|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

שיפוט מהיר / גילה ספרא-ברנע

"אתן לכם את השירות"

ניהול תיקי תביעות קטנות עשוי להיות אתגר שיפוטי - ומי שרוצה לדעת כיצד יש לעמוד בו, מוזמן לאולמה של גילה ספרא-ברנע, המפגינה שילוב של סדר ויעילות עם סבלנות והבנה
31/05/2016  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   משמר המשפט   |   תגובות
ספרא-ברנע. "לא שואלת סתם"

"תתני לשליח מקצועי"
ספרא-ברנע מכתיבה החלטה: "התובעת תקח במזכירות טופס תביעה, הזמנה לדין והזמנה לדיון ותמסור אותו לחברת שליחויות על-מנת שתמסור אותו בהקדם". והיא חוזרת לתובעת: "הם תמיד מצרפים - היינו ביום, בשעה. את זה להגיש לי. את תרדי למזכירות שלנו, יתנו לך מעטפה מוכנה ואת זה תתני לחברת השליחויות. תתני לשליח מקצועי שימסור את זה לנתבע. אלה מקומות עם הרבה ניירת וביורוקרטיה, אבל אם את עושה את זה נכון - את יכולה לקבל פסק דין"

"ממש ממש לא"
ספרא-ברנע מכתיבה מיד פסק דין בצורה רהוטה ופוסקת לפי התמונות: אין ראיות לכך שנגרם נזק לרכב של הנתבעת. נציגת הרץ שואלת: "אפשר לרדת למטה לצלם אותו?". ספרא-ברנע צוחקת: "ממש ממש לא, זה נגמר". ספרא-ברנע מוכיחה שקלטה במהירות רבה את המסמכים, כאשר היא מציינת שגרסת הנתבעת - באשמתה קרתה התאונה, היא פוסקת - כלל אינה מופיעה בדוח התאונה שמילאה

"לא צריך להתרגז"
כדרכה, ספרא-ברנע מנהלת את הדיון ביעילות רבה ותוך תשומת לב לפרטים. כך למשל, כאשר סוכן הביטוח מסכם עבור התובע, היא מתקנת את הציטוט שהוא משמיע בשמו של הנתבע. הנהג התובע מרים את קולו וספרא-ברנע מרגיעה אותו מיד: "לא צריך להתרגז". כאשר התובע ואנשיו מדברים בעת שהנתבע מסכם, היא שוב מתערבת: "סליחה, אני אשמע אותו. רבותי, אתם לא בשיח ביניכם, זה סיכומים. טוב, נכבדי, תודה רבה, אני מבינה שזה לא מקדם אותנו"

השופטת: הרשמת גילה ספרא-ברנע, בית משפט השלום בחיפה

המועד: יום רביעי, 16.3.16, שעה 10:30

הנושא: תביעות קטנות


הצדדים מרימים קול זה על זה ואף מטיחים עלבונות הדדיים - אלו הקולות הראשונים ששמעתי באולמה של גילה ספרא-ברנע. תחילה היא מנסה להשתלט עליהם בנועם: "שיהיה לכם ברור שכל מה שאתם אומרים פה, לא יבוא לידי ביטוי בפסק הדין ואין לו שום חשיבות". אחרי רגע היא עושה סדר: "עכשיו התובע ידבר דקה ואיש לא יפריע לו". ולנתבע היא אומרת: "יש לך יתרון שאתה מגיב אחרון".

ספרא-ברנע מקציבה לכל אחד מן הצדדים זמן קצר לסיכומים, ושומרת על הסדר: "כמו שאמרתי שאת תדברי בלי שאף אחד יפריע, ככה גם הנתבע" - היא אומרת לתובעת. וכאשר זו אינה מבינה את הרמז, ספרא-ברנע מרימה את קולה: "את יכולה לצאת מהאולם אם לא תצליחי לשמור על שקט!". הנתבע אומר שהוא מוכן ללכת לפוליגרף, אבל ספרא-ברנע מגיבה בחצי-ציניות: "הפוליגרף עומד ומחכה לכם. הימורים על פוליגרף תעשו לבד. אני פה בבית משפט ואתן לכם את השירות שבאתם לקבל. אשלח לכם פסק דין בימים הקרובים".

הנתבע ממשיך לדבר, וספרא-ברנע מנסה להסביר לו: "בזמן שאנחנו מחכים לפרוטוקול, זה לא הזמן שלכם". הנתבע בכל זאת מנסה לדבר, וספרא-ברנע מבהירה כיאות: "הדיון הסתיים, אני לא מקשיבה לצד אחד לצערי". הנתבע אומר שהוא רוצה לפרוק את אשר על ליבו; "אני לא הכתובת לזה", משיבה ספרא-ברנע. הוא שואל מה עם העובדה שהעסק שלו מתעכב, והיא עונה: בתוך שבוע יהיה פסק דין ושם יינתנו תשובות לכל הסוגיות.


