|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

מוכי הסנוורים <br>

הימים אינם רגועים והנזילות הפוליטית המקומית והבינלאומית, עורמים שלל אפשרויות, מהן מסוכנות למדי, על האופק הלאומי
24/04/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
נתניהו. מצב לא השתנה [צילום: אלכס קולומויסקי/פלאש 90]

יש במקומותינו לא מעט כותבים, דוברים, פרשנים ואנליסטים, שמסריהם בנושאי השעה משקפים התעלמות מוחלטת מן העובדות, שימוש במציאות מדומיינת או בחשיבה מונחית אמוציות. הציבור הישראלי היהודי, נחלק בשאלות הבסיסיות של הפוליטיקה שלנו לשלוש קבוצות: א. "המאמינים הקנאים" - גוש השמאל ומספר אוהדים שלו במרכז; ב. הגוש הלאומי - הימין וקבוצת תומכים לא מבוטלת במרכז; ג. הרוב - אוהד ימין חלש עד בינוני ודוחה שמאל בינוני עד חלש. רוב ההכרעות הפוליטיות של שני העשורים האחרונים, נקבעו על-ידי תזוזות בקבוצה ג'.

אגב, אינני מתיחס בדברים אלה למגזר הערבי, מפני שעדיין לא ברור לי ממה הוא מורכב. האם הוא מיוצג על-ידי איוב קרא (ציוני נלהב, ואזרח נורמטיבי), ע"י זוהיר בהלול בגלגולו החדש (ישן?), או ע"י חנין זועבי, ג'מאל זחאלה, אחמד טיבי וחבריהם. כאשר אבין טוב יותר היכן נצבים רוב ערביי ישראל כאזרחי המדינה היהודית, אוכל, אולי, לראות בהם, ברמה האישית, שותפים זהים לכל דבר לאזרחים היהודים, ולהתייחס בהתאם.

בבסיסו, המצב לא השתנה מאז הוקמה ממשלת נתניהו השנייה. אין למרכז ולשמאל תחליף לנתניהו כראש ממשלה. המדיניות הכלכלית חברתית של השמאל ואוהדיו במרכז, לא הניבה תודעה חברתית כלכלית חדשה - הסוציאל-דמוקרטיה: יוק! במדיניות החוץ והביטחון אין שינויים מהותיים ביחסים הבי-לטרליים עם הפלשתינים. אין שינויים מהותיים בעמדת המדינות הערביות ה"מתונות"; ההצעה הסעודית עדיין על השולחן עם שינויים קלילים, אבל אין בה הכרה במדינת לאום יהודית ואין בה מענה לגבולות ביטחון (גבולות 67 אינם גבולות ביטחון).

פיזור מוקדי שליטה

במזרח התיכון הערבי מתרחשים אירועים מפליגים, ומלבד ההסכם הרע בין ארה"ב לאירן בנושא הגרעין, אין כיום שוני מהותי באיומים על ישראל. הנוכחות הרוסית באזור מעמיקה ומסבכת את המצב. אולם, כל עוד לא תתורגם לחיזוק הכוחות העוינים בסוריה ובלבנון היא אינה מוסיפה איומים של ממש. המלחמה ב-ISIS עדיין אינה רצינית, ומאידך-גיסא, ISIS פועל כיום להפצת השפעתו על-ידי פיזור מוקדי שליטה ופעולה ברחבי המזרח התיכון, והעתקת הטרור ליבשת אירופה; אין באלו, למעט הפעילות בסיני, שינוי מיידי של ממש מבחינת ישראל. בשורה חיובית מסוימת יש לראות בהעמקת השת"פ עם מצרים ובסימנים מעודדים-משהו מצד סעודיה והמפרציות. אלה עדיין אינן סנוניות ועל-כן, כנראה, טרם הגיע האביב. חמאס נותר חמאס, ואבו-מאזן - נותר אבו מאזן.

ממשל ארה"ב ממשיך להביע אכזבות מן העובדה שלישראל יש השקפה עצמאית על סוגיית הביטחון הלאומי שלה, וכי השקפה זו גוברת על אוטופיות פוליטיות של הנשיא אובמה או חלק מעוזריו ויועציו. אירופה היא "מגפון" לעמדות האמריקניות והזוייה בהתייחסותה ליחסי ישראל-והערבים; לאחרונה מגדילה לעשות בכך צרפת. רוב המדינות המרכזיות בקהילה האירופית אינן יודעות ממש כיצד להתמודד עם האיומים שנפלו עליהם בשנה האחרונה ומשתעשעות ברעיונות חסרי תכלית על ועידות בינלאומיות, והחלטות פורמליות במוסדות כאלה ואחרים שישנו את המציאות הבינלאומית באזור. פעילות זו כביכול תשפר את המצב וכביכול תפטור אותם מן הצורך להתמודד בעצמם עם האיומים הנצבים בפניהם.

