|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

עובדות מעניינות אודות קרינה אולטרה סגולה

קרינה אולטרה סגולה ארוכה ((UV-A בשילוב עם ויטמין B2 הינו הטיפול היחיד נכון לעתה, לטיפול במחלת העיניים הנקראת קרטוקונס כיוון שהיא גורמת לקשרי צילוב המקשיחים את הקרנית ומונעים החרפה של המחלה
10/04/2016  |     |   כתבות   |   תגובות
פחות מסוכנת [צילום: AP /Charlie Riedel]

   רשימות קודמות
  דלקות עיניים
  ליקוי ראייה קוצר, רוחק ראיה ואסטגמציה

קרינה אולטרה סגולה הינה חלק בלתי נפרד מחיינו, וגם בחורף קרינת אולטרה סגולה נמצאת איתנו כמו תמיד אבל פחות. להלן 34 עובדות על הקרינה המיוחדת הזאת:

1. קרינה אולטרה סגולה היא קרינה אלקטרומגנטית בדומה לקרינת רדיו או האור הנראה.

2. קרינה אולטרה סגולה נקראת בשם הזה בגלל שאורך הגל (שמייצג סוגי צבע) הקצר ביותר שאדם יכול להבחין בו הינו סגול. סגול מייצג את הגבול של האור הנראה אצל בני אדם והמשמעות של השם אולטרה סגול היא "מעל" או "מעבר" ולכן קרינת אולטרה סגולה הינה מעבר או מעל לצבע סגול או האור הנראה כי בני האדם לא רואים את אורך הגל הזה.

3. כאמור, אור נראה בו בני אדם רואים מורכב מרצף של אורכי גל (מ400 עד 780 ננומטר) שמייצגים גם צבע בהתאם לאורך הגל. קרינה אולטרה סגולה הינה בעלת אורכי גל שנמוכים מאורך הגל הנראה.

4. יש מספר שמות לאולטרה סגול כמו "אור שחור" או "לפני האור" כיוון שבני האדם אינם רואים את האור האולטרה סגול.

5. קרמי ההגנה הישנים היו משתמשים בחומצה אמינובנזויק (PABA) אך כיום היצרנים משתמשים בחומרים אחרים כמו מינרל רוטיל, טיטניון דיאוקסיד, אבובנזון, הומוסאלאט, אוקסיבנזון, חומצה סליצילית, בנזופנון וחומצות צינמית שונות. אוקסיבנזון נחשבת לטוקסית ביותר.

6. בעדשות מגע החומר בנזוטריאזול שנמצא בתוך עדשת המגע סופג קרינת UVA ו-UVB. החומר נחשב בטוח לגמרי ואינו גורם לטוקסיות.

7. אור אולטרה סגול מתחלק ל-3 קטגוריות בהתאם לאורך הגל: הראשון, אור אולטרה סגול ארוך שהוא בעל יכולת לעקוף מחסומים ונקרא UV-A (בעל אורך גל של 380 עד 315 ננומטר), השני, אור אולטרה סגול בינוני UV-B (בעל אורך גל של 315 עד 280 ננומטר) והשלישי אור אולטרה סגול קצר UV-C (בעל אורך גל של 280 עד 100 ננומטר).

8. הקרינה האולטרה סגולה הארוכה נחשבת לפחות מסוכנת מקרינת האולטרה סגולה הבינונית (UV-B) אך מייחסים לקרינה האולטרה סגולה הארוכה (UV-A) נזקים של הזדקנות העור ונזק לדנ"א בתאי העור בעוד שקרינת האולטרה סגולה הבינונית גורמת לכוויות עור ולנזק בעיניים.

9. המונחים "עור של ימאים" ו "עור של חקלאים" תוארו בספרות המקצועית ברפואה עוד לפני 110 שנים והן למעשה העדויות הראשונות לנזקי הקרינה האולטרה סגולה שתועדו אצל בני אדם.

10. במחלקות הזיהוי הפלילי של המשטרה אור אולטרה-סגול נמצא בשימוש רב יחד עם אבקה מיוחדת. חיבור של אבקה מיוחדת ותאורת אולטרה-סגולה מסייע רבות לגלות טביעות אצבע, עקבות נעליים ונוזלי גוף.