"מינואר צריך לנסות"


בתיק הבא מתעוררת בעיה: הנתבע לא הגיע, ולא בפעם הראשונה. כעת צריכה ספרא-ברנע להסביר לתובעת, אישה מבוגרת שהעברית אינה שפת-אמה, כיצד עליה לפעול - והיא עושה זאת בסבלנות ובמאור פנים ראויים לציון. "את זוכרת שבפעם שעברה שלחתי לך הודעה שאין מסירה לנתבע? גם הפעם אין, ואני לא יודעת מה לעשות". התובעת אומרת שהיא משלמת למשרד שליחויות, אך הוא אינו מצליח למצוא את הנתבע.

"יש לי בעיה", מסבירה ספרא-ברנע. "אני חייבת שתהיה לפחות פעם אחת מסירה. אני מסבירה לך, למרות שזה לא ממש משפט, שאת חייבת להגיד אמת בבית המשפט" - ואז מכניסה את דבריה לפרוטוקול. "השאלה מה את רוצה לעשות". בעצם, כל מה שהתובעת רוצה זה שהנתבע - בעל מקצוע כלשהו - יתקן את הליקויים בעבודתו.

"השאלה מה נעשה", אומרת ספרא-ברנע. "אנחנו חייבים למצוא אותו. כל תיק שמתחיל, אני חייבת להודיע לנתבע לפחות פעם אחת מתי הדיון. אחרי שאנחנו [בית המשפט] לא הצלחנו פעמיים עם הדואר, את ניסית ואני יכולה לתת לך עוד תאריך". היא מסבירה שחברת השליחויות צריכה לדווח כיצד ניסתה למצוא את הנתבע, ומביעה צער שנסיון המסירה בוצע רק ערב הדיון - למרות שכבר בחודש ינואר הבהירה לתובעת שעליה לנסות למצוא אותו. "מינואר צריך לנסות שלוש פעמים, לא מאתמול".

לבסוף, ספרא-ברנע מגיעה להחלטה: "אני אקבע לך דיון לעוד חודשיים. אם תהיה מסירה שחתם או שהודבק [על דלתו, והוא לא יופיע] - אני אתן פסק דין. אם לא - אני אמליץ לך למחוק את התביעה", כך שניתן יהיה להגיש אותה שוב. "את הולכת היום לחברה ואומרת: בית המשפט אמר שאתם צריכים לבצע מסירה. כל מה שהם יתנו לך - תגישי לי".

ספרא-ברנע מכתיבה החלטה: "התובעת תקח במזכירות טופס תביעה, הזמנה לדין והזמנה לדיון ותמסור אותו לחברת שליחויות על-מנת שתמסור אותו בהקדם". והיא חוזרת לתובעת: "הם תמיד מצרפים - היינו ביום, בשעה. את זה להגיש לי. את תרדי למזכירות שלנו, יתנו לך מעטפה מוכנה ואת זה תתני לחברת השליחויות. תתני לשליח מקצועי שימסור את זה לנתבע. אלה מקומות עם הרבה ניירת וביורוקרטיה, אבל אם את עושה את זה נכון - את יכולה לקבל פסק דין".


"תדברו אחר כך"


עוברים לתביעה בעקבות תאונת דרכים. ספרא-ברנע מבררת בחביבות מיהם הצדדים ושואלת את התובעת האם היא נהגה. "אני לא שואלת סתם, אני זוכרת משהו בדוח התאונה" - ואכן, שם נרשם שמו של בעלה. הצדדים מגישים תמונות, אין עדים ושתי הנהגות מעידות. אחת המכוניות נשכרה מחברת הרץ, ששלחה גם היא נציגה לאולם, וספרא-ברנע מעירה בשקט לה ולתובעת: "אתן לא יכולות לדבר כל הזמן, תדברו אחר כך. זה מפריע לי כשאתן מדברות". כאשר נציגת הרץ חוקרת, ספרא-ברנע שומרת על הסדר: "את לא יכולה לשאול עד שהיא גומרת את התשובה".

ספרא-ברנע, כפי שוודאי שמתם לב, לא אוהבת רעש באולם ובנקודה הזאת היא מורה למישהו מהקהל לצאת החוצה - אך מיד חוזרת בה ומתנצלת: "חשבתי שאתה מדבר בטלפון, אבל גם כשאתה מדבר איתו [שכנו] זה מפריע". ספרא-ברנע חוזרת לתיק, שואלת להבהרה ומכוונת את הנהגות לעדויות קצרות וממוקדות. כך גם בסיכומים, ושוב ספרא-ברנע מקפידה שכל צד ידבר בזמנו ולא יפריע לצד האחר. "אני יכולה לטעון לנזק?", שואלת נציגת הרץ ונענית: "אם לא עכשיו - אימתי".

ספרא-ברנע מכתיבה מיד פסק דין בצורה רהוטה ופוסקת לפי התמונות: אין ראיות לכך שנגרם נזק לרכב של הנתבעת. נציגת הרץ שואלת: "אפשר לרדת למטה לצלם אותו?". ספרא-ברנע צוחקת: "ממש ממש לא, זה נגמר". ספרא-ברנע מוכיחה שקלטה במהירות רבה את המסמכים, כאשר היא מציינת שגרסת הנתבעת - באשמתה קרתה התאונה, היא פוסקת - כלל אינה מופיעה בדוח התאונה שמילאה. הנתבעת מחויבת לשלם 4,865 שקל, וספרא-ברנע מזכירה: "יש זכות להגיש בקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי תוך 45 יום, אחרת זה סופי".


