|   15:07:40
דלג
  אתר זווית  
האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
שינוי האקלים הוא איום חמור במיוחד על בריאותם של ילדים [צילום: AP/Julie Jacobson]

הילדים של שינוי האקלים

דוח חדש מזהיר ששינוי האקלים הוא האיום הגדול ביותר על הבריאות העולמית במאה ה-21, ומי שצפויים להיפגע במיוחד הם הילדים למה דווקא הם חשופים יותר לסיכונים הבריאותיים, ומה אפשר לעשות כדי לצמצם את הפגיעה?
26/04/2016  |   אתר זווית   |   כתבות   |   משבר האקלים   |   תגובות
   רשימות קודמות
  סלט ללא תרופות, בבקשה
  תודה שעישנתם (ומיחזרתם)
  שיבוש פריון
  לחץ סביבתי
  לא הכל אבוד

התרחשותו של שינוי האקלים אינו עוד בגדר שאלה או סברה; כיום יש ודאות מוחלטת שכדור-הארץ עובר תהליך של התחממות. נציגי מדינות העולם כונסו בוועידת פריז בנושא שינוי האקלים, כדי לדון במה אפשר לעשות כדי לעכב ולמתן את השינויים המתרגשים עלינו. כאשר הם ישבו סביב שולחן הדיונים, היה רצוי שמנהיגינו ייקחו בחשבון את ההשפעות שעלולות להיות לשינוי האקלים על בריאותנו, ואף יותר מכך על בריאות הילדים.

דוח שהתפרסם בחודש יוני האחרון (2015) בשבועון הרפואי "The Lancet" בנושא בריאות ושינוי אקלים מגדיר את השינויים האלה כלא פחות מ"האיום הגדול ביותר של המאה ה-21 על הבריאות העולמית". הדוח קובע שהם מהווים לא פחות ממצב חרום רפואי, ושעד היום המעיטו בהערכת השפעותיהם על בריאות המין האנושי.

מחברי הדוח מצביעים על בעיות שונות שגורמים שינוי האקלים וההתחממות הגלובלית, בהן השפעות ישירות כמו סיכון מוגבר להתקפי לב עקב גלי חום (שצפויים להיות חמים יותר, ממושכים יותר ובתדירות גבוהה יותר), התפרצות מחלות מידבקות בגלל ירידה בסניטציה (שמתרחשת לרוב לאחר אירועי קיצון כמו סופות והצפות) ופגיעה ביכולת אספקת המזון בעקבות אירועים כמו שריפות ובצורות. השפעות עקיפות נובעות מהכורח שבעקירת יישובים, וממחסור במזון ובמי שתייה.


הילדים רגישים יותר


האיומים האלה על בריאותנו הופכים חמורים בהרבה כשמדובר בילדים. בהצהרת מדיניות שהתפרסמה בארה"ב לפני כמה שבועות, מתריעה האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים ששינוי האקלים הוא איום חמור במיוחד על בריאותם של ילדים. בין ההשפעות הצפויות מונה האקדמיה עלייה במחלות נשימתיות עקב זיהום אוויר מוגבר ואירועי שריפות, עלייה בתחלואה ובתמותת ילדים בגלל עומס חום, רגישות יתר להתפשטות מחלות ותזונה לקויה בעקבות מחסור במזון טרי כדוגמת פירות וירקות.

"יש כמה סיבות לכך שילדים רגישים יותר ממבוגרים לשינויים, ולעובדה שקשה להם יותר להתמודד עמם", מסבירה ד"ר חגית אולנובסקי, מומחית לניהול סיכוני בריאות וסביבה. "ראשית, מבחינה פיזיולוגית שטח הפנים של הילדים גדול בהרבה מזה של מבוגרים ביחס לנפח הגוף שלהם, לכן הם רגישים הרבה יותר מאתנו לעקות חום וקור ולהתייבשות. המערכת המטאבולית והמערכת החיסונית שלהם נמצאות עדיין בתהליך של התפתחות, והן יעילות פחות בוויסות ובהגנה.