11. ניתן לראות נזק את נזקי השמש בעיניים בעזרת פנס אולטרה סגול גם אם לא רואים את הממצאים של הפינגווקולה או פטריגיום (נגעים בעיניים מהקרינה) במבט רגיל. כלומר, הקרנת אור אולטרה סגול תבליט נגעים אלו גם אם לא רואים אותם. גם צילום או הקרנת אור אולטרה סגול לפנים תחשוף כתמי שמש או פיגמנטציה עמוקים בעור שלא רואים אותם באור רגיל כיוון שאור אולטרה סגול הוא בעל אנרטיות גבוהה (אנרגיה גבוה) וחודר יותר לרקמות.

12. שמיים מעוננים אכן חוסמים חלק מהקרינה האולטרה סגולה אך עובדה זו נכונה רק בהנחה והעננים הם עבים.

13. השמש משחררת קרינה אולטרה סגולה מסוג UV-A, UV-B וUV-C אך בגלל ספיגת שכבת האוזן באטמוספרה, 99% מהקרינה שמגיעה לכדור-הארץ היא מסוג UV-A.

14. זכוכית יכולה לחסות באופן מלא או חלקי את קרינת האולטרה הסגולה. למשל רוב הזכוכיות חוסמות את קרינת ה UV (בעיקר הבינונית). כל עדשות המשקפיים מפלסטיק (בעיקר העדשות עם אינדקס שבירה גבוה) חוסמות במלואן את קרינת הUV הארוכה והבינונית. חומר הגלם של עדשות מגע חוסם חלקית את קרינת ה-UV אך עדשות מגע שעברו טיפול מיוחד יכולות לחסות את קרינת ה-UV באופן כמעט מוחלט.

15. שמשות הרכב חוסמות לגמרי את הקרינה האולטרה סגולה הבינונית אך רק באופן חלקי את הקרינה האולטרה סגולה הארוכה.

16. קרינה אולטרה סגולה ארוכה ((UV-A בשילוב עם ויטמין B2 הינו הטיפול היחיד נכון לעתה, לטיפול במחלת העיניים הנקראת קרטוקונס כיוון שהיא גורמת לקשרי צילוב המקשיחים את הקרנית ומונעים החרפה של המחלה.

17. טיפול באור אולטרה סגול נקרא פוטותרפיה וקרינת אולטרה סגולה ארוכה ((UV-A מהווה טיפול מצוין כנגד אקנה (פצעי בגרות) כיוון שהיא פוגעת בחיידק המעורב בתהליך האקנה, החיידק נמצא בעור ונקרא Propionobacterium acnes.

18. בהפרעת שינה כרונית מסוג (DSPS) Delayed sleep-phase syndrome ניתן לטפל על-ידי חשיפה לאור שמש בסמוך ליקיצה הטבעית.

19. קרינה אולטרה סגולה בינונית ((UV-B בעיקר בטווח צר של אורך גל מצומצם (310 עד 313 ננומטר ולא נמוך יותר) שפחות מזיק, הינו טיפול מצוין למחלות עור שונות לרבות דלקת עור אטופית (Atopic dermatitis), צהבת ילודים, פסוריאזיס, ויטליגו, סוגים מסוימים של סרטני עור ועוד.

20. כאמור, אור אולטרה סגול הינו בעל אורך גל קצר יותר מאור כחול וסגול ולכן הוא בלתי נראה לבני אדם אך חלק מבני אדם שעברו ניתוח הסרת העדשה התוך עינית לאחר ניתוח קטרקט יכולים להבחין באור אולטרה סגול. הצייר הצרפתי קלוד מונה הינו מקרה מפורסם לתהליך, לאחר הסרת העדשה העכורה מעינו הוא הרבה לצייר בגווני כחול והולטה סגול בעיקר פרחים.