"תשתתף במאמץ"


גם התיק הבא עוסק בתאונת דרכים. אחד הצדדים נשען על קב וספרא-ברנע שמה לב מיד: "אם יש בעיה של עמידה - אפשר לשבת. אתה באמת לא חייב לקום, זה באמת לא חשוב". חבורה שלמה מתייצבת וספרא-ברנע מבקשת שכל אחד מהם יקום, יזדהה ויסביר מה הקשר שלו לתיק. כאשר היא מתקשה באיותו של אחד השמות הערביים, היא מבקשת את תעודת הזהות כדי להעתיק במדויק. כעת מתברר שהנהג התובע לא שומע טוב, ושוב ספרא-ברנע מפגינה התחשבות: "אם צריך, תגידו עוד פעם מה שאני אגיד", היא אומרת לאנשים שלצידו. בהמשך היא מבקשת מסוכן הביטוח, היושב בסמוך לנהג, שיחזור על הדברים עבורו, ופונה גם לנהג הנתבע: "תשתתף במאמץ, תדבר בקול רם".

כדרכה, ספרא-ברנע מנהלת את הדיון ביעילות רבה ותוך תשומת לב לפרטים. כך למשל, כאשר סוכן הביטוח מסכם עבור התובע, היא מתקנת את הציטוט שהוא משמיע בשמו של הנתבע. הנהג התובע מרים את קולו וספרא-ברנע מרגיעה אותו מיד: "לא צריך להתרגז". כאשר התובע ואנשיו מדברים בעת שהנתבע מסכם, היא שוב מתערבת: "סליחה, אני אשמע אותו. רבותי, אתם לא בשיח ביניכם, זה סיכומים. טוב, נכבדי, תודה רבה, אני מבינה שזה לא מקדם אותנו".

ספרא-ברנע משתיקה בנועם את הסוכן ועוברת להכתבת פסק הדין. יעילותה באה לידי ביטוי בכך שהיא עושה זאת תוך כדי בדיקת התמונות, שכרגיל הן הראיה המרכזית, ואף מתארת בהכתבה את מראה עיניה. "גרסת התובע סבירה יותר, במיוחד לאור התמונות", היא פוסקת ומחייבת את הנתבע לשלם 6,351 שקל.


השורה התחתונה:
ניהול לדוגמה של תיקי תביעות קטנות, תוך איזון מצוין בין העובדה שהצדדים אינם מיוצגים לבין החובה לשמור על סדר ויעילות. מפגינה תשומת לב רבה לפרטים, אותם היא קולטת במהירות, ומקפידה כיאות על השקט וההתנהלות התקינה.

יעילות: 9.

מזג שיפוטי: 9.

תאריך:  31/05/2016   |   עודכן:  31/05/2016
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
מספר התיקים שנסגרו בבתי המשפט בשנת 2015 עולה ב-3.1% על מספר התיקים שנפתחו. אשתקד נפתחו 762,055 תיקים, נסגרו 785,584 והמלאי בסוף השנה עמד על 446,008. כך מוסרת (יום ה', 26.5.16) הנהלת בתי המשפט בדוח השנתי שלה.
26/05/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, יהודה וינשטיין, נהג בניגוד לנהלים כאשר השתתף בראיון עם הילה גרסטל בעת בחירתה לנציבת הביקורת על הפרקליטות. וינשטיין קיבל "הכשר" להשתתפות בראיון, למרות היכרותו עם גרסטל, מהמשנה שלו - דינה זילבר. כך מגלה (יום ג', 25.5.16) מבקר המדינה, יוסף שפירא, בדוח השנתי.
24/05/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
השופטת: אספרנצה אלון, בית המשפט המחוזי בחיפה
24/05/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
שופט בית הדין האיזורי לעבודה בבאר שבע, צבי פרנקל, זיכה (11.5.16) נאשמים באי תשלום שכר מינימום לעובדים זרים, לאחר שבא כוח המדינה שיגר עורכת דין נטולת הסמכה מטעם היועץ המשפטי, וזו הבהירה שאינה מכירה את התיק.
23/05/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
בית המשפט העליון נמנע מהטלת הוצאות על עבריין בנייה, למרות שהלה הגיש לבג"ץ בחוסר נקיון כפיים עתירה חסרת כל יסוד.
23/05/2016  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משמר המשפט  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   שיפוט מהיר  /  מי ומי  
המשטרה ניסתה להגניב עדות בן נגד אמו  /  איתמר לוין
השופט יועד הכהן ריחם מדי על שודד  /  איתמר לוין
הפרקליטות מושכת זמן בניסיון לקבור את דוח גרסטל על המכון הפתולוגי  /  איתמר לוין
הניסוח הכושל של ברון  /  איתמר לוין
"בגלל העסק של הרהיטים?"  /  איתמר לוין
"אין לי כמה דקות"  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il