות מאלפות נוספות בפרשה זו. בשלב זה כל הסימנים מעידים על כך שגורם חיצוני היה הציר המרכזי בפרשה זו. השאלה היא מי היה מעורב בטיוח בסגירת התיק.
אני מוכן להמר שלדרעי, המכהן כיום כשר הפנים, היו מניות בהשתלשלות העניינים. נמר לא יכול להיפטר מחברבורותיו, ושר מושחת לא יכול להתנתק ממעלליו בתחום הכספי וגם לא לגלות רגישות מיוחדת לשלטון החוק.
כך למשל, כאשר נכנע דרעי בעת הקמת הממשלה הנוכחית והסכים לכהן כשר הכלכלה, לקח לו זמן קצר להתמקם בתפקידו רב-העוצמה שמאפשר לו לתמרן בכספי המדינה למטרות שמשרתות את ש"ס. לדרעי יש ותק במגעים אסורים עם שורה של אילי הון. הבולט ביניהם הוא
מרטין שלאף, שתרם במרוצת השנים את חלקו להשחתת שורה של אישים פוליטיים ישראלים ודרעי בראשם.
עם הקמת הממשלה ניסינו למנוע את בחירתו של דרעי לתפקיד שר הפנים, משאת נפשו, על-מנת שלא יחזור להיות עבריין בכספי המדינה כפי בתקופת כהונתו הקודמת בתפקיד זה. אומ"ץ תרמה אולי זמנית לחסימת דרכו של דרעי למשרד הפנים, אבל מאבקו של
בנימין נתניהו למען מתווה הגז שרקח עם אילי ההון בעלי המאגרים, סללו את דרכו של דרעי למשרד הפנים. מצפונו הגמיש של דרעי, שסירב לצרף למתווה את חתימתו החיונית, בתוקף תפקידו כשר הכלכלה, הוליד עסקה של פינוי המשרד תמורת קבלת משרד אחר. דרעי חזר למשרד הפנים האהוב עליו, משרד בעל משאבים פיננסיים והיכולת לנווט ראשי רשויות לצרכים פוליטיים.
דרעי נתגלה לאור הקריירה הפוליטית שלו כבעל כושר הנהגה, כריזמטי, מתוחכם, ערמומי, מניפולטיבי ומומחה לתרגילים מסריחים. רק אישים פוליטיים מועטים משתייכים לליגת-העל שלו. הרוב הלא-דומם של המנהיגים שלנו שייכים בתחומים הללו לליגה למקומות עבודה; היכולת הביצועית שלהם מוגבלת, שקופה ועלובה. לדרעי לא לקח הרבה זמן כדי להצטרף לקהילה של האישים המושחתים בצמרת השלטון, עד שהורשע בקבלת שוחד ונכלא.
השד העדתי היה מאז ומתמיד חלק בלתי נפרד מחייו הפוליטיים של דרעי. שלטון החוק, לעומת זאת, לא היה מעולם נר לרגליו.