|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

פרשת "צים אסיה" מסתיימת בעסקת טיעון

אנשי האוניה נחקרו בעקבות תאונה ימית שבה נהרגו דייגים יפנים הקצין השני, שהיה אחראי באותה עת על ההפלגה, ירצה עבודות שירות
05/10/2006  |     |   חדשות   |   תגובות
מאת: שלומי דיאז  |    |  תגובות

   שלומי דיאז
פרשת "צים אסיה" מסתיימת בעסקת טיעון

   ענבל אביב, שלומי דיאז
המלצה לכתבי אישום בפרשת "צים אסיה"

   ניר וייס
כתב אישום נגד הקצין השני של האוניה "צים אסיה"

שנה לאחר פתיחת החקירה נגד אנשי אוניית "צים אסיה" שהיו מעורבים בתאונה הימית שבה נהרגו 7 דייגים יפנים, הודיעה הפרקליטות לבית המשפט בחיפה על הסכם עסקת טיעון נגד המעורבים.

על-פי הסכם זה, תיגזר על הקצין השני של האוניה, שנחקר, נעצר והואשם באחריות לתאונה, שנת מאסר שתרוצה בעבודות שירות לתועלת הציבור. ממשלת יפן טרם מסרה דעתה על ההסכם.

נזכיר כי ב- 28 בספטמבר 2005 פגעה האונייה בספינת דיג יפנית ליד חופי הוקאידו וגרמה למותם של 7 דייגים. הקצין, פילסטרו זדראבקו, נתין סרביה-מונטנגרו, היה בעמדת הפיקוד בזמן התאונה והוא נחקר על-ידי צוות חקירה מיוחד של משטרת ישראל.

פרקליטות מחוז חיפה הגישה נגדו כתב אישום בחודש ינואר האחרון בגין גרימת מוות ברשלנות, וטענה כי ביום האירוע קיבל הנאשם מתוקף תפקידו את הפיקוד על האוניה, ומאותו רגע נחשב כקברניטה והאחראי על בטיחות השייט.

באותה השעה שימש על גשר הפיקוד מלח ושמו לחב גלין בתפקיד הצופה, שבאחריותו לצפות אל כל סביבת האוניה, לאתר כלי שייט אחרים ולדווח עליהם מיידית לנאשם. בנוסף, היה קיים נוהל של "סיור בטיחות" אחת לשעה, שבימי שיגרה היה דורש לפחות 2 דקות, ובעת ההיא אף יותר, וזאת בשל קלקול באחת המעליות.

על-פי המפורט בכתב האישום, כשלוש שעות לפני תחילת המשמרת, החלה קבוצה של ספינות דייג יפניות, וביניהן האוניה שינסי מארו 3, לחזור משדות הדייג הסמוכים לנמל האנאסאקי, כשהן שטות בשלוש קבוצות נפרדות ובמהירות של כ- 10 קשר בשעה. המארו 3 עצמה היתה ממוקמת בקבוצה השנייה.

באותה עת היה הים שקט, מזג האוויר נוח והראות טובה למרחק של כ- 10 מייל לפחות. מסלול השייט של ספינות הדייג צפוי היה לחתוך את מסלולה של "צים אסיה" משמאל לימין, כיוון שיוט האוניה.

החל מהשעה שתיים לפנות בוקר, נטען, יכול וחייב היה הנאשם להבחין בספינות הדייג הנעות לכיוון האוניה כשאורותיהן דלוקים כחוק, ולזהות את אפשרות ההתנגשות עם אחת מהן.

הוא הבחין בספינות כשהיו במרחק של כ- 9 מייל מן האוניה, ובאותה השעה, הורה למלח גלין לבצע את סיור הבטיחות הקבוע, ואילו הוא נותר לבדו בגשר לבצע את המטלות הדרושות בהשטת האוניה.

במהלך היעדרותו של גלין מהגשר לא ביצע הנאשם שום שינוי במהירות או בכיוון השייט של האוניה. דקות לאחר מכן שב המלח למקום, ומיד עם כניסתו - בניסיון להתחמק מהתנגשות עם המארו 3 - הורה לו הנאשם להחזיק את ההגה ידנית, תחילה הורה על הזזת ההגה 10 מעלות ימינה, ומיד לאחר מכן על הזזתו 20 מעלות באותו הכיוון.

המלח ביצע את ההוראה, ובעקבות כך ביצעה האוניה סטייה חדה ימינה, כשבמקביל סוטים ירכתיה בקשת רחבה שמאלה, דבר שיצר אזור סכנה ברוחב של בין 100 ל- 200 מטרים. במקביל, נטתה האוניה בצורה משמעותית לכיוון שמאל, דבר שהורגש היטב על-ידי חברי הצוות שהיו ערים באותה עת.

במהלך התמרון החריג הגיע חרטומה של המארו 3 לדופן שמאל של ה"צים אסיה", וקידמת האוניה פגעה בחרטום ימין של הספינה היפנית. מיד אחר כך התחככה המארו לאורך כל דופן שמאל של ה"צים אסיה", עד שהתהפכה לבסוף ושבעה מתוך שמונת מלחיה מצאו את מותם.