על-רקע הדברים הללו אני חוזר ונתקל במאמרי דעה, ניתוחים מלומדים וחזונות אפוקליפטיים על מה שצפוי ומה שיקרה אם לא נכנע ללא תנאי ללחצים הבינלאומיים. גישה זו מייצגת עמדה אירופית-נוצרית טיפוסית של הגשת הלחי השנייה, גישה שכשלה בכל מקום בעולם שעמדה בו למבחן במאה השנים האחרונות לפחות; אולם אין מניעה באירופה לחזור ולנסותה על ישראל; לכל היותר היהודים ישלמו את המחיר. איננו חייבים להשתתף בניסוי שדה ממין זה ואסור לנו להתפתות לו. מאידך-גיסא, אסור לישראל לגלות מורך רוח ורפיסות בטיפול באיומים גדולים וקטנים שצצים או לובשים ופושטים צורה, בין אם מצד החמאס, הרשות הפלשתינית, חיזבאללה או גורמים אחרים. אותה גישה ואותה אווירה השתקפה בתגובות "המומחים" בשבוע האחרון, כאשר כינס רה"מ ישיבה ברמת הגולן והציג בה עמדה ישראלית קטגורית לגבי המשך השליטה הישראלית ברמה בכל הסדר שיבוא.

חזית פוליטית

מאמר דעה טיפוסי מן הקבוצה המתוארת לעיל, מצאתי בידיעות אחרונות מיום 21.4.16 2. החידוש המיושן מאוד במאמר זה, קורא לראש הממשלה לזנוח את אמונותיו, את האידיאולוגיה שלו ואת תפיסת הביטחון הלאומי שלו, ולהתחיל לפעול ברוח מינכן, שנציגיה הבולטים הם מר"צ ועד לא מכבר גם "המחנה הציוני" בראשות הרצוג "הישן". במילים פשוטות: פרוש ההצעה הוא לבגוד במערך הלאומי-ימני שמחזיק את נתניהו בשלטון זו פעם רביעית, ולהצטרף ל"ארץ האוכלת יושביה" של "המחנה הציוני" (בוז'י-יחימוביץ'-לבני-פרץ ושות') ליצירת חזית פוליטית. זו עצת אחיתופל טיפוסית, שהרי תוביל את נתניהו לגט כריתות עם מחצית ממפלגתו, אם לא יותר, שתוביל אותו לאיבוד השלטון, שכתוצאה ממנה יאבד את האמון הציבורי הלא גדול מדי שעוד נותר לו. כך יאפשר, סוף-סוף, ליריביו הפוליטיים מבית ומבחוץ לנשל אותו ואותנו מארץ-ישראל. איתן הבר ודומיו חושבים, כנראה, שביבי מיואש או אידיוט. הרצוג לעומת זאת, גילה לאחרונה מידה של הבנה פוליטית לא דוגמטית, וניסה לשפר את מעמד מפלגתו ומעמדו שלו בעיני חלק מהציבור הישראלי שנטש בשנים האחרונות את הזיות השמאל.

דומני שהבר הבין עקום את כוונתו של נתניהו במהלכיו האחרונים. המגעים שהתנהלו לאחרונה בין נתניהו ובוז'י לא נועדו לפרק את אבני הבניין שעליהן יושב נתניהו; הם נועדו לפרק את אבני הבניין שעליהן יושבת האופוזיציה ויחד עם מספר "קיביצרים" (כחלון וליברמן) לחזק את הממשלה, להקטין את כושר התמרון של הבית היהודי ולנטרל דה-פקטו כל איום פוטנציאלי מצידו של לפיד (אינטרס ברור של הרצוג). החקירה נגד בוז'י, לפחות בשלב זה, טרפדה את המהלך. אפשר שתחסל אותו כליל ואפשר דווקא ההפך - המשפטנים יגידו...

הימים אינם רגועים והנזילות הפוליטית המקומית והבינלאומית, עורמים שלל אפשרויות, מהן מסוכנות למדי, על האופק הלאומי. אופוזיציה אחראית במדינה נורמלית, לא הייתה משתעשעת במציאות מדומיינת, שבה היא חוזרת לשלטון כאשר יש לה תמיכת-מיעוט בעם. אופוזיציה אחראית הייתה מקשיבה היטב לרוב הציבור ששבע "פטה-מורגנות" פוליטיות במאה ה-21. במקום זאת הייתה מצטרפת לממשלת אחדות לאומית ומראה לעולם השוגה באשליות - אצבע משולשת ישראלית, אחידה, אחת ולתמיד; וכך גם לגבי הערבים והפלשתינים. זו גישה שכבר זמן רב מאוד לא נוסתה על-ידי ישראל באופן ברור ובפה מלא, ואולי הגיע הזמן לבחון גם אותה. התגובה של האו"ם לכעסה של מרוקו על כפירת מזכ"ל האו"ם בזכותה על חלקים בסהרה המערבית (נסיגה מיידית מן הביקורת) ושל מנכ"לית אונסק"ו, על הביקורת בעניין קדושת הר-הבית ליהדות, הוכיחו אפקטיביות רבה של הגישה ההפוכה להמלצות השמאל הישראלי. נראה שבוז'י ומספר חברים נוספים "במחנה הציוני" התחילו להבין זאת, ולהשתחרר מההזיה שדווקא הישיבה האובססיבית באופוזיציה תוביל אותם לשלטון. מותר לקוות שלא הבנה זו היא שדרדרה אותו לעבר חדרי החקירות של המשטרה, כמקובל במקומותינו - ימים יגידו.