21. המנגנון של השעון הביולוגי בגוף האדם הנקרא השעון הצירקדי ((Circadian שאחראי להבדיל בין יום ולילה ועל שחרור ההורמון מלטונין. המלטונין מופק בבלוטת האצטרובל, מקצר את זמן ההירדמות, משרה שינה ומשפר את איכות השינה. אורך החיים המודרני והשימוש הגובר במסכי מחשב על כל צורתם חושף את הנבדק לאורכי גל קצרים ובעיקר לאור כחול המעכב את הפרשת המלטונין. לקרינה אולטרה סגולה מהשמש אין קשר ישיר לשחרור המלטונין אך חשיפה לשמש בשעות אור היום תסייע לייעל את השעון הצירקדי וכך לשפר את יכולות הפקת המלטונין.

22. בארצות שטופות שמש ישנם ממצאים מאוד שכיחים ולא מסוכנים שנגרמו לעיניים מקרינת אולטרה סגול. הנזק בעיניים יכול להתבטא בממצאים של פינגווקולה (נגע שפיר צהבהב בלחמית) ופטריגיום (שגשוג וניוון של רקמת החיבור של הלחמית הגדלה לתוך הקרנית עם כלי דם).

23. ויטמין D3 נוצר על-ידי קרינה אולטרה סגולה הפוגעת בארגוסטרול (סוג של כולסטרול) הנמצא בעור.

24. חיות רבות מסוגלות לראות את האור האולטרה סגול ביניהם דבורים (על-מנת לאתר את אבקני הפרח דרך צבעי הפרח), פרפרים (לצורך זיווג), אילים (לגלות עקבות שתן של טורפים), ציפורים, סלמון אדום (לאתר מזון) ועוד.

25. פירות רבים, פרחים וזרעים בולטים וזוהרים בתאורת אולטרה סגולה כדי למשוך חרקים ובעלי חיים.

26. מלכודות מנצלות את המשיכה של חרקים לאור האולטרה סגול ובכך לוכדות או מחשמלות את החרקים.

27. עקרבים זוהרים בתאורת אולטרה סגולה ולוכדי עקרבים מנצלים עובדה זאת כדי לאתרם.

28. שימושים נוספים לקרינה אולטרה-סגולה היא לבדיקת מחצבים, בדיקת שטרות כסף וקרינה אולטרה-סגולה קצרה מנוצלת לטיהור מי שתייה כולל מתקני מים בייתים, חיטוי מזון ומיצים (מיץ תפוחים בעיקר).

29. חשיפה למנות גבוהות של קרינה אולטרה סגולה עלולה לגרום ל"עיוורון שלגים" כאשר השם המקצועי של התופעה נקרא פוטוקרטיטיס (photokeratitis) עיוורון שלגים הינו כווייה בקרנית ובלחמית של העין מקרינה אולטרה סגולה מסוג UV-B (מקביל לכווית שמש בעור), עיוורון שלגים יגרום לדמעת, כאבי עיניים חריפים, פובופוביה (רגישות לאור) ואודם. השם נגזר מן השכיחות הגבוהה של התופעה בעת שהייה באזור הררי עם שלג. באזור הררי הקרינה האולטרה סגולה רבה יותר בגלל הגובה הרב (פחות שכבות אטמוספרה) וההחזר מהשלג הטרי עומדת על עד 80%). למעשה ניתן לקבל את אותה תופעה ע"י חשיפה בזמן קצר לעוצמות גבוהות למשל, בעת ריתוך.

30. תרופות מסוימות כגון נגזרות של ויטמין A, אנטיביוטיקה מסוג טטריציקלינים וסולפנילאמידים עשויות לגרום לרגישות יתר של העור לקרינה אולטרה סגולה.

31. תהליך השיזוף (המהווה הגנה של הגוף מקרינת ה UV) נגרם בגלל קרינה אולטרה סגולה שמשחררת מלנין מהעור ולא בגלל קרינה אינפרה אדומה שהיא למעשה קרינת החום מהשמש. ניתן לשהות במים ולהשתזף בלי לשים לב בגלל שהמים מנטרלים את קרינת האינפרה אדום אך לא את קרינת האולטרה סגולה.

32. קרינה אולטרה סגולה פוגעת והורסת ויטמין A ובחומצות אמינו ארומטיות בעיקר.

33. לחות יכולה להגביר את האפקט של קרינה אולטרה סגולה.