"סיבה נוספת לכך שהם נמצאים בסיכון יתר היא שהם מתנהגים שונה מאיתנו; ילדים מבלים זמן רב מחוץ לבית, הם פעילים מאוד ונמצאים בתנועה, אבל הם לא שמים לב להרגשה הפיזית שלהם או מסוגלים לדאוג לעצמם. לרוב הם אינם מקפידים לשתות כשהם צמאים או לעצור ולהתקרר כשהגוף שלהם מתחמם יתר על המידה. הדברים האלה הופכים אותם לאוכלוסייה רגישה מאוד לשינוי האקלים".


מפחיתים את השינוי


זה נשמע פסימי, אלא שייתכן שעוד יש לנו השפעה מסוימת על הדברים - בין היתר, באמצעות ההחלטות שהתקבלו בוועידת פריז לאקלים. כך אפשר יהיה לעכב ולהפחית, גם אם לא למנוע לחלוטין, את שינוי האקלים הבא עלינו שלא לטובה.

ההמלצות בפרסומים שהוזכרו מעלה כוללות יישום מדיניות שתתבסס על הפחתת השימוש בדלקים מבוססי פחמן שהם פחם, נפט וגז טבעי, ועל עידוד השימוש באנרגיות מתחדשות לייצור חשמל - באמצעותו נוכל לראות הפחתה בפליטות גזי חממה לאטמוספרה, שהן כיום הגורם העיקרי להתחממות הגלובלית.

הצעות נוספות שמופיעות בפרסומים הנ״ל הן קידום מדיניות שתתמוך בבנייה ירוקה ובתכנון עירוני חכם, שיכלול הרבה מדרכות ושבילי אופניים (שגם יסייעו בהפחתת בעיות בריאותיות כהשמנת יתר, מחלות לב וסוכרת), הגדלת כמות השטחים הפתוחים והשטחים המוצלים בערים, וכן הקצאת תקציבים משמעותיים לקידום תחבורה ציבורית נוחה. עוד הם מציעים לעורר את מודעות הציבור לנושא באמצעות קמפיינים ציבוריים, ובאמצעות חשיפת הילדים אליו במוסדות החינוך.


אבק בבית הספר


במקביל לצעדים האלה, רצוי שלא ננוח על זרי הדפנה ונתחיל להיערך לקראת האפשרות ששינוי האקלים - לו אנו עדים במידה מועטה כבר כיום - יוסיפו ויתעצמו ויהפכו חמורים למדי. "כבר היום אנחנו יכולים וצריכים לשנות את ההתנהגות שלנו", אומרת אולנובסקי, "צריכה להיות הסתגלות של המערכת לכך שהזמנים השתנו ושכבר עכשיו אנחנו חשופים ליותר אירועי קיצון.

"במקרים כמו סופת האבק שהייתה בספטמבר, או בימים שבהם יש דיווחים על זיהום אוויר מוגבר, מנהלי בתי הספר צריכים לדעת שאסור להוציא את הילדים לשחק בחוץ בהפסקות, לבטל שיעורי ספורט וכדומה. כיום אין מספיק מודעות לכך, ולמרות שמשרד החינוך מגדיר נהלים בנושא - לרוב הם לא באמת מיושמים בשטח ואין די מודעות אליהם".

אולנובסקי מציינת שבעקבות התרחשות אירועי קיצון, גם אספקת המזון עלולה להיפגע: "משרד החקלאות, למשל, צריך לדעת איך להבטיח אספקת מזון טרי ובריא גם כשמתרחשים אירועים בלתי צפויים. מספיק שיש מקרה של חום קיצוני בשילוב עם וירוס שתוקף את העגבניות, כמו שקרה כאן השנה, כדי שבמשך חודש יהיה מחסור בהן. גם הגשמים של אוקטובר שירדו השנה לא טובים לחקלאות, מפני שהם הגיעו לפני הזריעה.

