ראש ה
ממשלה הודיע על סיום המשבר הקואליציוני. עדיין לא ידוע האם יסכימו הסיעות הדתיות למתווה אותו הוא מציע. אם יסכימו, הרי שמדובר בקיפול הזנב בין הרגליים. זה כמובן לא ימנע מהעיתונים החרדיים ביום ראשון לספר לקוראיהם על ההישגים ההיסטוריים של הנציגים החרדיים ולהלל אותם בשער בת רבים.
בשעה שאלה יסבו סביב שולחן השבת, יעבדו מאות פועלים שחורים בעבודות תשתית וסביבם יתזזו ויכרכרו שוטרים רבים, צלמים ועיתונאים.
החרדים נכנעו ללא קרב וקיבלו ועדת תיאום לענייני כלום ושום דבר. הוועדה האמורה אינה אמורה לגרום לשינוי מהותי ואינה מסדירה את נושא העבודות בשבת. הוועדה בראשות ראש סגל לשכת ראש הממשלה יואב הורביץ, תכלול את מנכ"ל
משרד התחבורה קרן טרנר, מפכ"ל המשטרה
רוני אלשיך, ושרי הסיעות החרדיות או נציגיהם. לא יהיו בה מנכ"ל משרד העבודה כמו גם נציגי
הבית היהודי, מה שמעיד על חוסר רצינות הכוונות לפתור את הנושא.
כדי לפתור את המשבר בצורה אמיתית, דרוש טיפול שורש במשרדי העבודה והתחבורה.
כדי ליתן היתר לעבודה ביום המנוחה קיימת במשרד העבודה בראשות השר
חיים כץ ועדת היתרים מיוחדת. אולם במקום לבחון את סוגיית ההיתרים לעומק, היא משמשת חותמת גומי. בעבר ישבו בוועדה אנשי מקצוע ומהנדסים כמו גם רבנים שמומחים למתן פתרונות טכנולוגיים לצמצום חילול השבת במקרים של פיקוח נפש. כל עבודה בשבת שהייתה מוגשת לאישור הייתה נבחנת בשבע עיניים. ברוב המקרים מצאו המהנדסים ואנשי המקצוע חלופות לביצוע העבודות בימי חול. בחלק מן המקרים ביצוע העבודות בימי חול היה חסכוני יותר מאשר ביצוען בשבת. במקרים של שאלות הלכתיות הגורם שהכריע היה הרבנות הראשית לישראל. ועדת ההיתרים מקבלת היום את תוכניותיה של
רכבת ישראל כתורה למשה מסיני, ויש לאפשר לה כלים מקצועיים כדי לנתח את התוכניות ולבחון את מידת נחיצותן.
בימים כתיקונם, החברות הממשלתיות הכפופות למשרד התחבורה (רכבת ישראל, נתיבי ישראל, נתיבי איילון וכו') אינן זזות מטר מבלי שקיבלו אישור. אולם בכל הנוגע לעבודות בשבת, עוצם שר התחבורה ישראל כ"ץ את עיניו. במקום לשאת באחריותו כגוף שמזמין את העבודות, הוא מגלגל את האחריות לגוף המבצע. כאשר סירב לפני כשנה להיענות לשר הכלכלה לשעבר
אריה דרעי לצרף את חתימתו לבקשת העבודות של רכבת ישראל, עתרה נגדו החברה. שר התחבורה איפשר את החוצפה הזו, למרות שהנחיות היועץ המשפטי לממשלה קובעות חד-משמעית שלחברה ממשלתית אסור להגיש עתירה נגד משרד ממשלתי.
כ"ץ טען בפני ראשי המפלגות החרדיות כאילו חוות דעת משפטית שקיבל מונעת ממנו התערבות בעבודות הרכבת. במשרד התחבורה מסרבים להציג את חוות הדעת המשפטית האמורה, אך מבלי שראיתי אותה אני מכיר את החוק ויודע היטב כי שר התחבורה יכול להתערב, ועובדה שנהג כך בעבר כאשר מנע בכמה הזדמנויות עבודות תשתית בשבת. מה אסור לו לעשות? הוא אינו מוסמך לתת היתרים לעבודה בשבת, שכן נושא זה מסור בידיו של הממונה על חוק שעות עבודה ומנוחה במשרד העבודה. עם זאת, הסמכות לאשר את תוכניות העבודה של החברות הממשלתיות מסורה בידיו של שר התחבורה.
היועץ המשפטי לממשלה
אביחי מנדלבליט אמר בהתייחסו לנושא כי "דרך המלך היא באמצעות הסמכות הנתונה בידי השר חיים כץ, הממונה על חוק שעות עבודה ומנוחה. יובהר כי מדובר בהחלטה בסמכות הדרג המדיני". במילים אחרות, מנדלבליט רומז כי אין מניעה ששר התחבורה יורה על ביטול העבודות.
גם במשרד העבודה מאשרים כי האחריות היא של שר התחבורה: "בהתאם לעילות הקבועות בחוק ניתן לרכבת ישראל, בהתאם לבקשתה, היתר העסקת עובדים ביום מנוחתם השבועי. באשר לבחירה ביום זה לביצוע העבודות, יש לפנות למשרד התחבורה".
ישראל כ"ץ, שבעברו שימש כשר העבודה, יודע זאת היטב. אולם יותר משמשרד התחבורה מנהל את רכבת ישראל, מנהלת רכבת ישראל את משרד התחבורה, בכל הקשור לעבודות שהיא מבצעת. משרד התחבורה אינו מעמיד צוות מקצועי ראוי לשמו שיבחן האם העבודות בשבת נחוצות ומפקיר את הזירה לגורמים שהשיקולים היחידים שלהם הם שיקולי נוחות וכלכלה.
יישום ההסכמים הקואליציוניים יוכל להתאפשר רק באמצעות עמידת הנציגות הדתית בממשלה על תיקון שני העיוותים האמורים במשרדי העבודה והתחבורה. הוועדה אותה מתכנן
בנימין נתניהו היא לא יותר מאשר ועדה לשמירת הקואליציה, המעידה כי אין רצון כן לבצע שידוד מערכות.