הערות

2. איתן הבר, "לפרק את הפאזל", ידיעות אחרונות – דעות, 21.4.16.


תאריך:  24/04/2016   |   עודכן:  24/04/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מוכי הסנוורים
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמ
24/04/16 15:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
כפי שנאמר כבר במאמרים קודמים, אחד הנושאים המדוברים ביותר השנה זה הוא ללא ספק ההסכם שנחתם בין אירן וארה"ב. מהרגע שנחתם עד היום ראינו כותרות שונות המסבירות את עמדת מדינות המערב, אבל כמו תמיד פספסנו לבדוק את עמדת המדינות הערביות בנושא. אם המדינות המערביות מתעלמות מדעותיהן של מספר מדינות מסוימות במזרח התיכון קשה לי לאמין שיוכלו להבין מה הרקע הפוליטי, חברתי ודיפלומטי שמתנהל באותו אזור של העולם ובאיזה דרכים הוא משתמש כדי להתמודד עם התוצאות העתידיות שיוביל ההסכם האחרון בין המדינות הנוגעות בדבר.
24/04/2016  |  גסטון סיידמן  |   מאמרים
הלחצים שהפעילו הגורמים האיסלאמיים הקיצוניים על ממשלת ירדן שלא להתקין מצלמות ברחבת המסגדים בהר-הבית בירושלים נשאו פרי וירדן הודיעה כי היא חזרה בה מכוונתה זו.
20/04/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
המצוי בדברי ימי העולם ישתאה וישתומם מהעושר התרבותי, מהשירה, מהסגנון המסתלסל ומהפיוט שהיו מקור גאווה לתרבות הערבית. היא הייתה השראה להוגי דעות, לפילוסופים, לפייטנים ולאנשי מעוף ודמיון. בשונה מהזמר האירופי, הנגינה הערבית מבוססת על אקורדים שונים שבשונה מהאירופי הקצבי מבוססת על מקאמים (בסורית מע'אם עם קו"ף גרונית) . כלי הנגינה, העוד, הקנון והדארבוקה ודומיהן ממוצא פרסי וערבי גם השפיעו על פיתוח כלי נגינה אחרים ויותר משוכללים. על-מנת לטעום מעט מהאוצר הבלום הזה אפשר להאזין לתפלות בסגנון "ספרדי-ירושלמי" שחלק מהם מזכיר לחנים של מוחמד עבד-אל-וואהב, עבד-אל חאלים חאפז ויותר מאוחר אום כולת'ום ופאריד אל-אטרש.
19/04/2016  |  מרדכי צבי  |   מאמרים
ערב החתימה על "הסכם אוסלו", התריע ראש העיר בית לחם, אליאס פריג', בפני ראש הממשלה רבין: "אם לא תספח את בית לחם לירושלים הגדולה, תדון את העיר להיות שופעת-כנסיות אך דלת-נוצרים." לפני אוסלו, אמר ראש העיר בית ג'אלא, פראע אל-עראג', לבעל הטור המפורסם, וויליאם ספאייר: "התחזקות אש"פ תאיץ את בריחת הנוצרים לאמריקה הלטינית." עם סיום מלחמת 1967, הזהיר ראש העיר בית ג'אלא, אליאס בנדאק, את שר הביטחון דיין: "אי-סיפוח בית ג'אלא לירושלים הגדולה יפגע אנושות באופי הנוצרי של בית ג'אלא."
18/04/2016  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
המלך סעודיה סלמאן בן עבד אלעזיז קיים השבוע שני ביקורים חשובים במצרים ובטורקיה במסגרת מאמציו לנסות ולחלץ את ארצו מהמצוקה שבו היא נתונה, כמנהיגת העולם הסוני, מול המאמץ של אירן השיעית להגביר את השפעתה ולהשתלט על מוקדי הכוח במזרח התיכון.
13/04/2016  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
"טוענים נגדי שהרסתי סיכוי לשלום"  /  עידן יוסף
עשרות הרוגים ברובע השיעי בביירות  /  עידן יוסף
הוקפא קמפיין פרסומי לתיירות במצרים  /  עופר וולפסון
חיזוק החזית מול אירן  /  יוני בן-מנחם
איסלאם ו-820,000 פליטים יהודים נשכחים   /  יורם אטינגר
לקראת הסדר מדיני בתימן?  /  יוני בן-מנחם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
אמיר אביבי
אמיר אביבי
המתקפה האירנית כשלה לחלוטין והעניקה למדינת ישראל הזדמנויות להבין את כוחה מול אירן, ליצור בריתות חשובות, לרתום את דעת הקהל העולמית, ולקבל חופש פעולה בעזה ובלבנון    עם זאת, המתקפה גם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il