"מבוגרים יודעים להסתדר חודש בלי עגבניות ולאכול תחליפים, אבל עם ילדים זה יותר מסובך, ומכיוון שהם עדיין מתפתחים המחסור בוויטמינים אצלם משמעותי בהרבה ומשפיע מהר יותר. אירועי מזג אוויר קיצוני משפיעים על היכולת לייצר ירקות ופירות בכמות ובאיכות טובה, ולמקרים כאלה צריך להיערך".


חמ"ל במתנ"ס


במשרד להגנת הסביבה מפנימים ששינוי האקלים כבר כאן ועלינו להיערך לקראתו, וכבר גיבשו תוכנית להתמודדות עמו. גם במשרדי ממשלה אחרים כמו משרד הבריאות ומשרד החקלאות כבר מתהווים צעדים לפעולה לקראת השינויים, עליהם סיפרו נציגי המשרדים בכנס שנערך בחודש ספטמבר האחרון.

״יש הרבה צעדים שאפשר לעשות כבר עכשיו שהם צעדי 'no regret', כלומר כאלה שכולם מרוויחים מהם״, אומרת אולנובסקי. ״בהשקעה של מעט זמן ומעט כסף אפשר לייצר חסינות שתהיה טובה בכל מקרה של אירועי קיצון. אלה צעדים שהעלות שלהם בכל מקרה תשתלם, בעיקר בישראל שבה אירועי קיצון מתרחשים לא רק עקב שינוי אקלים. אם יש אירוע ביטחוני בקיץ שלא מאפשר לחקלאים במערב הנגב לגשת לשדות שלהם, לפעמים זה כבר מספיק כדי לפגוע בתפוקה החקלאית. כך שהיערכות למצבי חרום בכל מקרה לא יכולה לפגוע בנו, אלא רק להועיל".

דבר נוסף שמציעה אולנובסקי הוא בנייה של חוסן קהילתי: "אפשר להכשיר אנשים שיהיו אחראים במצב של משבר או של אירוע קיצוני. הם ידעו להדריך את הקהילה איך לנהוג כשמתרחש מקרה חרום או אירוע לא צפוי. אפשר גם להקצות חדר במתנ"ס שישמש כחמ"ל במקרה הצורך.

"המחיר לא גבוה, ואפשר להשתמש בחוסן הזה לא רק בשביל להתכונן לקראת שינוי האקלים אלא גם להתמודדות עם מצבי חרום מכל סוג, ועל הדרך להגדיל את תחושת הרווחה של הקהילה", מסכמת אולנובסקי. "קהילה חסינה יותר היא קהילה בריאה יותר, וקהילה בריאה היא קהילה של אנשים שחיים טוב יותר".