לאחר ביצוע הסטיה האמורה, הורה הנאשם על ביצוע תיקון כדי לשוב אל הנתיב המקורי. במהלך זה גרם לעקיפתה של ספינת דייג אחרת, פושימי מארו, במרחק קטן של חצי מייל ימי, וכן לקרבה מסוכנת לספינה נוספת בשם מנסי מארו 88.

הנאשם, נטען בכתב-האישום, בתוקף תפקידו ואחריותו במהלך המשמרת, מחוייב היה לציית לכללי הימאות הטובה, לכללים הקבועים בתקנות הנמלים (מניעת התנגשות בים), שהם בעלי אופי בינלאומי, להוראות השיט שנקבעו על-ידי חברת צים, ולהנחיותיו של רב החובל של האוניה.

אי-לכך, הואשם זדרבקו בגרימת מוות ברשלנות, בין השאר בשל אי-ביצועם של הכללים הנ"ל, אי קיום תצפית נאותה, אי נקיטת זהירות מול תנועת ספינות הדייג, הפגנת עודף ביטחון עצמי - בסוברו כי יוכל להתמודד לבד עם המצב המסוכן, פעילות בניגוד לכלל על-פיו הגישה הראשונית הינה הנחת קיום סכנת התנגשות. נציין כי האוניה המשיכה בדרכה והחקירה החלה רק לאחר שהגיעה לנמל בדרום קוריאה.

תחילה דן בית המשפט את הקצין לחצי שנת מאסר בפועל, אולם העונש הומר לשנת עבודות שירות אותה ירצה בנמל חיפה. בפרקליטות טוענים בין היתר כי היה קושי להביא עדי ראיה למשפט ולכן לא נותר אלא להגיע לעסקת טיעון.

נזכיר, כפי שדיווחנו כאן, כי לאחר פתיחת החקירה, חברת "צים" הודיעה כי תקבל את האחריות אם יימצא ש"צים אסיה" היתה מעורבת בתאונה.

זמן קצר לאחר התאונה מינה שר התחבורה דאז, מאיר שטרית, ועדת חקירה של רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה. הפרקליטות והמשטרה החליטו שלא להעמיד לדין איש מהנהלת "צים" וגם לא את רב החובל, משה בן דוד, ואת הקצין הראשון, אייל ששון.

תאריך:  05/10/2006   |   עודכן:  05/10/2006
שלומי דיאז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת "צים אסיה" מסתיימת בעסקת טיעון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עיריית ירושלים וחברת-הבת אריאל הקימו לקראת חג הסוכות בכיכר ספרא סוכה ענקית ובה אלפי אורות מנצנצים בשלל צבעים וגוונים. מדובר במרבדי אורות המעוצבים בדגמים מיוחדים ואלמנטים שטרם נראו בארץ הנותנים הרגשה של הליכה בחלל. התאורה הייחודית יובאה במיוחד מצרפת, שם היא מקשטת מדי שנה את רחובות העיר.
05/10/2006  |  מירב לוי  |   חדשות
צלם העיתונות צחי אוסטורובסקי הגיש (ד', 4.10.06) לבית משפט השלום בתל אביב כתב תביעה שבו הוא דורש מבית המשפט לחייב את ערוץ 10 ואת אתר האינטרנט "וואלה!" לשלם לו פיצוי בסך 200 אלף שקלים וזאת בשל שימוש בשתי תמונות שצילם במהדורות החדשות של ערוץ 10, ללא קבלת רשותו וללא אזכור שמו בהיקף ובמידה המקובלים.
05/10/2006  |  מתן פריידין  |   חדשות
47 אתרוגים נתפסו על-ידי המכס במסלול הירוק בנתב"ג ברשותו של צעיר תושב בני ברק, שניסה על-פי הנטען, להכניסם לארץ ללא היתר.
05/10/2006  |  שלומי דיאז  |   חדשות
המבקר וראש חטיבת הביטחון במשרדו, האלוף (מיל.) יעקב אור, ביקרו היום (ד', 5.10.06) באוגדת הגליל ונפגשו עם מפקדי האוגדה ועם קצינים בכירים במסגרת בדיקת ארועי המלחמה בצפון.
05/10/2006  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
טורקיה, המדינה המוסלמית היחידה החברה בנאט"ו, תהיה המדינה המוסלמית הראשונה שתפרוס את כוחותיה בלבנון, בשבוע הבא. כך מדווחת הטלוויזיה הטורקית (יום ה', 5.10.06).
05/10/2006  |  הדר פרבר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
יין הגיבורים נמזג בטיולי טבע, בחניוני לילה, על גשרים תלויים, בתוככי הכותל המערבי, בסמטאות ובשבילי צפת העתיקה, בשערי ירושלים על רובעיה, בשביל ישראל, בפסגת הר מירון ובמרומי המצדה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il