34. עוצמת הקרינה של קרינה אולטרה סגולה באזור קו המשווה יכולה להגיע לרמות של עד פי 1000 יותר גבהות מאשר באזורי הקוטב.

ד"ר ניר ארדינסט, מרצה מן החוץ בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה.


תאריך:  10/04/2016   |   עודכן:  10/04/2016
ניר ארדינסט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
עובדות מעניינות אודות קרינה אולטרה סגולה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דלקת עיניים היא מצב שכיח מאוד וכמעט כל אדם חווה דלקת עיניים במהלך חייו. דלקת עיניים יכולה להיות תוצאה של זיהום, תגובה לגוף זר, או תוצאה של גורמי דלקת לא זיהומיים. דלקת עיניים יכולה לנבוע מהדבקה נגיפית (וירוס), בקטריאלית (חיידקית), תגובה לאלרגנים (אלרגיה) או שאר מיקרואורגניזמים (למשל אקנטמבה). מרכיבי עדשות מגע סובלים יותר מדלקות עיניים בשל משקעים על העדשה שמהווים חומר מצע לחיידקים וכן חוסר ההיגיינה של המשתמש. דלקות לא זיהומיות בעיניים יכולות להיגרם בגלל עין יבשה או דלקת כרונית של העפעפיים. דלקת עיניים מתאפיינת בדרך כלל בנפיחות בעפעפיים, תחושת גוף זר, דמעת, אודם של הלחמית, גירוד, כאב. סימפטומים אלו פוגעים באיכות החיים ומהווים מטרד זמני. רוב דלקות העיניים מסתיימות בהחלמה מלאה וללא נזק לראייה, אך ישנם סוגי דלקות עיניים שהעדר טיפול עלול להסב נזק קבוע לראייה.
קוצר ראייה ורוחק ראייה מתארים מצבים של ליקוי ראייה ולא מחלות עיניים. את משמעות הליקוי קל לזכור לפי שם הליקוי למשל קוצר ראייה מתאר מצב של נבדק הרואה טוב רק לטווח ראייה קצר ואינו רואה טוב לרחוק ומכאן המונח "קוצר ראייה". רוחק ראייה מתאר נבדק שרואה טוב למרחק אך אינו רואה טוב לקרוב. ליקוי הראייה כוללים קוצר ראייה, רוחק ראייה ואסטיגמציה.
הספר "בת מזל", ספר הביכורים של הסופר אפי עמיהוד, התגלגל לידי באופן אקראי ובלתי צפוי. תמונת התכשיט התימני שעל גבי הכריכה היא זו שצדה את עיני ומיד הציפה בי את זיכרון תמונתה של אמי שהייתה עונדת את התכשיט על צווארה באירועים מיוחדים. למותר לציין, שדי היה בתקציר בלבד שמופיע בגב הכריכה כדי לשבות את דמיוני. ללא היסוס נטלתי את הספר, התיישבתי וקראתי אותו בנשימה אחת, בהנאה עצומה ובשקיקה רבה. אין ספק שסיפורה של סעדה הוא סיפור חיים מרתק, המאפיין את סיפורם של מאות ואולי של אלפי נשים שעלו מתימן וסיפורם לא צלח לעלות על הכתב.
10/04/2016  |  נסים עוג'ר  |   כתבות
קופיקס היה בשבילי שם גנרי למשהו זול טעים וסביר, אולם לאחרונה קניתי שם עוגת שמרים במילוי בטעם קינמון, המיוצרת על-ידי מאפית אנגל הירושלמית עבור קופיקס ועל גבי התווית נמצאו לא פחות מ-33 תוספים מלאכותיים, בצורת צבעי מאכל e למיניהם, דבר שהטיל דופי ומעלה שאלות, לגבי הקשר בין המחיר הזול ואיכות הרכיבים של המוצרים.
10/04/2016  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
בימים אלה שלפני חג הפסח שהוא חג של יציאה מעבדות לחרות, אנו חווים תקופה של שינויים משמעותיים ביותר בחיי כולנו והפעם אספר על השפעתו של הכוכב הרחוק אך החזק ביותר ....פלוטו.
10/04/2016  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il