פורסם במקור: זווית - סוכנות ידיעות למדע ולסביבה
לסיפורים נוספים של 'זווית' - עקבו אחריהם גם בפייסבוק
תאריך:  26/04/2016   |   עודכן:  26/04/2016
מאיה פלח
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הילדים של שינוי האקלים
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מסעודה משדרות
26/04/16 14:22
2
אהוד פרלסמן
26/04/16 19:10
פורום: משבר האקלים כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משבר האקלים
על בסיס מחקר חדש, והאמת שגם על-פי ההגיון הבריא, כשבחוץ חם מאד, אנשים נהנים מסקס בתדירות נמוכה יותר. כעת, כלכלנים מודאגים מכך שעם העלייה בטמפרטורות בעולם, כתוצאה מהתחממות העולמית, המשמעות עלולה להיות - פחות תינוקות, מצב שבהחלט לא תורם לכלכלה, גם אם יעיל לסביבה.
05/11/2015  |  יפעת גדות  |   חדשות
"מים, מזון ואנרגיה - אלה שלושת המשאבים העיקריים שלנו, ובשלושתם נרשם מחסור הולך וגובר כתוצאה מגידול האוכלוסין. האנושות זקוקה לפתרון למשבר הזה, ופתרון כזה מצוי בחקלאות חדשנית המבוססת על הנדסה גנטית."
12/05/2015  |  מגזין הטכניון  |   כתבות
עקב שינויי האקלים וההתחממות הגלובלית, כלל מדינות המזרח התיכון ניצבות כיום בפני חמישה אתגרים ביטחוניים סביבתיים: ביטחון המים, ביטחון המזון, ביטחון האנרגיה, מדבור והתדרדרות הקרקע. השלכות האתגרים הסביבתיים הללו יחד עם גידול האוכלוסייה העצום באזורנו, העומד על כ-2.7%, ולחצים פוליטיים, כלכליים וחברתיים נוספים, מחריפים סכסוכים וגורמי מתיחות קיימים בתוך ובין מדינות. לפיכך, במהלך העשור האחרון, האתגרים הסביבתיים הללו גרמו להתפרצות אירועים אלימים ואף איימו על הישרדותם של משטרים במדינות האזור.
01/05/2015  |  ד"ר משה טרדימן  |   כתבות
נטפים, החברה המובילה בעולם בפתרונות להשקייה בטפטוף ובמיקרו-השקייה, מודיעה (יום ב', 27.4.15) כי תשיק את הדור הבא של הטפטפות בספיקות נמוכות בתערוכת אגריטך 2015. הדור החדש של הטפטפות, שמושק בשנה בה מציינת נטפים 50 שנות פעילות תחת הכותרת "50 שנות עיצוב העתיד", נחשב לחוד החנית של טכנולוגיית ההשקיה בטפטוף; הוא מאפשר להגדיל משמעותית את היבול תוך צמצום ההשקעה הכספית של החקלאים במערכות השקייה ובכוח אדם. הטפטפות החדשות הן התוספת האחרונה למגוון פתרונות ההשקיה החכמה של נטפים, והן עתידות לסייע במלחמה במשבר המזון העולמי.
27/04/2015  |  יפעת גדות  |   חדשות
העולם עומד בפני מחסור כבד ביינות, והביקוש הצרכני הגלובלי כבר עולה על ההיצע באופן משמעותי. כך מתריע דוח חדש.
22/11/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
הגליל והכינרת בטבורו, שבעונה זאת של השנה פורח ומרהיב בשלל צבעים ובמיים זכים הזורמים בנחלים - נראה עצוב ורדום ביופיו ומשווע לתושבים העקורים ולתיירים שישובו אליו
בלפור חקק
בלפור חקק
הספר מסכם קריירה מפוארת כאיש תקשורת בכיר, שזכה להישגים רבים בשל כישרונותיו אך ידע כל חייו שיש משימה אחת שלא יוכל לברוח ממנה: לקום לספר את הסיפור המשפחתי, להסיר את כתם הנידוי
חיים רמון
חיים רמון
החד-ממדיות של תוכנית "עובדה" משקפת רק חלק מהאמת ובכך מחזקת את התחושה בקרב תומכי נתניהו כי עורכי התוכנית לא מעוניינים בהצגת התמונה העובדתית המלאה אלא מעוניינים אך רק באשמתו של ראש ה...
שלט בכיכר פלשתין בטהרן [צילום: ואחיד סלמי, AP]
איל השקס
האירנים שיגרו עלינו טילים, וזו עילה מוצדקת לסקירה על כלכלת אירן    ספויילר: לא כל כל מוצלחת    מהן בעיות היסוד של הכלכלה האירנית? מה קרה בכלכלת אירן בשנה החולפת? ומה קרה כלכלית מאז מ...
ארווין קליין
ארווין קליין
העיתונאית הנודעת, ממלחמת האזרחים בספרד, מביעה את דעתה על הסכסוך הישראלי פלשתיני, בצורה מרתקת ומעמיקה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il